Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Prosopagnoosikkojen kuukausikokouksiin olisi hauska osallistua, aina olisi uusia tuttavuuksia tarjolla.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Sinuako löin viime viikolla?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 10, 2022, 00:19:07
Sinuako löin viime viikolla?

Tuskin, kun siellä vielä kirjoittelet. :(
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Kaiketi se että pystyy kumminkin keskittymään asiaan josta on kiinnostunut, lienee enempi tosiaan tuota Asperger-piirteistöä (mitähän himpskattia keksisi nimikkeen tilalle, koska Asperger-niminen äijähän oli täys paskapää, ja pelkkä autismiin viittaaminen mielestäni jättää asian aika epäselväksi...) ADHD:sta sensijaan luin taannoin jostain tiedejulkaisusta että siinä ongelmana on se että aivot jäävät horrostilaan silloinkin kun pitäisi olla skarppina. Normaaleissa aivoissa kun on lepotila ja aktiivitila, joista jälkimmäiseen siirrytään tarvittaessa, mutta ADHD-piirteisen ihmisen aivot jäävät uinumaan vaikka niiden pitäisi olla virkeinä. Eipä siis ihme jos on hajamielisyyttä ja hommelit menevät vituralleen.

Socrates

Selkä pikku hiljaa menossa parempaan suuntaan, mutta ei ole vielä ihan kunnossa. Yritin varata aikaa kiropraktikolle, mutta on lomilla.

Sannan hajottama olkapää etenee vielä hitaammin, mutta tänään krooli sattui enää hyvin vähän. Joissain liikkeissä edelleen tosi arka.

Molemmat polvet kenkkuilevat kohtalaisesti.
Kävelevä kremppakertymä

Toope

Itseäni kovasti ihmetytti asia apteekissa taannoin. Sain noita lääkkeitä iho-ongelmiin (ekseema), joista mainitsin aiemmin:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00233
Jatkoreseptin ohjeet Prednison-lääkkeelle ovatkin ihan toisenlaisia, mitä ekalla kuurilla?!
Ensin kehotettiin ottamaan pillereitä pitkin päivää vähitellen, uuden reseptin ja apteekkarin mukaan tabut kerralla aamuisin...
Oli venäläinen (tjs.) lääkäri, hieman kieliongelmia... Mutta pitäisikö uskoa apteekkaria enemmän?
Ohje suosittelee kerta-annoksia.
???

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - heinäkuu 12, 2022, 19:12:57
Sannan hajottama olkapää etenee vielä hitaammin, mutta tänään krooli sattui enää hyvin vähän. Joissain liikkeissä edelleen tosi arka.

Sannan?

Hyvä, että krempat vähän helpottavat.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 16, 2022, 10:26:18
Lainaus käyttäjältä: Socrates - heinäkuu 12, 2022, 19:12:57
Sannan hajottama olkapää etenee vielä hitaammin, mutta tänään krooli sattui enää hyvin vähän. Joissain liikkeissä edelleen tosi arka.

Sannan?

Hyvä, että krempat vähän helpottavat.

Luin, että Sanna vetää 9 leukaa, mikä tekee tiukkaa minulle ja päätin vetää reilusti enemmän.

Vedin kk leukoja epätoivon vimmalla ja luultavasti ylirasittui siinä. :(.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Hyvä, ettet harrasta kädenvääntöä (naisten kanssa, tai miesten). Siinä voi napsauttaa jopa oman luunsa poikki. Olen kerran nähnyt videon (jokin Bachelor-ohjelma?), joka oli karmeaa katseltavaa.

(Mäkin olen yllytyshullu, enkä onneksi enää "harrasta" kädenvääntöä.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 16, 2022, 10:29:50
Tuhma Sanna.

On. Tekisi mieli sujauttaa lasku ortopedillä käynnistä ja mg kuvauksesta Kesärannan postiluukusta, kun päivittäin pyöräilen siitä ohi.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Olen jollain foorumilla käynyt läpi sitä miten 2018 mystisten kipujen alettua TK-selvittelyjen keskellä muistin että olin ko. vuoden kesällä retkottanut rannalla reporankana, ja puolitokkurassa repinyt jotain irti oikean reiteni alapinnasta. Tämän "pyöreän, litteän" minkä-lie nakkasin sitten vain menemään katsomatta mitä saalista oli tullut, ja myöhemmin ihmettelin kun verta pulputtaa jalkaan jääneestä reiästä. Kipututkimuksissa sain päähäni että olisin saattanut kiskoa itsestäni irti punkin, ja se litteys olisi mukamas siitä tullut että on jäänyt alleni maatessani.

Tuskinpa ne punkit nyt niin vain litistyvät... Jokatapauksessa sain sitten TK-labroista useammankin kerran jonkin positiivisen lukeman borrelioosille, jota säikyin niin että ryntäsin yksityiselle lääkärille. Tämä sanoi että kyseessä on tunnettu virhetulos. Jotain samansuuntaista oli kai TK:ssakin sanottu, mutta en ymmärtänyt niistä mutinoista hevon sitä enkä tätä.

Sittemmin olen lukenut että borrelioosin voi saada paarman puremastakin. Niitähän minulla on väistämättä jokaikinen kesä, vaikka miten yrittäisin niitä häätää. Juuri nytkin kutiseva, tyypillisen kolmiomainen läntti sääressä.

Mutta oli noiden kanssa miten oli, niin sittemmin siihen oikean reiteni alapintaan on ilmestynyt pyöreä, litteä kohouma, aivan samaan kohtaan mistä sen edellisen revin irti. Kyseessä on luomi. En tiennytkään että irti leikatut tai revityt luomet voivat kasvaa takaisin.

Tuo luomi on sentään vielä luomimainen luomi. Mutta useita vuosia sitten havaitsin selässäni jonkinlaisen kohdan joka on hivenen ihosta koholla, ja pinnaltaan rosoisehko. Ajattelin ohimenevästi jonkin sortin syöpää, mutta en niin kauheasti jaksa ihon kanssa huolestua että asia pysyisi rassaavalla tavalla päässä. Olenpahan vain ihmetellyt että mikähän se tuokin on. Sittemmin niitä on tullut lisääkin. Ja tässä juuri äskettäin luin itseasiassa kahdestakin lehdestä, että tuollainen rosopintainen läntti ihossa on nimeltään rasvaluomi. En ymmärrä miksi moinen nimitys, kun mistään rasvaisuudesta ei voi ollenkaan puhua, päinvastoin. Näitä pystyy kuulema poistamaan ihan raaputtamalla, mutta itse ei saa alkaa touhuta, ettei saa tulehdusta. Näitä tulee lukemani mukaan ikääntyville ihmisille, mutta joskus varhaiskeski-iässäkin (mikäköhän sekin sitten olisi, omasta mielestäni keski-ikä alkaa 40-vuotiaana).

Rasvaluomi on keratiinia. Nythän on niin että sitähän minusta tunkee pintaan siellä sun täällä muutenkin. Kasvoissa on nuoresti asti ollut miliumeja vaihteleva määrä. Välillä melkein katosivat, nyt taas iäkkäämpänä tulee jälleen. Lisäksi minulla oli poskessa hyvänlaatuinen kasvain joka sekin on keratiinia. Ko. kasvain oli siitä pirullinen että se voisi kasvaa vaikka kuinka suureksi. Oman sanansa mukaan kirurgiaakin opiskellut silloinen saksalainen TK-omalääkärini poisti sen nollaluvun lopulla. Lopputulos ei ollut niin esteettinen kuin olin toivonut, ja hänkin sanoi ettei ole tyytyväinen. Jonkin antibiootinkin söin ettei sörkitty kohta tulehtuisi, ja silti sieltä jouduin myöhemmin puristamaan jotain mätää ulos. Itseasiassa koko möykyn olisi voinut puristaa pois silloin kun se oli vasta pieni, ellei sitten ollut niin että siinä oli niin paha tukkeuma pinnalla, ettei olisi pystynyt. En tiedä, en kokeillut. Miliumeja olen saanut omatoimisesti pois, mutta onhan se puristuskohta aina jonkin aikaa ikävän näköinen.

Jos joku on ikävämmin sanottuna kuin "kävelevä kyrpä", minä olen kai sitten joku "kävelevä kynsi".

Toope

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 14, 2022, 23:32:57
Itseäni kovasti ihmetytti asia apteekissa taannoin. Sain noita lääkkeitä iho-ongelmiin (ekseema), joista mainitsin aiemmin:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00233
Jatkoreseptin ohjeet Prednison-lääkkeelle ovatkin ihan toisenlaisia, mitä ekalla kuurilla?!
Ensin kehotettiin ottamaan pillereitä pitkin päivää vähitellen, uuden reseptin ja apteekkarin mukaan tabut kerralla aamuisin...
Oli venäläinen (tjs.) lääkäri, hieman kieliongelmia... Mutta pitäisikö uskoa apteekkaria enemmän?
Ohje suosittelee kerta-annoksia.
???
Ei täysin tehoa. Ihottuma ja kutina jatkuu, vaikka rankkoja lääkkeitä olen syönyt/voidellut. Jonain päivänä iho tuntuu hyvältä, seuraavana päivänä taas täysin kuivalta, hilseilevältä ja kutiavalta. Rasva auttaa, mutta seuraavana päivänä sama juttu. Kutina on sellaista, että unissaan tulee raavittua iho verille.

En oikein uskalla kortisonivoiteita jatkuvasti käyttää, luultavasti ei ole hyväksi? Yritän perusrasvoilla pärjätä. Lääkkeet loppuvat (sisäinen kortisoni ja allergialääke). Stana, uudestaanko lekurille?

Norma Bates

Kortisoni tosiaan ohentaa ihoa lukemani mukaan. Ja ilmeisesti syövyttää polvetkin jos käyttää niihin kortisonipiikkejä, joten siksi en halua moista hoitoa polviongelmiini.

Jotain Bepanthen ekseema (en muista miten tuo jälkimmäinen sana meni nimessä) käytin joskus kutisevaan ihottumaan. Nyt näyttää olevan netin mukaan semmoinen voide vastaavaan kuin Bepanthen sensicalm.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 27, 2022, 08:40:33
Kortisoni tosiaan ohentaa ihoa lukemani mukaan. Ja ilmeisesti syövyttää polvetkin jos käyttää niihin kortisonipiikkejä, joten siksi en halua moista hoitoa polviongelmiini.

Kuinka monesta piikistä olisi kyse?

Asiasta toiseen eli kolme viikkoa sitten tapahtuneeseen kaatumiseeni, jossa yhteydessä sormeni vääntyivät väärään suuntaan.

Oireet ovat helpottaneet, eli pystyn kirjoittamaan tietokoneella ja rimputtelemaan pianolla ja tekemään tietyin rajoituksin muitakin asioita.

Oireiden lievenemisestä huolimatta vamma näyttää kuitenkin jääneen pysyväksi tai ainakin pitkäaikaiseksi. Kahden eniten vääntyneen sormen nivelet ovat turvonneet, eivätkä sormet kestä minkäänlaista taaksepäin taivutusta eikä edes täysin suoriksi oikaisemista eikä myöskään puristamista nivelten kohdalta. Pelkkä varomaton sängynpeiton vetäminen reunasta kiinni ottaen tai jonkin esineen heittäminen aiheuttaa voimakkaan kivun, joka kestää muutaman minuutin. Edes läppäriä ei voi pitää  yhdessä kädessä siten, että sitä kannattelee sormilla. Hansikas pitää ottaa pois kädestä varovasti.

"Voimakas kipu" on tietysti subjektiivinen käsite, muttta joka tapauksessa luokittelen sormissa ilmenevän kivun voimakkaaksi. Ja sen saa aikaan hyvin pienellä tempulla, jossa sormet vahingossa hieman taipuvat väärään suuntaan. Enkä tarkoita epänormaalia taivutusta vaan sormien oikeamista suoriksi. Se on jo itsessään murhaavan kivulias asento.

Sormien oikaisemin tässä kuvassa esitetyllä tavalla sattuisi sietämättömästi ja jomotus kestäisi pitkään, vaikka asento kestäisi vain sekunnin.

https://c.files.bbci.co.uk/8F98/production/_103906763_gettyimages-174919533.jpg

Toisessa kädessä tuollainen asento ei tuottaisi ongelmia.

Taisin jäädä sormi-invalidiksi?