Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivä olisi parempi

Aloittaja Hippi, tammikuu 30, 2019, 21:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Unohdin TAAS ostamani suklaapatukan kaupan kassahihnalle.

Usein sininen Fazerin patukka unohtuu sinisen korin pohjalle osittain siksi, että sitä ei huomaa. Tällöin vahinko ei ole suuri, koska patukkaa ei ole vielä maksettu. Silloin unohtaminen keljuttaa enemmän, kun on jo maksanut patukan tai muun tuotteen, mutta ei muista tai huomaa panna sitä ostoskassiin.

Tällä kerralla pakkasin tavaroita ostoskassiin ja ajatelin panna patukan erikseen taskuuni, ettei tarvitsisi kaivella sitä kassin pohjalta. Kun muut tavarat oli pakattu, häivyin kasseineni ulos kaupasta. Vasta asunnolla huomasin, että patukka on unohtunut, kun en löytänytkään sitä taskustani.

Kassalla on ilmeisesti tapahtunut niin, että kun ajattelin panevani patukan taskuuni, aivoni rekisteröivät sen jo tapahtuneeksi teoksi ikään kuin olisi toteuttanut ajatuksen. Tarkoitukseni oli kuitenkin panna patukka taskuun vasta aivan viimeisenä, kun kaikki muut tavarat olisi ensiksi pakattu kassiin.

Tuo sama ilmiö näkyy kirjoituksessani. Kun ajattelen jotain sanaa, luulen samalla jo kirjoittaneeni sen, joten jatkan tekstissä eteenpäin. Kun "oikoluen" kirjoitustani, huomaan, että sieltä puuttuu sanoja. Puuttuvat sanat ovat usein lyhyitä (ja. ei, on). Toisin sanoen ajatus on nopeampi kuin käsi.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta eikä todennäköisesti viimeinen. Miksihän juuri nuo Fazerin patukat ovat niin herkkiä unohtumaan.

a4

Kokemuksesta tiedän harmituksen kun kassalla kiireesti tavaroita kassiin lapatessa jokin pieni ostos jää poimimatta.

Olen nähnyt sellaistakin että asiakas on unohtanut kaikki ostoksensa kassalle. Palasi hetken kuluttua hakemaan niitä.

Hayabusa

^^Kannattaa ostaa jättilevy, niin havaitsee suklaan paremmin.  ;D

Noita unohduksia sattuu kaikille. Täytyy vain koittaa seuraavalla kerralla keskittyä paremmin kulloinkin aktiivisena olevaan tehtävään - vaikkapa siihen tavaroiden pakkaamiseen. Se voi olla vaikeaa auton pysäköintiajan umpeutessa, puhelimen soidess ja jonkun laukaistessa hälytinportin pakkaushetkellä. Shit happens. Sen kanssa on elettävä, mutta vahingot minimoiden.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

^
Tai valitsee Geisha-patukan, joka taitaa olla vaaleanpunainen. Tosimies ei vaaleanpunaista pelkää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Minulla monesti kurkku jäi noukkimatta mukaan, kun se hävisi näkymättömiin sen tavarakaukalon takalaitaa vasten ja jäi reunan katveeseen, etten sitä aina huomannut. Nuo rehukset, kun yritän aina pakata viimeiseksi, etteivät joudu kassissa puristuksiin. Kurkun jääminen ei kyllä harmittanut läheskään niin paljon kuin jonkun herkun :D

Toinen tuote, joka usein jäi saapumatta kotiin asti oli kardemummaputkilo. Mutta tämä useimmiten jäi jo kaupan lattialle, sillä se saattoi pudota ostoskärrystä helposti, jos laittoi muuta tavaraa siihen ja töinäisi putkiloa vahingossa. Tuon ongelma opin torppaamaan tökkäämällä putkilon jonkin hedelmäostoksen pussiin pystyyn. Siinä se tuli yleensä ainakin kassalle asti.

Nykyään ei jää enää mitään ottamatta mukaan, kun käytän lähes pelkästään IP-kassoja, missä niitä vain on tarjolla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Tiedän, että tässä asiassa - niin kuin monessa muussakin asiassa - edustan poikkevaa kantaa, mutta esitän mielipiteeni silti.

Kysymys kuuluu, voisiko myymälävarkaus olla oikeutettu.

Oletetaan, että henkilö ostaa tuotteen ja maksaa sen itsepalvelukassalla. Myöhemmin hän huomaa kuitista skannanneensa tuotteen viivakoodin kahdesti. Hän on siis maksanut kahdesta tuotteesta, vaikka onkin saanut vain yhden.

Virheen tehnyt henkilö päättää korjata erehdyksensä laittomalla tavalla. Seuraavien ostosten yhteydessä hän kuljettaa itsepalvelukssan ohi maksamatta tuollaisen samanlaisen tuotteen, minkä hän on edellisellä kerralla maksanut kahdesti. Oletetaan, että se on leipä tai vastaava, jonka voi pakata pussiin toisen leivän kanssa, ja liimata pussin kylkeen vain tuon toisen leivän koodilapun. Varashälytin ei huomaa tapahtunutta eikä myöskään kassoja valvova henkilö.

Juridisesti kyseessä on myymälävarkaus, mutta todellisuudessa varas on kuitenkin maksanut "varastamansa" tuotteen. Hän on maksanut sen edellisellä kerralla, mutta ei ole silloin tuonut tuotetta kaupasta ulos. Nyt hän tuo sen salaa.

Minä hyväksyisin tuollaisen teon, vaikka pitäisinkin sitä riskialttiina. Se, että teko on laiton, ei merkitse minun moraalikäsityksissäni mitään, koska en kunnioita lakeja. Minulle olisi oleellisempaa, olisiko teko moraalisessa mielessä varastamista. Minun mielestäni se ei olisi, koska henkilö olisi maksanut juuri ne tuotteet, mitkä hän kaupasta tuonutkin. Hän ei olisi ottanut "ilmaiseksi" mitään.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 16, 2020, 22:58:25
että teko on laiton, ei merkitse minun moraalikäsityksissäni mitään, koska en kunnioita lakeja.

Tämä on tosiaan ärsyttäviä pikkujuttuja, joita ilman päivän olisi parempi.

Liiketoiminnassa tällainen moraali suuremmassa mittakaavassa varmaan usein onnistuu, mutta joskus siitä saattaa jäädä kiinni.

a4

#472
^^
Kai tuo varkaus olisi moraalisesti hyväksyttävää mutta laillisesti rangaistavaa.
Omasta mielestäni tuo varkaus olisi riskinottona myös tyhmää.

Mutta miksei lakien varassa toimivan yhteiskunnan jäsen Kopek kunnioita lakeja?
Eikö ole moraalisesti arveluttavaa sekä omien etujen vastaista, jos nauttii yhteiskuntaelämän eduista mutta ei kunnioita yhteiskuntaelämää ylläpitäviä lakeja?

Pienemmässä mittakaavassa asiaa voi havainnollistaa toteamalla meidän olevan Kantapaikan jäseniä. :)

Kopek

En kunnioita lakeja siksi, että osa niistä on pahoja. Rangaistuksen pelossa noudatan lakeja silloin kun se on tarkoituksenmukaista, mutta en tee sitä "sydämestäni".

Eräs tunnettu lakimies sanoi aikoinaan, että pahimmat asiat maailmassa on tehty lakeja noudattamalla, ei rikkomalla.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 17, 2020, 02:17:29
En kunnioita lakeja siksi, että osa niistä on pahoja. Rangaistuksen pelossa noudatan lakeja silloin kun se on tarkoituksenmukaista, mutta en tee sitä "sydämestäni".

Eräs tunnettu lakimies sanoi aikoinaan, että pahimmat asiat maailmassa on tehty lakeja noudattamalla, ei rikkomalla.

Miksi siis pohtia jonkun myymälävarkauden moraalia? Jos jo lähtökohtaisesti on sitä mieltä, että kukin toimikoon oman moraalinsa ohjaamana, eikä lailla asioista sopiminen yhteisesti ole millään tapaa oikeutettua? Tuon ajattelutavan mukaan jokainen on vapaa ihan itse päättämään, onko moraalisesti oikein ottaa "rikkaalta kauppiaalta" tavarat ilmaiseksi. Sitten se kiinnijäämisen välttäminen on tästä täysin erillinen kysymys, jossa vain pohditaan oman edun kannalta parasta toimintatapaa. Moraalin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 17, 2020, 02:17:29
En kunnioita lakeja siksi, että osa niistä on pahoja. Rangaistuksen pelossa noudatan lakeja silloin kun se on tarkoituksenmukaista, mutta en tee sitä "sydämestäni".

Eräs tunnettu lakimies sanoi aikoinaan, että pahimmat asiat maailmassa on tehty lakeja noudattamalla, ei rikkomalla.

Minä kannatan jonkinlaista symmetriaa  noihin näpistysjuttuihin. Jos myymälä veloittaa asiakkaalta tuotteesta liikaa, kyseessä on myös myymälävarkaus, joka tulee aina ilmoittaa poliisille. Tässä tapauksessa myymälä on varas ja asiakas uhri. Ja kuten myymälävarkauksissa on tapana, pelkkä yrityskin veloittaa liikaa on myymälävarkaus riippumatta siitä, tekikö myymälä sen vahingossa vai tahallaan.

Liian usein olen vasta kotona huomannut, että tarjoustuotteen alennus on jäänyt kassalta huomaamatta.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 16, 2020, 22:58:25
Oletetaan, että henkilö ostaa tuotteen ja maksaa sen itsepalvelukassalla. Myöhemmin hän huomaa kuitista skannanneensa tuotteen viivakoodin kahdesti. Hän on siis maksanut kahdesta tuotteesta, vaikka onkin saanut vain yhden.

Olen yhden ainoan kerran skannannut tuotteen kahteen kertaan ja sen kyllä huomaa piippauksesta. Tuo oli omaa sähläystäni, kun paketin viivakoodi oli hiukan rutussa ja jouduin sitä silottelemaan ja yrittämään lukua moneen kertaan. Lopulta kun laite sen suostui lukemaan olin sen verran hätäinen, että kuljetin sen kahdesti lukukohdan ohi ja kuului piip,piip. Kutsuin myyjän paikalle ja hän korjasi välittömästi virheeni, sillä näytöllä on nähtävissä, että sama hinta on kuitilla hahdesti peräkkäin. Ei tarvinnut sen enempää todistella mitään ja homma hoidettiin rutiinilla.

Tuon jälkeen opin ongelmapakkaukset hoitamaan rauhallisemmin eikä virheitä ole enää sattunut. Muutenkin pidän silmällä näyttöä siinä samalla, kun luen tuotteita. Pidän myös visusti erillään jo skannatut ja sitä odottavat tuotteet, joten sekin sekoilun vaara on torpattu.

IP-kassan ideaan kuuluu, että asiakas itse ottaa vastuun kassatapahtumasta. Omaa tyhmyyttään ei tule kuitata varkaudella.


Tämän ketjun ideaan ei kuulu tuoda asioita ärsyttääkseen muita. Tuossa Kopekin viestissä en huomannut mitään "pientä ärsyttävää asiaa, jota ilman hänen päivänsä olisi ollut parempi". Suurille moraalisille ketutuksille voi avata oman ketjun, jos haluaa asiaa laajemmin vatkata, ettei sitä tarvitase jokaiseen aiheeseen kylvää.  <-- Tuo nyt on minun tämän hetkinen ärsytykseni, jonka poikkeuksellisesti ilmaisen tässä ketjussa, vaikka kuuluisiin metailuun.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 17, 2020, 02:17:29
En kunnioita lakeja siksi, että osa niistä on pahoja. Rangaistuksen pelossa noudatan lakeja silloin kun se on tarkoituksenmukaista, mutta en tee sitä "sydämestäni".

Eräs tunnettu lakimies sanoi aikoinaan, että pahimmat asiat maailmassa on tehty lakeja noudattamalla, ei rikkomalla.
Jos tarkoitat lakeja kunnioittamattomalla asenteella sitä että pitää lakeja välttämättömänä pahana ja kritiikille alisteisina niin jaan kanssasi sen asenteen. Veikkaan että hyvin moni muukin.

Pientä ärsytystä aiheutti juuri itselläni mieleen juolahtanut ajatus siitä että päiväni voisivat olla tylsempiä ilman pieniä ärsyttäviä pikkujuttuja. :)

Brutto

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 17, 2020, 08:24:02


Pientä ärsytystä aiheutti juuri itselläni mieleen juolahtanut ajatus siitä että päiväni voisivat olla tylsempiä ilman pieniä ärsyttäviä pikkujuttuja. :)

Olen huomannut, että onnellisen elämän salaisuus on juuri tylsyys. Nautin tylsyydestä täysin rinnoin silloin harvoin kun siihen on mahdollisuus. Valitettavasti arkeni on usein niin vauhdikasta ja tapahtumarikasta, ettei laadukkaalle tylsyydelle jää juurikaan sijaa. Se ärsyttää.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
Juuri eilen ajattelin, että nyt on ollut ihan liikaa kaikkea säätöä ja häsläystä, että kun nuo kerätyt romppeet vielä saan jaloistani pois, niin sitten en aloita yhtään mitään. Haluan olla tekemättä mitään ja ihan rauhassa ja ajaa alas nämä ylikierroksen joilla nyt käyn. Parempi, kun kukaan ei tulisi edes puhumaan mitään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️