Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

Oikea olkapää on pitkään aristanut joissain harvoissa liikkeissä ja nyt rusahti penkkipunnerruksessa. Parhaassa tapauksessa tarpeettomia kiinnikkeitä irtosi, huonommassa jotain tarpeellista meni rikki. Sen verran kipeä,,että vähään aikaan ei punnerrella, mutta soudun tapaisia vetäviä liikkeitä pystyy tekemään.

Ei kahta ilman kolmatta, ennestään selkä ja polvi paskana >:(.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

kertsi

^
Penkkipunnerruksessa minäkin olen olkapääni vioittanut. Ylätaljaa en mielelläni enää vemputa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Vuosi sitten tehty solisluun naulaus onnistui yli odotusteni. Ainoastaan pientä (henkistä?) arkuutta enää toisen käsivarren tehokäytössä havaittavissa. Aivan sama oli kun katkoin joskus reisiluuni, erityisvarovaisuus juuri sille ruumiinosalle jäi päälle.

Kävin tässä silmälääkärissä, tiedättehän sen paikan jossa laitetaan tippa silmään ja sitten sokaistaan se lampulla - hinta 350€/tunti. Onneksi olen löytänyt erikoisammattihenkilön jolle tuo kannattaa maksaa. Edellinen käyttämäni oli turhan koppava, ahne ja itseriittoinen. Lääkäreissä on eroja, kuten viineissäkin.

Jos on epäkohtelias ja töykeä, se ei haittaa jos on samalla huippuammattitaitoinen. Vituttaa tietysti silti, jos on lähtökohtaisesti mulkku asiakaspalvelija, mutta siihen on jo tottunutkin tässä kavalassa maailmassa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 17, 2022, 19:58:41
Pakko jotain uutta kokeilla. Ostin Rovaniemeläisen fyssarin Jari Tapion verkkokurssin alaselkävaivaisille. Lähestyy ongelmaa hiukan eri kulmasta kuin keskivartalon vahvistamiseen pyrkivät systeemit. Sen sijaan kriittiset lihakset pyritään rentouttamaan pienillä, mutta vaikeasti kohdennettavilla liikkeillä. Kolmea ensimmäistä kokeiltu. Yksi menee vähän yli hilseen, yksi helppo ja yksi siltä väliltä.

Perästä kuuluu tuleeko tulosta....

Aika vaisu vaikutelma jäi verkkokurssista. 4 videota, joissa kussakin 2 liikettä eli periaatteessa 8, mutta käytännössä oikeastaan vain kahden liikkeen progressiota.

Koko kurssi perustuu alaselän pyöristämisen opetteluun eri asennoissa. Samalla pitäisi pyrkiä rentouttamaan keskivartalo ja pakarat.

Sitten on liuta pöpinävideoita, joissa on sinänsä asiaakin, mm ammutaan alas myyttejä kuten että pitää tietoisesti ylläpitää ryhtiä tai vetää napaa sisään. Mielenkiintoinen on väite,, että keskivartalon lihakset käyttävät arjen askareissa vain muutamia prosentteja kapasiteetistaan eivätkä siten ole kenelläkään liian heikot. Totta, mutta itselleni tuttua on se,,ettei rtg löydöksillä ole sanottavaa yhteyttä oireisiin. Nikamien virheasennoista puhuessaan menee hiukan metsään.

Lopussa on vielä video putkirullan käytöstä. Tosin käyttää lähinnä tukipalikkana,,mutta liikkeissä on ehkä ideaa.

Vaikea sanoa onko liikkeitten hinkkaaminen auttanut,,kun selän kunto vaihtelee muutenkin. Olisiko vähän, mutta ei noin kapea liikevalikoima voi auttaa kaikkiin selkävaivoihin, kun niitä on ziljoona sorttia.

Huomenna ortopedille näyttämään olkapäätä....
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Socrates

Ortopedi oli entinen huippupainija Tuomo Karila ja voin suositella miestä, vaikka ei selvyyttä vammasta osannut ilman kuvausta sanoa. Piti kuitenkin osittaista ylemmän lapalihaksen jänteen repeämää mahdollisena. Päätän itse kuvautanko.

Muuten mielettömän hyvä keskustelu. Karilalta oli hiljattain tehty tekonivelet molempiin polviin ja sain infoa tulevasta.
Entiset Urheilijat ei tervettä päivää näe.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Socrates

Nyt täytyy lähteä magneettikuvaukseen. Ovat tainneet varata aikaa ottaa halutessaan rauhoittavia, kun sinne pitää mennä niin aikaisin, mutta en taida ottaa, kun olen pahasta klaustrofobiasta huolimatta selvinnyt kerran aiemminkin ja nyt on kai hieman leveämpi tuubikin. Sitä paitsi hissikammokin on niistä ajoista lieventynyt monipuolisen siedätyshoidon avulla.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Hippi

^
Tuota ihmettelin muutama vuosi sitten, kun jouduin käymään tuubissa kuvattavana. Hoitaja todella juurta jaksain selosti kaiken, mitä siinä tapahtuu ja millaisia ääniä milloinkin kuuluu. Aloin vähitellen huolestua, että mitä ihmettä on tapahtumassa. Vasta esityksensä lopussa tämä sitten sanoi, että kaikki eivät tunne oloaan kovin mukavaksi tuubissa, mutta siihen saa rentouttavan lääkkeen, jos siltä tuntuu. Viimeisenä sitten kysyi, että luulenko pärjääväni, vai haluanko lääkkeen. En halunnut. Kuulokkeet sain korville ja valita muutamansa musiikkivaihtoehdosta mieleisimmän, mutta sekään ei kovin hyvin niiden surinoiden ja kolinoiden vuoksi kuulunut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Sattui vähän flunssaisena ja huonosti nukkuneena huono päivä ja putki tuntui yllättävän ahtaalta. Onneksi kuvauksen järjestelijä oli kuin sketsihahmo ja pitkällisissä valmisteluissa varoitteli kaikesta mahdollisesta parin sentin kynnys mukaan lukien.

Kuvauksen aikana äijä osoittautui tosi empaattiseksi ja kövi tsemppaamassa monta kertaa.

Lausunto tuli ja olihan siellä ylemmän lapalihaksen jänteen osarepeämä ja kaikenlaista muutakin kökköä. Toivottavasti ortopedi osaa sanoa, miten hyvin toi voi parantua.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Hippi

Perjantaista asti on ollut niskassa kremppa.

Nousin tuolille ja kurkotin kaksin käsin komeron ylähyllyltä ottamaan tavaraa. Siinä äkisti käänsin päätäni ja tunsin kyllä pienen krampin poikasen niskan vasemmalla puolella. Illalla alkoi kiristävä päänsärky, joka jatkui vuorokauden. Siitä onneksi pääsin eroon, mutta edelleen kallonpohjasta tuntuu menevän kireä lanka jonnekin lapaluun alle eikä tunnu mukavalta kääntää päätä etenkään oikealle.

Kauhistuttaa ajatus huomisesta kampaajalle menosta, kun joutuu kenottamaan siinä pesualtaalla. Mieluummin menisin hierojalle. Ehkä varaankin ajan, jos ei tuo muutaman päivän sisään ala helpottaa.  :'(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Menin isohkoon ruokakauppaan ja ruokaosastolla alkoi aivan perkeleellinen kutina keuhkoissa ja tauoton yskä. Se onkin sitten jatkunut koko loppupäivän. Aikoinaan oletin että se kylmyys ruokaosastolla ärsyttää erittäin herkästi reagoivia keuhkoputkiani. Mutta nyt kun tämä vaiva jäi pidemmäksi aikaa, ja silmätkin ärtyivät tässä rytäkässä, epäilen että keuhkoni eivät meinaa kestää jälleen uuden allergeenin riehaantumista. Leppä-koivu-heinät-homeet -putkessa ollaan nyt heinän kohdalla. Olen jotenkin kuvitellut että heinille en ole niin pahasti allerginen kuin esim. koivulle (vaikka heinistä tuli tulos verikokeissa vuosia sitten ja olinkin sitä ennen ehtinyt ihmetellä mihin oli kadonnut se tauko oireilussa, mikä oli tavannut olla koivun ja homeiden välissä). Mutta ilmeisesti koronan(?) ja influenssan(?) jäljiltä minulla on pahentuneet kaikki hengitysteihin liittyvät allergiat potenssiin yök. Toivon vain että tämä ei jää pysyväksi.

Kuten lienet muistellut aiemminkin, astmaattis-allerginen keväästä syksyyn kestävä yskä alkoi alunperin 2010, sairastettuani tod.näk. sian vuonna 2009. Ja siitä yskästä en ole sen koommin päässyt eroon. Nykyään minulla on vielä varsin tuju astmalääkityskin, jonka pitäisi hillitä tulehdusta keuhkoissa ja pitää ne keuhkot ylipäätään auki, mutta olo on kuin kiskoisin jotain perkeleen lumelääkettä. Ei mitään vaikutusta. Kuten ei lyhytvaikutteisessa avaavassakaan. Eikä antihistamiinissa. Siihen malliin kuin ennenmuinoin.

Olo oli kyllä jo aidosti helpompi kun koivu lopetti. Mutta ei voi sanoa kuin että taas mennään.

Hippi

Katselin vaihteeksi noita FB:n muistoja ja tälle päivälle 9 vuotta sitten olin kirjoittanut:

Oon melkein täydellinen - tai siis mun rikki mennyt käsi on melkein täydellinen. Fyssari sanoi, että yksi parhaista, kun ottaa huomioon, miten se meni rikki ja millainen korjaus siihen tehtiin, niin lopputulos on käytettyyn aikaan nähden todella hyvä. Toivotti tervetulleeksi takaisin, kun meen seuraavan kerran rikki.

Kätönen murtui 19.3. ja se leikattiin 22.3. Tuollainen palikka siihen jouduttiin laittamaan ja siinä toisestakin luusta oli palanen irti, mutta sen sanottiin luutuvan itsekseen. Se palanen kyllä kivisti vielä sen jälkeenkin, kun käsi muuten oli kunnossa. En koskaan muista kumpi noista on kyynärluu ja kumpi värttinäluu, mutta peukun puoleinen oli pahemmin rikki. Kiinteä kipsi oli noin viikon ja tikkien poiston jälkeen oli sellainen, jonka sai välillä ottaa pois. Tikkien poiston jälkeen palasin töihin. Toukokuun puolessavälissä alkoi käynnit fyssarilla kahdesti viikossa ja kaikki kymmenen kertaa tuli tällä päivämäärällä täyteen ja tuon tekstin kirjoitin viimeisen käynnin jälkeen.

Kyllä se aluksi oli niin kipeä, etten ikinä olisi uskonut, että noin pian se saadaan kuntoon.

Harmittaa, että alkaa ranteissakin olla jo kulumia. Itse asiassa kaksi vuotta tuon tapahtuman jälkeen jouduin vakuutusyhtiön käskystä käymään kontrollikuvassa, niin siinä yhteydessä lääkäri jo sanoi, että näkyy muutoksia. Silloin ei kyllä mitään oireita ollut, mutta nyt vähän enempien rasitusten jälkeen on. Tässä rikki menneessä enemmän kuin kaverissaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Ihan kunnon flunssan teki. Tuskin on koronaa, kun näköjään omikronin yleisin oire on nenän vuotaminen ja juuri se puuttuu. En jaksa lähteä kotitestiä etsimään.

Aikamoista sairastelua taas.... :(.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

kertsi

Mulla oli eilen tai toissapäivänä olkapää kipeänä, ja kun se juili, muistin Socrua.

Eilen jouduin kävelemään noin 3 km jälleen, ja tänä aamuna sitten juili lonkka nivelrikkoaan. Eikä siinä vielä kaikki, sillä jouduin eilen tekemään erästä puuhaa puoli tuntia etukumarassa, mistä sitten selkäkin alkoi kiukuttelemaan.

Juuri nyt ei satu mihinkään, onneksi. Mutta ans olla, kun tästä lähden liikkeelle (eli kävelen keittiöön).

(Luulen, että nivelrikkoinen lonkka heittäytyy hankalaksi siksi, että kävelen niin harvoin pidempiä matkoja. Pitäisi varmaan joka päivä kävellä pieniä matkoja.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Flunssassa maatessa ne nivelkivutkin lisääntyvät. Varsinkin selkä menee ihan jumiin >:(.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Eilen rantsussa retkottaessa löytyi ihan uusi paikka fibrolle oireilla. Pirun vaikea sanoa vaan että mikä se kohta oli. Alaselän, lonkan tai lantion seutu. Mutta vaikka kohdalle en keksi nimeä, niin särkyä oli perin tympeä. Kiepuin retkialustalla ympärillä ja olin vaikka missä asennossa, ei apua. Sitten se vaan yhtäkkiä loppui itsekseen. Joten siis "puhdasta" fibroa, eli kipu jolle ei ole syytä (eikä tarkoitusta). Häntäluun tienoohan on ajoittain kipuillut jo vuosien ajan, että tiedä liekö "samaa kokonaisuutta".