Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

#330
Joutunen kaihileikkauksiin lokakuun kolmantena.

Palailen asiaan sitten kun operaatiot ovat selvät.

Muisto Keijo Kullervo

PS. nykyään vaikeuttaa lukemista ko. kaihit.
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Toope

#331
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - elokuu 30, 2019, 22:33:53
Joutunen kaihileikkauksiin lokakuun kolmantena.

Palailen asiaan sitten kun operaatiot ovat selvät.

Muisto Keijo Kullervo

PS. nykyään vaikeuttaa lukemista ko. kaihit.
Ikää siis vähän on, kaihi ei ole nuorten ihmisten tauti. Itselläni tuo näkö heittelee, kun alkaa 50-vuotispäivä lähetä. Liian vahvat rillit, ikänäköä tulee. Kaukonäkö paranee. Kohta ei enää tarvitse rillejä kun 0,75- vahvuiset ovat jo liian voimakkaat. Autoakin uskaltaa ajaa ilman rillejä. Sitten tuo lähinäkö alkaa kusta, en näe pikkuprinttiä enää, on pakko suurentaa tekstiä koneella. Ostin suurennuslasin, kun piti katsoa sanakirjasta käännöstä... Ei vaan saatana näe enää pikkutekstiä minisanakirjasta, jota olen käyttänyt 25 vuotta.

Kaihileikkaukset ovat ilmeisesti aika luotettavia nykyisin?

kertsi

Kaihilieikkaukset ovat rutiinioperaatioita nykyään.

Jos näön tarkkuus vaihtelee päivän mittaan tai päivästä toiseen, kannattaa tsekauttaa verensokerit. Voi nimittäin olla diabeteksen oire. (Muita oireita on janoisuus, jatkuva pissahätä, ja esim haavaumat, jotka eivät parane, infektiokierre ja reiät hampaissa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates


kertsi

En muista, onko tämä jo ollut täällä:
niveloireita voi tulla maksatulehduksestakin:

Joka toisella sairastuneesta on kutinaa, ja 10 prosentilla se on sietämätöntä. Lisäksi sairauteen voi liittyä keltaisuutta, osteoporoosia, kolesteroliarvojen nousua, niveloireita sekä suun ja silmien kuivuutta. Kutina ja väsymys voivat olla merkki maksan sairaudesta – PBC on tärkeää todeta ajoissa (Ilta-Sanomat)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 04, 2019, 21:28:15
Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - elokuu 30, 2019, 22:33:53
Joutunen kaihileikkauksiin lokakuun kolmantena.

Palailen asiaan sitten kun operaatiot ovat selvät.

Muisto Keijo Kullervo

PS. nykyään vaikeuttaa lukemista ko. kaihit.
Ikää siis vähän on, kaihi ei ole nuorten ihmisten tauti. Itselläni tuo näkö heittelee, kun alkaa 50-vuotispäivä lähetä. Liian vahvat rillit, ikänäköä tulee. Kaukonäkö paranee. Kohta ei enää tarvitse rillejä kun 0,75- vahvuiset ovat jo liian voimakkaat. Autoakin uskaltaa ajaa ilman rillejä. Sitten tuo lähinäkö alkaa kusta, en näe pikkuprinttiä enää, on pakko suurentaa tekstiä koneella. Ostin suurennuslasin, kun piti katsoa sanakirjasta käännöstä... Ei vaan saatana näe enää pikkutekstiä minisanakirjasta, jota olen käyttänyt 25 vuotta.

Kaihileikkaukset ovat ilmeisesti aika luotettavia nykyisin?

Paitsi, että kaihin voi kyllä saada tavanomaista nuorempanakin. Varsinkin likinäköisillä tätä tapahtuu.

Muisto Keijo Kullervo

Onkohan muilla täällä Lappeenrannassa äkillistä oksennustautia?
Meidän perheelle tuli minulle ensimmäiseksi ja sitten vaimolleni ja nyt lopuksi tyttärelleni (itselläni kesti kolmisen vuorokautta ja... mustikkasoppa auttoi parhaiten vaivaani).
Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Muisto Keijo Kullervo

#337
Kävin jo äsken punttisalissa joten vaivani kesti noin neljä vuorokautta. Nesteitten juominen on oksennustaudin torjunnassa hyvä asia - minulla oli oiva aine - mustikkasoppaa joka päivä.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Norma Bates

Viimeinen naula arkkuun eli fibromyalgia on nyt virallinen diagnoosi, ei enää vahva epäily. Tämä sen johdosta että käytiin läpi loputkin labrat mitä oli otettu, kaikki arvot normaaleja, joten poissulkumenetelmällä on päädytty diagoosiin. Lääkäri jonka tapasin ei ollut lähettämässä reumapolille, elikä kyllä ihan normaali TK käy tämän diagnoosin saamiseen. Omalla kohdallani tietysti altistavana oli jo kolme muutakin autoimmuunisairautta, joten melko selvää pässinlihaa ollut siitä saakka kun alkoi viimeistään alkukesästä vaikuttamaan siltä että vihlonnat eivät parane. Kevään mittaan oli ollut parempi olo, mutta kun aloin käymään uimassa... No joo.

Rutkutin lääkärissä pahasta ummetuksesta mikä on nyt paukahtanut, ja lääkäri sanoi ettei semmoiseen edes kuidut sun muut autakaan, vaan ne ovat ennaltaehkäiseviä ne. Olen kiskonut kauralesettä, hampunsiemeniä, pellavarouhetta ja magnesiumia, ja silti vääntänyt "kiviä" ahteristani 4 vrk ajan. Epäilin että Triptyl taustalla, kun käytin sitä vulvodyniaan 2007 - 2010, sama homma. Yllättäen lääkäri oli sitä mieltä että tällainen äkillinen ummetus johtuu ärtyneestä paksusuolesta. Ja ärtymäänhän se alkoi jo pitkän aikaa sitten, ensin oli pitkään kuvotusta mutta ei vielä mitään vatsan puolen oiretta, kunnes nyt sitten on ollut joitakin päiviä poltetta ja aloitin eilen Somacin. On nämäkin niin nähty. En tiedä mikä hemmetti vatsan sitten sai kiukkuuntumaan, jos ei Triptyl. Mutta lääkäri miltei kuin luki mieleni ja kehotti ottamaan Triptyliä harvemmin kuin joka päivä (täsmälleen kuten olin ajatellut!) ja jos menee pahaksi fibron kanssa, niin sitten voi katsoa muita lääkkeitä. Niissä kyllä on niin veemäiset sivuoireet että ei kauheasti innosta.

Olen lueskellut kirjaa joka käsittelee fibrosta kuntoutumista. Kirjoittaja on kokemusasiantuntija, eli on itse kuntoututtanut itseään fibrosta melkein terveeksi. Hän on ollut paljon pahemmassa kunnossa kuin minä. Kun hänen kohdallaan tilanne on ollut se että väsähtää puolen tunnin lenkin jälkeen, niin minullahan tilanne on ollut se että esim. 9 km kävelyn (=minulle noin tunti kävelyä) olen ollut niin väsynyt etten loppuiltana jaksakaan sitten enää oikein mitään. Treenitkin (1,5 t x 2 per viikko sekä useimmiten vk-loppuna 45 - 60 min jotain muuta, esim. säkin hakkaamista, päälle) ovat väsyttäneet, mutta kun KM-treenit ovat illalla niin eipäs sitä sen jälkeen tarvitse enää mitään jaksaakaan.

Vaikuttaa oikeastaan siltä että olen jo 9 v ajan hoitanut itseäni liikunnalla niin kuin kirjoittaja katsoo aiheelliseksi tehdä kun on fibro. Tämän vuoksi kaiketi en ole niin sairas kuin voisi olla, enkä sairastunut aiemmin kuin vasta vuosi sitten. Ruokavaliopuoli minulle on tosin hivenen arvoitus. Jotkut fibrootikot hyötyvät jostakin luopumisesta, jotkut eivät. Jos minä luopuisin jostain niin katsoisin että se olisi gluteenituotteet. Vähähiilariton dieetti ei innosta, koska kokeilin sitä 2006 ja laihduin puolessa vuodessa 10 kg ja näytin kamalalta. Maitotuotteista en halua luopua, koska olen niin onnekas että olen mutantti joka kykenee niitä sulattamaan. Varsinaisesti en juo maitoa sellaisenaan, vaan korkeintaan marjojen kera palautusjuomana treenin jälkeen, pääasiassa kuitenkin myslien ja "weetapiksien" kera. Mutta jogurtit, juustot ja viilit ovat jatkuvassa käytössä. Itse en koe niistä mitään vaivoja saavani. Mutta kermasta joskus tulee vatsanväänteitä, rasvahan ei minulle ajoittain näytä sopivan. Oikein järin mikään rasva. Kumma kyllä oliiviöljy sopii muutoin, mutta ei silloin jos siinä lilluu sardiineja. Omituinen ilmiö.

kertsi

Juttelin jokin aikaa sitten erään keski-ikäisen maitotilan tyttären kanssa, joka sairastelukierre taisi alkaa selän välilevytyrästä. Sitten tuli molempien vanhempien kuolema ja siitä seurannut sukupolvenvaihdos maatilalla,  siitä sitten työuupumus. Sitten vaihdevuodet, ja lihominen, sitten reuma ja Sjögrenin oireyhtymä (autoimmuunisairauksia), hampaiden mureneminen suuhun, sitten lopuksi fibromyalgia. En ole varma, oliko ihan kaikki tässä järjestyksessä. Kipuja vähän koko kehossa.

Hän juo paljon maitoa (ei mikään ylläri), syö lähinnä lihaa, perunaa ja kaikkea sokeripitoista, ja käsittääkseni suorastaan välttelee kasviksia ja hedelmiä. Veikkaan, että ruokavalionsa pahentaa tai aiheuttaa monet ainakin hammasmätää ja lihavuutta (hän siis mättää sokeria), ja ehkä reumaa ja fibromyalgiaakin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Innostuin ravintohiivasta (oluthiivahiuitaleista), joka tekee ruoan hyvänmakuiseksi ja joissa on runsaasti eri B-vitamiineja ja folaattia, mutta 2 tl päivässä tuntuu olevan liikaa, saan kihtioireita sormiini. Prkl. Kyseinen tuote ilmeisesti sitten sisältää puriineja:

However, large amounts of nutritional yeast used on a daily basis is not wise. ... Nutritional yeast is high in purines. Large quantities of purines in the diet create an abundance of uric acid, which has been associated with several ailments, including gout.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

50-vuotiaana kurppana tohtinee kai jo ostaa tukisukatkin. Olletikin fibrosta juontuvan pohkeen arkuuden ja ajottaisen lihasjumin vuoksi näitä nyt tekee mieli kokeilla. Viime syksynä vasen pohje vasta aristi, mutta tämän vuoden kesällä se meni sellaiseksi että alkoi tuntumaan esim. pomppiessa ja lopulta kävellessäkin kuin lihas leikkautuisi kertakaikkiaan poikki jalassa joka kerta kun jalka tallaa alustaan. Nilkuttamiseksi meni. Ostin jonkinlaisen pohjetuen ja sen kanssa olen sitten pärjäillyt treeneissä. Mutta kotioloissa voisi kokeilla noita tukisukkia että alkaako se hemmetin jumi "sulamaan" pohkeessa kenties. Teki mieli ostaa 2. luokan kompressiosukat, mutta niistä luki saiteilla että keskustele lääkärin kanssa ennen kuin hankit. No, tyydyin sitten 1. luokan kompressioon. Mitä niitä arvoja niissä nyt oli, jotain 15 - 21 mitä lie. Ihan ufoa minulle.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 10, 2019, 12:13:14
Juttelin jokin aikaa sitten erään keski-ikäisen maitotilan tyttären kanssa, joka sairastelukierre taisi alkaa selän välilevytyrästä. Sitten tuli molempien vanhempien kuolema ja siitä seurannut sukupolvenvaihdos maatilalla,  siitä sitten työuupumus. Sitten vaihdevuodet, ja lihominen, sitten reuma ja Sjögrenin oireyhtymä (autoimmuunisairauksia), hampaiden mureneminen suuhun, sitten lopuksi fibromyalgia. En ole varma, oliko ihan kaikki tässä järjestyksessä. Kipuja vähän koko kehossa.

Hän juo paljon maitoa (ei mikään ylläri), syö lähinnä lihaa, perunaa ja kaikkea sokeripitoista, ja käsittääkseni suorastaan välttelee kasviksia ja hedelmiä. Veikkaan, että ruokavalionsa pahentaa tai aiheuttaa monet ainakin hammasmätää ja lihavuutta (hän siis mättää sokeria), ja ehkä reumaa ja fibromyalgiaakin.

Söin eilen salaattia ja hyi helvetti että se oli pahaa. Johtuu ehkä osittain siitä että tykötarpeet olivat liian varttuneita. Esim. tomaateissa kuuluu kyllä olla kai jonkinlaista makeutta kuitenkin, ja ne pikkutomaatit mitä kaapista kaivoin olivat päältä jo hivenen ryppyisiä ja makua niissä ei ollut lainkaan, tai se oli jotenkin "sammunut". Lidlin salaattikerä, jäävuorisalaatti, näytti kyllä ihan normaalilta eikä ollut nuutunut. Ja kurkun ostin juuri äskettäin, mutta silti se kokonaisuus vaan maistui hemmetin pahalta ja asiassa ei auttanut edes ranskalainen salaattikastike jota nyt ekaa kertaa kokeilin. Ei se kastike ollut pahaa. Mutta joku oli. Tai kaikki.

Caesarsalaatti on mielestäni hyvää, mutta en tiedä onko se erityisen terveellistä. Ja juustoja tulee kiskottua muutenkin, että tarviseeko niitä sitten vielä paloina ja kastikkeena salaatinkin sekaan.

Olen epäillyt että olen ns. supermaistaja, eli käsittääkseni kielessä on silloin enemmän makunystyjä kuin ihmisillä keskimäärin. Silloin jotkut tietyt maut tuntee vahvemmin. Oliko kitkerät maut? En muista.

Ei minua aina salaatti ällötä. Esim. se mitä toisinaan  olen ostanut Hesestä ranskalaisten tilalle on ihan ok. Johtuen pitkälti kai heidän kastikkeestaan. Sitä samaa soosia olen joskus kotiinkin hankkinut. Mutta pääasiassa kasvikunnan tuotteet kai meikäläisen kannattaa hommailla sieltä hedelmäpuolelta. Ja ihmeekseni en ole viimeaikoina saanut miltei ollenkaan allergista reaktiota persikoista joita olen ostanut nimikkeellä "keltamaltoinen". Hyvin hyvin pieni reaktio toki, mutta se menee ihan suun huuhtelulla ohi. Kun muutoin vaikutan olevan aina vain allergisempi, niin jännää että on edes jotain jossa allergia vähenee. Tai sitten on vaan osunut semmoinen laji kauppaan näistä persikoista ettei pahemmin haittaa. Ja vielä jännempää on että kun viimeksi lueskelin FODMAP-listaa läpi, persikkaa ei siellä ollut, vaikka aprikoosikin on. En tiedä oliko lista kauhean pätevä, mutta jos oli, niin mielenkiintoista että hedelmä jota mieluiten mussutan, ainakin nykyään, sattuu olemaan juuri se mitä minun kannattaakin syödä IBS-suolistoni kanssa.

On ollut viimeaikoina kaikenlaista vaivaa ja epäilen syypääksi pääasiassa vehnää. Siitä on helvetin vaikea pysyä erossa. Mutta nyt on kaiketi pakko. Olen kipuillut, turvonnut ja painokin on pompannut 2 kg. Vielä ollaan ihan ok lukemissa, mutta parempihan se on pysäyttää paisumiskehitys alkuunsa. Mieluummin olen 60 kg kieppeillä missä olen ollut jo pitkän aikaa, kuin "vanhassa peruspainossani" joka minulla tapasi kesäisin olla, ja josta sitten talvisin paino lähti nousukiitoon.

Sitä en osaa sanoa onko syömiset vaikuttaneet suuntaan tai toiseen fibron suhteen; reilu vuosi on kaiketi liian lyhyt tarkasteluväli. IBS on se mikä minulla reagoi syömisiin, mutta todella kertakaikkiaan arpoen. Joskus voi syödä mitä vaan ja joskus ei järin mitään.

kertsi

Sokerin, valkaistun vehnäjauhon, maitotuotteiden, ja ruoan lisäaineiden kuten MSG:n väitetään joissakin tutkimuksissa pahentavat fibron oireita, mutta tutkimustulokset ovat ristiriitaiset ainakin tämän mukaan:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/fibromyalgia/in-depth/fibromyalgia/art-20048097
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - lokakuu 14, 2019, 12:02:20
Sokerin, valkaistun vehnäjauhon, maitotuotteiden, ja ruoan lisäaineiden kuten MSG:n väitetään joissakin tutkimuksissa pahentavat fibron oireita, mutta tutkimustulokset ovat ristiriitaiset ainakin tämän mukaan:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/fibromyalgia/in-depth/fibromyalgia/art-20048097

Sairastajien itsensä lausunnot ovat olleet kirjavia. Uskon että tämä on yksilöllistä. Joidenkin innokkaimmin tontonton-dieettiä markkinoivien kohdalla epäilen jopa plaseboefektiä.

Fibrohan ilmeisesti on ollut aina olemassa, eikä joku nykyisen ruokakulttuurin tuotos. Oletan että se mitä ennen vanhaan kutsuttiin reumatismiksi (en tarkoita reumaa) oli fibroa. Jos ihmiset ovay yhtälailla sairastuneet silloinkin kun ei ollut teollisia elintarvikkeita, niin tuskin niiden merkitys on huimaava. Periaatteessa mielestäni ihmisen sekasyöjänä pitäisi pystyä syömään mitä tahansa. Mutta itselläni tietysti IBS tekee tepposet. Ehkä kohdallani se että olin pullolapsi aiheutti sen etten saanut normaalia suolistoa.