Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

Kantapaikan helmi avattu, muistakaa kurkata aina ensimmäiseksi tänne.

Eilen kiropraktikolla ja tänään vaikea sanoa, muuttuiko mikään. Varoa pitäisi muutama päivä, mutta kiropraktikko tuntee minut 30 vuoden ajalta ja totesikin, etten taida noudattaa tuota neuvoa.

Muuten saastan kipeä golfaajan kyynärpää ja hiukan kipeä olkapää. Polvi kumman hyvä.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

Mun outo flunssa se muuttaa muotoaan. Aamulla oli jo 38 kuumetta, eli kuumekäyrä nouseva.
Eilen keuhkot kuulostivat kuin urkupillien kokoelmalta joka uloshengitys (pientä piiperrystä ja möreämpää basuunaa ja kaikkea siltä väliltä), eli keuhkoissa on runsaasti limaa sekä isommissa että pienemmissä rööreistä (ei muun väristä kuin valkoista onneksi, veri olisi huono juttu, voisi olla merkki keuhkosyövästä). Onneksi ei sentään pulputusta. Uudenvuoden aattona olin jo aikeissa soittaa ambulanssin, kun tuntui olevan hengenahdistusta. Yskiminen sattuu niin pirusti kurkkuun nyt, että olen opetellut nettineuvojen avulla tyhjentämään keuhkot limasta "höökimällä" (suu ja kurkunpää auki, ja vasta lopuksi yskäisemällä).

Eilinen kokeiluni keuhkojen alalohkojen valutusasennoista (http://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilasohjeet/VALUTUSASENTO_Keuhkojen_alalohkojen_valu(55205))  taisi onnistua vain sattumalta, kun tyhjennys ei ole toistunut sen jälkeen.

Kuumaa nestettä kitattu ämpäritolkulla, puhallettu tiukkojen huulien välistä (kun letku on hävinnyt jonnekin), höyryhengitetty kattilan päällä froteepyyheteltassa, syöty paljon C-vitamiini- ja sinkkipitoista sapuskaa, ja enimmäkseen levätty. Pieni liikkuminen kyllä tuntuisi pitävän keuhkoröörit avonaisempana. Tänään suunnteilla suihku (senkin pitäisi kosteuttaa keuhkoja höyryn avulla).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi


Tätä olen tuputtanut syvällä olevaa räkää poteville. Toimii sekä lapsille että aikuisille ja on vanha hyväksi koettu keino, jota jotkut nykyisetkin lääkärit tarjoavat hoidoksi mielummin kuin yskänlääkettä.

Pulloon puhallus (vesi-PEP)

Tuota letkua saa apteekista, jos haluaa maksaa paljon ja Biltemasta tmv. jos haluaa sen letkun halvalla. Iso limupullo (litran tai puolentoista) kelpaa pulloksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Steppu

Hyvinpä kuulostaa samanlaiselta kertsin flunssa kuin omani.
Largo ma non troppo

Norma Bates

Syyskuun alussa alkaneet nivelkivut ovat vähentyneet ja vihlovien alueiden määräkin kutistunut. Mutta edelleen tulee relapseja niin että kun on ollut jo melko hyvä, niin palataan ikäänkuin taaksepäin. Polvet yhä heikot ja kyykätessä meinaavat pettää, isovarpaita särkee ajoin ja käsissä toisinaan vihlaisuja.

Omalääkäri soitti ja kertoi että 2. labroissa oli edelleen borre lievästi koholla, mutta labralääkärin mukaan sitä ei voi pitää merkkinä borrelioosista (joku raja-arvo kaiketi ei ylity). Näin ollen sitten pitää kuulema seurata että tuleeko turvotusta, jäykkyyttä tai kuumotusta niveliin, tai pahenevatko kivut vielä. Reumaa kaiketi tutkittaisiin sitten, jos näin kävisi. Kysyin että onko se elokuun lopun räkätauti voinut jättää nivelkivut jälkioireena, ja kuulema se on mahdollista.

Kuten kertsi aikoinaan muistaakseni valisti niin tuollaisessa tilanteessa kipuilua kestää 3 - 5 kk. Olen neljän kuun korvilla. Yksi miekkonen yhdellä saitilla oli tainnut kokea nimenomaan tuon tilan, oli tosiaan kk-kaupalla sattunut niveliin.

kertsi

#5
Elä kyykkää! Mitään, mikä tekee kipeää, ei varmaan ole hyvä tehdä? Kipuhan on signaali, että jotain on pielessä, joko polvessa tai tekniikassa.

Olisi kyllä upeaa, jos tuo nivelkipuepisodi olisi ohimenevä tila, Norma.


ps. Kiitos Hippi letku-neuvosta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Juu en. Kyllä se on käynyt selväksi että ei paljon kannata kyykkäillä. Kotioloissa minun on pakko, mm. kissojan ruokkimisen ja jälkihuollon takia, ynnä muuta touhua riittää, mutta treeneissä parempi jättää ne kyykyt vallan väliin. Ja hyppely, kuten lääkärikin suositteli. Potkiminen tuntuu luonnistuvan, mutta kaikki missä pitää taivuttaa niveltä ja varsinkin jos pitää varata samalla jalan varaan on aina semmoista venäläistä rulettia että miten tällä kertaa käy, jotta anti olla.

Xantippa

Kertsi, Normalla taisi olla jokin terveysketju. Kiinnostaisi vaikka siellä kuulla, miten rytmitys sujuu!

T; Xante

kertsi

#8
Olen ajatellut laittaa pystyyn uuden uni- ja ateriarytmi-ketjun, jahka jaksan. Mutta päivityksenä: känny herättää edelleenkin aamuisin kl 8, ja herään joko ekaan tai toiseen soittoon. Ateriarytmit vaihtelevat edelleenkin, varsinkin nyt flunssassa, kun esim. olen herännyt esim. klo 3-5 kamaliin yskänkohtauksiin. Sitä en tiedä, pitäisikö yrittää pitää kiinni samoista ateria-ajoista sinnikkäästi. Mutta jos herää klo 3 ja aamiainen on vasta klo 9, on se vähän turhan pitkä aika odottaa. Ehkä jos ottaisi jonkun ihan pienen suupalan, niin jaksaisi odottaa oikeaa aamiaista?

Mutta lounasaika sentään alkaa vakiintua nyt. Aiemmin se on voinut olla mitä vaan klo 12-18 välillä, nyt klo 12-13 vällilä. Jos alkaa valmistautumisen ateriaan (esim. salaatinteolla) jo silloin, kun ei ole kiljuva nälkä vielä, malttaa näköjään syödä kasviksia enemmän. Se varmaan on hyvä.


ps. mietin tässä kyllä sitä, että olikohan unirytmin säädöllä vaikutusta siihen, että sairastuin tähän ankeaan flunssaan. Tuli useampi viikko nukuttua liian lyhyitä yöunia säätövaiheessa. Sehän heikentää immuunipuoustusta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 04, 2019, 08:46:11
Olen ajatellut laittaa pystyyn uuden uni- ja ateriarytmi-ketjun, jahka jaksan. Mutta päivityksenä: känny herättää edelleenkin aamuisin kl 8, ja herään joko ekaan tai toiseen soittoon. Ateriarytmit vaihtelevat edelleenkin, varsinkin nyt flunssassa, kun esim. olen herännyt esim. klo 3-5 kamaliin yskänkohtauksiin. Sitä en tiedä, pitäisikö yrittää pitää kiinni samoista ateria-ajoista sinnikkäästi. Mutta jos herää klo 3 ja aamiainen on vasta klo 9, on se vähän turhan pitkä aika odottaa. Ehkä jos ottaisi jonkun ihan pienen suupalan, niin jaksaisi odottaa oikeaa aamiaista?

Mulla flunsassa tyypillisesti alkuvaiheessa ei ruoka maistu. Sitten kun olo alkaa helpottumaan tulee tarve syödä. Tai oikeastaa toisin päin, kun taas maittaa, niin kohta tautikin väistyy. Napostelen hedelmiä yms. silloin ihan jatkuvalla syötöllä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

^ Mulla on 3 kiloa hävinnyt vajaan viikon aikana. Ja eilen esim. pikkuaterioita varmaan ainakin 6. Olisipa tuoreita hedelmiä nyt kotona!
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 04, 2019, 07:10:15
Kertsi, Normalla taisi olla jokin terveysketju. Kiinnostaisi vaikka siellä kuulla, miten rytmitys sujuu!

T; Xante

Treeniketjun laitoin, muuta sorttia en muista laittaneeni.  :P

Hippi

Vaikuttaa kovin yksilölliseltä tuo ruokahalun menetys flunssan iskiessä.

Minulla flunssan ensivaiheessa, kun tulee kylmänväristykset, ensimmäisen karvastelut kurkussa ja nenä alkaa vuotta, ei erityisemmin syötävä maita, mutta ei ole maittamattakaan. Mutta sen jälkeen taudin tasaisessa vaiheessa kyllä ruoka maittaa poikkeuksellisen hyvin. Eikä mikä tahansa ruoka, vaan oikein maustettu tulinen ruoka, joka voi olla myös ihan tukevaa syötävää.

Englantilaisten tapa tarjota kanakeittoa flunssaan on ihan hyvä. Itse harrastan mieluumin juuressosekeittoa. Nuhaiselle lämmin keitto usein auttaa tukkoisuuteen etenkin, jos keitto on kunnolla maustettu chilillä, joka auttaa hyvin liman juoksuttamiseen. Ällöä sinällään, mutta tekee hyvän olon, kun saa niistettyä röörit puhtaksi edes vähäksi aikaa.

Jäätelöä nautin taas kurkkukippun, sillä se puuduttaa hiukan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#13
Chiliä tekee tosiaan mieli flunssassa. Ja kuumaa soppaa (hyvä idea!).
Eilen tein kyllä sellaista salaattia, joka aiheutti ihan järkyttävät yskänkohtaukset. Laitoin sekä tuoretta chiliä että valkosipulia, mutten jaksanut pilkkoa tarpeeksi pieneksi. (Usein oion laiskana ruuanlaitossa niin, että pilkon aineet suoraan astiaan viitsimättä liata leikkuulautaa - nyt olisi kannattanut. Ehkä surautan lopusta salaatista smoothien.)


---
Päivitys. Tänään tuo sama salaatti ei aiheuttanut mitään yskänkohtauksia. Ehkä eilen kaikki vaan yskitti, tai sitten maut olivat pehmenneet yön yli säilytyksessä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 04, 2019, 09:41:07
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 04, 2019, 07:10:15
Kertsi, Normalla taisi olla jokin terveysketju. Kiinnostaisi vaikka siellä kuulla, miten rytmitys sujuu!

T; Xante

Treeniketjun laitoin, muuta sorttia en muista laittaneeni.  :P

Näin vähän ketjuja ja menee jo kirjoittajat sekaisin mulla:-) taiskin olla Amore. Noh ois varmaan sopinut mielestäni sun rohviiliin semmoinenkin ketju.

Kuumeesta ja ruuasta: oma isoäitini tapasi sanoa, että ruoki vilustumista, näännytä kuume nälkään. Eli vilustumisvaiheessa tyrkytti kaikenmaan ruuat puoliväkisin, kuumevaiheessa vain kevyitä keittoja tai vastaavia. Tiedä, oliko näissä nyt mitään taikaa, mutta flunssia olen sairastanut keskimääräistä vähemmän ja kevyemmin...

T: Xante