Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#195
Muistelisin, että mulla koko mittaustapahtumaan menee noin 20 minuuttia, kun olen perusteellinen ja haluan tosiaankin ottaa selville sen oikean verenpaineen levossa. Jos käsi ei kestä monia mitttauskertoja, vaan esimerkiksi vaan 2, niin sitten ehkä voisi odottaa tekemättä mitään 15 minuuttia ja vasta 20 minuutin kohdalla tehdä sen toisen mittauksen. Tai jos kestää vain yhden mittauskerran, niin odottaa sen 20 minuuttia tekemättä mitään ja vailla mitään stimulanssia.

Olen huomannut muuten, jo se nostaa vähän verenpainetta, jos samassa tilassa on joku ärsyttävästi kälättävä henkilö. Jos kotona mittaan, en pidä radiota auki, tai kuuntele muutakaan puhetta tai musiikkiakaan.

20 minuuttia on pitkä aika olla tekemättä mitään, mutta on hyödyllistä joskus olla tekemättä yhtikäs mitään. Meditaatiota en sentään ole harrastanut mitatessa, sillä verenpaine varmaan laskisi luonnottoman alas. Tai voisihan se olla mielenkiintoinen kokeilu.

Luulen, että makuulla mitaten voi tulla toiset lukemat, mutta en tiedä miten se vaikuttaa. Ja miten se vaikuttaa, onko mittari sydämen tasolla tai paljon alempana tai paljon ylämpänä. Olen tehnyt juuri niin kuin kirjallisissa ojheissa kehoitetaan. (Omat arvoni ovat melko ok, tai vain lievästi koholla. Lukuunottamatta stressitilanteita, kuten ennen leikkausta kerran, tai lääkärinkäynnillä, jolloin arvo on aina korkea.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Koivusonta saisi jo alkaa riittämään. Jotenkuten olen sinnitellyt antihistamiinin, hoitavan astmalääkkeen ja avaavan lääkkeen kanssa. Mutta eilenkin kun vähänkin aikaa näpräsin ulkona puhelinta, oli tämä välittömästi keltaisen pölyn peitossa. Ja silmiä alkoi ärsyttämään siihen malliin että varmaan ripsetkin siinä moskassa. Ikävää että luonnollinen asia on riesa. Pesinkin tukkani poikkeuksellisesti illalla, koska jokusen tunnin pihalla oltuani olin varmaan yltäpäätä sitä kamaa täys.

Viikko sitten olin flunssassa (jo 2. kerta tänä vuonna, mutta muistaakseni on normaalia olla max 4 krt/vuosi, mutta minun elämääni tällainen ei kyllä kuulunut ennen vuotta 2015). Sen jäljiltä on tietysti taas yskitty, mutta noin muutoin tuntuisi että siihen nähden millainen allergiakeskitys on menossa, niin pahemminkin voisi olla. Olisiko siis niin että NYT vihdoinviimein olen löytänyt SEN hoitavan astmalääkkeen joka auttaa ja jota myös pystyn käyttämään? Aloitin juuri 3. discuksen tätä Seretideä ja ainakaan vielä en ole havainnut vatsavaivoja. Symbicortin kanssahan niitä tuli juurikin kun olin käyttänyt kaksi turbohaaleria. Ja siitä eteenpäin se meni sitten sellaiseksi että tauonkaan jälkeen ei pystynyt käyttämään kauaa ilman että taas oli vatsa kipeä.

- Tuon verenpaineen mittailun unohdinkin tässä tykkänään, mutta viimeksi kun mittasin tuli muistaakseni tyydyttäviä arvoja.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 20, 2019, 08:41:36
Koivusonta saisi jo alkaa riittämään.

Pääsyyllinen on kuusi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 20, 2019, 08:51:28
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 20, 2019, 08:41:36
Koivusonta saisi jo alkaa riittämään.

Pääsyyllinen on kuusi.

Ehkä. Välillä on tosin kyllä aivastuttanutkin ja se johtuu kohdallani koivusta.

Norma Bates

Venäytin eilen alaselkäni, taas, ja halusin kysyä lääkäriltä relaksantteja kun niitä on nimim. kertsikin muistaakseni suositellut(?) Soitin aamulla TKseen ja juutuin puoleksi tunniksi kuuntelemaan saksofonin rääkynää, välillä kuului automaattitiedote. Sitten minut nakattiin takaisinsoittopalveluun. Hoitaja soitti, ei tuntunut heti ymmärtävän mistä on kyse, mutta lupasi että lääkäri soittaa tänään jossain vaiheessa.

Kerran lääkäri on soittanut minulle vasta 15.30 ja nyt on menty jo ohi. Jos ei neljään mennessä soita niin ei varmaan sitten soita ollenkaan?

Renttu

#200
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 26, 2019, 15:44:39
Venäytin eilen alaselkäni, taas, ja halusin kysyä lääkäriltä relaksantteja kun niitä on nimim. kertsikin muistaakseni suositellut(?) Soitin aamulla TKseen ja juutuin puoleksi tunniksi kuuntelemaan saksofonin rääkynää, välillä kuului automaattitiedote. Sitten minut nakattiin takaisinsoittopalveluun. Hoitaja soitti, ei tuntunut heti ymmärtävän mistä on kyse, mutta lupasi että lääkäri soittaa tänään jossain vaiheessa.

Kerran lääkäri on soittanut minulle vasta 15.30 ja nyt on menty jo ohi. Jos ei neljään mennessä soita niin ei varmaan sitten soita ollenkaan?
Ei, ei, ei.  Ei missään nimessä relaksantteja, varsinkaan diatsepaameja. Jos tarvitset jotain niin varmista, että lääkäri tietää sinulla olleen masennusdiagnoosin. Venähdyksiin määrätään paikka paikoin ihan liian herkästi esim. Xanaxia. Se on samalla ahdistuslääle, jolla on sedatiivisia vaikutuksia, ja siihen voi jäädä parissa viikossa koukkuun - siis ihan virallisen, "turvallisen" rajankin puitteissa. Sitä (Kuten muutamia muitakin relaksantteja) ei todellakaan suositella, jos on:

seizures or epilepsy;
kidney or liver disease (especially alcoholic liver disease);
asthma or other breathing disorder;
open-angle glaucoma;
a history of depression or suicidal thoughts or behavior;
a history of drug or alcohol addiction; or
if you also use a narcotic (opioid) medication.

Älä luota mihinkään verkossa annettuihin lääkeneuvoihin (Minunkaan!), mutta varmista että lääkäri on katsonut tietosi huolella, ennen kuin määrää lääkkeitä. Kokeneen lääkärin korviin saattaa muutenkin kuulostaa varsin epäilyttävältä, jos jokin satunnainen potilas soittaa, ja ehdottaa sitten itse itselleen relaksantteja. Se kuulostaa epäilyttävälle hyvästä syystä, vaikka potilas olisi vilpittömin mielin.

kertsi

#201
Ei kai diatsepaami (saatikka Xanax) mikään lihasrelaksantti ole, vaan rauhoittava lääke, mikä on eri asia.

Mutta ihan hyvä huomio tuo, että kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille. Kannattaa lukea pakkausseloste netistä ennen lääkkeen ostoa, ja lääkärinkäynnillä kertoa kaikki syömänsä lääkkeet ja luontaistuotteet ja sairastamansa sairaudet, esim. tuo astma ja masis. (Ihan vaan tiedoksi, antikolinergit hidastavat muuten suolen toimintaa.)

Itselläni relaksanteista Sirdalud ei toimi ollenkaan, ja erään ystäväni kokemukset siitä ovat karut. Norflex toimii paljon paremmin. Mutta siinä on se huono puoli, että siitä tulee kivat vibat, josta syystä sitä ei kannata ottaa, jos on vähänkään addiktoituva luonne.

En kyllä muista, olenko varsinaisesti "suositellut" relaksantteja, mutta jos mikään muu ei auta, voi niistä olla apua. Tuskallinen kramppi esim. on ikävä. Ennen relaksantteja yleensä itse kyllä yritän hieroa kipeät kohdat auki tennispalloilla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Renttu

Ärsyttävänä pikkujuttuna se ihan helvetinmoinen edesvastuuttomuus, että joku suosittelee foorumilla tosta vaan joitain lääkkeitä. Se kertoo vain sen, että ammattitaitoa ei ole lainkaan, mutta tyhmyyttä senkin edestä.

Norma Bates

Tämä oli ennätys että kuinka myöhällä lääkäri soittaa, kello lähes puoli kuusi... Olin jo ehtinyt lähteä liikenteeseen ja kävin hakemassa apoteekista antihistamiinia ja silmätippoja, ja ajattelin että kärsitään sitten tämän alaselkäkivun kanssa.

Sirdaludia sanoi kirjoittavansa. Luulin että se on särkylääke. Käytin sitä 1998 kun alaselkä oli viikkokausia kipeä ja kipu säteili molempia raajoja pitkin alas asti. En muista saaneeni siitä minkäänlaista hyötyä. Mutta kokeillaan nyt taas. Nyt särky säteilee vain kylkiin. Jos oleilen pystyssä, ei välttämättä satu, paitsi jos yskin, niin sitten vihlaisee. Jos nousen istuimelta, hyi saatana. Ja yöhän oli aivan hirveä kun piti käsin nostella persettä paikasta toiseen jos halusin vaihtaa asentoa. Jos menin liian käppyrälle, vihlaisi jälleen.

Sirdalud on kuulema kolmiolääke ja kysyin että kannattaakohan sitä sitten ottaa ennen treeniä. Lääkäri oli ihmeissään että olen sinne menossa. Selitin että pystytreenit joten pystyn ne (ehkä) käymään läpi. Pystyinhän eilenkin. En tiedä sanoiko se "pystytreeni" hänelle mitään, mutta samapa tuo. Sitä ei aina hoksaa että joku itselle tuttu termi ei avaudu kaikille. Mattotreeneistä (paini) ei tulisi yhtään mitään... Sovittiin että otan sitä troppia sitten treenin perään tai ylipäätään illalla niin saa nukutuksi. Eli tavallaan siis hoidan tuota selkää öisin.

Yhteenkään lääkkeeseen en ole ikinä onnistunut jäämään koukkuun ehkä sen takia että olen jonninverran lääkevastainen. Ja se vastaisuus juontuu siitä että olen tavattoman monesta lääkkeestä saanut ikäviä sivu- tai sanoisiko jälkivaikutuksia. Nytkin tuli puhuttua läpi se että parasetamolistakin tulee vatsavaivoja. Lääkäri sanoi että yleensä Sirdaludia otetaan särkylääkkeen kera. On minulla Somacia toki että jos oikein pahaksi menee.

Opamoxia söin aikoinaan unettomuuteen ja myös vulvodyniatuskiin. Muistikuvani mukaan otin sitä noin joka 3. ilta koska en halunnut että menetän sen tehon. Eipä siinä sitten oikein koukuttunut. Vulvodyniaoireisiin myöhemmin syömääni Triptylinkään en koukuttunut, koska ällötti se tokkuraisuus ja ummetus joka siitä seurasi. En enää muista kuinka hyvin se tehosi. Kai sitä tuli joku 3 v syötyä. Ei joka ilta, vaan aina kun harrastin seksiä tai muuten oli oireita (en muista tuosta jälkimmäisestä enää niin tarkasti). Nyt söin jokusen kuukauden Triptyliä vihlontoihin jotka saattavat olla fibromyalgiaa, ja vihlonta jäsenissä ja nivelissä hiljalleen hiipui pois. Mutta nyt sekin on jälleen palannut takaisinpäin. Kovin tuntuu olevan aaltomaista se että vihlooko vai ei. Edellenkään en myöskään poissulkisi jonkun muinaisen borrelioosin aiheuttamaa jälkitilaa, mutta mikäli se keskittyy niveliin, niin särkeehän minulla jäseniäkin välillä.

Diapamia olen yhden ainoan kerran kokeillut ja kyseessä oli hammaslääkärireissu. En havainnut minkäänlaista henkistä helpotusta.

Kokeilen sitä Sirdaludia nyt syödä sen verran kuin tämä kipu kestää. En muista enää kauanko kesti olikos se helmikuussa kun viimeksi selkä venähti, ei nyt sentään viikkotolkulla kuten 20 v sitten.

Kaiken takana tai keskiössä on tietysti treenit. Ne tuottavat minulle sen verran sisältöä elämääni etten halua minkään tulevan niiden tielle. Sen vuoksi yritän kaikenlaiset vaivatkin hoitaa, jos mahdollista. Masennuksen vuoksi en ole aina jaksanut kaikkia mahdollisia temppuja terveyteni eteen tehdä, koska on tuntunut siltä että tyhjän saa pyytämättäkin, eli mikään ei ikinä auta mihinkään. Mutta nykyään olen vähän sinnikkäämpi, juuri ettei treenit mene päin persettä. Sen enempää kuin menevät ihan oman sähläykseni vuoksi, kenties.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 26, 2019, 17:24:17
Ei kai diatsepaami (saatikka Xanax) mikään lihasrelaksantti ole, vaan rauhoittava lääke, mikä on eri asia.

Mutta ihan hyvä huomio tuo, että kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille. Kannattaa lukea pakkausseloste netistä ennen lääkkeen ostoa, ja lääkärinkäynnillä kertoa kaikki syömänsä lääkkeet ja luontaistuotteet ja sairastamansa sairaudet, esim. tuo astma ja masis.

Itselläni relaksanteista Sirdalud ei toimi ollenkaan, ja erään ystäväni kokemukset siitä ovat karut. Norflex toimii paljon paremmin. Mutta siinä on se huono puoli, että siitä tulee kivat vibat, josta syystä sitä ei kannata ottaa, jos on vähänkään addiktoituva luonne.

En kyllä muista, olenko varsinaisesti "suositellut" relaksantteja, mutta jos mikään muu ei auta, voi niistä olla apua. Tuskallinen kramppi esim. on ikävä. Ennen relaksantteja yleensä itse kyllä yritän hieroa kipeät kohdat auki tennispalloilla.

Jossain kivussa muistelisin että mainitsit relaksantit. Harmi että nyt kirjoitti sitä Sirdaludia kun enpä usko että se 20 v sitten auttoi - muistaisin varmasti sellaisen ihmeen jos kipu yhtäkkiä hellittää täysin tai vähenee merkittävästi... Mutta silloin ne noidannuolet tai iskiakset (kumpaa lienevätkään) olivat tosiaan pirullisempaa sorttia kuin nykyään.

Enpä tiedä tuosta addiktoituvuudestani että onko se järin vahvaa. Tähän mennessä elämässäni:

- kirjoittaminen
- nettikeskustelut
- auringonvalo
- uiminen (tämä nyt jäänyt vähän taka-alalle ja olen vähentänyt sitä reilusti kun tuntuu että se pahentaa vihlontoja raajoissa)
- Krav Maga
- pari miestä

Onkohan niitä muita? Ruoka ei ole, sen näkee jo päällepäinkin. Alkoholi ei koskaan, yäk, eikä tupakka. Satunnaisesti toki miellyn johonkin tiettyyn, kuten esim. lakritsiin, mutta se himo menee sitten aika nopeasti ohi ja alkaa jopa ällöttää.

Renttu

#205
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 26, 2019, 17:41:10
Sirdaludia sanoi kirjoittavansa.
Vaikuttava aine titsanidiini: vaikutus saman tyyppinen kuin diatsepaameilla, mutta ei yhtä helposti addiktoivaa.

Kaikki eivät edes ymmärrä, mitä addiktio on. Sinäkin kerroit saaneesi joistain lääkkeistä jälkioireita, eli juurikin niitä vieroitusoireita. Ei se niin mene, että sinulle tulee pakottava tarve saada niistä jotkin erityiset kiksit ja pakko sitten saada sitä lääkettä vaan niin, että tulee huono olo/viboja, että lääke vie ne sitten pois. Ei sen ihmeelliseltä tarvitse tuntua.

Tämän vaikuttavan aineen mahdollisiksi sivuoireiksi luetellaan huimaus, janoisuus, heikotus, hallusinointi, masennusoireet, psykoottisuus, kuivuva suu, ripulointi, sydänoireet, ihottuma, kutiava tunne eri puolilla kehoa...

Arvaa muuten, mitä lihasrelaksantit tekevät? Niin, ne rentouttavat lihaksia ja ehkäisevät lihasjännitystä. Arvaa muuten, mihin tarvitsee lihasjännitystä? No, pelkästään siihen kun on ihan vain pystyasennossa. Ei todellakaan ole välkkyä mennä treenaamaan edes mitään pystytreeniä silloin, kun on selkä venähtänytja lääkitys päällä. Kyllä siitä voi edes viikon tauon pitää, ja ottaa samalla vähän iisimmin. Olen ihmeissäni, että lääkäri ei kieltänyt. Ei ehkä tiennyt, että kyse on vieläpä kontaktilajista?

Mutta joo, olet jo iso tyttö ja tiedät sitten, mitä teet. Jos tuleekin vielä enemmän pipi, niin kelle ja missä ajattelit sitten tulla sitä itkemään? Ehkä sitten myös vähän voimakkaampia troppeja, että helpottaa? Sitten taas lisää treeniä?

Olipas nopeassa tahdissa pari ärsyttävää pikkujuttua. Ei teitä voi, kuin ihailla.

Norma Bates

En ole käyttänyt kuin kerran mielialalääkkeitä niin pitkään että lopettamisesta tuli jälkioireita. Tämä tapahtui 2002 ja olin käyttänyt sitalopraamia reilu 6 kk ja lopetin kuin seinään. Vähän huippasi, meni ohi. Jälkioireilla viittaankin somaattisen puolen häikkiin. Sain vulvodynian 2005 antibioottien aiheuttaman Candidan takia. Yksi tulehduslääke mahdollisesti aiheutti hermovaurion. Vulvodynian takia syömäni Triptyl kuivatti elimistöäni, aiheutti pahentuneen ummetuksen ja sitä kautta vaikka mitä. Jos syön särkylääkettä, jonkin ajan päästä alkaa happovaivat. Niitä varmaan tulee Sirdaludistakin, joten otan mahd. vähän ja lopetan sen jos se ei edes auta.

Lääkäri sanoi että saan itkeä hänelle jos vaiva ei hellitä.

Olisin pois treeneistä jos tietäisin varmuudella että ihastukseni kohde ei tule sinne. Heinäkuussa alkaa uusi kausi ja mistäpä sen tietää jatkaako hän. Minä jatkan.

Ei siellä pakko ole kaikkia liikkeitä tehdä. Eilenkin ilmoitin etten voi matolle lähteä. Olin jo asennoitunut että katselen vaan ja kentiesolen säkillä. Mutta meillä olikin pystyssä tehtäviä juttuja ja selvisin kivutta.

Renttu

Huoh. Kun ne somaattisenkin puolen häikät ovat niitä vieroitusoireita, ja niiden seuraamuksia.

Älä nyt kerro minulle erikseen näitä yhtään enempää. En saa tästä kuin hampaiden kiristelyä ja lisävahvistusta siitä, että pitäisi ehkä jättää tämä neropattien foorumi kokonaan. Että hyviä treenejä ja ihastuksen kyttäämistä oman terveytensä uhallakin vain!

kertsi

 
Lainaus käyttäjältä: Renttu - kesäkuu 26, 2019, 19:03:28
Huoh. Kun ne somaattisenkin puolen häikät ovat niitä vieroitusoireita, ja niiden seuraamuksia.

Sivuvaikutukset eivät kyllä ole sama asia kuin vierotusoireet, eivätkä myöskään ole (välttämättä mitään) vierotusoireiden seuraamuksia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Vieroitusoire tulee kun elimistö on tottunut lääkkeeseen ja lääke lopetetaan. Enpä ole koskaan kuullut että muijain antibiooteista äityneitä hiivatulehduksia olisi kutsuttu vieroitusoireiksi. Itse halusin käyttää sana "jälki" koska uusi vaiva on tullut jälkeenpäin. Mutta onhan niitä toki tullut kesken käytönkin. Esim. Nexium-happosalpaajan jouduin aikoinaan lopettamaan heti alkuunsa kun tuli niin saatanallinen korvennus eli närästys. Sama juttu yhden toisen salpaajan kanssa.

SSRI-lääkkeitä söin pätkittäin. Vuosina 2001-2002 ja silloin tällöin 2004 - 2010. Viimeinen kokeilu osoitti lopullisesti että minä en niistä hyödy. Jätetyksi tulemisen aiheuttama ahdistus paisui infernaalisiin mittoihin koska minulle sitalopraamin aloitussivuoire on ahdistus. Riitti tuon sortin mömmöt.

Eivät kaikki masentuneet kisko loputtomiin mielialalääkkeitä. Mikäli masennus pahentaa somaattisten sairauksien kipuja, niin ymmärrän kyllä että varmasti jotkut napsivat sitten vaikka särkylääkkeitä yhtenä metelinä. Mutta minä en vatsani takia pysty tai en halua kuin jos on ihan pakko.