Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaalitentit

Aloittaja Socrates, maaliskuu 15, 2023, 20:10:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Nukahdin jo ennen eilisiltaista vaalitenttiä. Vilkaisin sitten hetken latteusshowta ennen siirtymistä muihin iltapuuhiin. Aamutelkkarin asiantuntijakommenteista kuulin sitten arviot illan tapahtumista. Niistä jäi mieleen: Orpo oli korostetun rauhallinen, Marin hyökkäävä ja Essayah asiantunteva. Eli käsikirjoituksen mukaan kai mentiin.

Illalla olisi sitten vuorossa "Petterin valinta". Kolmen suurimman puolueen puheenjohtajien kohtaamisessa Petteri Orpo pääsee katsastamaan morsianehdokkaansa. Sillä mikäli maailmankirjat ei aivan sekaisin mene, niin kokoomus on mukana seuraavassa hallituksessa ja kaveriksi tarvitaan joko perussuomalaiset tai sosialidemokraatit. Ja Riikka ja Sanna tuskin löytävät toisiaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Melodious Oaf

Mulla on pallo täysin hukassa siinä, ketä äänestää.

Vaalitentissä Saarikko minun mielestäni pärjäsi yllättävän hyvin. Andersson kakkonen, Marin kolmonen. Muista en jaksa miettiä, mutta Hjallis oli kyllä ankein. Vähän niin kuin idioottitason irvikuva kokoomuksesta.

Purraa minun oli sihinän ja ilmaisutyylin takia vaikein kuunnella. Jotain ihan OK-pointteja sinällään mutta vaikea ton keskustelun perusteella nähdä, mitä annettavaa PS:llä ihan lopulta kokonaisuuteen on, muuta kuin olla sellainen jarru että ei tehdä mitään. Ja kai miellän sen niinkin, että on heillä kuitenkin äänestäjänsä ja ne joihin juuri heidän agendansa vetoaa.

Terveydenhuollon kysymyksissä vaikutti, että sote-uudistusta valmistelemassa olleet hallituksen tyypit kuitenkin tiesivät ongelmista ja asiasta enemmän kuin muut.

Marin on ollut niin paljon esillä, että ihmiset ovat häneen ja varsinkin tiettyyn hänen "hoidetaan asioita" -esiintymistapaansa varmaankin leipiintyneitä. Tää nyt on aika typerä näkemys, mutta mun mielestä tollasia ihmisiä kuitenkin tarvitaan myös.

Vaikea kuvitella että äänestäisin keskustaa  ;D Mutta jos mentäis pelkästään ton tentin perusteella, niin kai valinta olis niiden, vassareiden ja sdp:n välillä.

En katsonut ohjelmaa ollenkaan vaan pelkästään kuuntelin, ja nyt muljahti mieleen, että olenkohan erehdyksessä muodostanut Ohisalosta ja Saarikosta ihan oman frankensteinini  :D

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - maaliskuu 21, 2023, 09:52:45

Marin on ollut niin paljon esillä, että ihmiset ovat häneen ja varsinkin tiettyyn hänen "hoidetaan asioita" -esiintymistapaansa varmaankin leipiintyneitä. Tää nyt on aika typerä näkemys, mutta mun mielestä tollasia ihmisiä kuitenkin tarvitaan myös.

Marinin lähtökohta terveydenhuollon keskusteluun oli vaikea, koska hänen piti puolustaa sotkuista sotea ja hoitajamitoitusta yms, mutta silti pidän hänen esitystään jotenkin heikkona, koska minulle ei jäänyt oikeastaan mitään mieleen hänen puheenvuoroistaan. Kaikilta muilta jäi jotain.

Tuostakin asemasta käsin olisi pitänyt pystyä luomaan joku selkeästi äänestäjien mieleen jäävä idea.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

ROOSTER

Maria oli tentissä kyllä ihana  :-*
Anna-Maja oli luonnollisin, Harry eniten väärässä paikkaa, Petteri ihan perus, Riikka puhui kuin essonbaarille, Sari esitti tietäväistä, Sanna olisi halunnut antaa palaa mutta oli ohjeistettu, Li oli retorisesti paras, Annika pelasti puolueelleen jotain. Kukaan heistä ei epäonnistunut pahasti mutta eipä näinollen mitään erityistä voittajaakaan löydy.

Jos olisin vaarassa joutua puhe- ja liikuntakyvyttömäksi ja saisin lupauksen henkilökohtaisesta hoidosta niin kenen lupaukseen luottaisin? Ilman muuta Maria ja Anna-Maja ovat luotettavimmat, siis henkilöt jotka varmimmin toimisivat niin kuin lupaavat.

Pokerissa luottaisin eniten Petteriin ja Lihin, Harry ja Riikka pelaisivat liian suurilla panoksilla ja hävittäisivät hyvin alkaneen pelin jälkeen kaiken nopeasti. Annika luultavasti viskoisi pelipöydän nurin jossain vaiheessa ja Sari möykkäisi taustalla pelaamisen jumalattomuudesta.

Suomessa voitaisiin tehdä sellainen tempaus, että näytettäisiin tulevat hallitusneuvottelut suorana. Siinä olisi rahanarvoista katsottavaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Socrates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 21, 2023, 11:57:05
Maria oli tentissä kyllä ihana  :-*
Anna-Maja oli luonnollisin, Harry eniten väärässä paikkaa, Petteri ihan perus, Riikka puhui kuin essonbaarille, Sari esitti tietäväistä, Sanna olisi halunnut antaa palaa mutta oli ohjeistettu, Li oli retorisesti paras, Annika pelasti puolueelleen jotain. Kukaan heistä ei epäonnistunut pahasti mutta eipä näinollen mitään erityistä voittajaakaan löydy.

On totta, että kukaan ei selkeästi epäonnistunut, mutta tuommoisessa paikassa pitäisi pystyä vähän venymään.

Annan vielä kouluarvosanat:
Andersson 10
Essayah 9
Purra ja Saarikko 8
Henriksson ja Orpo 7
Ohisalo ja Marin 6
Hjallis oli niin vähän äänessä, etten osaa arvioida. Lisäksi kumpikin aihe hänelle liikemiehenä hankala.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 21, 2023, 10:23:32
Marinin lähtökohta terveydenhuollon keskusteluun oli vaikea, koska hänen piti puolustaa sotkuista sotea ja hoitajamitoitusta yms, mutta silti pidän hänen esitystään jotenkin heikkona, koska minulle ei jäänyt oikeastaan mitään mieleen hänen puheenvuoroistaan. Kaikilta muilta jäi jotain.

Tuostakin asemasta käsin olisi pitänyt pystyä luomaan joku selkeästi äänestäjien mieleen jäävä idea.

Hyvä havainto.

En keskittynyt ohjelmaan ihan niin tarkkaan, mutta luulen että Marin ei ole oikein sellainen "tarinankertoja". 

Usein hänellä on näkemyksiä ja ihan fiksujakin ideoita, mutta olen saanut käsityksen, ettei hänelle olisi kovin luontaista kertoa niistä kiinnostavasti, taustoittaa niitä, ja ikään kuin tehdä niistä mieleenpainuvaa tarinaa siinä samalla.

Joskus ton takia saattaa esiintymistavasta ja ulosannista saada vähän sellaisen kylmän, mitäänsanomattoman tai ylimielisenkin kuvan.

Socrates

Sanna on tänä iltana kovassa iskussa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

a4

Huh! Vaalikeskustelu käy kuumana kolmen isoimman puolueen välillä.
Juontajalla on tekemistä pitääkseen keskustelijat aisoissa. Vaalit selkeästi lähestyvät.
Paaluttaja-Sanna paaluttaa, Orpo myy hymyillen ja Riikka puree ja murisee. Tai ainakin haukkuu.

a4

Sanna pelotteli että jos demarit ei ole vaalien jälkeen suurin puolue, niin saamme sinimustan hallituksen.

Hippi

Oli kyllä niin kamalaa kissatappelua välillä, että pariin kertaan oli jo kake kourassa, että lopetan kesken katsomisen, kun ei huutamisesta ollut tulla loppua. Kyllähän Orpokin yritti huutaa väliin, mutta matala ääni ei noussut lainkaan kuuluville, mitä hän yritti sanoa.

Tämän illan tentti on taatusti rauhallisempi, kun  Sari Essayah, Anna-Maja Henriksson ja Harry Harkimo ottavat mittaa toisistaan. Noista kai ei kukaan ole erityisen hyökkäävä tyyliltään, joten nyt on Harkimollakin tilaa puhua. Ainoa kysymys onkin, että riittääkö hänellä sanottavaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Essayah ja Henrikson ovat perusfiksuja ihmisiä. Saattaisivat jopa mahtua samaan hallitukseenkin, jos onnistuisivat sopimaan, että homostelu kielletään också på svenska.  ;D

Tänään tosiaan saattaa olla sarjan asiallisin tentti.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Brutto

En kaipaa eduskuntaan hiljaisia harmaita hissukoita, vaan ihmisiä jotka ajavat asiaansa tunteella ja sanovat suoraan mitä ajattelevat. Ympäripyöreä mitäänsanomattomuus ei ole enää muodissa.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 22, 2023, 09:06:36
En kaipaa eduskuntaan hiljaisia harmaita hissukoita, vaan ihmisiä jotka ajavat asiaansa tunteella ja sanovat suoraan mitä ajattelevat. Ympäripyöreä mitäänsanomattomuus ei ole enää muodissa.

Veit jalat suustani!

Aamukahvilla julistin, että onpa mainiota kun vihdoinkin Suomessa aletaan puhua asioista niillä nimillä ja sillä intensiteetillä mikä on tarpeen.

Vaalikeskusteluissa alkaa olla jotain sitä samaa kun oli joskus 70-luvun alussa, kaikki odottivat (pelko persiissä)mitä Vennamo tai Ehrnroti seuraavaksi sanoo. Nyt selvästi leijuu uhka ilmassa, Marinin ajattelun kiistäminen ja hänen suututtamisensa saa välitöntä ja iskevää palautetta. Myös Purralta voi odottaa suoraviivaista sanomaa. Jopa Essayah on vuosien varrella oppinut terävyyttä, muistattehan että Soinikin istui muutamat vaalit aika hiljaa kunnes julistus alkoi.

Tykkään siitä, että ollaan täysillä, tai ainakin tosissaan, ajatusten takana. Ohisalo on mukava valinta, sillä hän on sitoutunut asiaansa muttei ole turhan aggressiivinen eli on noiden tapojen kompromissi. Kansa näyttää palkitsevan sen äänestämällä 90%:sesti muita puolueita, mikä on mielestäni väärin, tyhmää ja kohtuutonta. Eipä silti, on aivan sama saako 5 vai 15 edustajaa, jos ei pääse hallitukseen vaaankieleksi. Onneksi muut puolueet ovat vuosien varrella ottaneet kiitettävästi vihreiden teemoja myös omikseen. Se on tärkeä saavutus, ehkä paljon suurempi kuin heidän oma kannatuksensa. Puolue kärsii mutta aate on levinnyt yli 50%.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

En ole vielä katsonut ensimmäistäkään vaalitenttiä. Pistäkää linkkejä niihin tentteihin, joita kommentoitte, pliis, jotta voi halutessaan katsoa, millaisesta tentistä on kyse.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^Tuoltahan nuo löytyvät Ylen Areenasta ja MTVn Katsomosta. Eiköhän Sanomakin vielä omansa järjestä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur