Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 29, 2020, 00:00:47
Olen hukannut käyttöohjeen jonnekin, mutta mulla uunin kellon pitää tehdä niin että painaa yhtäaikaisesti kahta ulointa nappulaa (nuolet sivuille), kunnes numeronäytössä alkaa joku numero vilkkumaan. Sitten valitaan nuolinäppäimillä oikea kellonaika, kunnes ilmestyy oikea kellonaika. Sitten painetaan keskimmäistä nappulaa.

Minulla säätö alkaa myös kahden näppäimen yhteispainalluksella mutta mikään ei vilku. Onnistun kellon säätämisen sijasta aina asentamaan uuniin jonkin lapsilukon, joka estää koko laitteen käytön.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
No joo, tuo lapsilukon riski on niissä minunkin lieden näpyttelyihin piilotettuna, joten en totisesti koske niihin enää, kun kello on nyt toiminnassa. Mahdollisten sähkökatkojen varalle pakastimessa on aina jotain hyvää sen verran, että sen naapurin kehtaan kutsua kahville (ja laittamaan kellon taas oikeaan aikaan) :D

Mahtaako meillä olla nyt kaikilla se sama liesi, vai onko nuo näpyttimet jotekin yleismaailmalliset?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Vastaavissa tilanteissa etsin youtubesta ja keskustelupalstoilta apuja. Valmistajan sivuiltakin voi löytyä jotakin.

Xantippa

Minä taas hämmästelen tässä keskustelussa sitä, miksi uunissa tai mikrossa pitää olla kello? Ajastetaanko sillä siis paistoja tms ja käytättekö tälläistä toimintoa usein?

T: Xante

Hippi

Juu, kyllä sillä voi ajastaa esimerkiksi niin, että paistella kaalilaatikkoa ensin tunnin 200 asteessa ja sitten kello laittaa virran pois ja se jää hautumaan jälkilämpöön. En oikein muuta käyttöä tuolla ole keksinyt, mutta koska näpyttely on niin hankalaa, niin jää tuokin sitten käyttämättä.

Tai, no useille laatikko- tai pataruuilla suositellaan energian säästämiseksi tuota, että lopun aikaa paisteltava on virrattomassa uunissa (eikä se toivottavasti unohdu sinne sitten viikoksi :D )
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 29, 2020, 14:53:08
Vastaavissa tilanteissa etsin youtubesta ja keskustelupalstoilta apuja. Valmistajan sivuiltakin voi löytyä jotakin.

Käyttöohjeeseen tutustuminen ei ole vaihtoehto.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 29, 2020, 15:25:44
Juu, kyllä sillä voi ajastaa esimerkiksi niin, että paistella kaalilaatikkoa ensin tunnin 200 asteessa ja sitten kello laittaa virran pois ja se jää hautumaan jälkilämpöön. En oikein muuta käyttöä tuolla ole keksinyt, mutta koska näpyttely on niin hankalaa, niin jää tuokin sitten käyttämättä.

Tai, no useille laatikko- tai pataruuilla suositellaan energian säästämiseksi tuota, että lopun aikaa paisteltava on virrattomassa uunissa (eikä se toivottavasti unohdu sinne sitten viikoksi :D )

Itselläni on niin vanha kapistus, että ei siinä tuollaisia ole - ihan itse on pakko mennä uunin luo kääntämään namiskat pois päältä ;D mutta kylläkin lähes kaiken uunissa paistettavan niin teen, että jätän jälkilämmön  huoltoon loput, tulee mielestäni parempaa sillä tavoin. Tai jotenkin olen vain tuon toimintatavan sisäistänyt itsestään selvyytenä.

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - lokakuu 29, 2020, 15:47:11
Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 29, 2020, 14:53:08
Vastaavissa tilanteissa etsin youtubesta ja keskustelupalstoilta apuja. Valmistajan sivuiltakin voi löytyä jotakin.

Käyttöohjeeseen tutustuminen ei ole vaihtoehto.

No, tässä jutussa oli käyttöohje todettu jo toimimattomaksi. Kuulun kyllä niihin, jotka aina ja poikkeuksetta lukee käyttöohjeen ensin ja sitten vasta sen jälkeen alan toimimaan kapineen kimpussa.

Tuubista minäkin yritin etsiä apua. Monesti apua löytyy myös käyttäjien arvosteluista ja kysymyksistä, jos kapine on verokkauppapistecomissa myynnissä. Tämä omani ei ollut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - lokakuu 29, 2020, 15:59:32
Itselläni on niin vanha kapistus, että ei siinä tuollaisia ole - ihan itse on pakko mennä uunin luo kääntämään namiskat pois päältä ;D mutta kylläkin lähes kaiken uunissa paistettavan niin teen, että jätän jälkilämmön  huoltoon loput, tulee mielestäni parempaa sillä tavoin. Tai jotenkin olen vain tuon toimintatavan sisäistänyt itsestään selvyytenä.

T: Xante

Tuolla kellolla saa ajastettua jopa uunin käynnistymään johonkin tiettyyn aikaan, mikä minusta on kyllä aika hullu toiminto. Siellä se huoneenlämpöisessä uunissa on paistettava seissyt ties miten pitkään.  ::)

Digikotejahan mainostetaan juuri sillä, että "kun tulet kotiin, niin uunissa odottaa juuri paistettu herkullinen makaronilaatikko". Tämä siis valmistuu miten? Aamulla laitat paistettavan valmiiksi uuniin ja ennen kuin lähdet töistä kotiin, niin näppärästi puhelimella käynnistät uunin ja uuni alkaa paistaa sitä ruokaa, joka on koko päivän siellä seissyt  :o

No, omassa liedessäni ei sentään ole noita etänä käynnistyksiä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#444
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 29, 2020, 13:58:40
Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 29, 2020, 00:00:47
Olen hukannut käyttöohjeen jonnekin, mutta mulla uunin kellon pitää tehdä niin että painaa yhtäaikaisesti kahta ulointa nappulaa (nuolet sivuille), kunnes numeronäytössä alkaa joku numero vilkkumaan. Sitten valitaan nuolinäppäimillä oikea kellonaika, kunnes ilmestyy oikea kellonaika. Sitten painetaan keskimmäistä nappulaa.

Jep, samat kolme nappulaa on minun lieteni säätiminä. Siinä piti vaan saada tietty piste (.) villkumaan, jotta pääsee aikaa säätämään, mutta se alkoi vilkkua vain, kun oli irrottanut sulakkeen hetkeksi. Ohjeessa oli myös maininta, että jotain piti painaa 7 sekuntia ja sitten vasta tehdä jotain. No tuo ei ainakaan ollut ehdoton vaatimus naapurini onnistuessa kellon säätämisessä. Mutta toisaalta, jos siinä säätäessä unohtui miettimään yli 7 sekunnin ajaksi, niin värkki oli sitä mieltä, että olet lopettanut säätämisen. Joten, jos halusi tuosta jatkaa, niin aloitapa alusta koko juttu  :-[ ::)

**::**
Kirjoitnpa ihan hassusti (oli varmaan väsy päivä niin kuin mulla usein on). Nuolinäppäimillä siis plärätään numeroita, kunnes tulee esiin oikea aika. Se, joka alkaa vilkkumaan, kun kahta uloimpia nappia on painanut samanaikaisesti, on tosiaankin se piste tuntien ja minuuttien välissä - kävin äsken kokeilemassa. (Sulakkeen irrotusta ei oman rakkineeni kanssa tarvita.)

Oma lieteni on Gram EKI4530-90X.

On muuten ärsyttäbvän kovaääninen liesi. Induktiokeittölevyt pitävät meteliä, ja uunikin, vaikka ei ede olisi kiertoilma päällä. On kyllä aika kivan näköinen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 29, 2020, 20:56:38
Oma lieteni on Gram EKI4530-90X.

On muuten ärsyttäbvän kovaääninen liesi. Induktiokeittölevyt pitävät meteliä, ja uunikin, vaikka ei ede olisi kiertoilma päällä. On kyllä aika kivan näköinen.
Johtuisikohan sisäisestä tuulettimesta?: https://www.kayttooh.je/gram/eki-4530-90-x/käyttöohje?p=17

Lapsilukko: https://www.kayttooh.je/gram/eki-4530-90-x/käyttöohje?p=21

Ajastukset: https://www.kayttooh.je/gram/eki-4530-90-x/käyttöohje?p=14

Hippi

Gram KI 3255-60 N .... Pikaisella vielkaisulla noissa ei kai kovin suurta eroa ole.

En ole huomannut, että tuo olisi mitenkään kovaääninen Arvelin noiden pienten äänien kuuluvan asiaan ja useimmiten minulla on joku radio tai muu pitämässä vielä enemmän ääntä, joten tuskin tulee vastaisuudessakaan häiritsemään.

Kovin vähän on vielä käyttökokemusta, mutta totuttelemista on perinteisen lieden jälkeen. Toistaiseksi vaikeinta on ollut löytää oikea kuumuus paistinpannua käytettäessä. Olen ehkä liiankin varovainen. Toinen vaikeus on lieden liukkaus. Varmaan tulen vetämään jonkun paistoksen vielä päälleni ravistellessani paistinpannua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#447
Eräällä ystävälläni on induktio- tai keraaminen liesi, jonka lasipinta on ihan naarmuuntunut. Ihmetttelin sitä, mutta kyllä sitä tulee itsekin näköjään välillä vedettyä jotain pintaa pitkin, vaikkei pitäisi.

Mulla ei ole kuin harvoin mitään (tausta)musiikkia soimassa, joten siitä syystä tulee huomattua lieden ja uunin äänet. Ei ne mitään järkyttäviä kyllä ole. - Toista se on pölyimurini kanssa, se huutaa muin mielonen, ja onkin merkiltään Miele. *)

a4, voi olla. Ei kyllä selitä induktiolevyn ääntä. Induktiolevyn luonteeseen saattaa kuulua se, että se pätkittäin päällä ja pois päältä, eli se on 100% päällä, ja sitten pois päältä, ja vaihtelee tätä taajuudeltaan sen mukaan, mikä numeroarvo on valittu (iso numeroarvo -> enemmän kertoja (minuutissa) "päällä". Tästä päälle/pois-vaihtelusta aiheutuu jonkin verran melua.


*) Näin kerran jonkun Mielen imurisuunnittelijan haastattelun, jossa heppu silmät kirkkaana seposti, että kun pistää kovat pöhinä-äänet, ihmiset luulevat koneen olevan tehokas. Päätin, etten ikuna enää osta Mieleä pölyimuriksi.

Mielen jääkaappinikin muuten pitää välillä jaksottaista meteliä (kun termostaatti saa sen ottamaan välillä kierroksia). Muuten kyllä olen tykännyt.

Ensi kerralla kun ostan imuria tai liettä, tsekkaan desibeliarvot molemmista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

^Heh - tulee mieleen yksi epäonnistunu imurivalintamme. Olimme ostamassa pientä lisäimuriä yläkertaa varten, ettei aina tarttis raahata sitä portaissa. Juuri kun tutkailimme imureita tuli sähkökatko. Jäi sitten kokeilematta myymälässä ja laittamatta imuri päälle. Jumankekka tietenkin se oli ihan älyttömän kovaääninen vempain. Onneksi siitä on jo aika jättänyt.

Indktioliedessä itse diggaan erityisesti sitä, että koska itse liesi ei kuumene, on sen puhtaana pitäminen tosi helppoa. Roiskeet eivät pala kiinni, joten ne saa pyyhittyä käytön jälkeen helposti. Ani harvoin tarvitaan sitä raaputinta - saati liedenpuhdistusainetta. Toinen hyvä puoli induktiossa on se, ettei levy jää päälle vahingossakaan kuumenemaan - kunhan nostaa kattilan vain pois hellalta. Vaikka ei muistaisi sammuttaa, ei "levy" kuumene itsekseen.

Vasta näiden jälkeen tulee mulle tärkeänä se säädön tottelevuus ja kuumentamisen nopeus. Nekin toki varsin mukavia ominaisuuksia.


Brutto

Joudun koiran karvojen vuoksi käyttämään imurissa pyörivää harjasuutinta joka ujeltaa kuin vanha väljä turbo. Imurin melu onkin paljon suuttimesta kiinni.

Ihmettelin muuten äskettän imurini tehomerkintöjä. Sen ottoteho sähköverkosta on 2200W mutta imuteho vain 500W. Mihin matkalla katoaa 1700W? Ei ainakaan lämpöön.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."