Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Oletan, että MrKat valmistautuu jo sotilaan elämään. Sehän Ukrainassa sotiva suomalainen sanoi pääasiallisen ruuan olevan  kanapuuro, eli puuroa, jonka päälle on lätkäisty kanaa. Kuulemma ihan syötävää ja miksi ei onnistuisi sitten yhtä hyvin kalan kanssa.

T; Xante

kertsi

#1066
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 05, 2022, 00:20:43
Jätin aamupuurosta kalat poies, eka kertaa ehkä kuukausiin. Aloin hiljalleen mennä kipsiin, ihankuin lihakset jumissa, kuin olisin kumipuvussa ja painovoima vaikuttaa 1.5x käsiin kuin lyijyä. Iltapäivällä otin paistettua lohta jotain 40 grammaa. Jo noin 12 minuutissa olo alkoi keventyä ja lyijyinen olo hävisi (lihaksista), ja olo oli kuin ilmassa kelluisi. Kala on minulle lääkettä jota ilman on vaikeampaa olla.

Aika käsittämätöntä (kremppojen kannalta). Itselle ei tule mieleen kuin kaksi selitysvaihtoehtoa:
1. ateroskleroosi (kehossa) tai verisuonitukos aivoissa (Jos esim. lihakset tai aivot eivät saa happea, koska veri ei kulje tarpeeksi sukkelaan. Mutta tokkopa 40 grammaa lohta saisi kuvatunlaisia vaikutuksia koko kehoon? Tai aivoihin?)
2. placebo. Ihmismielellä on valtava voima. Ihminen voi esim. pelkästään mielkivituksensa "avulla" aikaansaada itelleen sydänkohtauksen.

Onko sinulla itselläsi selitystä?

Erään sukulaisen sukulainen kertoi naisystävästään, jolla ajatus välillä oli tahmaista. Hänellä oli kai ollut verisuonitukos tai -tukoksia aivoissa. Hänen omahoitonsa oli rasvaista kalaa viikon verran liki jokaisella aterialla. Ja siitä puolestaan tulee mieleen Robbie Williams, joka sai pahan elohopeamyrkytyksen liiasta kalansyönnistä: https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/091754a9-2f5a-4015-812a-aa6d5095e7cd "– Söin kalaa aiemmin kahdesti päivässä. Lääkärissä käydessäni selvisi, että minulla on paha elohopeamyrkytys."


(Kulinarismistakin voisi puhua, muttei ehkä tässä keskustelussa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

#1067
Vähintään 15 vuotta on siitä kun havaitsin että kala on tarpeellinen osa elämääni. Ja tässä välissä on tutkittu esim. sydäntäkin eikä mitään tukoksia, ahtautta tms. löydetty.
  Aamupuurooni kuuluu nykyään lisänä, pakasteesta: 2 kalapuikkoa ja n. 25g palanen graavilohta. Sulavat siinä ohessa puuron päällä kun lämmitän puuron mikrossa. Lisäksi mikrosta pöydälle laitettuani laitan sivustalle ja keskelle pakastettuja mustaherukoita ja vadelmia. Ne samalla jäähdyttävät puuron ja sulavat itse. Perfect :D
  Jos muistan niin ripottelen päälle hyppysellisen mineraalisuolaa.
Miksi kala vaikuttaa? -D-vitamiini, geenivika, omegainen rasva, liian vähän rasvaa, proteiini(aminohapot, tietty koostumus), suola? Aiemmin ilmava olo tuli vasta n. 2 tuntia kalansyönnistä joka viittasi rasvaan, en ymmärrä miksi nyt vaikuttaa niin nopsaan.  Se voisi vaikuttaa pään kautta: tulee iloisempi olo, yöuni tulee myöhemmin, herään virkeämpänä. eli kuin WW2:n Pervitiiniä minulle. ;D
  Jos pehmeä rasva syynä niin halvemmat pähkinät voisi korvata arvokkaan graavikalan? (Tästä pitäisi tehdä kokeita itsellä).

Tänään huomasin (viimeistään) että olkapää ja kyynärvarsi+kyynärpää on "rikki", kipua. Välillä ei kestä nostaa kättä ylös. Sukulainen jo diagnosoi: "jäätynyt olkapää".
  Jo joku viikko sitten huomasin että leuannostot koski kyynärspäähän.  Syitä: 1) lihasvoimistelu on jäänyt vähiin jo parisen kk koska tarvitsin(muka) lihaksia lumenluontiin, jäänpoistoon jne. 2) suutuspäissäni eräänä aamuna hakkasin tallin edestä jäätä niin että jotain meni kädestä rikki (huomasin sen). 3) hakkasin tuon jälkeen myös kiroten puita kirveellä halki, semmoisia joita olin varastoinut "liian kovina paloina".  4) lainasin raskaan Heikki Ojan kirjan "Universumi" ja se vääntää lukiessa kättä koska luen makuullani. (On muuten tosi hyvä unikirja, jo 3 kertaa olen nukahtanut tosi nopeesti kesken illan).

JK. Seuraavana päivänä olkapää+kyynärvarsi olikin ihan ok. Kivuton!  Tässäkin se paistettu lohi toimii myös kipulääkkeenä.
  Mutta ei siinä kaikki. Se paistettu lohi (myös keitettykin) tuntuu vaikuttavan päässä niin, että aloitekyky kasvaa ja minulle tulee siivoushinkua, järjestelyhinkua. Jota on jäänyt moneksi päivänä tekemättä kun ei viitsi jaksa tms ja paistettu lohi muuttaa tilanteen! Tietysti se voisi vaikuttaa mutkan kautta: koska lihakset on kevyet niin...
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

MrKAT

Tänään iski nykyään hyvin harvinainen kohtaus: migreeni. "Lääkkeeksi" otan aina kahvia ja suklaata. Se olikin sopivasti kun aamulla valtiojohtomme oli ilmaissut Natolle KYLLÄ! NOPEASTI!  niin sain juhlia sitä "lääkkeellä". :D
 
Olin tänään taas "teräsmies": liikunta hengästytti vähemmän, olo kevyempi, painotkin nousi lihasvoimistelussa noin vain. Olisiko syy taas "päässä", että olinkin yltiömäisen iloisuuden huppelissa koska  NATO! NATO!  ? :D
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Norma Bates

Huhtikuun taudin jälkeen en ole yskätöntä päivää nähnyt. Ja lima lentää, milloin mistäkin saan siivota jälkiäni. Tottakai peittäisin suuni kädellä, mutta välillä tulee niin äkillinen, räjähtävä yskänpuuska etten ehdi!

2010 alkoi semmoinen ilmiö, kun olin useamman kuukauden ajan yskinyt, että kaikki alkoi menemään väärään kurkkuun. Tätä on satunnaisesti ollut sittemmin, yleensä kaudella jolloin allergeenit jyllää (mitkä astmaattisen yskäni provosoivatkin). Pahimmissa vaiheissa sinne väärään kurkkuun saattaa mennä pelkkä sylki, eli ei siis tarvitse edes syödä/juoda mitään. Eilen kävi kuitenkin niin että kun hörppäilin yrttiteetä ja mussutin karkkeja, yhtäkkiä tämä väärä kurkku -kohtaus ja räin kaikki juomat ja karkit kissan päälle ja omille rinnuksilleni. Pusero vaihtoon.

Kaikenlaista sporttiaktiviteettia olisi tässä lähiajoille ollut tiedossa, mutta kun nyt tämä on tämmöistä, juuri ja juuri saan kitkuteltua normitreenit eli 2 x 1,5 t per viikko. Yksissä treeneissä yskin keuhkojani pellolle, ja ohjaaja huikkasi että kuka oksentaa.  ::) Että ruma on yskäni ääni.

Socrates

Selkä vaivannut pikku hiljaa paheten koko talven. Tosin hiihtämisen loppuminen saattaa helpottaa, mutta eihän se vika poistu. Kroonistahan tuo on ollut siitä lähtien kun vuosituhannen alussa kaaduin pahasti, mutta pitkiä tosi hyviäkin jaksoja on ollut.

Pakko jotain uutta kokeilla. Ostin Rovaniemeläisen fyssarin Jari Tapion verkkokurssin alaselkävaivaisille. Lähestyy ongelmaa hiukan eri kulmasta kuin keskivartalon vahvistamiseen pyrkivät systeemit. Sen sijaan kriittiset lihakset pyritään rentouttamaan pienillä, mutta vaikeasti kohdennettavilla liikkeillä. Kolmea ensimmäistä kokeiltu. Yksi menee vähän yli hilseen, yksi helppo ja yksi siltä väliltä.

Perästä kuuluu tuleeko tulosta....
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

kertsi

^
Tsemppiä. Selkäkipu/välilevyntyrä voi olla saatanastaperkeleestä, varsinkin jos juilii vielä jalkoihin hermokipuna, tai vie tuntoaistin jaloissa tai ratsupaikassa, tai liikuntakyvyn kokonaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 17, 2022, 20:29:17
^
Tsemppiä. Selkäkipu/välilevyntyrä voi olla saatanastaperkeleestä, varsinkin jos juilii vielä jalkoihin hermokipuna, tai vie tuntoaistin jaloissa tai ratsupaikassa, tai liikuntakyvyn kokonaan.

Juilii jonkin verran oikeaan jalkaan. Tuskin varsinainen prolapsi, mutta kiropraktikko arveli, että voi olla protruusio. Itse arvelen, että joku nivelside vaurioitui haverissa.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Toope

Ikävää kuulla. Selkäongelmat ovat kyllä niitä, joita en toivo epäystävillenikään.
Olen todistanut läheltä noita vaivoja...

MrKAT

Selkävaivat eivät ole tuntemattomia minullekaan mutta olen saanut niille kuria lihasvoimistelulla.
  MUTTA kun tänään olisi pitänyt lihasvoimistella niin jäi tekemättä. Jo aamuyösstä* asti on sydän jotenkin ollut outo, joskus outokohtauksia, kuin tyhjälyöntiä+miltei kivun kanssa ja olo on kaikkea muuta kuin teräsmiehellä koko päivän. Joten varmuuden vuoksi jätin lihasvoimistelun väliin.
  Lisäksi  kyynärvarren alareunassa on ollut outoa poltetta (kuin nokkospolte) ajoittain ja nyt illalla enemmän jatkuvasti kun olin selannut+lukenut kuukauden lehdet läpi. Käsi ei tykänny, polttaa polttaa.


*Heräsin aamuyöstä "kohtaukseen" ja piti ottaa lainanitro-suihketta pari suihkausta. En muista koskaan ennen yöllä tarvinneeni. Oikeastaan tää oli varotoimi, ettei satu pahempaa.
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 19, 2022, 00:11:01
Selkävaivat eivät ole tuntemattomia minullekaan mutta olen saanut niille kuria lihasvoimistelulla.
  MUTTA kun tänään olisi pitänyt lihasvoimistella niin jäi tekemättä. Jo aamuyösstä* asti on sydän jotenkin ollut outo, joskus outokohtauksia, kuin tyhjälyöntiä+miltei kivun kanssa ja olo on kaikkea muuta kuin teräsmiehellä koko päivän. Joten varmuuden vuoksi jätin lihasvoimistelun väliin.
  Lisäksi  kyynärvarren alareunassa on ollut outoa poltetta (kuin nokkospolte) ajoittain ja nyt illalla enemmän jatkuvasti kun olin selannut+lukenut kuukauden lehdet läpi. Käsi ei tykänny, polttaa polttaa.


*Heräsin aamuyöstä "kohtaukseen" ja piti ottaa lainanitro-suihketta pari suihkausta. En muista koskaan ennen yöllä tarvinneeni. Oikeastaan tää oli varotoimi, ettei satu pahempaa.

Nyt kyllä vaivat vaikuttaa siltä, että pitäisikö ihan lääkärissä käväistä :'(? Ei se ainakaan haittaa ja omille läheisille olen yrittänyt tolkuttaa, että AINA parempi vaikka kuinka monta turhaa käyntiä kuin yksikin tarpeellinen käymättä.

Vaikea itse noudattaa, tiedän, aina sitä itsestään ajattelee, että kyllä tämä tästä...

T: Xante

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 17, 2022, 20:32:59
Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 17, 2022, 20:29:17
^
Tsemppiä. Selkäkipu/välilevyntyrä voi olla saatanastaperkeleestä, varsinkin jos juilii vielä jalkoihin hermokipuna, tai vie tuntoaistin jaloissa tai ratsupaikassa, tai liikuntakyvyn kokonaan.

Juilii jonkin verran oikeaan jalkaan. Tuskin varsinainen prolapsi, mutta kiropraktikko arveli, että voi olla protruusio. Itse arvelen, että joku nivelside vaurioitui haverissa.

Just luin jostain Selkäliiton neuvon, että selkäkipuisena on kaksi pahaa ansaa: että joko jättää liikkumisen tykkänään, tai sitten liikkuu liikaa ja sillä lailla saa entistä kipeämmän selän. Olisi hyvä palastella liikunta, niin ettei kipu liikunnan jälkeen jää päälle. Jos liikunnan jälkeen on ohimenevästi vähän kipeä esim. varttitunnin, sen vielä kestää. Mutta liikunnan aiheuttama kipu ei saa jäädä päälle, silloin on tullut liikuttua liikaa selän kannalta. Jos taas alkaa varomaan liiaksi, ja varsinkin jos jää vallan liikkumattomaksi, on sekin perin haitallista.

Vinot kiertoliikkeet jättäisin akuutin selkäkipun iskiessä kyllä tauolle. Siinä jännässä ja vähän yllättävässä tänne linkkaamassasi videossa oli semmoisia (oliko ne kahvakuulalla, en muista).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^Kohtuullinen itsensä liikuttaminen on hyvä neuvo vaikkei olisi kipuja.

Eilen illalla oli ohjelmassa raskaiden esineiden liikuttamista. Pientä jäykkyyttä havaittavissa lihaksissa, joiden olemassa olo oli unohtunut. Tänään suosittelen itselleni siis rauhallista liikettä koko päiväksi; muuten saattaa jumiutua.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Itse puolestani ihmettelen että miten paljon pitäisi varoa silloin kun astma on pahentuneena. Olen suhtautunut astmaani kohtalaisen välinpitämättömästi, varsinkin kun "kollegojen" jutuista olen päätellyt etten ole kuin korkeintaan keskivaikeasti astmaattinen. Monilla on moninkertainen lääkepatterikin itseeni verrattuna. Nyt kun on tämä tod.näk. korona + vielä todennäköisempi influenssa + allergeenikausi (jälkimmäisen takia en pääse kuntoutumaan), niin piippuunhan tässä itsensä vetää tuon tuostakin.

Ilmeisesti pitäisi vähän varoa sydämenkin vuoksi. 2017 kun viimeksi oli pahemman taudin jälkitila, jostain syystä laittoivat minut sydänkäyrään, ja siinä ekalla kerralla oli "jotain häikkää". Tokalla kerralla ei sitten enää ollut, joten sydäntä ei ole sen kummemmin tutkittu. Onhan minulla kyllä ainakin itsediagnosoitu rytmihäiriö, sellainen mikä ei mielestäni ole vaarallinen, vaan kunhan vain aiheuttaa inhaa oloa jos on esim. nukkunut huonosti. Tai ruoansulatus päin helvettiä. Mikä minulla tietysti on tuon tuostakin.

(Totesin että minun ilmeisesti kannattaa niitä "pratsoleja" - mitä nyt milloinkin - syödä aina vain muutama päivä kerrallaan. Jos alan jotain viikon tai kahden settiä vetämään, niin AINA tulee se päivä jolloin paradoksaalisesti olo pahenee happosalpaajasta.)

Treeneissä olen ollut aivan töttöröö.

kertsi

Jos ei ole ihan parantunut rankasta infektiosta kuten influenssasta tai rankasta koronasta, keuhkokuumeesta jne., kannattaa kyllä aika pitkään ottaa iisisti, eli ainakin hikijumpan ja kovasti hengästyttävän urheilun kanssa kandee odottaa  siihen, että on täysin terve. Jo pelkkä yskäoirekin ja keuhkojen limaisuus eli huono toiminta voisi olla syy jättää rajumpi liikunta tuonnemmaksi, arvelisin näin maallikkona.

Liian aikaisin aloitettu raju liikunta voi aikaansaada vaikka mitä ikävää jälkitautia. Ainakin sydänlihaksen tulehdus ja munuaistulehdus ovat tunnettuja jälkitauteja. Munuaistulehdus muuten on ihan hirveä sairaus pahimmillaan, sattuu pahimmillaan niin himpskatisti. Muistelisin, että niveliinkin tulehdus voi iskeä jälkitautina.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️