Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Nyt on päällä kaikkien vittumaisimpien kremppojen isä ja äiti, hammassärky.  :'( :'( :'(

Muutama päivä sitten jokin paahtunut siemen tai vastaava tökkäsi hampaaseen, tai oikeammin kiilasi kahden hampaan väliin ja sain sitä tikuttaa sieltä pois. Vähitellen hampaaseen alkoi koskea aina syömisen yhteydessä ja etenkin kuuma tuntui varpaissa asti, kun se osuin hampaaseen. Jännästi kuitenkin aina syömisen jälkeen särky loivenee jonkin ajan kuluttua ja saan uskoteltua itselleni, että eihän siinä mitään olekaan.

Nyt olen jo kolmena päivänä käynyt ajanvaraussivulla, mutta melkein yhtä vaikeaa kuin puhelimeen tarttuminen on nettiajanvaraus. Tänään kuitenkin rohkaisin mieleni ja varasin huomisaamuksi ajan. En uskalla jättää tuota hoidattamatta viikonlopun yli. Ei ikinä tiedä miten ilkeäksi se pillastuu.

Nyt samalla tuli vaihdettua hammaslääkäriä ja myös firmaa. Tuotahan olen tässä jo jonkin aikaa yrittänyt saada tehdyksi, kun pitkäaikainen hammaslääkärini vastaanotto on itäisessä Helsingissä eikä tunnin matka julkisilla ihan kamalasti innosta näinä aikoina. Saman firman Vantaan toimipisteissä taas ei ollut mieluisia aikoja tai lääkäriä tarjolla tähän hätään, joten firmakin vaihtui.

Kyllä nyt on pari päivää tarkoin miettinyt, että onko niin nälkä, että ehdottomasti on saatava apetta suuhun. 
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Eilen jupinoihin kirjoitetun kahden järkytyksen jatkeeksi tuli kolmas, joka ei ollut niinkään järkytys vaan harmistus.

Naapurin pikku-ukot olivat perjantaina yökylässä, joka jatkui tällä kertaa lauantain iltapäivälle. Noilla oli ollut heti kohta koulun alettua testatusti normiflunssa ja siitä oli jäänyt ärsytysyskää, mikä etenkin toiselle heistä on hyvin tavallista. Ilmeisesti tauti ei ollut kokonaan parantunut, kun en ainakaan keksi, mistä muualta minä flunssan olisin saanut. Oireet, nenän karvastelu ja kurkkukipu, alkoivat sunnuntaina. Usein nuo flunssanalut menee ensimmäisen nukutun yön aikana ohi, mutta eipä mennyt tällä kertaa, vaan olo on vain huonontunut. Vaikuttaa siltä, että pitää alkaa ottaa tukkoisuudenestolääkitystä, jotta ei mene taas poskionteloihin.

Sumun hälvettyä olisi tänään ollut mitä mainioin sää lähteä oikein raivokkaalle lenkille ja vaikkapa ulkopunttikselle, mutta flunssaisena ei isommin pitäisi rehkiä. Voimat pitää säästää siihen, että keho jaksaa torjua taudin.

Ehdinkin jo kehua, että tänä syksynä olen flunssalta säästynyt. FB:n muistoissa on nyt parin viikon aikana ollut lähes joka vuodelle merkintä flunssan alkamisesta. Kestosta ei ole ollut merkintöjä, joten monet noista on varmaan olleet niitä yhden päivän kestoisia, mutta on siellä kyllä normaaleja viikon parkinkin mittaisia varmasti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

En tiedä mihin ketjuun tämä olisi pitänyt sijoittaa, joten laitan nyt tänne. Voi siirtää sitten parempaan paikkaan kunhan konteksti selviää.

Mistä johtuu, ettei ole aamuisin koskaan nälkä? Kahvia lukuun ottamatta kaikki aamupalat lähinnä etovat. Ainoat sapuskat, joita pystyy aamuisin syömään ilman pahoinvointioireita, ovat oikeastaan keitot, samat sapuskat kuin mitä kiskoo lounaalla tai päivällisenä, kunhan ne eivät ole liian täyttäviä. Minkähän vitamiinin puutteesta tämä johtuu?

En syö illallakaan yleensä juuri muuta kuin jonkun pienen annoksen jotain soppaa, eli aamulla ei pitäisi olla maha valmiiksi täynnä ruokaa. Kaikissa terveysopeissa aina painotetaan vähintään miljoona kertaa kuinka aamiainen on päivän tärkein ruokailu, joten ei ole helppoa, kun terveellinen elämä epäonnistuu aina herätessä.

Tosin jos on ollut edellisenä iltana ryyppäämässä, aamulla on suden nälkä ja mikä tahansa sapuska maistuu silloin taivaalliselta, mutta en usko, että terveellisen elämän edellytyksenä voisi olla vetää iltaisin lärvit.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

^

Olen itse aina ollut samanlainen. Ei vaan ruoka maistu ennen kuin on ollut hereillä pari tuntia.

Olen antanut koko asian olla. Yhdessä vaiheessa yrittelin mehukeittoja ja puuroa ja mitä lie, mutta siitä tuli vain koko päiväksi huono olo.

Toisaalta kehoni nyt muutenkaan ei ole mikään oppaiden kuuliaisin oppilas. Niinpä olen havainnut olevani jonkunlainen puolipaastoaja koko ajan, eli ruokailujen välillä saattaa hyvin olla 10 tai 12 tuntia, jos on muutakin mietittävää.

En ole havainnut tästä olevan isompaa ongelmaa, en ole väsynyt tai ainakaan sairasta sen enempää kuin muutkaan, joten jätän sitten vaan syömättä ja syön, kun on ruuan aika!

T: Xante

Norma Bates

Sain viikko sitten perkeleellisen noidannuolen alaselkään. Ja, kuten yleensä, typerästä asiasta. Selkä meni sillä tavalla että tein jonkun kumartumisen/kyykistymisen välisen liikkeen lotratakseni kaupassa perässä vedettävän ostoskorin sangat käsidesillä, ja siinähän se sitten tökkäsi. (Sittemmin olen lukenut että niitä kahvoja ei saisi lotrata, koska alkoholin haihduttua kahvat jäävät tahmeiksi ja sitten niihin tarttuu kaikki, mm. korona. Tosin sitten seuraavan käyttäjän pitäisi lotrata myös...)

Perkele että oli yhtä helvettiä päivästä toiseen. Eikä tuo selkä nyt mikään priima ole vieläkään. Koska se on jo parisen vuotta särkenyt muutenkin tuon tuostakin, niin särkee vain entistä enemmän taannoisen akuutin selkätapahtuman takia. Neljänä päivänä otin kunakin päivänä Sirdalud + parasetamoli -komboa kerran päivässä. Olisin saanut ottaa kolmasti, mutta en halunnut nukkua tuon tuostakin. Aika surkea lääkehän se Sirdalud on, mutta lääkäri sanoi minulle kesällä 2019 että S. tavataan yhdistää parasetamoliin. Eräästä muusta vaivasta kotiapteekkiini jäänyttä Panacodia kokeilin yhtenä päivänä (tai paremminkin yönä), mutta ei mitään vaikutusta. Turha, paska lääke.

Kylmägeelihauteita käytin jokusen kerran. Olisin välillä kokeillut lämpögeelihaudettakin, mutta ne kaksi mitä minulla on Lidlistä ostettuna, ovat itsekseen pilaantuneet sillä tavalla että näyttää kuin muovipakkauksen sisällä oleva punainen massa olisi kutistunut määrältään. En minä tuommoisia mihinkään mikroon enää laita.

Keskiviikkona kipu lähti siirtymään enemmän vas. puolelle alaselkää, ja siellä sen majapaikka nykyään sijaitsee. Loppujen lopuksi piikkimatosta on ollut eniten apua. Välillä kun olen makoillut sen päällä, kipu on hetken pois. Minulla on myös piikkityyny jota en ole juurikaa käyttänyt, ja sen vuoksi sen piikit ovat hemmetin terävät. Olen tätä tyynyä sijoittanut toisinaan selkäni taa sohvassa istuessa niin että muotoillut tyynyn "paksumpi" osa menee vas.puolisen selän taa ja kipeimpään kohtaan osuu eniten piikkejä, tai miten tää nyt kuvailisi kun se tyyny on anatominen, eikä suora.

Painitreeneistä jouduin olemaan arkipäivien sessioista pois, joten kävin sitten viikonloppuna. Asennosta, jossa piti olla perse kohotettuna, ei tullut mitään vas. puolelta, kun sinne on jäänyt kivun takia jumi. Oik. luonnistui jotenkuten.

Joku pro-tyyppi on sanonut minulle että paini voi olla hyväksi tai pahaksi selälle. Minusta vähän tuntuu että sekä-että omalla kohdallani. Suurin ongelma lienee se että fibromyalgian takia minulla on helvetin kireät lihakset, ja siksi niin helposti paukkuu kramppeja. Eikä hieronta auta, koska sen perään lihakset paukahtavat kahta kireämmiksi.

Hippi

^^^
Tottumus.

Suurimman osan aikuisikääni olen syönyt vain pari kertaa kolme kertaa vuorokaudessa. Aamulla ja siitä eteenpäin pelkkää kahvia ilman lisukkeita. Noin klo 16 jälkeen ainoan aterian ja illalla vielä jotain voileivän tapaista. Viimeiset kahvit monesti vähän ennen nukkumaan menemistä.

Jossain vaiheessa tein "elämäntaparemontin" ja siirsin aterian lounaalle, jonka söin töissä, mutta muuten syötävät pysyivät samana. Kahvi tosin hiukan vähentyi ja tilalle tuli tee tai hedelmä/marja tmv. hauduke.

Pari vuotta sitten tein uuden remontin ja aloin tehdä aamupuuron marjojen kera. Ei todellakaan ole nälkä, mutta saan sen menemään alas aamukahvin jälkeen. Ja taas muuten syömiset on pysyneet samana.

Sen aamupuuron tosiaan syön ei-nälkään ja oikeasti ensimmäinen kunnon nälkä tulisi vasta tuossa klo 16 tienoolla. Tottumus on sopeuttanut elimistön vanhaan rytmiin eikä se ole vuosien mittaan muuttunut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

Kun se huono olo, siis semmoinen päänsärkyinen oksetus oli aivan todentuntuinen ilmiö, niin en nähnyt syytä alkaa väkisin totuttelemaan johonkin, mistä ei tuntunut olevan varsinaista hyötyä, eikä puuttumisesta varsinaista haittaa. Tämän vuoksi en nauti hotelliaamiaisistakaan, vaan olen piintynyt brunssi-ihminen.

Tosin en kyllä yleensä ihan koko päivää ole syömättä, joskin sitäkin harvakseltaan sattuu. Tavallisinta lienee on aamulla vettä ja joskus kahvia (ilman isoa lasia vettä en pääse liikkeelle laisinkaan, mutta en välttämättä tarvitse kahvia = juon, jos sitä on), ruokaa joskus 11-13 välillä lounasannos, illalla jotain jämiä kaapista, lämpimiä voileipiä, salaatti, keitto...Välipaloja en juurikaan harrasta, mutta jos käsiin osuu, niin sitten hedelmiä tms.

Pitkähkö väli tulee siitä, että syön yleensä mitään viimeisemmin kerran ehkä klo 19-20 ja seuraava ateria on tosiaan vasta lounasaikaan seuraavana päivänä.

T: Xante

-:)lauri

Mä oon tässä nyt reilun vuoden päivät pakottanut itseni syömään aamuisin jotain, mutta nyt alkaa olla pelihuumori tyrehtynyt. Pakko todennäköisesti jättää aamupala pois ja palata siten normaaliin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Sorruin jäätelöön, ja millaiseen sorruinkaan...

Söin jäätelöä, jossa on

HASSELPÄHKINÄÄ! 

En tiennyt, että siinä on sitä. Aagh. Piti rynnätä allergiatablettipaketille. Voi törky, mikä olo.

En itse ostanut tuota jäätelöä. Tutkin yleensä tuoteselosteen.

Saksalaiset panevat hasselpähkinää melkein joka paikkaan, joten saksalaisten tuotteiden kanssa saa olla varovainen. On suorastaan vaikea löytää saksalaisesta kaupasta hasselpähkinätöntä suklaata. Mutta on sitä muissakin tuotteissa. Edellä mainittu jäätelö ei liene saksalaista, en tiedä. Kyllä muutkin osaavat.

Hasselpähkinät ovat ainoa ruoka-aine, jolle kiistatta ja selkeästi tiedän olevani allerginen. Lisäksi on joitakin "joskus tulee, joskus taas ei" -tyyppisiä aineita, joita välttelen, koska ei huvita kokeilla, mikä on vaikutus tällä kerralla. 

Hippi

Räkätauti jatkuu jo neljättä päivää, joten taitaa olla se perinteinen kahden viikon tauti tällä kertaa. Edelleen kurkku kipeänä ja nenän takuset kirveltävät. Aamulla saa köhiä hyvän hetken, että saa yöllä kertyneet pois rööreistä. Pientä lämmönnousua iltapäivisin, mutta sen varjolla onkin tullut köllöteltyä telkun äärellä. Onneksi on noita tukkoisuutta estäviä lääkkeitä kotona riittävästi, jotta ei ole tarvetta mennä niitä lääkäriltä hakemaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Aivan järkyttävän kipeä selkä on ollut tänään. Tämä ei ole kivaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Räkätauti jatkuu edelleen. Eilen kävin apteekista dekstrometorfaania sisältävää yskänlääkettä, koska useampi yö oli mennyt huonoilla unilla yskänpuuskien vuoksi. Eilen illalla sain kohtuullisen nopeasti unen ja vain kerran heräsin yöllä juomaan. Aamulla heräsin aika freesinä.

Tuota olen ihmetellyt, että miksi yskä on pahimmillaan silloin, kun käyn makuulle käydäkseni nukkumaan. Sen sijaan päivällä telkkarin äärellä pötköttely ei yskitä juuri ollenkaan. Näyttää toimivan suurimman harmin mukaan :(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Nyt tuntuu, että flunssa on selätetty. Tietty ottaa vielä hetken, että limakalvot toipuu kokonaan, mutta tämä aamu on ollut ensimmäinen viikkoihin, että virtaa ja pirteyttä riittää. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 11, 2021, 11:09:36
Nyt tuntuu, että flunssa on selätetty. Tietty ottaa vielä hetken, että limakalvot toipuu kokonaan, mutta tämä aamu on ollut ensimmäinen viikkoihin, että virtaa ja pirteyttä riittää. :)
Oletko varma, ettei ole Covid?

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 28, 2021, 15:08:00
Sorruin jäätelöön, ja millaiseen sorruinkaan...

Söin jäätelöä, jossa on

HASSELPÄHKINÄÄ! 

En tiennyt, että siinä on sitä. Aagh. Piti rynnätä allergiatablettipaketille. Voi törky, mikä olo.

En itse ostanut tuota jäätelöä. Tutkin yleensä tuoteselosteen.

Saksalaiset panevat hasselpähkinää melkein joka paikkaan, joten saksalaisten tuotteiden kanssa saa olla varovainen. On suorastaan vaikea löytää saksalaisesta kaupasta hasselpähkinätöntä suklaata. Mutta on sitä muissakin tuotteissa. Edellä mainittu jäätelö ei liene saksalaista, en tiedä. Kyllä muutkin osaavat.

Hasselpähkinät ovat ainoa ruoka-aine, jolle kiistatta ja selkeästi tiedän olevani allerginen. Lisäksi on joitakin "joskus tulee, joskus taas ei" -tyyppisiä aineita, joita välttelen, koska ei huvita kokeilla, mikä on vaikutus tällä kerralla.
Anteeksi, kun ei-allergikkona kysyn, siis hengitysvaikeuksia, vaiko vatsaongelmia? En täysin ymmärrä noita pähkinäallergikkoja, kun ei itseäni tai tuttujani koske. Iskeekö se kurkkuun tai keuhkoihin? Miten (hyvä tietää)?