Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - kesäkuu 11, 2021, 22:12:56
Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - huhtikuu 08, 2021, 16:52:20
Kävin sitten tänään elämäni ensimmäisen kerran urheiluhierojalla kun alkoi olla niin sanotusti pakko. Etätyö läppärin ääressä yhtenä tekijänä on saanut paikat siihen kuntoon, että mies on taipuisa ja elastinen kuin rautakanki.

Kokemus oli erittäinkin miellyttävä. Hierojaoli mukava ja selkeän ammattitaitoinen Kahden viikon päästä uudestaan.

No niin, päivitystä tähän. Käyntejä on tullut säännöllisesti jatkettua. Viimeksi eilen. Otteet on pikku hiljaa koventuneet ja nyt ehdotti jo akupunktiota kun jalkojen lihaksien jumit ei meinaa antaa periksi. En ollut tiennytkään, että koulutetut hierojat harrastavat myös akupunktion antamista. Olen aina mieltänyt sen huuhaaksi. Sanoin harkitsevani vaikka tuskin sellaiseen ryhdyn. Täytyy googlettaa kun jaksaa.

Noo.ooo jos ammattilainen ehdottaa, niin haittaisko kokeilla?

Myönnän, että tuo itseäni pelottaisi, mutta olen kyllä kuullut hyvää akupunktiosta, esimerkiksi kaverilta, jonka migreeni ei muulla hellittänyt.

Itse muuten hämmästyin myös, että vaikka jotkut asiat onnistuu kuten ennenkin, vaikkapa risti-istunnassa oleminen tai ns. thai-kyykky (ollaan kyykyssä istuen) niin saakuri lattialta patteria maalatessa vähän aikaan ollessa sai ottaa tukea, että ylös pääsi.

Vanha kroppa yllättää!

T: Xante


Hippi

Krempat voimissaan täälläkin.

Kun jouduin sen salitreenin talvella lopettamaan ainakin tilapäisesti, niin samalla loppui hierojalla käynnitkin. Olen huomannut, että selän pitkän lihaksen vihoitellut kohta on alkanut muistuttaa itsestään taas, vaikka luulin ongelman jo kadonneen kokonaan hieronnan ansiosta. Ilmeisesti treenin lopettaminen olen huomannut selkäni alkaneen väsyä vähänkin huonosta työskentelyasennosta. Esimerkiksi imuroinnin loppuvaiheessa tuntuu, ettei mitenkään jaksaisi enää tehdä hommaa loppuun ja pitää oikoa selkää. Lievä etukumara on tappoa selälle.

Sen sijaan oikean käden kyynärtaipeen ongelma on alkanut helpottaa vähitellen. En sille ole oikein mitään tehnyt, vaan ilmeisesti aika on parantanut.

Uutena kremppana nyt oikeassa kyljessä oli joku todella ikävä lihaskramppi. Se on vaivannut toista viikkoa enkä pysty palauttamaan mieleen missä sen ensimmäisen kerran tunsin. Sekin oli jo paranemassa vähitellen, kunnes tänään pihakukkia kastellessa tein varomattoman vartalon kiertoliikkeen 10 litran kastelukannu kädessä. Siinä oli vähällä henki salpautua kokonaan, kun kirpaisi niin kovasti.

Voiko olla niin, että kroppa alkoi kapinoida vähän jälkijättöisesti treenaamisen lopettamiseen vai olisiko helteillä osansa tässä? Tuon kylkikrampin lisäksi reidet on menneet ihan jumiin parista vähän rankemmasta pyörälenkistä. Tosin, ne on alkaneet kyllä rauhoittua tässä viikon kuluessa, kun olen tehnyt hieman loiventavaa lenkkiä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

#842
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 11, 2021, 22:23:47
Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - kesäkuu 11, 2021, 22:12:56
No niin, päivitystä tähän. Käyntejä on tullut säännöllisesti jatkettua. Viimeksi eilen. Otteet on pikku hiljaa koventuneet ja nyt ehdotti jo akupunktiota kun jalkojen lihaksien jumit ei meinaa antaa periksi. En ollut tiennytkään, että koulutetut hierojat harrastavat myös akupunktion antamista. Olen aina mieltänyt sen huuhaaksi. Sanoin harkitsevani vaikka tuskin sellaiseen ryhdyn. Täytyy googlettaa kun jaksaa.
Noo.ooo jos ammattilainen ehdottaa, niin haittaisko kokeilla?

Myönnän, että tuo itseäni pelottaisi, mutta olen kyllä kuullut hyvää akupunktiosta, esimerkiksi kaverilta, jonka migreeni ei muulla hellittänyt.
T: Xante
Akupunktio on huuhaata silloin jos sitä käyttää johonkin muuhun kuin hermoihin(pääasiassa kipuihin liittyvään). 
Toki voi olla niin että jos kipu estää liikuntaa, keuhkojentuuletusta (kylkiluumurtuma tms) niin akupunktio kuten myös hieronta tai Panadol voivat epäsuorasti estää tuon liikkumattomuuden seurauksia, tautitiloja.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Juha

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - huhtikuu 08, 2021, 16:52:20En ollut tiennytkään, että koulutetut hierojat harrastavat myös akupunktion antamista. Olen aina mieltänyt sen huuhaaksi. Sanoin harkitsevani vaikka tuskin sellaiseen ryhdyn. Täytyy googlettaa kun jaksaa.

Riippuu hierojasta. Voi olla harvinaisempi setti, yksittäistoimijalle.

Itse en akupunktiosta tiedä paljoa. Hermoja voi veivata, ja sitä kautta vaikuttaa lihaksiin. Hermoilla on iso merkitys, lihasten mobilisoinnissa, rentoutumisessa, sekä toisaalta tonuksessa. Suolatkin vaikuttaa, jos vajetta.

Pitemmän päälle, hyvä jos löytää sopivaa lihastyötä, ja miksaa mukaan hierontaa palauttavana. Kumpikin tervehdyttää lihaksia. Faskioiden käsittely myös jees. Samoin sauna, sekä riittävä juominen, ja tietysti hyvä ruoka.

Diabetes taitaa lisätä noita jumeja, ja yleensäkin aineenvaihdunnan vähäisyys.

Norma Bates

Ehkä olen maininnut että oikea polveni kipeytyi joulukuussa, ja jonkin aikaa jouduin ontumaan kivun vuoksi. Sittemmin kunto on vaihtelevasti mennyt hyvään ja pahaan päin, mutta eipä tässä oikeastaan muistu yhtäkään päivää mieleen että kipu olisi pysynyt koko vuorokauden pois. Vaikeimpana polven kanssa koen raskaamman lastin kanssa bussista alas astumisen. Oikein vihaan sitä tilannetta jo. Polvi on saattanut olla "hiljaa" siihen asti, mutta sitten kun sieltä bussista astun, niin viimeistään muutaman metrin päässä alkaa sattumaan. Myöskin vesijuoksu ärsyttää polvea, ilmeisesti uiminenkin.

Kaiken kukkuraksi turhaan puoli vuotta polven kohenemista odotettuani vasenkin polvi alkoi oireilemaan. Vaikkei siinä tunnu taipeessa minkäänlaista pullotusta (kuten oli molemmissa polvissa 2018), on kyykistyessä tuntunut kuitenkin vastenmielinen "pinkeys" ja myös kipukin (en muista että 2018 kyykistyminen olisi varsinaisesti sattunut, mutta erittäin vastenmielinen tunne se oli kun molemmissa polvissa oli pinkeys). Vas. polvessa kipua on ollut ehkä eniten edessä ulkosyrjässä, kun taas oik. polven suosima kipukohta on edessä sisäsyrjässä. Osin tuon oik. polven kipualueen sijoittelun vuoksi olen kokolailla vakuuttunut että kyseessä on nivelrikko. Kun minusta 2018 otettiin rtg-kuvat polvista, niissä oli "lievät alkavat kulumat" käsitykseni mukaan nimenomaan sisäsyrjissä koska kävelen jalkaterät hivenen ulospäin sojottaen.

Onhan tätä tullut jauhettua varmaan, mutta tosiaan hermo on mennyt näiden kinttujen takia. Se vain minua hivenen mietityttää että kun käytän pätkittäin Triptyliä fibromyalgiaan, niin välillä vaikuttaa kuin se tehoaisi ainakin hieman polviin. Sensijaan Mobic, mikä ON nivelrikkolääke ja jota lääkäri määräsi kokeeksi 2018, ei vaikuttanut tuolloin aikoinaan millään tavalla. Triptyl kohottaa kipukynnystä, mutta eihän se mikään nivelrikkolääke kyllä oikeasti ole.

Lääkäri minulle väitti 2018 että rtg-kuvat eivät selitä polvikipujani (joita minulla silloin oli). Toisaalta joku ihminen on netissä sanonut että lievä kulumakin on jo rikkoa ja kyllä voi sattua sellaisessakin vaiheessa.

Vas. polven kivut selittää kyllä jo ihan silläkin että olen varannut siihen paljon ja kyykistynyt usein sen varaan, välttäen oikealla kyykistymistä. Nyt yritän olla kokonaan kyykistymättä, koska se on vaikeaa ja kivuliasta. Mutta toisaalta kyllähän tervettä polvea pitäisi voida rasittaa, että vaikka pomppisin vas. jalalla ympäriinsä, niin ei sen kipeytyä kuuluisi. Eli paskana ne on molemmat.

ROOSTER

Saamani vamma alkaa jo olla parantunut, tänään herätessäni klo 5.35, oli "terve" olkapääpuoli ensi kertaa, pitkästä aikaa, kipeämpi kuin "rikkimennyt" puoli.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Juha


Aiemmin piti olla pukeutunut nukkuessa sen takia, että aistikosketus oli liikaa, ilman vakiollisia vaatteita. Nyt samaa tarvitsee, tosin siitä syystä, että tuntemus ei mene ongelman puolelle. Yliärsytys, ja ongelmaärsytys, ovat aika eri asioita. Kyseessä voi olla perusterveyden heikkeneminen, paljolti esim ikään liittyen.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - kesäkuu 11, 2021, 22:12:56
Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - huhtikuu 08, 2021, 16:52:20
Kävin sitten tänään elämäni ensimmäisen kerran urheiluhierojalla kun alkoi olla niin sanotusti pakko. Etätyö läppärin ääressä yhtenä tekijänä on saanut paikat siihen kuntoon, että mies on taipuisa ja elastinen kuin rautakanki.

Kokemus oli erittäinkin miellyttävä. Hierojaoli mukava ja selkeän ammattitaitoinen Kahden viikon päästä uudestaan.

No niin, päivitystä tähän. Käyntejä on tullut säännöllisesti jatkettua. Viimeksi eilen. Otteet on pikku hiljaa koventuneet ja nyt ehdotti jo akupunktiota kun jalkojen lihaksien jumit ei meinaa antaa periksi. En ollut tiennytkään, että koulutetut hierojat harrastavat myös akupunktion antamista. Olen aina mieltänyt sen huuhaaksi. Sanoin harkitsevani vaikka tuskin sellaiseen ryhdyn. Täytyy googlettaa kun jaksaa.

Onhan tuota tutkittu mm. aivokuvantamisen avulla. Krooniseen kipuun käytetty ihmisillä lähinnä. Eläimillä hedelmällisyyshoitoihinkin.

Norma Bates

Astuin eilen raskaalla askeleella kera ostostaakan jollain kävelytiellä, en muista enää asfaltillako vai hiekalla, kun yhtäkkiä sattui häijysti jalkapohjaan. Luulin tavanomaiseen tapaan jonkun sorajyvän vain tuntuneen pahasti sandaalin pohjan läpi, mutta nyt yksi ohut ja terävä sorakivi olikin uponnut sandaalista läpi ja jalkaani asti. Kotiinpäästyäni soitin TK:seen ja kehottivat tulemaan tänään päivystykseen tetanuspiikille.

30 v edellisestä näet. Piikitys oli äkkiä hoidettu, eikä tuntunut miltään verrattuna koronapiikin potkaisuun. Jalkaan ei sattunut enää tänään, mutta pari milliä se saastainen kivenmurina kumminkin ihosta läpitunki ja vertakin tuli.

Norma Bates

Olen ollut melkoisen huonossa hapessa olletikin homeiden, heinien ja kuumuudenkin takia. Nyt on erityisesti korostunut tämä minulle öpaut vuodesta 2010 asti tuttu ilmiö eli että söin mitä tahansa, niin sen jälkeen yskää riittää pitkään, ja limannousua. Kekenkään on turha mussuttaa mitään maidosta tai viljoista, tämä yskä tulee ihan mistä vaan. Eli sisukset ovat niin pirun ärtyneet. On siinä varmasti ollut refluksiakin mukana, joten olen happosalpaajakuurilla, vaikka yritän niitä välttää aina viimeiseen asti.

Kun kipuja tuli enemmän (fibro, rokotus?) otin enemmän Triptyliä, ja kas: yskä selvästi rauhoittui aina kun troppia oli tullut otettua edellisenä iltana. Joku on minulle sanonut että ko. lääkkeessä olisi antihistamiinin ominaisuuksia. Syönhän minä kokoajan antihistamiiniakin, Desloradatinea, mutta ehkä se ei nyt vaan tälläerää riitä. Nyt kun en ottanut eilen Triptyliä, niin johan on taas tukahtunut olo. En oikein viitsisi sitä alvariinsa napsia hengittääkseni paremmin... Onhan se kuitenkin fibrolääke minulle, eikä joku panacea. Mutta välillä tuntuu että on panacea. Nukkumisetkin ollut helteellä vähän niin ja noin, aivan perseestä itseasiassa, ja tämä lääkitys pitää sen verran uneliaana että pysyy se uni vähän paremmin. Plus jos on "yliväsynyt" olo päivän reippailujen (uinti, vesijuoksu) vuoksi, niin siinäkin se tuntuu auttavan. Tosin seuraavana aamuna on sellainen olo että hohhoijaa. Se on vähän tämän lääkkeen kanssa että damn if do and damn if you don't. Hyvät ja huonot puolensa ottamisessa ja ottamattomuudessa.

kertsi

Närästys voi tosiaankin oireilla yskänäkin.

Kaikkien mutta varsinkin niiden, joilla on taipumusta närästykseen, ja varsinkin refluksitautiin, kannattaa pysyä pystyasennossa vähintään 2-3 tuntia ruokailun jälkeen. Eli ruokalevot, ruoanperäiset, tirsat kannattaa jättää väliin. Sängynpäädyn korottaminenkin voi auttaa vähän, korotuspalat saa ilmaiseksi terveyskeskuksen kautta.

Itselläni appelsiinit ja C-vitamiinitabletit aiheuttavat närästystä, ja käsittääkseni se on yleistä muillakin. Muitakin vastaavia ruoka-aineita tai ruokia tai juomia on, esimerkiksi rasvassa käristetyt ruoat. En jaksa kaivaa linkkejä Duodecimin käypä hoito -suosituksiin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Mä saan närästystä lähinnä vain ryyppäämisestä. Kunnon kännit yhtenä iltana ja jos ei jo samana iltana närästä niin ainakin seuraava viikko on sellaista, että joka toinen päivä närästää. Voi olla että juopuminen herkistää joillekin närästysherkille ruoka-aineille. Ruisleipää olen hiukka ajatellut yhdeksi tällaiseksi ruoka-aineeksi, jonka nauttiminen juopumisen jälkeen on vältettävä vaihtoehto jos ei ole närästyspillereitä saatavilla, mutta en kyllä osaa mennä tästä takuuseen. Sen verran vähän syön ruisleipää, ja vastaavasti sen verran helposti juomisen jälkeen närästää, että tuskin ruisleivällä on paljoakaan lisättävä alkoholin aiheuttamiin tuhoihin. Yleensä syön kankkusessakin ruisleipäni miettimättä sen enempää seurauksia. Joku Pepcid-nappi naamariin ja mitä tahansa ruokaa voi krapulassakin huoletta syödä. Toisin sanoen kun lähden ryyppäämään, pidän kyllä huolen, että olen hankkinut myös närästyslääkkeitä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Eräs ystäväni kertoi rakennustyömaakokemuksistaan kerran, ja siitä, miten erä alkoholon takia närästyksestä kärsinyt ukko sai julmetun hepulin, kun eräänä aamuna ei ruokalassa ollutkaan kaurapuuroa. Ilmeisesti hänelle kaurapuuro toimi närästyslääkkeenä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Oikein kun astma äityy, saan hengenahdistusta kun tiskaan. Omituista on että myös hajustamattoman pesuaineen kanssa.

Astma ja varsinkin sen hoitava lääke ärsyttävät sisuksia ja sillä se närästys riehaantuu, sekin.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 11, 2021, 22:48:00
Uutena kremppana nyt oikeassa kyljessä oli joku todella ikävä lihaskramppi. Se on vaivannut toista viikkoa enkä pysty palauttamaan mieleen missä sen ensimmäisen kerran tunsin. Sekin oli jo paranemassa vähitellen, kunnes tänään pihakukkia kastellessa tein varomattoman vartalon kiertoliikkeen 10 litran kastelukannu kädessä. Siinä oli vähällä henki salpautua kokonaan, kun kirpaisi niin kovasti.

Kauhistuksen kanahäkki! Onko tuokin kremppa ollut jo noin kauan. Oma mielikuva vaivan kestosta oli joku ehkä pari kolme viikkoa :o

Tuo vaivaa edelleen ja tuntuu kuin kyljessä olisi joku möykky. Mielikuvitus on käynyt läpi melkoisen tautikirjon, mutta lihasperäinen vaiva tuo on, kun nyt pariksi yöksi olen ottanut lihasrelaksanttia, niin vaiva on hiukan helpottanut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️