Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 24, 2020, 19:24:33
Minua ärsyttää uusi hieno mikroaaltouunini :'(

Joskus olen sanonut, että kaikkia kotitalouskoneita ja -laitteita pitäisi voida koekäyttää ennen ostopäätöksen tekoa. Tästähän on nyt ehkä joku pari kuukautta, kun tuon mikroni hankin. Valinnan tein netistä kriteereillä: olemassa olevaan tilaan sopiva, 800W teho, mahdollisimman yksinkertainen. Oikeastaan vain yksi täytti nuo kriteerit. Useampi olisi ollut, jos olisin tehosta tinkinyt.

Nopeasti opin käyttämään laitetta, eli jätin "valmisohjelmat" huomiotta ja käsisäädöillä käytän laitetta ja se on ihan näppärä. Muutenkin on hyvin toiminut.

Mutta sitten se ärsytys: PIIP .. PIIP ...PIIP joka jumalan kerta, kun kapine on saanut hommansa valmiiksi, vaikka seisoisin vieressä valmiina ottamaan annokseni uunista. Ja sitten, jos en minuutin tai parin sisään ole avannut luukkua, niin tämä huutelee uudelleen, jotta ruoka on vamistunut. Joskus nimittäin anna lämmön tasaantua ruuassa, kun se on uunissa ja kuvun alla.

Äänimerkkiä ei saa pois tai edes vaimennettua hiljaisemmaksi. Edellisessäkin oli äänimerkki, mutta se oli nopea kilahdus eikä lähestään noin viiltävä-ääninen.

Toinen ärsytys on sitten kiiltävä musta lasipinta luukussa. Suunnittelija varmaan on siivoushullu tai sitten ei tee tee lainkaan ruokaa keittiössä. Kolmas vaihtoehto taitaa olla se, että minulla vain on aina vähän tahmaiset käpälät keittiöpuuhissa, sillä jokainen käyttökerta jättää tuohon lasipintaan uudet sormenjäljet :(

Saapa nähdä totunko tuohon äänimerkkiin ikinä, kun se vielä näin pitkän totuttelun jälkeenkin ärsyttää. Vai käykö niin, että uutuuden viehätyksen mentyä ohi ärsytys vain kasvaa entisestään ja pian koko kapine saa lähtöpassit.
Tämän takia yritän ennen ostoa etsiä netistä tuotteen ostaneiden arvosteluja, myös Youtubesta.
Voimia!

PS. Anna "vanha" lahjaksi jollekin ja hanki uusi. :)

MrKAT

Melkein kaikkeen tottuu. Täällä mikrouuni ulisee ja voivottelee Uuuu-uuu-vouu-u-u-u-u-u... kuin poikkeuksellisen äänekkäästi kivuliaasti kuoleva koira. Ei aina mutta silloin tällöin, ehkä 50% ajasta. Itsepyörivä: Olen puhdistanut rattaat jne mutta ilmeisesti ne on niin kuluneet että ei voi korjata.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 24, 2020, 23:26:42
Tämän takia yritän ennen ostoa etsiä netistä tuotteen ostaneiden arvosteluja, myös Youtubesta.
Voimia!

PS. Anna "vanha" lahjaksi jollekin ja hanki uusi. :)

En tiennytkään, että noitakin Tuubista löytyy. Katsoin vain verkkokaupan tuote-esittelyn yhteydessä olevat ervostelut ja niissä on parikin asiaa, jotka muiden mielestä oli negatiivisia piirteitä, mutta uskoin itse niiden kanssa taas selviäväni.

Ensinnä mainittiin se luukun aukaisupainike, jota täytyy painaa aika kovasti. Joku mainitsi, että samalla työntää mikroa pois paikaltaan. Edellisessäni oli sama juttu, joten sen olin valmis elämään. Olin kehittanut avaustekniikan, jolla mikro ei siirry. Sitä kyllä ihmettelen, miksi ihmeessä siinä pitää olla voimaa vaativa mekanismi. Jos tarkoitus on estää pieniä lapsia käyttämästä mikroa, niin luultavasti siihen löytyisi joku muukin keino. Huonokätinen vanhus olisi myös pulassa tuon lukkosysteemin kanssa.

Toinen oli sitten noita pikakäynnistyksiä koskeva moite ja tuntuihan se systeemi aluksi oudolta, mutta siihen kyllä tottui muutamassa päivässä. Siihenkin olin varautunut, koska entisenlaisia ei enää ole - ainakaan sellaisia, jotka täyttäisivät ne muut kriteerini.


Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 25, 2020, 02:37:20
Melkein kaikkeen tottuu. Täällä mikrouuni ulisee ja voivottelee Uuuu-uuu-vouu-u-u-u-u-u... kuin poikkeuksellisen äänekkäästi kivuliaasti kuoleva koira. Ei aina mutta silloin tällöin, ehkä 50% ajasta. Itsepyörivä: Olen puhdistanut rattaat jne mutta ilmeisesti ne on niin kuluneet että ei voi korjata.

Niinpä, melkein kaikkeen! Mutta tässä nyt on vähän käymässä samalla tavalla, kuin joskus käy uuden rakkauden kanssa, jos toisella on joku hiukan outo tapa. Aluksi se saattaa olla ihan ok, kun mieli on ihastuksen sumentama muuten. Mutta kun suhde vakiintuu, niin tuo outo tapa saattaa alkaa ärsyttää päivä päivältä yhä enemmän etenkin, jos itse sattuu olemaan muutenkin hiukan ärtynyt.

Pian sitten tulee vaihe, jolloin tuskastuneena odottaa "kohta se tekee sen taas  >:( >:( >:( >:( >:( >:( " ja silloin voi jo alkaa etsiä tilalle sellaista, joka ei ainakaan noin tee ikinä :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 25, 2020, 06:51:23
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 24, 2020, 23:26:42
Tämän takia yritän ennen ostoa etsiä netistä tuotteen ostaneiden arvosteluja, myös Youtubesta.
Voimia!

PS. Anna "vanha" lahjaksi jollekin ja hanki uusi. :)

En tiennytkään, että noitakin Tuubista löytyy.
Tuubista, verkkolehdistä, kauppojen tuotearvosteluista, keskustelupalstoilta..hyvällä tuurilla voi löytyä, Googlella tonkimalla.

Voisikohan sitä mikroa avata ja hiljentää sen äänimerkkiä tuottava osa?

Hippi

^
Enpä taida uskaltaa edes yrittää, koska olen aika varovainen sähkölaitteiden kanssa :)

Jos äänelle olisi ihan oma reitti koneen uumenista, niin sen voisi peittää vaikkapa jollain maskilla. Mutta luulen sen äänen käyttävän tuuletusaukkoja, joten peittäminen ei tule kyseeseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#320
Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 25, 2020, 08:05:23
^
Enpä taida uskaltaa edes yrittää, koska olen aika varovainen sähkölaitteiden kanssa :)

Jos äänelle olisi ihan oma reitti koneen uumenista, niin sen voisi peittää vaikkapa jollain maskilla. Mutta luulen sen äänen käyttävän tuuletusaukkoja, joten peittäminen ei tule kyseeseen.
Asenteesi sähkölaitteisiin on järkevä mutta ei kovin jännittävä(sanaleikki). :)
Ehdotukseni oli vastuuton, nyt huomaan.

Mikroosi on voitu piilottaa mute-toiminto. Ja ainakin saat lohdutusta siitä ettet ole ärsytyksesi kanssa yksin: https://www.cnet.com/how-to/how-to-silence-your-microwave-once-and-for-all/
https://www.appliancesonline.com.au/why-your-microwave-beeps-and-how-to-stop-it/

Jonain synkkänä maanantaina mikrosi voi päättää piipitellä koko päivän, maailman tappiin tai täältä ikuisuuteen. Ensiapua:
My Microwave Won't Stop Beeping!
Switch off your microwave and unplug it. Leave it for a minute or two, to get rid of any residual power, then plug it back in. This should reset the microwave's on-board computer and hopefully eliminate the beeping glitch.


Googlaamalla mikrosi nimellä ja mute-sanalla, voit myös osua kultasuoneen.

Hippi

Luin noiden linkkien takaa löytyvät jutut ja lopulta kaivoin esiin mikroni nimen. Kyllä huomaa, että tuttavuutemme ei ollut syventynyt vielä rakkaudeksi, kun muistin valmistajankin väärin :D

Joka tapauksessa sen lopulta löysin verkkokaupasta, kun laiskuuttani en viitsinyt sohvalta nousta keittiöstä tarkistamaan. Katselin vielä niitä teknisiä tietoja ja toimintoluetteloa kaupan sivulta ja siinä jo mainittiin "Merkkiääni: Merkkiäänen poiskytkentä". Tässä vaiheessa alkoi jo kaulalla tuntua ylöspäin suuntautuva kuumotus. Avasin käyttöohjeen ja hain "ääne" -hakusanalla ja jo toinen osuma kertoi, että äänen poiskytkentä on ECO -painikkeessa. Nyt nousi kuumotus jo poskille.

Käyttöohjeen kanssa menin keittiöön ja tein ohjeen mukaan, eli painoin kolme sekuntia mainittua ECO-painiketta ja sen jälkeen testasin lämmittämälllä pienen hetken vettä lasissa. Laite teki hommansa eikä enää karjunut riemusta tehtävän päätyttyä.

Kyllä nyt nolottaa, etten riittävän huolella lukenut käyttöohjetta. Mutta parin kuukauden mittainen kärsimys varmaan palautuu mieleen, kun seuraava uusi kapine käyttöohjeineen on käsissä. Kärsimys on hyvä kouluttaja :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

LOL, nyt on vain totuttava siihen, että se mikro kaikessa hiljaisuudessa lakkaa toimimasta :D

Äsken laitoin kahvimukillisen lämmitykseen ja siinä jotain puuhasin sen pienen hetken selin mikroon. Kun sen hurina lakkasi, niin ensimmäinen ajatukseni oli "hitto, menikö sähköt". Tottahan sitten heti tajusin, että kaikki hyvin ja kahvi riittävän lämmintä juotavaksi :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Itselläni on tapana unohtaa mikroon kaikenlaista jäähtymään ja odottamaan uudelleenlämmitystä. :)
Siinä ei vieno kilahdus merkkiäänenä auta, mutta joku palovaroitinta matkiva sarjapiippaaja ehkä.

Norma Bates

Minulla on ollut lähes 10 v yksi ja sama televisio, ja nyt vasta äkkäsin että kaukosäätimessä on yksi tietty näppäin josta saa tietynlaisen ohjelmatietohässäkän kuvaruudulle. (Yleensä käytän tallentavan digiboksin tietohässäköitä, joten silläkin jäänyt sivu tuo.)

Television kapulassa ei toimi enää tekstitelevision näppäin, joten joudun käyttämään sen katseluun digiboksia. Digiboksissa puolestaan on se vika että tiettyjen kanavien (pääasiassa Ylen) kanssa EPG menee jumiin ja koko paska pitää pätkäistä sähkökatkaisemasta pois päältä, jos nyt on yhä niin tyhmä että menee koettamaan onneaan toimisiko se EPG-lista tänään (joskus toimii). Ylen ohjelmien tallennuksen pystyy hoitamaan sitäkin kautta että räpeltää hitaasti vaakasuorassa ohjelmasta toiseen kunnes haluttu löytyy, ja sitä kautta että kirjoittelee numeroita kuin muinoin videolaitteella tallentaessa. Muutoin on ollut kokolailla hyvä boksi. Sekin kohta 9 v vanha. (Kop kop.)

MrKAT

Sattumoisin olen nyt saamassa (toisen) mikroaaltouunin yllärilahjana koska olisi muuten ollut menossa kaatopaikalle tms.  (Pientä ärsytystä: ihmiskunnalla alkaa olla liikaa tavaraa kaatopaikalle heitettäväksi).
   Ja tällä viikolla sattumalta huomasin että digipokkarissani onkin 75 x zoom! Vaikka siitä löytyi 5x optinen lisäzoom joka tuon teki eikä aito zoom niin se paransi kuu- ja lintukuvia huomattavasti. Tässä ärsyttää se että vuosia en ollut tienny tai autuaasti unohtanut. Menetetyt huippukuvamahikset.... Tämäkin kamera on lahja, 9 vuoden takaa, jonka lahjoittaja oli saanut sen käytettynä lahjana. Käyttöohjeita ei ollut mukana, mutta olisinhan minä voinut netistä...?

Ja sitten varsinaiseen pikkuärsytykseen: Dronningholm hillopurnukat on nyt pari viimeistä kertaa uutena olleet tahmeita sivusta. Brrr...
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Kopek

Kauppaärsytys: Huonosti kiinni oleva kortinlukija, joka heiluu ja kääntyilee, kun siihen yrittää naputella numeroita. Liian alas suunnattu kortinlukijan näppäimistö, jonka nähdäkseen pitää polvistua ja kurkkia, ettei paina vääriä nappeja.

"Käytä pikamaksua", saattaa joku sanoa. Käytänkin, kun se on mahdollista, mutta joskus laite vaatii numeroita. Ja joskus tili on niin tyhjä, että on ostettava Visalla, mikä myös edellyttää näppäilyä. Eli velkakierteessä tässä eletään, mutta se on kuitenkin aika pieni kierre, koska mitään muita lainoja ja velkoja ei ole. Ihmisillähän on autolainoja ja asuntolainoja ja kulutuslainoja ja pikavippejä ja tällaisia. Näitä ei siis meidän huushollissamme ole. Visa-kierre on katkaistu ja nollattu, kun elää yhden kuukauden vähän nuukemmin.

"Ärsyttäviä" asioita tulee mieleen päivän mittaan, ja ajattelen, että niistä kirjoitan foorumille. Kun istun tietokoneen ääreen ja mietin, mitäs ne olivatkaan, en muista ainoatakaan. Kortinlukija oli hätäratkaisu, kun jotain piti keksiä.

Yhden ärsyttävän jutun voin vielä keksiä. Se on tai ne ovat kirjoitusvirheet, joita teen, ja jotka jäävät huomaamatta, vaikka tarkastaisin tekstin jollakin ohjelmalla. Yksi yleisimpiä virheitäni ovat tekstistä puuttuvat lyhyet sanat kuten "on". Ajatus kulkee nopeammin kuin ehdin kirjoittaa, joten hyppään yli tuollaisia lyhyitä sanoja. Luulen, että olen kirjoittanut ne.

Saatan kirjoittaa jutun ja tarkastaa virheet "Oikofix" ohjelmalla tai tekstinkäsittelyohjelmalla. Lisäksi luen tekstin läpi. Kun näyttää, että siinä ei ole virheitä, painan "Lähetä". Jos tämän jälkeen vielä kerran luen läpi julkaisemani tekstin, löydänkin siitä yllättäen virheen tai useita virheitä. Kun olen korjannut ne, onko teksti tällöin vihdoinkin täysin oikein kirjoitettu. Enpä usko. Jos sattumalta luen tekstin uudestaan kuukauden kuluttua, löydän edelleenkin virheitä. Toisin sanoen, en pysty kirjoittamaan virheetöntä tekstiä. En sitten millään.

Jos kirjoitan jutun erillisessä tekstinkäsittelyohjelmassa, unohdan sen, että kursiivit ynnä muut erityismuotoilut eivät siirry foorumitekstiin, vaan niitä koskevat merkit ja loppumerkin pitää kopiointivaiheessa lisätä. En tietenkään muista tätä.

Edellä olevasta tekstistä löysin Oikofix-tarkastuksen jäljiltä virheen kohdasta "näyttää, että siinä ei ole virheitä". Sana "ei" puuttui. Lisäsin sen. Sen jälkeen huomasin, että siinä luki "ei ele virheitä".

Toivotonta.

(Tein vielä jälkikorjauksiakin tähän. Löysin karmeita virheitä.)

Toope

Eivätkös kortinukijat aina ole väännettävissä siihen sopivaan asentoon, etukäteen?
- - -
Oikolukeminen on joskus haastavaa. Pidän itseäni varsin hyvänä suomenkielen taitajana, mutta joskus huomaan itse katsoessani jotain edellisiä kommenttejani, että niistä saattaa puuttua kokonaisia sanoja. Kirjoitusvirheitä toki aina tulee, mutta joskus kirjoittaessa ajatus kulkee nopeammin kuin kädet. Kommenteista voi tulla aika omituisiakin. Verbejä saattaa jäädä lisäämättä, kun on kiire kirjoittaa "asiaa".
(nyt tarkistin!)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 02, 2020, 03:02:34
Pidän itseäni varsin hyvänä suomenkielen taitajana, mutta joskus huomaan itse katsoessani jotain edellisiä kommenttejani, että niistä saattaa puuttua kokonaisia sanoja. Kirjoitusvirheitä toki aina tulee, mutta joskus kirjoittaessa ajatus kulkee nopeammin kuin kädet. Kommenteista voi tulla aika omituisiakin. Verbejä saattaa jäädä lisäämättä, kun on kiire kirjoittaa "asiaa".
(nyt tarkistin!)

Voisit sitten joskus näyttää taitosi ja kirjoittaa keskusteluun osallistuvan ja mielipiteesi perustelevan viestin.

Heh, "asiaa" <-- tuo oli todellakin hauskasti sanottu ja oli aamupuurot turskahtaa näppäimistölle :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 02, 2020, 03:02:34
Pidän itseäni varsin hyvänä suomenkielen taitajana...

Heh, suomen kieli ei ole yhdyssana. Vain adjektiivi suomenkielinen ja siitä tehdyt johdokset, kuten suomenkielisyys, ovat. Tämä sääntö pätee tietenkin kaikkien kielten nimiin; ruotsin kieli jne.
All you need is Love