Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

En tiedä mansikoista, mutta Ruoholahden Citymarket on osoittautunut hyväksi marjakaupaksi.

Citymarketeissa ja K-Marketeissa ja yleensäkin jonkin tietyn ketjun myymälöissä on paljon eroa ilmeisesti sen mukaan, millaista asiakaskuntaa liikkeissä käy. Jos kaupassa käy pelkkiä lenkkimakkaran ja keskikaljan ostajia, siellä ei ehkä kannata pitää kovin suurta valikoimaa jotain sellaista, mikä ei mene kaupauksi. Hienostoalueella kaupan valikoimakin on ilmeisesti hienompi. Mieleeni on jäänyt esimerkiksi Lauttasaaren K-Market (en tiedä, asuuko ympäristössä yläluokkaa vai mitä luokkaa), joka osoittautui valikoimaltaan monipuoliseksi ja erikoistuotteiden suuntaan painottuvaksi. En ole tosin käynyt siellä kuin pari kertaa, viimeksi vuosi sitten, joten havaintoni luotettavuuskerroin ei ole kovin suuri.

Hippi

Ostamani pahat mauttomat mansikat olivat K-supermarketin aulamyynnistä ja ainakin laatikoittain myytävät marjat olivat samoja kuin kaupan puolellakin. Myymälän puolella oli kyllä jotain mansikkaa samanlaisissa rasioissa kuin marjatorin myynnissäkin oli, mutta ulkoisesti näyttivät olevan eri lajiketta. Veikkaanpa, että olsii ollut parempia, sillä sen pohjanoteerauksen alle on enää vaikea mennä

Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun mansikkaa ei myydä myyntipöydälle kaadettuna, josta ne kauhotaan mittaan ja edelleen joko myyntikippoon tai pussiin. Kaikki näyttää olevan litran avorasioissa. Kaupan puolella se saattaa tarkoittaa vajaan litran saamista, jos maistelijatäti on liikenteessä. Mutta samalla myös sitä, että ei voi itse mennä maistelemaan, kuten torikaupassa yleensä on tapana.

Torikauppa on täällä enää vain huono vitsi. Viisi vuotta sitten, tuossa oli K-supparin vieressä kadun toisella puolella tori, josta saattoi hankkia marjoja ja vihanneksia. Sitten virkamiehet perustivat lähemmäs keskustaa uuden torin, johon ei sitten saatu kuin joku yksittäinen myyjä. Syynä oli, että siinä oli logistiikaongelmia eikä sosiaalitiloja oltu suunniteltu lainkaan. Ja vaikka tuo oli lähempänä keskustaa, niin ei siihen oikein ihmiset osuneet kohdalle. Nyt tuolla vanhalla toripaikalla on näkynyt vaihtelevasti joko vihannesmyyjä tai marjamyyjä sekä sinnikäs kukkamyyjä, joka ei karkoituksesta ole piitannut.

Hiukan harmittaa, että tuokin vanha perinteinen kauppamuoto on katoamassa pian kokonaan. Muuttoni jälkeen ehdin jo tutustua tuon lähitorin marjamyyjään ja mieluummin häneltä ostin makoisat marjat kuin kaupan aulasta, ihan kannatuksen vuoksi. Tämäkin myyjä lienee lopettanut kokonaan, kun ei ole näkynyt kummallakaan torilla :(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Viime aikoina yksi itseäni eniten ärsyttäneistä esineistä ovat olleet muovipullot (pesuaineet yms), joissa on saranakorkki. Se saranahan on hyvä idea, koska silloin ei käteen tule irtokorkkia, joka hetkessä hypähtää hyppysistä jonnekin karkuteille. Paitsi, että kyllä se hypähtää, koska ne saranat ovat niin heikkoa muovia, että ne aina hajoavat melkein heti. >:(
All you need is Love

Hippi

Löytyyhän minustakin joku juttu, joka voisi olla paremminkin. En vain tiennyt, että se on aika yleinenkin juttu, ennen kuin luin tuon IS:n artikkelin.

Anne, 57, vältti avioriidat laittamalla lapasen oikeaan käteen – suuntien sotkeminen on yleinen vaiva


Olen ajatellut, että itselläni tuo johtuu siitä, että olen lähes kaksikätinen, eli oikeakätisyys ei ole niin vahvaa kuin yleensä oikeakätisillä on. Vain kirjoittaminen on puhtaasti oikeakätistä, joskin kouluaikana kirjoitin liitutaululle kummallakin kädellä vuorotellen, jos käsi väsyi taulun yläosaan kirjoittaessa.

Suuntien ymmärtämättömyydestä ei tuossa ole kysymys, vaan siitä, että en vain osaa nimetä oikeaa suuntaa testaamatta vaivihkaa oikealla kädelläni kynäotetta. Kiitän luojaa navigaattorista, sillä auton kyytiläisenä on todella vaikea neuvoa ajettavaa reittiä, kun joutuu mielikuva-ajamaan edellä, jotta pystyy nimeämään käännösten suunnat ajoissa oikein.

En löytänyt jutusta ainakaan itseäni tyydyttävää selitystä tähän nimeämisongelmaan. Minulla ei mielestäni ole muita vastaavisa vaikeita nimettäviä, paitsi ihmiset, joiden nimet vaatii aika paljon työtä, jotta jäävät mieleen ja pysyvät siellä.

Naisille yleismpään ongelmaan tarjottiin myös eroa lahjakkuustekijöissä verrattuna miehiin. Mutta itselläni matemaattinen (myös avaruudellinen hahmotus) ja kielellinen lahjakkuus lienevät aika tasapainossa ainakin testien mukaan, joten sekään ei oikein itselläni käy selityksestä.


If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juuli



Ärsyttää kahvipaketeissa oleva teippiluiska jonka tarkoitus on kai sulkea pussi senjälkeen kun on kahvia kahvipurkkiin  siirtänyt. Kun ei se enää tartu eikä yletykkään. Hinnassa se on kuitenkin mukana.
läyh,,

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 01, 2019, 14:11:41
En tiedä mansikoista, mutta Ruoholahden Citymarket on osoittautunut hyväksi marjakaupaksi.

Citymarketeissa ja K-Marketeissa ja yleensäkin jonkin tietyn ketjun myymälöissä on paljon eroa ilmeisesti sen mukaan, millaista asiakaskuntaa liikkeissä käy. Jos kaupassa käy pelkkiä lenkkimakkaran ja keskikaljan ostajia, siellä ei ehkä kannata pitää kovin suurta valikoimaa jotain sellaista, mikä ei mene kaupauksi. Hienostoalueella kaupan valikoimakin on ilmeisesti hienompi. Mieleeni on jäänyt esimerkiksi Lauttasaaren K-Market (en tiedä, asuuko ympäristössä yläluokkaa vai mitä luokkaa), joka osoittautui valikoimaltaan monipuoliseksi ja erikoistuotteiden suuntaan painottuvaksi. En ole tosin käynyt siellä kuin pari kertaa, viimeksi vuosi sitten, joten havaintoni luotettavuuskerroin ei ole kovin suuri.

K-ryhmän kaupoissa ero vaikkapa S-ketjuun on niiden kauppiasvetoisuus. Jokainen K-kauppa siis on kauppiaan oma bisnes ja hän päättää (toki joidenkin K-ketjun sovittujen toimintatapojen puitteissa) oman kauppansa valikoimista. K-kauppiaan tilanne luo insentiivin olla selvillä siitä, mitä kaupassa käyvät asiakkaat haluavat kaupasta löytää. Se kun tuntuu suoraan yrityksen tuotossa ja yrittäjän kukkarossa. Tämä erilainen tapa järjestää toiminta tuo K-ketjun kauppojen valikoimien välille suuremmat erot verrattuna systeemiin, jossa valikoimaa päätetään kauempana asiakkaasta, pidetään yhtenäisempi linja kaikissa ketjun myymälöissä ja paikalla ei ole omana yrityksenään kauppaa vetävää kauppiasta, vaan vain myymäläpäällikkö tms.

Norma Bates

Minua on jo vuosia ihmetyttänyt miksi Prismasta katoaa järjestelmällisesti kaikki mihin tykästyn. Kysymys ei voine olla siitäkään että minulla olisi niin harvinainen maku että menekkiä ei ole sillä tuotteella noin muutoin. Kerran kassaneiti äityi kehumaan luumujogurttia jonka olin ostanut. Totesimme kumpikin että kerralla menee koko pytty. Oliko se nyt puoli kiloa vai. Niin vaan katosi sekin tuote.

Tuo ei ollut edes sieltä halvimmasta päästä. Jotkut suosimani tuotteet on korvattu kalliimmalla tuotteella. Joka ei sitten kumminkaan ole yhtä hyvä.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2019, 10:16:24
Minua on jo vuosia ihmetyttänyt miksi Prismasta katoaa järjestelmällisesti kaikki mihin tykästyn. Kysymys ei voine olla siitäkään että minulla olisi niin harvinainen maku että menekkiä ei ole sillä tuotteella noin muutoin. Kerran kassaneiti äityi kehumaan luumujogurttia jonka olin ostanut. Totesimme kumpikin että kerralla menee koko pytty. Oliko se nyt puoli kiloa vai. Niin vaan katosi sekin tuote.

Tuo ei ollut edes sieltä halvimmasta päästä. Jotkut suosimani tuotteet on korvattu kalliimmalla tuotteella. Joka ei sitten kumminkaan ole yhtä hyvä.

Onhan sulla se S-kortti?

https://www.patarumpu.fi/2018/12/05/valikoimarobotti-kuulee-hiljaiset-toiveesi/


Amore

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2019, 10:16:24
Kerran kassaneiti äityi kehumaan luumujogurttia jonka olin ostanut. Totesimme kumpikin että kerralla menee koko pytty. Oliko se nyt puoli kiloa vai. Niin vaan katosi sekin tuote.

Tuo ei ollut edes sieltä halvimmasta päästä. Jotkut suosimani tuotteet on korvattu kalliimmalla tuotteella. Joka ei sitten kumminkaan ole yhtä hyvä.

Haa, luumujogurtti maistuu minullekin! Mutta tykkään sekoitella jogurttini itse, mikä tarkoittaa sitä, että ostan maustamatonta jogurttia, johon lisään sosetta/hilloa tai muuta makuainetta, esim. pienen määrän maustettua jogurttia/rahkaa/vanukasta. Joulutorttuhillo on aivan oivallinen tuote luumujogurtin sekoitteluun ja sitä saa sesongin jälkeen kaupasta melkein ilmaiseksi (isojen markettien valikoimassa voi olla torttuhilloa kesälläkin). Säilyykin hyvin, jopa avattuna, kunhan pitää viileässä. Viimeisistä myyntipäivistä en piittaa, sillä koskaan ei ole ollut mitään pilaantumisongelmaa näiden kanssa. ;)
All you need is Love

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 09, 2019, 14:05:44
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2019, 10:16:24
Minua on jo vuosia ihmetyttänyt miksi Prismasta katoaa järjestelmällisesti kaikki mihin tykästyn. Kysymys ei voine olla siitäkään että minulla olisi niin harvinainen maku että menekkiä ei ole sillä tuotteella noin muutoin. Kerran kassaneiti äityi kehumaan luumujogurttia jonka olin ostanut. Totesimme kumpikin että kerralla menee koko pytty. Oliko se nyt puoli kiloa vai. Niin vaan katosi sekin tuote.

Tuo ei ollut edes sieltä halvimmasta päästä. Jotkut suosimani tuotteet on korvattu kalliimmalla tuotteella. Joka ei sitten kumminkaan ole yhtä hyvä.

Onhan sulla se S-kortti?

https://www.patarumpu.fi/2018/12/05/valikoimarobotti-kuulee-hiljaiset-toiveesi/

On ja ei siis ole kuultu.

Hayabusa

Luumu on sellainen tuote, että se pitää nauttia suoraan puusta sellaisenaan. Kaikki yritykset "jalostaa" sitä ovat tuhoon tuomittuja, ja tuloksena on pahan makuista mömmöä. Natsi-ööö joulutortuissakin ainoa ärsyttävä asia on se p..keleen luumuhillo. Jopa luumuviina on pahaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

#71
Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 09, 2019, 08:09:51
Löytyyhän minustakin joku juttu, joka voisi olla paremminkin. En vain tiennyt, että se on aika yleinenkin juttu, ennen kuin luin tuon IS:n artikkelin.

Anne, 57, vältti avioriidat laittamalla lapasen oikeaan käteen – suuntien sotkeminen on yleinen vaiva


Olen ajatellut, että itselläni tuo johtuu siitä, että olen lähes kaksikätinen, eli oikeakätisyys ei ole niin vahvaa kuin yleensä oikeakätisillä on. Vain kirjoittaminen on puhtaasti oikeakätistä, joskin kouluaikana kirjoitin liitutaululle kummallakin kädellä vuorotellen, jos käsi väsyi taulun yläosaan kirjoittaessa.

Suuntien ymmärtämättömyydestä ei tuossa ole kysymys, vaan siitä, että en vain osaa nimetä oikeaa suuntaa testaamatta vaivihkaa oikealla kädelläni kynäotetta. Kiitän luojaa navigaattorista, sillä auton kyytiläisenä on todella vaikea neuvoa ajettavaa reittiä, kun joutuu mielikuva-ajamaan edellä, jotta pystyy nimeämään käännösten suunnat ajoissa oikein.

En löytänyt jutusta ainakaan itseäni tyydyttävää selitystä tähän nimeämisongelmaan. Minulla ei mielestäni ole muita vastaavisa vaikeita nimettäviä, paitsi ihmiset, joiden nimet vaatii aika paljon työtä, jotta jäävät mieleen ja pysyvät siellä.

Naisille yleismpään ongelmaan tarjottiin myös eroa lahjakkuustekijöissä verrattuna miehiin. Mutta itselläni matemaattinen (myös avaruudellinen hahmotus) ja kielellinen lahjakkuus lienevät aika tasapainossa ainakin testien mukaan, joten sekään ei oikein itselläni käy selityksestä.
Mielenkiintoinen yleinen vaiva. Heti tulee mieleen kirurgit ja rallikuskit. Sekä armeijan sulkeisharjoitukset.


Norma Bates

Minusta on välillä tuntunut että treeneissä on kokolailla turha kysyä että oikea vai vasen jalka/käsi kun vastaus saattaa olla ihan mitä sattuu. Vaikka minulla on itselläni vaikeksia hahmottaa miten liikkeet tehdään, kun minulta puuttuu luontainen matkimiskyky, niin tässä vasen/oikea-asiassa monet ovat pihalla kuin lumiukko. Siksi yleensä heilutan raajaa ja kysyn että tämäkö.

Erikoisena koin sen että kun meillä oli sellainen harjoitus missä toisella laidalla seisoivat puukolliset ja toisella puukottomat, ja meidän piti ajoittain siirtyä pykälän verran eteenpäin niin että pari vaihtui kokoajan ja lopulta puukottomat päätyivät puukottomiksi ja päinvastoin (veitsi jätettiin aina siihen kohtaan mistä astuttiin eteenpäin), tässä oli monella ongelmia. Minulle homma oli selvä kuin kellotaulu.

Olisiko siinä sitten taistelun huuma sotkenut ymmärryskykyä. Kyllä siellä salilla joskus tuntuu että ÄO pienenee.

a4

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2019, 16:21:44
Olisiko siinä sitten taistelun huuma sotkenut ymmärryskykyä. Kyllä siellä salilla joskus tuntuu että ÄO pienenee.
Kukaan ei ole seppä syntyessään.
Veikkaan että motorinen ja moni muukin älykkyytesi osa-alue vain kehittyy entisestään plastisten aivojesi ja kroppasi saadessa hyvää treeniä.
Alakoulussa en olisi uskonut tykkääväni kirjoittamisesta ja lukemisesta näin paljon mitä vanhempana somessa näemmä. :)
Hyviä treenejä!

safiiri

#74
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 09, 2019, 16:21:44
Minusta on välillä tuntunut että treeneissä on kokolailla turha kysyä että oikea vai vasen jalka/käsi kun vastaus saattaa olla ihan mitä sattuu. Vaikka minulla on itselläni vaikeksia hahmottaa miten liikkeet tehdään, kun minulta puuttuu luontainen matkimiskyky, niin tässä vasen/oikea-asiassa monet ovat pihalla kuin lumiukko. Siksi yleensä heilutan raajaa ja kysyn että tämäkö.

Erikoisena koin sen että kun meillä oli sellainen harjoitus missä toisella laidalla seisoivat puukolliset ja toisella puukottomat, ja meidän piti ajoittain siirtyä pykälän verran eteenpäin niin että pari vaihtui kokoajan ja lopulta puukottomat päätyivät puukottomiksi ja päinvastoin (veitsi jätettiin aina siihen kohtaan mistä astuttiin eteenpäin), tässä oli monella ongelmia. Minulle homma oli selvä kuin kellotaulu.

Olisiko siinä sitten taistelun huuma sotkenut ymmärryskykyä. Kyllä siellä salilla joskus tuntuu että ÄO pienenee.

Harjoittelu tuossakin auttaa. Myös motorisessa oppimisessa, liikkeiden hahmottamisessa ja vaikkapa vasemman ja oikean hahmottamisessaan voi kehittyä. Ennen kaikkea kehittää ne juuri itselle sopivat keinot, jotka hahmottamista ja muistamista auttavat. Ne eivät tässä ole kaikille samoja, vaan olennaista on löytää sellaiset tavat, jotka itseä asiassa auttavat. Hyvä liikunnanohjaaj muuten osaa myös tarjota ohjeistuksessaan näitä erilaisia hahmottamisen mahdollisuuksia, jolloin useammalla tavalla liikettä selittäessään hän tarjoaa oppilailleen mahdollisuuden napata kiinni siitä selittämisen tavasta, joka parhaiten auttaa. Ohjaaja, joka ei osaa selittää ja opastaa kuin vain sillä yhdellä ja juuri itselleen luontaisella tavalla, on vähän toistaitoinen. Toki joissakin lajeissa vähän traditioon kuuluu sellainenkin, että juuri sen oman tavan löytäminen on osa oppilaan tehtävää ja osa oppimista. Mutta kaiketi silloinkin on tarkoitus jossain vaiheessa tosiaan hiffata se, miten itseään oppimisessaan voi ajattelutavallan auttaa.