Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

safiiri

NOrma heti pois näppäimistön ääreltä, jos yläselässä on lukko. Kirjotuspöytähommat on myrkkyä.  ;)

kertsi

Kävin tänään taas kuntosalilla, ja tein kunnon treenin, ehkä 45 minuuttia. Sen jälkeen istahdin nojatuoliin, jossa on semmoinen irrallinen hierontaistuin/päällinen eli yhdistetty istuin-ja selkäosa. Olen ottanut tavakseni istahtaa siihen aina salitreenin jälkeen, ja se tekee oikein kutaa. Siinä on shiatsu-toiminto ja telarulla-toiminto (ja istuimen tärisytin, josta en pidä, enkä siksi käytä). Melkein turhankin voimakkaasti möyhentää selkälihoja. Vähän tämän tapainen siis Amazon hierontaistuin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Uusi huono tapani on saanut aikaan minulle krempan :o

Iltasella vuoteeseen mennessäni otan tabletin mukaan ja pelaan hetken, ehkä noin 15-20 minuuttia, ja sen jälkeen saatan katsoa Areenasta jonkun max. tunnin ohjelman tai vastaavan ajan YT-videoita. Tuossa loppuvaiheessa olen jo niin väsy, että todennäköisesti olen jo pariin kertaan herännyt siihen, että tabletti putoaa kädestä.

Ongelma on siinä, että olen aina tuon ajan oikealla kyljelläni, jotta "hiirikäsi" on vapaana. Nyt olen makoillut olkapääni niin mytteröön, että siihen sattuu vietävästi. Ilmeisesti solisluu on ollut niin painuksissa, että etenkin olkapään puoleinen kiinnityskohta on enemmän kipeänä, mutta myös toisessa päässä on ikäviä tuntemuksia.

Harmittaa kyllä, kun selällään tabletti ei ole ollenkaan luontevasti kädessä eikä sille saa tukea kunnolla. Mutta pakko varmaan kuitenkin vaihtaa asentoa ja yrittää huomenissa vähän jumpata, jos tuo särky sitten helpottaisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

#153
Olen tietysti laukannut läpi monet sivustot lasiaisen irtaumaa koskien. Hivenen ristiriitaiselta vaikuttaa että jollakin sivulla sanotaan että irtauma voi "valua" pois näkökentästä, ja toisella sanotaankin että irtauman aiheuttamat samentumat voivat vaaleta pois.

Ja samalla jumputtaa päässä se omalääkärin tuomio että voi olla pysyvä muutos.

Ehkä jos minulla olisi (laseilla korjattuna) huonompi näkö, niin ei niin nyppisi. Mutta kun on ollut erinomainen näkö, niin siitä luopuminen ei niin vain mene läpi. Tuollainen että kun katselet tekstiä tv-ruudun alareunasta taikka tietokoneen monitorilta ihan mistä vaan, niin jää osia pois. Minimaalisia osia, mutta kuitenkin. Sen huomaa kun katsoo oik. silmällä; kun katselee molemmilla silmillä se poisjääminen ilmenee eräänlaisena "välkkymisenä". Joka on kyllä ihan väärä sana asiaa kuvaamaan, mutta kumminkin lopputulema on se että ei ole kivaa katsella mitään valaistua kohdetta. Jos katson ikkunasta ulos pilvistä päivää ja pusikoita, ei ongelmaa.

Selän kanssa on omat ongelmansa. Yhtenä päivänä ihan kunnossa, ei pienintäkään häikkää, ja seuraavana päivänä taas särkee ja sitä seuraavana (tänään) myös. Haluaisin niin ensi tiistaina osallistua mattotekniikoihin jotka viimeksi jätin miltei kokonaisuudessaan väliin (eikä se selkä silloin ollut edes näinkään kipeä, mutta pahenemisen välttämiseksi varmuuden vuoksi enimmäkseen lorvin ja jätin harjoituksia suorittamatta).

Jos elämä on pelkkää kremppaa, en välttämättä tällekään foorumille edelleenkään kauhean paljon osallistu. Kuitenkin jostain muustakin olisi hyvä kirjoitella kuin loputtomasta vaivaisuudesta, mutta nyt ei jaksa kyllä takuulla mitään raiskauksia ja sitä tavanomaista settiä mistä täällä eniten meuhkataan.

***

Tiedä sitten toisaalta paljonko painoarvoa ko. lääkärin sanomisille tulee panna, kun eräänäkin vuonna sanoi ensin että minulla on keuhkokuume, ja myöhemmin sitten muuttikin mieltään. Polvien kulumatkin tuntuivat jotenkin muuttavan laatuaan sitä mukaa mitä useamman kerran tämän lääkärin kanssa tekemisissä olin. Ensin ne olivat kuin maailmanloppu, ja sitten parin käynnin jälkeen ne eivät olletkaan paljon yhtään mitään. Toisaalta hän myöhemmällä käynnillä mainitsi vas. polven luupiikistä josta ekalla kerralla hän ei ollut sanonut yhtään mitään. Aivan älytöntä muuttumista, oli kyse mistä hyvänsä kehonosasta.

Jonkinlaista "elämistä" kai tuossa lasiaisen irtaumassa kuitenkin on sikäli että kun se alkoi, en heti havainnut että osa teksistä jäisi pistemäisesti näkymättä. Voihan se olla prosessi jossa on erilaisia vaiheita. Vaikka yhdellä tuttavallani on saman diagnoosin vuoksi ollut jo varmaan vuoden, josko parikin, näkökentässään vääristymä, niin eihän se välttämättä tarkoita että minulle käy täsmälleen samoin. Meillä on jo sikälikin erilaiset lähtökohdat että minä olen likinäköinen ja hän ei.

Kopek

Nyt kun maaliskuu alkaa olla ohi, voinen huolettomin mielin toivottaa Norma B:lle hyvää syntymäpäivää, vaikka en tarkkaa päivämäärää tiedäkään. Ja lisätoivotuksena onnellista elämää.

Mitä tulee keskustelunaiheiden suppeuteen, niin minuakin kiinnostaisi kirjoittaa laajemmasta aihevalikoimasta kuin mihin mielipiteiden vahto tahtoo kiertyä. Keskustelu erilaisista harrastuksista kuten kirjoittamisesta, valokuvaamisesta, videokuvaamisesta jne. olisi mielenkiintoista. Aiheita on loputtomiin. Toisaalta se ei oikein rohkaise kirjoittamaan mistään kovin henkilökohtaisesta, jos tietää jo etukäteen odottaa epämukavaa palautetta siitä, että ylipäätään on kirjoittanut arkaluonteisista asioista tai valittanut jostakin. Joidenkin mielestähän ei saa valittaa eikä saa surra eikä saa mitään.

Mitä otsikkoon tulee, niin siihen liittyvistä asioista en katso tarpeelliseksi kirjoittaa omakohtaisesta näkökulmasta tai ylipäätään kovin paljon edes koko asiasta. Aihe ei ole mieltä piristävä. Joitakin lieviä juttuja, joista useat kärsivät, kuten allergiat ja flunssat ja sen sellaiset, voin mainita, mutta ei mitään sen kummempaa.

Norma Bates

Kiitos, taisit toivottaa jo aiemminkin.  :P

Nyt tosin sitten tuntuu siltä että näillä lukemilla koko elämä on ohi ja saa kaiken toivon heittää.

Juha


Hitokseen apua pöytäkoneen kanssa, kun opetellut käyttämään hiirtä vasemmalla ja oikealla kädellä. Kumpaakin voi käyttää yhtä aikaa.

Hippi

No en minä kyllä molemmilla käsillä yhtäaikaa hiirtä osaa käyttää, vaikka olenkin käytännössä aika kaksikätinen :D
Onko sinulla joku peli, jossa on tuplahiiren käyttö tarpeen?

Mutta oikeasti, molempien käsien käyttöön oppii kyllä aika helposti ja se kyllä vähentää rasitusvaivoja. Esimerkiksi haravointi ja lapiointi vuorotellen toinen käsi ylempänä auttaa jaksamaan duunia pitempään kuin vain yksipuolisesti tehtynä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha

#158

En ole pelannut pitkään aikaan mitään.

Kymmenisin vuotta sitten jotain pasianssityyppistä, tietokoneella.

Yksipuolinen hiiren käyttö voi lisätä kipua paljon, tietyissä tilanteissa. On kokemusta.


Joo. Tosiaan yksi kursori liikuskelee näytöllä. Niitäkin voisi olla useampi. Käyttötarkoituksen voisi löytää, ja sopivassa tilanteessa erihyvä.

kertsi

Sormet kipeänä, turvoksissa, jäykkänä ja punaisena, eli tulehtuneina, toistaiseksi onneksi vielä lievänä. Syy: kihti, joka ilmeisesti leimahti parsan takia (tein ensimmäistä kertaa parsarisottoa, joka oli aivan liian hyvänmakuista, ja jota vetelin neljällä aterialla). Ilmeisesti parsa on minulle pahempi kihdin aiheuttaja kuin esim. liha.

Nyt sitten otin C-vitamiinia, ja tähtään kasvisten ja hedelmien syöntiin, siis muiden kasvisten kuin parsan. Ja puriinien ja sokerin välttämiseen. Jos ei illaksi tokene ja uhkaa viedä yöunet, otan erityisesti kihtiin sopivaa kipulääkettä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Jälleen tukehtumispäivä, mutta en ole ainoana tukehtumassa. Jostain syystä nyt tuntuu olevan ihan erityisen paha saastan ja siitepölyjen (omalla kohdallani rassaamassa leppä) sekoitus ilmatilassa.

Satunnaista vihlontaa ollut taas eilisestä lähtien. Äityi ehkä saunomisesta. Fibromyalgikot ovat usein yhdistäneet saunan ja oireiden pahenemisen... ja saunareissuhan se minulla ammoin elokuussa oli menossa kun vihlonta ihan alunperin alkoi. Sellainen tavanomainen yli 2 t reissu jossain 110 asteen saunassa (puolet ajasta toki järvessä).

Toope

Alkaa oikea kyynärpää olla niin kipeä, että v....aa. Kokkihommia tulee tehtyä, mikä ei juuri lupaa hyvää. Pakko yrittää vasemmalla kädellä tehdä hommia, tai sitten pitää ehkä käydä lääkärissä jossain vaiheessa. Jännetupintulehdukselta vaikuttaa. Lepo auttaisi, mutta sitä ei ole tiedossa. Onko poppakonsteja?

kertsi

#162
^ voi olla tenniskyynärpää, varsinkin jos kaikenlaiset kiertoliikkeet kuten ruuvin vääntäminen sattuvat. Fysioterapeutilta voi saada hyvät jumppaohjeet. Idis on se, että asteittain lisätään rasitusta. Ensin pelkkää aktivointa/lämmittelyä (kädet niin että sormet harittaa paljon ja sitten nyrkkiin, toistetaan esim 20 kertaa), sitten venyttelyä. Sen jälkeen kylmägeelipussia (rauhoittaa tulehdusta). Sitten vähitellen otetaan mukaan sellainen harjoittelu, jossa pidetään kädet ojossa suoraan eteenpäin semmoisesta jäykästä 20 cm pitkästä putkesta kiinni ja "taivutetaan" sitä molemiin suuntiin (rystyset ylöspäin ja sitten alaspäin).

Youtubesta voi löytää ehkä jumppaohjeita hakusanoilla tennis elbow rehab .
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet (Duodecm käypähoito)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Omat kihtisormeni vähän rauhoittuivat. Vetelin varmaan litran raakasalaattia eilen illalla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Luettuani erästä kirjaa tulin taannoin siihen tulokseen että minua muutama vuosi sitten vaivaamaan alkanut kyynärpääkipu olisikin golfkyynärpää eikä tenniskyynärpää.

Voisikohan olla niin että lihasten vahvistaminen ehkäisee kyynärpäiden vaivoilta? Minulla ei nimittäin ole ihan samalla tavalla enää kyynärpäät kipeytyneet kauppakassien kanniskelusta kun olen nyttemmin tehnyt punnerruksia ja käynyt kahvakuulajumpassa.