Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Ennen vanhaan kansakoululaisia ja oppikoululaisia erotti se, että ensiksi mainitut käyttivät reppua ja viimeksi mainitut kassia tai salkkua tai mitä tahansa, mutta ei reppua.

Noihin aikoihin reput olivat yleensä vihreitä ja siten retki/metsuri/tukkijätkä -tyyppisiä, hyvin maalaisia siis. Nykyisinhän ne näyttävät olevan usein värikkäitä ja enemmän urbaaneja. Olen muutaman kerran käyttänyt reppua - jostakin nurkista löytyi sininen, kenen lienee - moottoripyörällä ajaessani, kun on pitänyt kuljettaa tavaraa, eikä sitä ole oikein enää mihinkään muualle mahtunut.

Miksi luokitellaan matkatavaran kuljetusväline, jota voi kantaa selässä, jota voi roikottaa kahvasta kädessä, ja jossa on pyörät, niin että sitä voi vetää pitkästä teleskooppikahvasta.

En löytänyt sellaista kuvaa mitä etsin. Tämän tyyppinen.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=159955558

Ostin Aasian reissulle tuon tyyppisen reppu/kassi/vedettävä -yhdistelmän, joka menee käsimatkatavaroissa. Enempää tavaraa minulla ei ollutkaan. Muuten kätevä, mutta vetokahvasysteemi lisää painoa ja vie tilaa. On kuitenkin hyvä, kun hökötystä voi vetää. Reppuna tuo ei oikein toiminut, sillä hihnojen ompeleet olivat heikot ja hihnat alkoivat repeillä irti. Niitä oli reissun aikana ommeltava. En ylipäätään ole repun käyttäjä, mutta jos pitää kävellä pitkään, eikä kassia voi vetää, selässä pitäminen on yksi vaihtoehto - viimeinen ja harvoin käytetty vaihtoehto, mutta vaihtoehto silti.

-:)lauri

Olen tässä napostellut "Wanhan ajan laku" -lakritsia. Päivä olisi kuitenkin ollut parempi, jos olisin osannut ennakoida tulevaa. Ärsyttää, että sormet ovat ihan tahmassa lakritsia nopostellessa. Jos olisin ollut kaukaa viisas, olisin ostanut Pepe-lakupötköjä, joita voi syödä siitä karkkipaperista ja näin välttyä sormiensa tahmaamiselta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Melodious Oaf

#182
Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 29, 2019, 21:27:14
En ylipäätään ole repun käyttäjä, mutta jos pitää kävellä pitkään, eikä kassia voi vetää, selässä pitäminen on yksi vaihtoehto - viimeinen ja harvoin käytetty vaihtoehto, mutta vaihtoehto silti.

Jos vaiklka retkeilee tai esimerkiksi tekee metsätöitä jossain jonkinmoisen kävelymatkan päässä tiestä, reppu on aika hyvä tapa kuljettaa varusteita, eväitä sun muuta tarvittavaa. Jos on oikein hyvä ja sopivan kokoinen reppu (urbaanissa ympäristössä sellainen on pitkään ollut minulle tämän Haglöfsin aika suositun repun vanhempi malli), käy helposti niin että jää siihen lisätilaan tavallaan koukkuun. Pienen kauppareissun tavarat kantaa koska tahansa mukavasti, siellä voi olla evästä ja läppäriä ja mitä vaan, eikä se sellaisella kymmenen kilometrin säteellä tunnu oikein missään.

EDIT: Vaikka tää menee helposti vähän absurdiksi, niin mulle tuli nyt tosta auton ja repun rinnastuksesta mieleen, että positiivisessa mielessä reppukin voi olla tietynlaisen omavaraisuuden ja vapauden symboli vähän samalla tavalla kuin auto on :D Ehkä se sen takia nostattaa myös ylläviäkin tunteita.


Vähän samalla tavalla autokin on yksi iso tasku ja sinne menee vaihtovaatetta ja vaikka minkälaista tavaraa. Reppu on pienempi versio siitä sellaiselle, jolla joko ei ole auton tuomaa säilytystilaa tai joka jatkaa siitä vielä aika paljon pitemmälle, mihin auto on jätettävä.

Tunnistan jotenkin sen, että reppu voi jonkun mielestä olla aikuisella lapsellinen. Mutta no. Itselleni taas kaikenlaiset olkalaukut vain tuntuvat epäkäytännöllisiltä. On kai siinä se idea, että sitä pääsee helpommin kaivelemaan liikkuessaan, mutta kun ei ole tottunut, niin se melkein häiritsee, että se heiluu sinne tänne ja ei pysy missään yhdessä kohtaa. Sitten ne on monesti sellaisen kokoisia, että eihän sinne oikeasti mitään mahdu :D Mähän tungen sellaiset tavarat tiukan paikan tullen vaikka housun ja takin taskuihin :D eikä sille laukulle sitten jää niin selvää tarvetta.

Mutta tää laukkuaihe nyt rönsyää. Piti vaan sanoa Kopekille ja muillekin, että kiinnostava ja mukavan arkinen rönsy, kiitos siitä.

safiiri

Toiset ihmiset huomioiva käyttäytyminen ei ole kiinni valitusta laukkumallista. On ihan se ja sama, onko käytössä reppu, olkalaukku vai mikä, jos ei osaa huomioida toisia ihmisiä ja tilannetta. Julkisissa liikennevälineissä on monenlaista menijää ja toisia häiritsevällä tavalla voi toimia myös olkalaukun kanssa - tai vaikka ihan ilman kantamuksia. Reppua voi myös käyttää muita häiritsemättä, kun sen riisuu selästään ahtaissa tiloissa ja kantaa silloin kuin kassia. Kaikkein eniten muilta vie tilaa se tyyppi, joka vaatii tila kokonaiselle henkilöautolle, vaikka kannettavana on pelkkä luottokortti. Näitä tilaa vieviä muuten tapaa myös bussikaistoilta, vaikka sinne ei pitäisi olla heillä asiaa.

Melodious Oaf

Mun mielestä se repun kantaminen tietyllä tavalla ei niinkään ole sellainen juttu että hyvät tai "kelvolliset" ihmiset tekee niin. Vaan mä haluan ajatella sen niin, että se on itse asiassa aika monimutkainen strategioiden ja toimintamallien sarja, jota pitää erikseen opetella ja joka ei ole kenellekään automaattinen. Jotkut ei osaa sitä, mutta en mä sen takia lähtis niitä huonoiksi ihmisiksi leimaamaan. Kaikilla asentoasti toimii repun kanssa yhtä huonosti, ja me pikemminkin ollaan samalla viivalla siinä mielessä.

Mut sit ihmiset voi olla väsyneitä ja niillä voi olla vaikka minkälaista muuta asiaa pää täynnä. Just samana päivänä, kun joku ajaa pelkkä luottokortti taskussa autolla ja kiilaa jonon ohi bussikaistalta, se voi olla jollain pienellä hyvällä asialla tehnyt jonkun elämään ison jäljen. Tai sitten sillä voi olla siihen joku muukin syy kuin se että ei tullut ajatteleeksi :)

Et tossa on toisaalta se että pakonomaisesti kasaa päässän jotain rankingia ihmisistä ja tuomitsee. Tai miettii että miten hyvä mä nyt kuitenkin oon, kun en tee sitä ja tätä. Kanna reppua tai aja autolla bussikaistaa. Mut kuitenkin näissä kaikissa on yhteistä se että sä oot silloin itse se koko maailman keskiö ja se mittapuu, jolla näitä arvioidaan.

En mä kai oo safiirin kanssa eri mieltä, koska mun mielestä tollanen huomaavaisuuis ja niihin liittyvien taitojen opettelu on tosi tärkeetä. Mut sit mä vaan en haluais enää enempää kasvattaa sellasta kyräilevää ja ahdasta ilmapiiriä vaan.... että siitä kauheuden taivastelusta ja rankingin tekemisestä kuitenkin puuttuu se toisen ihmisen ihan kokonaan ja kunnolla kuvitteleminen. Eikä sitä kukaan kai tee kovin usein, mutta... tolleen periaatteessa. Että niinkin voi joskus tehdä, ja jos nyt joskus jotain pystyy jeesaamaan tai neuvomaan, ne varmaan lähtee enemmän tästä jälkimmäisestä asenteesta kuitenkin.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 29, 2019, 20:36:16
Lainaus käyttäjältä: Amore - marraskuu 29, 2019, 20:21:02
Jos käyttää reppua kaupungissa, ruuvit ovat pahasti löysällä. Kulkuvälineissä ja julkisilla paikoilla käytäviä tukkivat kyttyräselät pitäisi taluttaa kuopan reunalle ja lopettaa. Reput kuuluvat eräretkille, eivät kaupunkiin. Jos on pakko hetkellisesti näyttäytyä ihmisten ilmoilla repun kanssa, sitä ei pitäisi tehdä missään muualla kuin juna- ja bussiasemilla (kaukoliikenne), satamissa ja lentokentällä. Näiden väliset matkat kyttyrän kanssa kuljetaan tietenkin taksilla. Ettäs tiedätte!

Kiitos taas tästäkin aggressiivisesta halveksunnasta.  >:(

Saanen kuitenkin huomauttaa, että reppua voi käyttää myös niin, että ottaa muut kulkijat huomioon.
Lisäksi reppu on tuki- ja liikuntaelinten terveyden kannalta edullisin tapa kantaa taakkoja.
No olipas rimanalitusavautuminen Amorelta.

On monia syitä käyttää reppua: jollakin voi olla esim. tenniskyynärpää tai muuta käsikremppaa, miksi ei voi käsissään kantaa. Esimerkiksi kyynärsauvoilla kulkeville reppu on ainoa tapa kuljettaa mitään. Tai voi olla esim. tulomatkalla ihan vaan niin paljon kannettavaa, ettei vaan jaksa kantaa kaikkea käsissä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

#186
Aiemmin käytin paljonkin reppua. Useitakin, mutta en yhtä aikaan. Rikkinäisille vetoketjuille pitäisi saada oma hautausmaa. En käyttänyt reppuja koululaistunteella vaan reissumiesreteesti elämäntyylinä. Reppu kasvoi kiinni selkään.
Nykyään tungen järjettömän määrän tavaraa taskuihin ja kuljen muka kevyemmin ilman reppua. Silti alussa oli alaston olo ilman tavarakyttyrää.
UFF-kierrätysvaatekaupassa bongasin hiljattain euron päivät ja laukkulaarin. Laukkuriippuvaisille vinkiksi.
Ostoskeskuksissa kaipaan yhä reppua jos on tarvetta käydä useammassa kaupassa ja tavaransäilytyslokeroita ei ole tajuttu laittaa ostoshelvettiin lisäämään myyntiä.
Yhden istumapaikan vievää reppua enemmän ketuttaa paskaiset kengät istuimilla. Tätäkin tyyliä näkee.
Itse olen joskus sortunut ahtaissa tiloissa liikkumaan reppu selässä ja anteeksi jälkikäteen ymmärtämättömyydestäni ja pitkästä sanasta. Nunnuka nunnuka!
Kaipaisin pistoolikotelon tapaista laukkua matkalukemiskirjalle takin alle. Tai ainakin järjettömän kokoisia taskuja.
Taskuni ovat aina puhki tavaran määrästä ja paikattuina niin että McGyverkin olisi huuli pyöreänä.
Nolointa oli satunnaisen nenäliinana toimineen vessapaperinpalan kulkeutuminen taskunreiän kautta lahkeesta kadulle.
Ei sentään tarttunut kengän pohjaan eikä metrin pituisena. Reppuun olisi mahtunut koko rulla, pyykkipoikia ja höyryhengitin. Ja paljon muuta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 30, 2019, 12:00:45
Kaipaisin pistoolikotelon tapaista laukkua matkalukemiskirjalle takin alle. Tai ainakin järjettömän kokoisia taskuja.
Taskuni ovat aina puhki tavaran määrästä ja paikattuina niin että McGyverkin olisi huuli pyöreänä.
Nolointa oli satunnaisen nenäliinana toimineen vessapaperinpalan kulkeutuminen taskunreiän kautta lahkeesta kadulle.

Tuollainen "kirjalaukku" olisi näppärä ommellakin, eikä olisi vaikeakaan. Ensimmäisenä tuli mieleen ajatus noin 3-4 cm:n levyinen nauha tukevahkosta kankakaasta, johon sitten sopivaan kohtaan ommellaan pussukka kirjaa varten niin, että se asettuu noin maksan tai pernan kohdalle riippuen siitä kummalleko puolelle pussukan haluaa. Tuo nauha siis kulkisi viiston pussukan vastaisen olan yli. Eräänlainen olalla pidettävä piilolaukku :)

Mutta jos ei jaksa näppäröidä, niin aina voi ostaa hyvät reisitaskuhousut, joiden taskuun tosiaan mahtuu myös kirja. Noissa vaan on sellainen paha vika, että niiden taskut yleensä ei ole kovin kestävät. Olen ihmetellyt, että muuten kulutusta kestävien housujen taskujen sisäkangas on lyhyessä ajassa puhki. Vävylleni olen noita taskuja uusinut useampiinkin housuihin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 30, 2019, 10:21:18

No olipas rimanalitusavautuminen Amorelta.

Ei tuo reppujuttu ollut mikään avautuminen, vaan ärsyyntyminen. Ja kun ärsyynnyn, niin sitten ihan kybällä. Mutta kas, kuinka föliin ilmaantuu aina liuta hienostelijoita torumaan ja mussuttamaan, ikään kuin heillä ei tätä kybä-vaihdetta olisi lainkaan. Rivien välissä dissaillaan vielä sitten lisää...
All you need is Love

kertsi

#189
No olihan se avautuminen, kun tuuletit tunteitasi kertomalla tahtovasi, että  "kyttyräselkiä" rangaistaan murhaamalla heidät (käytit sanaa lopettaa, jota sanaa käytetään eläinten teurastuksesta), olivat nämä mistä tahansa syystä pakotetut tai halukkaita reppuselkäisinä kulkemaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 30, 2019, 13:04:43
Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 30, 2019, 12:00:45
Kaipaisin pistoolikotelon tapaista laukkua matkalukemiskirjalle takin alle. Tai ainakin järjettömän kokoisia taskuja.
Taskuni ovat aina puhki tavaran määrästä ja paikattuina niin että McGyverkin olisi huuli pyöreänä.
Nolointa oli satunnaisen nenäliinana toimineen vessapaperinpalan kulkeutuminen taskunreiän kautta lahkeesta kadulle.

Tuollainen "kirjalaukku" olisi näppärä ommellakin, eikä olisi vaikeakaan. Ensimmäisenä tuli mieleen ajatus noin 3-4 cm:n levyinen nauha tukevahkosta kankakaasta, johon sitten sopivaan kohtaan ommellaan pussukka kirjaa varten niin, että se asettuu noin maksan tai pernan kohdalle riippuen siitä kummalleko puolelle pussukan haluaa. Tuo nauha siis kulkisi viiston pussukan vastaisen olan yli. Eräänlainen olalla pidettävä piilolaukku :)
Niitä on myynnissäkin: hakusana olanylilaukku.
Esimerkiksi tällainen: https://www.bizay.fi/olanylilaukku
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 30, 2019, 16:55:18
Niitä on myynnissäkin: hakusana olanylilaukku.
Esimerkiksi tällainen: https://www.bizay.fi/olanylilaukku

Kuulun niihin "tein itse ja säästin" -ihmisiin ja tuollaiset pienet jutut menee ensinnä aina mietintään, jotta voiko sen tehdä itse. Tuohon ei tarvitse edes paljoa materiaalia ja syntyy helposti ylijäämätilkuista :)

---

Mutta nyt ärsyttää yläkerran naapuri. Hänellä on aina välillä tapana kääntää nupit kaakkoon ja huudattaa jotain diskojumputusta niin, että joudun laittamaan TV:n äänen kovammalle kuullakseni sen äänen jumputuksen alta.

Toistaiseksi ei ole huudattanut kuin päiväsaikaan ja aika lyhyitä aikoja kerrallaan. Mietin vain, että onko tuo nyt luettava niihin "normaaleihin elämän ääniin", joita vaan on siedettävä kun kerrostalossa asuu?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Joudun ryömimään roskikseen, tai ainakin melkein. Ihmisten typeryydelle ei näytä rajaa löytyvän. Viedessäni muovinkierrätysroskikseen pussukkaani, huomasin muutoin tyhjän säiliön pohjalla melkoisen määrän lääkkeitä. Varmaan ne parisenkymmentä lääkelevyä on muovipakkauksia, mutta eihän ne lääkkeet sinne kuulu.

Ei auttanut kuin kaataa säiliö, jotta saan ne sieltä kerättyä paperipussiin. Loppuviikosta on asiaa apteekkiin, niin vien ne sinne hävitettäväksi.

Miten olisi käynyt, jos joku hönöpää olisi ne löytänyt ja päättänyt kokeilla, tuleeko niistä (kolesteroli ja epilepsialääkkeistä) jonkinlaista vauhtia elämään? Tosi vastuutonta nakata lääkeitä tuolla tavalla. Jos ei niitä jaksanut apteekkiin lähteä viemään, niin olsii edes haudannut jotenkin niin, etteivät ole avoimesti löydettävissä.

Muutenkin ihmisten roskiskäyttäytyminen tuntuu olevan aika hukassa. Roskakatokseen jätetään milloin mitäkin sellaista, joka ei sinne kuulu vaan itse pitäisi toimittaa sorttiasemalle. Jotkut pitävät sitä myös kierrätyskeskuksena ja jättävät kamaa roskasäiliöiden viereen varustettuna lapulla "saa ottaa".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 02, 2019, 18:19:16
Joudun ryömimään roskikseen, tai ainakin melkein. Ihmisten typeryydelle ei näytä rajaa löytyvän. Viedessäni muovinkierrätysroskikseen pussukkaani, huomasin muutoin tyhjän säiliön pohjalla melkoisen määrän lääkkeitä. Varmaan ne parisenkymmentä lääkelevyä on muovipakkauksia, mutta eihän ne lääkkeet sinne kuulu.

Ei auttanut kuin kaataa säiliö, jotta saan ne sieltä kerättyä paperipussiin. Loppuviikosta on asiaa apteekkiin, niin vien ne sinne hävitettäväksi.

Miten olisi käynyt, jos joku hönöpää olisi ne löytänyt ja päättänyt kokeilla, tuleeko niistä (kolesteroli ja epilepsialääkkeistä) jonkinlaista vauhtia elämään? Tosi vastuutonta nakata lääkeitä tuolla tavalla. Jos ei niitä jaksanut apteekkiin lähteä viemään, niin olsii edes haudannut jotenkin niin, etteivät ole avoimesti löydettävissä.

Muutenkin ihmisten roskiskäyttäytyminen tuntuu olevan aika hukassa. Roskakatokseen jätetään milloin mitäkin sellaista, joka ei sinne kuulu vaan itse pitäisi toimittaa sorttiasemalle. Jotkut pitävät sitä myös kierrätyskeskuksena ja jättävät kamaa roskasäiliöiden viereen varustettuna lapulla "saa ottaa".
Tuossa teit hyvän teon. Joku narkkari vetäisi noita "ilmaisia" pillereitä, tajuamatta mitä ovat.

Hippi

Eilen tuli ilmoitus, että Postista (tai siis sen korvikkeesta) on noudettavissa paketti. Olin tilannut uuden liesituulettimen hiilisuodattimen ja sitä pörheää suodatinkangasta. Siispä Postiin aamulenkille. Väkeä oli siihen malliin, että epäilin ilmaisia ämpäreitä olevan jaossa. Otin kuitenkin jonotuslapun ja 19 asiakasta oli ennen minua. Onneksi ei satanut, niin saatoin jonottaa ulkona ja sisäistyä vasta, kun oma vuoro lähetyy.

Kun sitten sain pakettini, niin olin pudota pyllylleni, sillä se paketti oli kohtalaisen kookas. Sain sen kuitenkin kannettua niin, että saatoin käydä kaupassa kotimatkalla. Mittasin kotona laatikon ja se oli 40x40x30 ja kun sen aukaisin, tuli ensin vastaan puoli laatikollista jättikuplamuovia, sitten kerros rypisteltyä ruskeaa pakkauspaperia ja viimein löytyi tilaamani tuotteet. Se itse suodatin oli noin 20 cm halkaisijaltaan ja ehkä 3-4- cm paksu ja sen keinokuitukangaspaketin olisi voinut kyllä taitella pienemmäksi. Paketin päällä oli vielä maninta "ilmastoystävällinen kuljetus". Jos nyt jotain positiivista haluaa sanoa, niin itse laatikko oli uusiokäytetty, sillä siinä näkyi vielä jämiä edellisistä postituslappusista ja vanhoja teippauksia.

On tietty ymmärrettävää, että nettikaupalla ei ole ihan jokaiseen tarpeeseen tismalleen sopivan kokoista laatikkoa, mutta tuossa nyt pakkauksen ja sisällön suhde oli ihan järjetön.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️