Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Miksi kännykkäni akku tyhjenee nopeammin kun en sitä käytä, verrattuna puhumisaikaan?
Normiaikana akku vetää tyhjemmäksi kuin puhuessa...?!

Brutto

Mitä mieltä tästä Nanna Karalahden reaktiosta?

https://www.msn.com/fi-fi/viihde/uutiset/nanna-karalahti-n%C3%A4p%C3%A4ytti-kassajonossa-tarina-saa-silm%C3%A4t-py%C3%B6rim%C3%A4%C3%A4n-%C3%A4rsytyksest%C3%A4/ar-AA17frK8?ocid=entnewsntp&cvid=2c5144db8c0f49ea81c89df973f995c7

Itse seuraan jatkuvasti kassajonossa mahtaako johonkin aueta uusi kassa ja ryntään sinne. Kassajonossahan jonotetaan vain tietylle kassalle eikä se ole mikään yleinen ja yhteinen jono.

Pyrin myös noudattamaan sellaista logiikkaa, että nopeimmat asioijat pääsisivät ensin. Tällöin jonottajien yhteenlaskettu jonotusaika minimoidaan. Jos jonon kärjessä oleva asiakas ährää kassalla kymmenen minuuttia, tuo sama kymmenen minuuttia tulee lisää kaikille hänen takanaan oleville vaikka heidän kassa-asiointinsa kestäisi vain puoli minuuttia. Tehokkuus se pitää olla jonottamisessakin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Kopek

En lukenut Nanna Karalahden juttua, koska pelkään, että ahdistun siitä.

Olen nopea reagoimaan tietyissä tilanteissa, kuten silloin, jos hirvi juoksee maantiellä auton eteen. "Sosiaalinen reaktioni" on kuitenkin hidas, koska pelkään tehdä nopeita päätöksiä, jotta en vain tekisi jotain hölmöä tai noloa tai paheksuttavaa. Kaupassa tämä tarkoittaa sitä, että jos uusi kassa avataan, en ole ensimmäisenä ryntäämässä sinne, koska en uskalla tehdä päätöstä ennen kuin kaikki päätökseen liittyvät asiat on tarkastettu ja varmistettu. Tämä tarkoittaa sitä, että en mene sinne uudelle kassalle, koska siinä vaiheessa, kun mietin, kannattaisiko mennä sinne, muut ovat jo tehneet päätöksen ja toteuttaneet sen.

Olen tästä ennenkin kertonut, mutta kerron uudestaan.

Joskus käy niin, että olen suhteellisen hyvällä paikalla kassajonossa, eli edelläni on vain muutama asiakas ja takanani pitkä jono asiakkaita. Tästä hyvästä asemasta vajoan kaikista jonottajista vihon viimeiseksi, jossa kassan läpi pääsee. Kaikki takanani olevat ihmisetkin ovat jo kotimatkalla siinä vaiheessa, kun minä vain jonotan ja jonotan. Jopa sellaiset ovat saaneet maksettua ostoksensa ennen minua, jotka eivät vielä ole tulleet kassajonoon vaan saapuvat vasta kauppaan.

Miten noin voi käydä?

Siten, että kun viereinen kassa aukeaa, takanani olevat ihmiset siirtyvät sinne. Minä hitaana reagoijana jään alkuperäisen jonon viimeiseksi. Tämä jono tökkää hetken päästä jonkin "kassatilanteen" takia, jolloin viereisen kassan jonottajat ohittavat minut, koska se kassa vetää edelleen. Jos vaihtaisin kassajonoa, minun pitäisi mennä tuon toisen jonon perälle eli siirtyä taaksepäin siitä tilanteessa, mihin olen jonottamalla päässyt. Kaikki odotukseni ja jonossa seisomiseni olisi siis mennyt hukkaan. Niinpä pysyn jääräpäisesti alkuperäisessä jonossa alkuperäisellä paikallani. Lopulta "kassatilanne" laukeaa, ja muutaman hengen (joskus edelläni on vain se yksi jumittava asiakas) jono lähtee liikkeelle. Kun vihdoin maksan ostokset, olen viimeinen kaikista niistä ihmisistä, jotka olivat kassajonossa sillä hetkellä, kun viereinen kassa avattiin. Se on tässä vaiheessa jo todennäköisesti suljettu, kun ruuhka on loppunut.

Ettei tarina olisi totaalisen ankea, niin joskus harvoin onnistun menemään "uudelle" kassalle ensimmäisenä. Jos näen myyjän kävelevän kohti kassoja, voin arvioida, että hän on ehkä menossa avaamaan uuden kassan. Niinpä otan riskin ja menen kassajonoon ennen kuin sitä on edes olemassa. Riski tarkoittaa sitä, että myyjä voi mennä muuallekin, eikä kassaa avatakaan. Kärkkymisen kassan lähellä täytyy siis olla varovaista ja suunniteltu niin, siitä voi peräytyä nolaamatta itseään. Eli.. "Jonoko? Mistä te puhutte? Kunhan tässä katselen."

Hayabusa

Jos viereen aukeaa toinen kassa, niin jonosta pitäisi joka toisen siirtyä siihen keulalta alkaen. Näin kunkin jonottajan jonotusaika lyhenisi oikeudenmukaisesti. Tämä ei koskaan toteudu, vaan kärkkyjät kiilaavat eteen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 09, 2023, 09:06:29
Jos viereen aukeaa toinen kassa, niin jonosta pitäisi joka toisen siirtyä siihen keulalta alkaen. Näin kunkin jonottajan jonotusaika lyhenisi oikeudenmukaisesti. Tämä ei koskaan toteudu, vaan kärkkyjät kiilaavat eteen.

Jos joka toinen jonossa sattuukin olemaan tupakkamie...henkilöitä ja uusi aukeava kassa ei ole tupakkakassa, syntyy isoja ongelmia.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Lidl on ainoa kauppa, jossa tuo tilanne tulee eteen. Siellähän vähän väliä vaihtuu auki oleva kassa tai availlaan lisäkassa, jos sen yhden auki olevan kassana jono alkaa lähennellä peräseinää. Olen laskenut, että aika harvoin tulee sellainen tilanne, että kannattaa lähteä syöksyilemään avattavalle kassalle. Joskus olen jopa tehnyt niin, että älyttömän pitkän kassajonon jätän lyhentymään ja käyn vielä jotain ostettavaa koppaani hakemassa odotellessani. Kun sitten tulee se kuulutus kassan avaamisesta niin sen jälkeen menen heti jonoon. Yleensä sinä onkin jo jono puolittunut.

Käytän aina, milloin mahdollista IP-kassaa niin eipä ole juurikaan tarvinnut jonotella tai jos tarvii, niin yhdessä jonossa ollaan ja siitä hajaannutaan useammalle IP-kassalle, joten jonotus on aina mitättömän lyhytaikainen.

Mutta niinä kertoina, jos olen vaihtanut avattavalle kassalle ja joku jonon ulkopuolelta tai perästäni jonosta on mennyt eteeni, en todellakaan ala tätä kouluttamaan. Välttämättä en itse edes huomaa kuka mistäkin siihen uuteen jonoon on tullut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Ei jumalauta, muutama kauppa toimii pari päivää hiukan vajaalla, niin sitä on nyt jauhettu radiossa koko aamu, eikä loppua ole näkyvissä. Kohta menevät johonkin tunnelmia kuulemaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️


Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2023, 22:11:52
Miksi kännykkäni akku tyhjenee nopeammin kun en sitä käytä, verrattuna puhumisaikaan?
Normiaikana akku vetää tyhjemmäksi kuin puhuessa...?!

Joku sovellutus lainaa sitä aina, kun olet itse nukkumassa ja keräämässä voimia uuteen seikkailuun netin ihmemaailmassa. ::)


Toope

Lainaus käyttäjältä: Karikko - helmikuu 11, 2023, 12:55:31
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2023, 22:11:52
Miksi kännykkäni akku tyhjenee nopeammin kun en sitä käytä, verrattuna puhumisaikaan?
Normiaikana akku vetää tyhjemmäksi kuin puhuessa...?!

Joku sovellutus lainaa sitä aina, kun olet itse nukkumassa ja keräämässä voimia uuteen seikkailuun netin ihmemaailmassa. ::)
Minua kutsutaan vainoharhaiseksi hahaa :), mutta joku oikeasti kyttää/käyttää minua.
Nyt menen komeroon.

Kopek

Yritin kirjoittaa erään henkilön kännykällä englanninkielisen viestin WhatAppiin. Lopetin pelleilyn, kun kännykkä korjaili englanninkieliset sanat suomenkielisiksi eli keksi jotain sanoja, jotka vähän muistuttivat niitä englanninkielisiä sanoja, joita yritin kirjoittaa. "This" oli kännykän mielestä "toisesta".

Kun tätä kirjoittaessani yritin saada kännykän toistamaan edellä mainittuja sanoja, se ei enää ehdottanutkaan suomenkielisiä sanoja. "This"-sanan se vielä muutti "toisesta"-sanaksi, mutta "hello"-sanan se jätti ennalleen. Edellisellä kerralla se oli senkin muuttanut joksikin muuksi. Kirjoittaminen onnistui nyt toisen kerran kokeillessa jo kohtuullisesti. Ensimmäinen yritys oli aivan toivoton. Kännykkä taitaa oppia.


Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 22, 2023, 07:45:09
Oli kyllä niin kamalaa kissatappelua välillä, että pariin kertaan oli jo kake kourassa, että lopetan kesken katsomisen, kun ei huutamisesta ollut tulla loppua. Kyllähän Orpokin yritti huutaa väliin, mutta matala ääni ei noussut lainkaan kuuluville, mitä hän yritti sanoa.

Tiesittekö että kerrostaloissa huoneistojen välinen betoniseinä leikkaa tehokkaasti matalat äänet, mutta päästää korkeita ääniä läpi. Kun naapurissa on käynnissä perheriita, kantautuvat naisen korkealla äänellä eittämät syytökset hyvin läpi, mutta miehen matalalla äänellä esittämät puolustautumiset seinä vaimentaa täysin. Tosi ärsyttävää.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
Kyllä, ja myös ne naisen onnen kirkunat kuuluu selvästi, mutta miehen ölinä ja puuskutus ei niinkään :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Kävin hakemassa varaamiani kirjoja ja levyjä kirjastosta. Yhtä näistä ei sitten löytynytkään varaushyllystä. Eli joku on sen kähveltänyt tai tehnyt ilkivaltaa tahallaan siirtämällä levyn väärään hyllyyn, jossa se on hyvin kadoksissa epämääräisen ajan. Kuinkahan usein tällaista varatun aineiston katoamista tapahtuu? Jotta sitä ei tapahtuisi, pitäisi varauksille olla lukolliset kaapit, kuten pakettiautomaateissa. Levyn menetys harmittaa minua poikkeuksellisen paljon, sillä olin sen kuuntelemista kovasti odottanut. Onkohan se nyt näpistäjällä? Onko levystä mitään iloa? Vai onko levy käyttämättömänä väärässä hyllyssä? Vai heittikö näpistäjä levyn roskiin? Siinäkö kaikki ilo levystä, että sai tuntemattoman ihmisen pettymään? Levy oli kirjaston ainoa kappale, joten jos sitä ei löydy, niin ainut tapa sen saamiseksi on ostaa oma kappale. Silloin joutuu selailemaan ulkomaisia verkkokauppoja, koska Suomesta sitä tuskin löytyy. >:(
All you need is Love

MrKAT

Tällä ja edellisellä läppärillä on ärsyttävä piirre kun ollaan akun varassa:
Mitä tummempi kuva, sitä himmeämmäksi se näyttöruudun säätää, vaikka sen pitäis olla just päinvastoin!
#%¤%#¤%)"
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)