Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

En ollut lapsena karjan kanssa tekemisissä. En aikuisenakaan. Kissoja meillä kyllä oli. Epäilenkin että äitini sai keskenmenon ennen sisarukseni syntymää toksoplasmoosin vuoksi. Toisaalta onhan keskenmenot kai aika yleisiä muutenkin.

kertsi

#1336
Lihasta ja maidostakin muun muassa se voi tulla, siis niiden syömisestä (suoran kontaktin lisäksi). Ja toiselta ihmiseltä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

... ja äidiltäänkin voi saada kyseisen pöpön jo ennen syntymää, tai synnytyksen tai imetyksen yhteydessä. Jotkut tuon sukuiset bakteerit aiheuttavat muuten myös keskenmenojakin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Viime vuonna kun lopetin antihistamiinin käytön siltä erää, oli joitakin kertoja semmoista että yhtäkkiä paukahtaa urtikaria- eli nokkosrokkopatteja kroppaan. Muistelisin että enimmäkseen ärsyyntymisalueena oli alaselkä, takalisto ja reidet takaa, jonkin verran sisäreisille ylettyen. Se sitten jossain vaiheessa katosi joitakin kertoja toistuttuaan, mutta eilenillalla tuli kevyelti taas tämä. Ja kun nousin aamulla, oli tämä iltaakin pahempana. Nyttemmin on jo rauhoittunut.

Tajusin että se alue jolla patteja oli, oli aluetta joka oli koko yön ajan froteepyyhkeessä kiinni, jonka olin alleni asettanut koska kk alkoi tai sitten ei alkanut (kun ei siitä nykyään enää osaa arvata miten on).

Puuvillaahan frotee on, joten mitä ihmettä?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 12, 2023, 10:57:54
Puuvillaahan frotee on, joten mitä ihmettä?

Pesu- tai huuhteluaine?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 12, 2023, 11:20:43
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 12, 2023, 10:57:54
Puuvillaahan frotee on, joten mitä ihmettä?

Pesu- tai huuhteluaine?

Huuhteluainetta en käytä ja pesuaine eli pyykkipulveri on jo vuosia ollut hajustamatonta. Muistelisin vieläpä että minulla oli syksyn mittaan, jolloin näitä patteja viimeksi oli, eri pulveri käytössä kuin nyt. Kumpikin kuitenkin hajustamatonta sorttia.

Niin, ja samalla aineellahan lakanakin (ja vaatteetkin) on tietysti pesty, joten patteja pitäisi olla koko kehon mitalta, ei vain takaliston/reisien alueella.

kertsi

Eikös ihokeliakian patit tule takalistoon ja selkään enimmäkseen?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#1342
Itse saan joskus yksittäisiä pieniä patteja esim jalkoihin mutta muuallekin. Jos niitä raapii, niistä tulee verta. Sitten taas häviävät. En ole keksinyt, mistä saattaisivat tulla.

Käsivarsien ja olkapäiden takaosassa esiintyy välillä jotain kutiavia pikkupatteja, jollaisia luulen jonkin ravintolisän tai lääkkeen aiheuttamiksi. En ole kyllä ollenkaan varma.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Minulla on myös alkanut varsinkin talvisin tulla kuvatunlaisia iho-ongelmia: käsivarsien takapuoliin kutisevia alueita, joissa iho pergamenttia ja joitakuita näppylöitä. Toisessa kainalossa jotain vähän erilaista kummaa myös. Ei ihan täsmää nokkosrokkoon.

Jotenkin ikääntymiseen liittyviä juttuja nämäkin...

Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 12, 2023, 12:19:36
Eikös ihokeliakian patit tule takalistoon ja selkään enimmäkseen?

Kyynärpäiden seutuun ja hiusrajaan muistaakseni tyypillisimmin. Mutta ne on pieniä rakkuloita ja kutina ei häviä tunnin kestettyään, vaan kestää niin kauan kuin ei jätä gluteenia pois ruokavaliostaan.

Minulla urtikaria kestää aina öpaut tunnin.

- En ihmettelisi vaikka olisin allergisoitunut omille hormoneilleni...

kertsi

#1345
Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 11, 2023, 12:05:19
Tuo Brucella (jos se nyt edes oli se) voi välittyä myös ihmiseltä ihmiselle, vaikka se onkin harvinaista.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brucella

Vielä on mainitsematta paha haju ja ruoansulatuskanavan oirehtimiset:

Brucellosis can affect any organ or organ system, and 90% of patients have a cyclical (undulant) fever. Though variable, symptoms can also include these clinical signs: headache, weakness, arthralgia, depression, weight loss, fatigue, and liver dysfunction. Foul-smelling perspiration is considered a classical sign. Between 20 and 60% of cases have osteoarticular complications: arthritis, spondylitis, or osteomyelitis. Hepatomegaly may occur, as can gastrointestinal complications.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 12, 2023, 12:29:54
Minulla on myös alkanut varsinkin talvisin tulla kuvatunlaisia iho-ongelmia: käsivarsien takapuoliin kutisevia alueita, joissa iho pergamenttia ja joitakuita näppylöitä. Toisessa kainalossa jotain vähän erilaista kummaa myös. Ei ihan täsmää nokkosrokkoon.

Jotenkin ikääntymiseen liittyviä juttuja nämäkin...
Juu. Itse puhuin tuosta ihottumasta taannoin. Antihistamiinilääkitys ilmeisesti minulle auttoi, nyt ihottuma ja ihokutina väheni hyvin siedettävälle tasolle. Nyt ei ole suurempaa ongelmaa, hetkittäin ehkä. En itsekään vielä tiedä, mikä iho-oireilua aiheutti, mutta antihistamiinilääkitys ja ihovoiteet (kortisoniperäinen emulsiovoide ja joskus ihan perusrasva) tappoivat tuon iho-ongelman. Nyt on melkein terve iho.

Tietynlainen "kuivaiho-ongelma" on ehkä tyypillistä monille talven aikana. Sehän hoituu rasvaamalla. Jos ei, sitten hauturil..., anteeksi lääkärille.

Hippi

Tuossa viikko sitten huomasin, että hämäränäköni on muuttunut aika veitikkamaiseksi.

Kun odottelin kavereitani erään risteyksen lähellä, niin katselin tien toiselta puolelta tulevia ihmisiä. Kaikilla näytti olevan kolme tai neljä jalkaa ja muutenkin ihmisten ääriviivat olivat hyvin epämääräisiä. Tuolloin oli ilta ja pimeä. Katuvalot kyllä loistivat kilpaa liikennevalojen kanssa. Ihmettelin, että onko minulla ripsi silmässä vai missä vika, mutta näkö ei parantunut vai räpsyttelin, siristelin ja jopa vähän hieraisinkin silmiäni.

Samassa kohdassa tehty vertailutesti päivänvalolla osoitti, että ihmiset näkyivät kadun toisella puolella ihan normaalisti ja näkyi jopa vaatetuksen yksityiskohtiakin.

Lapsenahan minulla oli näkemisessä aika pahojakin ongelmia, mutta ne korjattiin laseilla. Mutta lukemiseen jouduin hankkimaan lasit jo alle kolmekymppisenä. Viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikana olen luopunut lasien käytöstä, kun ne on niin epämukavat ja ainoastaan erittäin tarkkaa hommaa tehdessäni (esim. kissan kynsien leikkaaminen) laitan lasit varmuudeksi. Mutta nyt tuli tuo uusi havainto hassuttelevasta hämäränäöstä :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Klohmin treeneissä lähes 2 vk sitten toista nilkkaani sisäpinnalta, ja nyt (vasta) siinä näkyy tumma, turvonnut kohta. Kaikki muut mustelmani ovat kehittyneet varsin nopsaan ja lähteneet sitten asettumaankin aikanaan, joten tuntuu perin kummalliselta että tuossa kesti noin pitkään tulla se näkyvin vaihe. Mitenkään toistamiseen en ole sitä murjonut missään. Kosketusarkakin. On siinä luu lähellä, mutta mitä sitten.

Meneeköhän tämäkin outous taas fibromyalgian piikkiin.

Socrates

Olkapää ei pahemmin muuten haittaa, mutta salitreeni jälkeisinä öinä usein kolottaa. Nyt on myös toinen olkapää ollut ajoittain yöllä arka.

Polvessa aavistuksen parempi vaihe, johtuuko siitä, että olen vähän muuttanut sen jumppaa. Päätin mm satsata mahdollisimman vahvaan askelkyykkyyn eri syvyyksillä.

Selkä edelleen lähes kunnossa.

Mutta kelju isovarpaan tyvinivelen/päkiän vaiva taas äitynyt uudelleen ilmeisesti hiihtämisestä :-\. Paska vaiva, koska jos ei uskalla kunnolla varata sillä, niin hajoo mm polvi.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.