Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

Polvessa hyvä vaihe, ei haittaa juurikaan. Selkä aamuisin jäykkä ja täytyy tehdä aamutoimet varovasti, mutta vertyy aika hyvään kuntoon. Tosin lösähtäneenä istumista ei kestä.

Molemmat olkapäät ronaavat ja isovarpaan tyvinivel. Uutena kremppana toisen puolen leukanivel jotenkin rusahti, kun jouduin irronneen paikan takia syömään toispuoleisesti. On vaivannut jo pitkään, mutta onneksi ei kovin pahasti.

Eilen yritin opetella työntöä levytangolla ja pää on siinä tiellä ja kolahti suuhun. Onneksi oli pelkkä tanko ja huulests tuli vain vähän verta enkä ole pahemmin turpaan saaneen näköinen. Mutta toi liike sai jäädä siihen.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Hippi

Onpas nyt menossa vuosikymmenen sitkein flunssa.

Ensin oli kolme päivää kurkku niin perkeleen kipeä, että pelkäsin jo angiinan iskeneen ja kaulalla tuntui selvästi imusolmukkeet suurentuneilta. Lämpö vaiheteli olemattoman ja pienen lämmön nousun välillä, vaikka olo tuntui kunnolla kuumeiselta mm. lihaksissa tuntui "kuumetuntemuksia". Ruokahalu oli aika kateissa, mutta yritin syödä aina aikataulun mukaan edes jotain.

Olkoon sitten placebota tai jotain muuta uskolla parantamista, niin eilinen kanakeitto teki ihmeitä. Söin hyvän lautasellisen erittäin tulista (chili&kurkuma) ja kuumaa kanakeittoa ja pian ruokailun jälkeen huomasin kurkkukivun kadonneen ja imusolmukkeiden asettuneen entiseen kokoonsa. Voihan se olla, että sen oli jo aikakin kadota, mutta olihan tuo taas jännä sattuma, kun ei ollut ensimmäinen kerta, kun tulinen kanakeitto auttaa.

Eihän se koko tautia vielä vienyt, sillä tänä aamuna alkoi nokka vuotaa ja nyt on aika tukkoinen olo. Lisäksi yskittää jonkin verran. Aika harmillista, että tukkoisuutta ehkäisevät lääkkeet on loppuneet, joten nyt tauti lopulta saattaa aiheuttaa vielä poskiontelotulehduksen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Polven hyvä vaihe jäi aika lyhyeksi, syytä en tiedä.
Oikea vajaa vuosi sitten vammautunut olkapää aika hyvä, vasenta saa varoa enemmän.
Selkä kohtalainen.

Leuka vaivaa edelleen. Pitää rahinaa ja välillä naksuu ja vähän arka. Olen yrittänyt väännellä ja käännellä sitä, mutta ei auta. Googlettelemalla en saanut selvää mikä siellä on. Ongelmaa hoitavia spesialisteja näyttää olevan monelta eri alalta. Ehkä jossain vaiheessa kokeilen josko kiropraktikko osaisi tehdä jotain.

Lievä flunssakin tuli podettua.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

kertsi

^
Kokeile kasvohierontaa ja kasvojumppaa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 03, 2023, 14:35:11
^
Kokeile kasvohierontaa ja kasvojumppaa?

Olen vännellyt leukoja mielikuvituksellisiin asentoihin joko purentalihasten avulla tai myös käsin ja yrittänyt naksauttaa auki, jos siellä on joku pieni virheasento. Ja hieronut paljon ympäröiviä lihaksia. Mutta kun en tiedä onko siellä pieni nivelen välilevy jotenkin jumissa tai rikki vai mikä on.

Purentalihasten ja -häiriöiden hoito on tällä hetkellä hoitoalalla kuuma aihe, jota itse tunnen hyvin huonosti. Pitäisi vain päättää haenko jostain apua ja jos niin minkä alan ihmiseltä. Ja onko tähän mitään hoitoa vai pitääkö odottaa että aika parantaa. Kyllähän tämän kanssa sentään pärjää.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

kertsi

Hammashygienistiltä tai -lääkäriltä sain kerran monisteen, jossa muutama jumppaliike (narskutuksesta kipeytyneeseen leukaan). On olemassa esimerkiksi sellainen, että kädellä pidetään vastaan sivusuunnassa, ja leualla yritetään työntää sitä kättä vastaan.

(En muista, oliko näitä monisteessa, mutta olen tällaisiakin tehnyt: Ja sellainen, jossa kädellä pidetään vastaan leuan alla, ja auotaan suuta. Tai pidetään leuasta kiinni jaleukaa paikallaan, ja yritetään nostaa alaleukaa ylöspäin.)

Googlaa narskutus hoito.

https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/bruksismi/#Purentakisko,%20purentalihasten%20hieronta%20ja%20muut%20hoitomenetelm%c3%a4t
- Ohjeet omahoitoon antaa hammaslääkäri.
- lämpöhoito lievittää kipua ja lihasjännitystä
-...

Bruksismi

LainaaOmahoito
Bruksismin omahoito tarkoittaa hoidettavan itsenäisesti suorittamaa hoitoa. Omahoito voi koostua lämpö- ja kylmähauteiden käytöstä, leuan liikerataharjoittelusta ja pehmytkudoskäsittelystä, kuten venytyksistä, sekä rentoutumis- ja tietoisuusharjoituksista. Ohjeet omahoitoon antaa hammaslääkäri.

Lämpöhaude lievittää kipua ja lihasjännitystä. Kylmähaudetta käytetään tavallisesti turvotus- ja tulehdustilojen hoitoon.

Liikerataharjoitteet ja venytykset auttavat laajentamaan alaleuan liikerataa, lisäämään lihasvoimaa ja rentouttamaan lihaksia. Niitä suositellaan toteutettavaksi hammaslääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Syvähengitysharjoituksista koostuvat rentoutukset saattavat lievittää kivun tuntemusta ja parantaa elämänlaatua. Säännölliset tietoisuusharjoitukset (mindfulness meditation) voivat parantaa unen laatua ja auttaa stressin- ja kroonisen kivun hallinnassa. Liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat suurena tukena.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Itsehieronta purentalihakset video
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Huh, onpa ollut mielenkiintoinen vuorokausi. Onnistuin viime viikonloppuna tartuttamaan itseeni ilmeisesti Noroviruksen, kun naapurin pojat olivat kyläilemässä ja nuorempi heistä äityi oksentamaan ja maha meni ihan vesiripulille.

Eilen heräsin siihen, että maha mourusi ilkeästi ja oli todella kurja olo. Vaati melkoisen ponnistuksen edes sohvalta nousta ja hakea jääkapista smoothie, jonka uskalsin hissuksiin nauttia. Sen jälkeen siirryin makkariin takaisin ja torkuin useamman tunnin.

Unten mailla meni suurin osa ajasta. Ensin nukuin koko päivän ja sitten nukuin vielä koko yönkin. En yhteen putkeen yötä, vaan tunnin pätkissä niin, että käänsin kylkeä ja mietin, jaksaisinko juoda tai käydä hakemassa lisäpeiton, kun oli kylmä. Illalla nukkumaan mennessä oli 38 astetta kuumetta, mikä on minulle hirmuisen paljon, joten se selitti palelun. Mutta muutamassa minuutissa nukahdin ja vasta aamuyöstä jaksoin nostaa vesipullon sängyn vierestä ja juoda vähän.

Aivan perkeleellinen päänsärky oli nyt taas aamulla, mutta sen sitten hoidin kunnon mukillisella kahvia. Eilen en kahvia juonut ollenkaan ja siksi oli iltapäivästä asti päänsärky, joka helpotti vähän, kun otin Panadolin.

Eilen sain syötyä pari smoothietä ja yhden banaanin. Nyt aamulla tein kauravellin eikä maha mourua ollenkaan, joten sen puoleen taidan olla jo voiton puolella. Saapa nähdä, joko tuo on pois menossa koko tauti, vai onko tämä nyt tilapäinen parempi olo. Pitää nyt yrittää tankata, sillä eilinen nälkäpäivä teki kyllä aika huteran olon.

Edellisestä mahataudista olikin jo noin 30 vuotta. Onneksi sentään en oksentanut, sillä se on todella vastenmielistä puuhaa. ;D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 06, 2023, 09:54:36
Eilen heräsin siihen, että maha mourusi ilkeästi ja oli todella kurja olo.

Toivottavasti helpottaa nopeasti.

Täälläkin sain ilmeisesti pöpön tai jotain, sillä ruuansulatuselimistö oli poikkeustilassa reilun vuorokauden. En syytä lapsia tästä, sillä en ole ollut lähelläkään alle kymmenvuotiaita muutamaan viikkoon. Yksi mahdollinen tekijä voi olla vaaleja varten varaamani juustonaksut. Ei ne taida olla ihmisille tarkoitettua, lienee jotain ruuansulatukselle vierasta, näinollen häiriöitä aiheuttavaa ja lisäävää, mukana.

Minulla tuo oli nopea tauti mutta vaimo sai sen vasta vaalienjälkeisenä aamuna ja se oli paha se. Hän ei juuri suostunut edes sängystä nousemaan ja kuumettakin oli. Kertoi syyksi vaalituloksen aiheuttaman vitutuksen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
On kyllä ollut ihmeellinen tauti siinä mielessä, että tosiaan mietin, että jaksanko nostaa vesipullon sängyn vierestä juodakseni vai kärsinkö suun kuivuudesta. Voimat oli tipotiessään liki vuorokauden. Nyt viime yönä on kuitenkin tapahtunut jonkinlainen ihmeparantuminen ja ainakaan toistaiseksi ei ole mitään oireita enää ollut. Ainoa on väsymys. Kun on vuorokauden maannut, niin selkälihakset tuntuu uupuvan seisomisesta, joten tuskin mitään herkkuja tänään kokkailen, vaan tyydyn "lisää vain vesi" -ruokaan, kunhan uskallan niin tukevaa syödä. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

 Voisiko olla jotain ruokamyrkytyksen tapaista, jos kerran voimat katosivat äkkiä kokonaan ja palasivat sitten yllättäen? Ilmeisesti maha kuitenkin vain mourusi, vai menikö ruoka ja juoma läpi saman tien?


Hippi

^
Meni läpi vaikka ei syönytkään :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Hb eilen 123, ferritiini 22. (23.11.2022 Hb 100, ferr 20, 4.1.2023 Hb 113, ferr 20). Ilmeisesti ferritiinin nosto on aivan perkeleellisen hidasta ja vaikeaa. Jos olen täällä sönköttänyt (en muista) että arvo on 30, niin olen muistanut väärin. Nämä arvot olivat Kannassa. Paitsi että keskimmäiset arvot oli hävitetty laboratoriotuloslistasta, kun siellä on taas ollut joku mullistuspullistus, mutta olivat sentään tallentuneet lääkärin alkuvuoden saneluun. En tiedä mikä mullistus heillä oli ollut, mutta ruudulla luki jotain että vanhalla tavalla kirjatut pälä pälä. On sitten osa tiedoista kadonnut välistä kokonaan.

En muista koska kävin viimeisen kerran luovuttamassa verta, mutta silloin vuosia sitten tilanne oli se että sormesta Hb:n mitannut hoitaja katsoi että uhkaa jäädä luovutusrajan alle, mutta pusersi lisää verta sormesta ja sitten se raja ylittyi. Ehkä on ollut vuosi 2015 tai 2016. Mielikuva että nuorena minulla on Hb ollut 130 luokkaa. Taikka lapsena ainakin.

Olen vähän uumoillut että on se veri korjaantumaan päin, koska viimeaikoina paino on alkanut nousta. Minullahan lässähti kesällä paino niin että alimmillaan se oli jotain 58 kg ja rapiat, ja totuin änkemään kitusiini ihan mitä tahansa, ilman että vaa'assa pahemmin näkyy. Nyt olenkin sitten miltei 63 kg. Joten pitänee lopettaa mässäily. Jos ei karkkien yms. skeidan poisjättö auta, niin sitten on kyllä jo ihmeellistä menoa. Toisaalta en ole kyllä erikoisemmin liikkunut, kun olen treeneissä käynyt vain kerran viikossa, ja tällä viikolla en edes sitäkään. Ensi viikolla sitten ehkä poikkeuksellisesti ainakin kahdesti, saa nähdä.

Hippi

Kyllä se mahatauti taisi vuorokaudessa mennä ohi, mutta kyllä se vei voimat. Se, että yksi päivä meni vähemmällä syömisellä ei sinällään ole minulle ikinä ollut ongelma ja eilen söin jo melkein normaalisti, niin siltä tuntuu olo aika voimattomalta. Inhottavinta on kummallinen kauravallin maku suussa, josta en tunnu pääsevän eroon. Söin kyllä kauravellin aamulla, mutta sen jälkeen olen pessyt hampaat ja juonut kahvia, niin silti suuhun puskee kauravellin maku.

Kävelin hissuksiin kauppaan ostelemaan syötäviä. Tarkoitus oli ostaa mitä tahansa, mitä tekisi mieli, mutta kaikki näytti yhtä paskalta. Sain kuitenkin repullisen haalittua kasaan ja luultavasti smoothiet oli parasta mitä löytyi.

Tänään yritän päästä normaalisyömiseen takasin, maistui tai ei.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Eilisestä asti olo on tuntunut oikein hyvältä ja itse asiassa mielikin on ollut pirteä, kun olen kumpanakin päivänä ollut siistimässä pihaa. Pari tuntia kumpanakin päivänä kokovartaloliikuntaa tuli tehtyä niin, että nyt on takareiden ja pakarat kipeänä.

Ruokailu on taas repsahtanut siihen, että ei huvita syödä. En sentään ihan tyhjällä vatsalla ole ulos lähtenyt, mutta lounas on tupannut siirtyä iltapäivälle, joten sen jälkeiset syömiset on olleet vähän mitä sattuu, jos nyt jotain on mennyt.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️