Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Jostain päin nettiä löysin keskusteluja joissa puhuttiin läntistä näkökentässä ja silmälääkäri ei muuta ollut osannut ehdottaa selitykseksi kuin lasiaisen irtauman. Sain käsityksen että jos se irtauma ei etene sukkelaan, länttiä voi joutua pällistelemään jopa vuosia. Irtauma sinänsä ei ole haitallinen, vaan keski-ikäisille ihmisille tavanomainen tapahtumasarja, paitsi jos se kiskaisee mukanaan myös verkkokalvoa eli tulee verkkokalvon repeämä.

Norma Bates

Keksin mielestäni mukamas loistavan suunnitelman että menenkin erään optikon ilmaiselle näöntarkastusajalle jossa tavanomaisen näöntarkkuuden määrittelyn lisäksi kuvataan silmänpohjat ja katsotaan paine.

Eipä siellä juuri hullua hurskaammaksi tullut. Silmänpohjakuvat olivat normaalit, mutta optikko heti torppasi turvallisuudentuntemukset sillä että kuva koski vain jotain tiettyä astelukemaa ja on ilmeisesti olemassa joku muukin lukema josta niitä kuvia napsitaan. Paineet olivat muistaakseni 17 ja 19, mikä on vähemmän kuin viimeksi eli 2011. Silloinhan ne olivat 21 kieppeillä, joka on normaalin yläraja, ja tuolloin päädyin silmälääkärille. Hän sanoi että kyllä ne normaalit ovat kuitenkin ja kysymykseeni miksi silmät öisin tuntuvat pinkeiltä vastasi että johtuu silmien kuivuudesta.

Kaikenkaikkiaan optikko ei uskaltanut sanoa juuta ei jaata mihinkään. Ei vakuutellut että ei mitään vakavaa, ei toisaalta kauheasti usuttanut lääkäriinkään hakeutumaan. Taas on tämmöinen juttu että lähteäkö vai ei. Itseasiassa yritin aamulla aloittaa sillä että kysyn terveyskeskuksesta asiaa, mutta kyllästyin kuuntelemaan hirveää saksofonin rääkynää puhelimesta ja keksin sitten tuon optikkohommelin.

Se oli tosiaan ilmainen tutkimus ja olisin voinut roopeankkamaisesti pitäytyäkin pelkästään siinä, mutta laitoin tilaukseen monitorilasit kun niitä jo pari vuotta sitten funtsailin. Olen sellaisessa käytössä pitänyt vuoden 1995 laseja, mutta eihän niistä tiedä ovatko niin tarkat kuin tarvis. Eikä niitä viitsi mukanaan raijailla esim. kirjastoreissuilla. Oli tietenkin taas "kahdet lasit yksien hinnalla" -tarjous, joten otin sitten toisiksi aurinkosilmälasit. Kumpiinkin laseihin tulee ihan peruslinssit, eli pirun paksut, mutta kun en kumpiakaan jatkuvasti pidä, niin samapa tuo. Oli muuten halvin lasipaketti jonka olen eläissäni ostanut. 29 €.

Norma Bates

Kuinkahan mones kerta vaikkapa 15 v sisään tämä nyt oli että yritän parantaa jollain tapaa itseäni, kun menee metsään niin että humahtaa. Kinesioteipeistä ärtyneet polveni ärtyivät vielä lisää Bepanthem-voiteesta. Tässä selityksenä se että tökötti on niin paksua, että kun levittelin sitä polviin, siitä tuli lämmittävä kerros ja se lämpö sitten ylläpiti tai pahensi ärsytystä. Tosin selkääni, josta teipit poistin jo torstaina, en ole laittanut yhtään mitään ja siellä näkyy (huomasin juuri peilistä) yhä teippien muotoiset kuviot ja pientä ärsytystä sielläkin. Mutta polvet menivät eilen niin kutiseviksi että oli pakko pestä se Bepanthem pois. Ehkä pitäisi käyttää B. exema (vai mikä sen nimi oli) -voidetta, koska se taisi olla ohuempaa ja nimenomaan ärsytykseen tarkoitttua. Jollain noita polvia pitäisi saada rauhoittumaan ja viilenemään. Mutta Ice Powerillahan se ei tietenkään käy se viilentyminen, koska sitä ei käsittääkseni saa laittaa ärtyneelle iholle.

Pikkuflunssan jälkeen pelkäsin jälkitauteja ja ajattelin käyttää Symbicortia siihen asti että alkaa taas närästämään. Yhtäkkiä parin kolmen viikon päästä jo menneestä sairaudesta yskä pahenee, jatkuva kutina ja saa yskiä tosissaan. Ei mitään apua em. astmalääkkeestä. Alkoi niin ärsyttää että jätin käytön kahden viikon jälkeen. Tämä siksi että kyseisessä lääkkeessä on sivuoireena myös yskä, joten meni jo täysin arvailuksi että yskinkö menneen flunssan takia vai sen lääkkeen takia. Toisaalta hengenahdistustakin on ollut. Eilen kun menin sisälle yhteen kauppakeskukseen, alkoi tuntua että tukehtuu pikkuhiljaa. Muutenkin ilmastoidut paikat ovat viimevuosina olleet ikävä kokemus.

Kyllä minun mielestäni lääkkeen pitää oikeasti vaikuttaa että sitä hyödyttää ylipäätään käyttää. Mutta alan kyllä tässä tulemaan niin koirakoulutetuksi kaikkien vaivojeni kanssa että ehkä se on vaan uskottava että EN saa saada apua yhtään mistään mihinkään, ikinä. Kaikki hoitoyritykset johtavat aina fiaskoon tai tulee jotain pahoja sivuoireita.

Ihme kyllä Triptylistä on saattanut olla jotain apua, ja suolikin on toiminut varotoimenpitein. Mutta ei se mitään paranna. Viimeksi otin lauantai-iltana ja eilen alkoi jo tuntumaan alkavaa vihlontaa käsissä. Alan olemaan aikalailla vakuuttunut siitä että eiköhän minulla fibromyalgia ole, vaikkakaan ei kovin paha (lukemani perusteella). Esim. kun olin kahvakuulatreeneissä lauantaina, ei minua minnekään alkanut sattua, väsytti vain. Sunnuntaina sitten sattuu sinne sun tänne ja jotain jäykkyyttäkin ehkä. Okei, ihan normaalia kunnon treenien päälle. Mutta sitten tulee maanantai ja sattuu vielä enemmän. Eihän sen nyt jukolauta niin päin kuulu mennä. Ja muistaakseni tällainen on fibromyalgialle tyypillistä että rasituksen jälkeen kipu asteittain pahenee. Nämä kivut eivät siis olleet vihlontoja, vaan sellaisia rasituskipuja mitä treenissä tekemieni liikkeet tietenkin saattoivat aiheuttaa. Mutta en tosiaan näe mitään syytä miksi toisena jälkimmäisenä päivänä on kivuliaampi kuin ensimmäisenä jälkeisenä päivänä.

kertsi

Mulla on niin pitkä aika kunnon treenikivuista, etten ole ihan varma tästä, mutta sellainen mielikuva mulla on, että toisena päivänä treenin jälkeen on ihan normaalia, että sattuu enemmän kuin ekana.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2019, 09:32:18
Kinesioteipeistä ärtyneet polveni ärtyivät vielä lisää Bepanthem-voiteesta. Tässä selityksenä se että tökötti on niin paksua, että kun levittelin sitä polviin, siitä tuli lämmittävä kerros ja se lämpö sitten ylläpiti tai pahensi ärsytystä. Tosin selkääni, josta teipit poistin jo torstaina, en ole laittanut yhtään mitään ja siellä näkyy (huomasin juuri peilistä) yhä teippien muotoiset kuviot ja pientä ärsytystä sielläkin. Mutta polvet menivät eilen niin kutiseviksi että oli pakko pestä se Bepanthem pois. Ehkä pitäisi käyttää B. exema (vai mikä sen nimi oli) -voidetta, koska se taisi olla ohuempaa ja nimenomaan ärsytykseen tarkoitttua. Jollain noita polvia pitäisi saada rauhoittumaan ja viilenemään. Mutta Ice Powerillahan se ei tietenkään käy se viilentyminen, koska sitä ei käsittääkseni saa laittaa ärtyneelle iholle.
Jos iho on valmiiksi ärtynyt ja kutiseva, ei kuulosta hyvältä laittaa siihen jotain voidetta, mikä saattaa ärsyttää lisää. Korkeintaan jota allergista ihoärsytystä vähentävä voide (hydrokortisoni?) voisi olla hyödyksi.

Ice Powerin sijaan varmaan kannattaisi käyttää niitä sinisiä apteekista ostettavia jotain geeliä sisältäviä  viilennyspusseja, jotka laitetaan ensin jääkaappiin viilenemään. (Tai pakkaseen. Silloin ehdottomasti pitää muistaa, että on jokin kangas välissä, eli ei laita suoraan iholle, ettei tule ihovaurioita siitä kylmästä.) Ensiapuna voi kokeilla esim. pakastevihanneksiakin niin, että ovat pussissa froteepyyhkeen sisällä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2019, 09:32:18
Pikkuflunssan jälkeen pelkäsin jälkitauteja ja ajattelin käyttää Symbicortia siihen asti että alkaa taas närästämään. Yhtäkkiä parin kolmen viikon päästä jo menneestä sairaudesta yskä pahenee, jatkuva kutina ja saa yskiä tosissaan. Ei mitään apua em. astmalääkkeestä.

En ole lääkäri, joten vähän vaan ihmettelen ääneen.

Tuohan on henkeen vedettävä jauhemainen lääke, joten eihän sen pitäisi närästystä aiheuttaa, kun ei lääkettä niellä. Ohjeessa sanotaan, että suu tulee lääkkeen käytön jälkeen huuhdella hyvin vedellä ja sylkeä vesi pois.

Tuohan on limakalvojen turvotusta ja tulehdusta lievittävää ja keuhkoputkia avaava lääke, joten jos tuollaisia oireita ei ole, niin miksi käyttää? Tuolla ei kai ole mitään antibiootisia vaikutuksia, joten tuskin estää flunssan jälkitauteja, jotka yleensä kai on bakteeritulehduksia.


Minulla tuota samaa määrättiin, kun keuhkokuumeen yhteydessä oli paha yskä ja keuhkoputket niin tukossa, että avaava lääke oli perusteltua määrätä ja samalla tuosta oli tulehdukseen paikallishoidoksi antibioottien lisänä. Lääkäri mainitsi, että voin säästää lääkkeen  säilymisajan loppuun asti siltä varalta, että tuollainen vastaava syvällä oleva yskä vielä sattuisi tulemaan, jolloin siitä voi olla hyötyä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2019, 09:32:18
Mutta en tosiaan näe mitään syytä miksi toisena jälkimmäisenä päivänä on kivuliaampi kuin ensimmäisenä jälkeisenä päivänä.

Helpostikin voi olla, erityisesti kun ikää tulee ja palautuminen hidastuu, ja jos unet ovat jääneet vähiin jne. Minullakin aika usein ekana päivänä on suhteellisen vähän kipuja, ja toisena sitten enemmän. Nuorena oli lihaskivut jo menneet ohi siinä vaiheessa kun ne nyt vasta alkavat.

Mutta jos onnistuu nukkumaan paljon treeniä seuraavana yönä, prosessi nopeutuu ainakin minulla huomattavasti.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Norma Bates

Jos tosiaan noin on että treenin jälkeinen kipu tai puutuminen voi mennä "väärässä järjestyksessä" ihan normaalioloissa, niin mikäs siinä sitten. Lähinnä ihmettelee että missä vaiheessa ehtii nauttimaan kunnon kohenemisesta jos on aina kipeä.  :P (Kohennut se on ainakin sikäli että olen alkulämmittelyissä pystynyt juoksemaan ilman että tulisi välitön väsähdys ja olisin juoksun perään aivan nääkähdyksissä kuten joskus aikoinaan, lisäksi lihasta on enemmän ja läskiä huimasti vähemmän kuin talvikaudella itselläni on tavannut olla.)

Fibromyalgiaa sairastavilla treenin jälkeinen kipu voi kestää useita päiviä ja pahimmassa tapauksessa liikunnasta on luovuttava kokonaan. Kun olen tutustunut tuonkin sairauden maailmaan, osa siihen liittyvistä seikoista sopii minuun ja osa ei. Aikoinaan kun vihlonta alkoi siellä sun täällä elokuussa (eli ennen kuin aloitin treenaamisen) siihen tuli sellainen aaltomainen olemus että kivuliaammat ja vähemmän kivuliaat kaudet ovat vuorotelleet. Nyt kun olen napsinut Triptyliä (TAI kun tarpeeksi aikaa on kulunut?) aallokko on ikäänkuin madaltunut ja laineet liplattavat matalampina. Mutta koska pelkään että tulee taas pahempi kausi, mielelläni kuitenkin Triptyliä söisin, vaan en kuitenkaan joka päivä. Tämä sen vuoksi että pelkään tulee joku toleranssi ja se ei enää auta. Tosin lieneekö tämä ongelma enempi joku bentso-juttu (joita en käytä)? Mömmöisyys on vähän hellittänyt. Esim. eilen otin tabun ja tänään on hivenen "hajamielinen" olo, mutta ei sieltä pahimmasta päästä enää.

Liikunnan aiheuttamiiin lihaskipuihin (tai mitä lienevätkään) ja selän alueen särkyihini Triptyl ei vaikuta hittojakaan. Ainoa on tuo vihlonta, ja sitten tietysti se että saa unta. Tässä mielessä sitä olisi parempi ottaa treeni-illan päätteeksi, koska välillä en meinaa saada millään unta kun elimistö tai aivot jäävät kiihkotilaan ja päässä oikein pyörii kun siellä laukkaa kaikki läpikäydyt liikkeet yhtenä päättymättömänä luuppina. Muutamalta toiselta treenaajalta olen kuullut vastaavaa että jäädään ylikierroksille. Tässä mielessä ilta-aikainen treeniaika on tosi huono, mutta minkäs minä sille voin että se on silloin kun se on. Lauantain liikunnat ovat keskellä päivää ja ne eivät taida jäädä päätä rassaamaan.

Kyllähän elämä olisi selkeämpää jos tietäisi mikä oikeasti vaivaa tai mikä kaikki tekee mitäkin. Minä vain en usko että mitään fibrodiagnoosia saisin vaikka sitä tutkimaan lähdettäisiinkin (ja tuskinpa lähdetään jos se omalääkäristäni on kiinni). Ja en kyllä jukuliste laita enää taalan taalaa yhtenkään sellaiseen tutkimukseen tai lääkärin luentoon joka ei johda yhtään mihinkään.

Toisaalta en pidä mahdottomana borrelioosin jälkioireilua. Kun ne labrat kerta plussilla oli.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 05, 2019, 11:20:30
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2019, 09:32:18
Pikkuflunssan jälkeen pelkäsin jälkitauteja ja ajattelin käyttää Symbicortia siihen asti että alkaa taas närästämään. Yhtäkkiä parin kolmen viikon päästä jo menneestä sairaudesta yskä pahenee, jatkuva kutina ja saa yskiä tosissaan. Ei mitään apua em. astmalääkkeestä.

En ole lääkäri, joten vähän vaan ihmettelen ääneen.

Tuohan on henkeen vedettävä jauhemainen lääke, joten eihän sen pitäisi närästystä aiheuttaa, kun ei lääkettä niellä. Ohjeessa sanotaan, että suu tulee lääkkeen käytön jälkeen huuhdella hyvin vedellä ja sylkeä vesi pois.

Tuohan on limakalvojen turvotusta ja tulehdusta lievittävää ja keuhkoputkia avaava lääke, joten jos tuollaisia oireita ei ole, niin miksi käyttää? Tuolla ei kai ole mitään antibiootisia vaikutuksia, joten tuskin estää flunssan jälkitauteja, jotka yleensä kai on bakteeritulehduksia.


Minulla tuota samaa määrättiin, kun keuhkokuumeen yhteydessä oli paha yskä ja keuhkoputket niin tukossa, että avaava lääke oli perusteltua määrätä ja samalla tuosta oli tulehdukseen paikallishoidoksi antibioottien lisänä. Lääkäri mainitsi, että voin säästää lääkkeen  säilymisajan loppuun asti siltä varalta, että tuollainen vastaava syvällä oleva yskä vielä sattuisi tulemaan, jolloin siitä voi olla hyötyä.

Periaatteessahan minun pitäisi käyttää astmalääkettä jatkuvasti. Ja jos käyttäisin, niin normikäytäntö on että flunssan yhteydessä annosta nostetaan ja/tai jos oireet pahenevat (kohdallani yskä ja joskus myös hengenahdistus). Vuosien varrella tuli useita hoitavia astmalääkkeitä kokeiltua ja mikään ei auttanut siihen yskään ja oireiluun mikä meneillään oli, yleensä kesällä ja tällöin allergiaperäisenä. Tapasin muistikuvieni mukaan käyttää 1 kk ajan ja todeta että ei toimi. Kukaan ei tuolloin sanonut että pitäisi käyttää 2 kk ja sitten vasta näkee toimiiko vai ei. En tiedä kuinka nopsaan yskän (liman erityksen?) olisi aiheellista loppua kun lääkkeen käytön aloittaa, mutta tosiaan sittemmin olen tuon 2 kk jostain lukenut tai kuullut. Sitähän ei tiedä jos olen jo dumpannut jonkun lääkkeen joka olisi saattanut toimia jos sitä olisi käyttänyt pidempään, mutta ei minulle kukaan koskaan mitään neuvonut ja kyllästyn aina käyttämään lääkettä joka ei toimi muutaman viikon sisällä. Viimeistään.

Olikohan se vuosi 2017 kun käytin sitten ekaa kertaa tuota Symbicortia, aloitettiin heinä-elokuussa jolloin homeitiökausi oli pahimmillaan ja olo sen mukainen. Lääkäri sanoi että siinä on pitkävaikutteinen avaava hoitavan aineen lisäksi. Jossain vaiheessa tuntui että oireet vaan pahenevat ja lääkärin kanssa neuvoteltiin jo annoksen nostamisesta, mutta sitten olo vähän koheni ja koko sen ajan kun sitä käytin otin lääkettä päivittäin 2 x 2. Käytettyäni sitä 4 kk ajan huomasin että olinkin jo 2 kk ajan kärsinyt päivittäisestä närästyksestä ja vatsakivuista. Nythän on niin että minä kyllä huuhtelen suuni joka kerta kun otan hengitettäviä lääkkeitä, mutta en osaa kurlata. Kerran olen meinannut tukehtua kun olen sitä yrittänyt. Oletin että lääkkeestä jäi jäämiä ruokatorveen, jotka ärsyttävät siitä sitten sitä ruokatorvea, ja ehkä osa valuu vatsaan asti. Lopetin Symbicortin ja närästys hellitti. Jonkin ajan päästä kokeilin käyttää Symbicortia yhdessä Somacin kanssa, koska moni astmaatikko tekee niin. Tulin vain kipeämmäksi. Astmaatikkojen kertomuksia olen sen verran käynyt läpi että närästys on ilmeisesti todella yleinen vaiva astmalääkkeitä käyttävien kohdalla. Nimenomaan hengitettävien. Ja tottahan se minullekin sitten pamahtaa kun minulla on muutenkin siihen taipumus niin että ajoittain ihan mikä tahansa aiheuttaa vaivoja (tee, mausteet, öljyt ja muut rasvat yms.)

Nythän minulla oli yskä sen flunssan päälle välittömästi ja ajattelin että jos se ei kestäisi kuukausikausia mikäli aloitan Symbicortin. Taisi välillä vähän helpottaa, mutta viime viikolla sitten pamahti jumalaton kutina ja yskiä saanut tauotta. Nyt olen ollut pari päivää ilman Symbicortia ja tänään on vähän rauhallisempi olo.

Hoitava aineshan Symbicortissa on budesonidi, ja sain siitä ärsytystä joskus vuosia sitten kun käytin kk ajan hengitettävää Budesonid-lääkettä. Silloin yskin koko sen kuukauden ajan kun Budesonid loppui, yskä päättyi. Sitten meni kuukausi tai pari ja alkoi allergiakausi ja taas yskittiin. Silloin en vielä käyttänyt antihistamiinia tauotta, kun ei tullut mieleen että sitä voi käyttää muuhunkin kuin koivun aiheuttamiiin oireisiin, jotka minulla nuorena olivat tavanomaisia eli nenä ja silmät vuosivat. Nykyään ei vuoda, vaan yskittää. Vasta 2011 aloin käyttämään antihistamiinia keväästä syksyyn, ja miltei joka vuosi siitä eteenpäin olen niin joutunut tekemään.

Viime syksy oli ihmeen hyvä ja saatoin lopettaa antihistamiinin varsin varhaisessa vaiheessa. Joku vuosi jouduin kiskomaan sitä joulukuulle asti.

Xantippa

Itselläni on kyllä kanssa aina ollut niin, että vasta tekemisen ylihuomenna on kroppa kipeä. Minullahan nämä ei koskaan juurikaan ole mitään treenikipuja:-) mutta esimerkiksi jos kantaa jotain painavampaa, kuten huonekaluja tms. tai muuten rempaisee kovemmin, niin jossainhan se tuntuu.

Itselläni kivut ovat hellittäneet aina kevyellä liikunnalla, eli jos vaikka pohkeet kipeät, niin rauhallinen, pitkähkö kävely auttaa. Sama selkäjuttuihin. Venyttely ei välttämättä niinkään, koska sitäkin saattaa tulla tehtyä liian kanssa.

T: Xante

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 05, 2019, 12:01:33
Jos tosiaan noin on että treenin jälkeinen kipu tai puutuminen voi mennä "väärässä järjestyksessä" ihan normaalioloissa, niin mikäs siinä sitten.

En ajattele sitä noin. Eihän ne kivut iske päälle kuin salama, vaan tulevat vähitellen päälle. Nuorena sitä vain meni nukkumaan ja heräsi siihen, että ei päässyt sängystä ylös. Vanhalla ja huonokuntoisella (kuten minä) se koko prosessi vain on niin hidas, että se eka päivä menee vasta kehitellessä kipuja. Tämä vaihe meni ohi nuorempana nukkuessa :)
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Norma Bates

Eihän minulla oikeastaan ole mitään aiempaa kokemusta liikunnan tai rasituksen aiheuttamasta kivusta, joten enpä voisi tietääkään miten se etenee... En muista että pisimmät eli 9 - 14 km kävelylenkkini olisivat koskaan aiheuttaneet jälkikäteisvaivoja. Alaselkää saattoi alkaa särkemään, mutta se tapahtui jo lenkin varrella ja seuraavana päivänä oli normaali olo. Uimisesta ei ikinä tullut jotain niskavaivoja kummempaa.

Monotoniseen liikkeeseen perustuvista lajeistani ovat puuttuneet venyttävät liikkeet, raskaat nostot ja äkkinäiset riuhtaisut. Kahvakuulassa tulee venytystä ja KM:ssa reuhdotaan ja joskus venytään. Ihmisten nostelut olen varmuuden vuoksi jättänyt väliin.

kertsi

#102
Mitä enemmän ikää tulee, sitä hitaammin lihakset palautuvat. Lisäksi lihakset lämpenevät hitaammin kuin nuorena. Nuorena pystyi säntäämään nollasta sataaprosenttiseen pikajuoksuun heti, mutta vanhempana joutuu ensin lämmittelemään lihaksia ennen isompia ponnistuksia, ja mielellään tekemään vielä pumppaavia kevyitä venytyksiäkin ennen varsinaista suoritusta. Lihashuoltoakin eli venyttelyjä joutuu enemmän harrastamaan. Sitä en muista, olenko itse tehnyt pidempiä venytyksiä nimenomaan treenikipujen hoitamiseksi, mutta luulen, että tuo Xanten mainitsema kevyt liikkuminen nopeuttaa parhaiten toipumista. Saattaa olla, että ainakin liian voimalliset venytykset ääriasennoissa voivat jopa pahentaa tilannetta (samaan tapaan kuin liian kova ja pitkäkestoinen venyttely suoraan kuntasalitreenin jälkeenkin). Ehkä siinä on jokin lihaksen oma suojamekanismi, joka iskee, suojaten lihasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

#103
Eilen kun menin treeneihin ja siinä tuli liikuttua enempikin valoisamman ja hämärämmän tilan kautta, niin alkoi todella rasittaa se välke silmissä minkä se "täplä" aiheuttaa. Utelin ihmisiltä asioita ja olin kuulevinani sanan verenpaine. No, mittailin sitten keskiyöllä paineen ja sehän oli 154/104... Aamulla miltei sama. Arvelin löytäneeni selityksen näköhäiriölle (vai pitäisiköhän se paine olla vieläkin hurjempi että näköhäikkää tulee?) Soitin terveyskeskuksekseen. Hoitajaa ei millään tavalla kiinnostanut ne paineet, eikä niillä hänen mielestään ollut mitään tekemistä silmävaivan kanssa. Lääkärin aikoja ei tietenkään ollut, ja hän kehotti menemään silmälääkäriin tai tulemaan heidän päivystykseensä.

Enhän minä voi tietää mikä reitti halvimmaksi tulisi (saada taas kuulla että mitään selitystä ei löydy ja blaa blaa ja taas joutuu vaan kärsimään jostain riesasta epätietoisena ja selitystä saamatta). Varasin sitten ajan yhdeltä yksityiseltä taholta. Sama kai se, kun TKseen olisi pitänyt maksaa vuosimaksu ja siihen sitten mahdollisesti vielä kuitenkin päälle lisää jos laittavat jonnekin eteenpäin.

Jos tämä nyt kumminkin on lasiaisen irtauma, koska sopisi niin hyvin netistä lukemaani jonkun ihmisen oirekuvaan, niin tympeää maksaa. Vielä tympeämpi tietysti maksaa jos saa kuulla että on joku karmea sairaus ja kohta silmää vajaa. Ja jollain helkkarin ilveellähän jos yksi silmä sokeutuu, niin toinenkin tykkää mielellään niin tehdä, vaikka eri sairauden avulla, tai tällaisen mielikuvan olen saanut kun jotain tosi elämää -juttuja on joskus jostain tullut luettua. Ja jos minulta menee näkö niin menen perkele rekan alle, saatana. Tai no, joku muu juttu pitää keksiä, sellainen missä ei aiheuta harmia muille.

Eipä toisaalta ihme että on verenpaine koholla. Näköaisti on minulle tärkeämpi kuin kaikki muut aistit yhteensä.

***

Päivitys. Menin sinne yksityiselle taholle, mutta sanoivat tämä on yleislääkärin aika. Olin kuvitellut silmälääkärin ajan tilanneeni. Sovimme sitten peruutuksesta ja jatkoin matkaani takaisin kotikulmille ja menin TK:n ensiapuun, kun siihen kerta aamuisen puh.neuvottelun perusteella oli lupa. Vaihteeksi tiskin takana oli ihan rela hoitaja joka ei alkanut kurnuttamaan (kerran yksi hoitsu-ukko suuttui kun kehtasin tulla ensiapuun) ja lääkärikin samassa paketissa tulleiden kahden kandin kanssa oli ihan jees. Tutkittiin ja funtsailtiin ja lääkäri soitti silmäpolin ensiapuun. Olin tietysti jo lörpötellyt lukeneeni netistä lasiaisirtauman oireista ja niiden mielestäni vastaavan omiani. (Paitsi että menin pälättämään laskiaisirtaumasta, että aina pitää tehdä itsestään aasi ihan väenvängällä...)

Sehän se sitten puh. konsultoidun silmälääkärin mukaan on. Tätä käsittääkseni ihan yleistä vaivaa ei ollut edes siinä "lunttikirjassa" mitä TK-lääkäri itse plarasi. Kumma juttu. Sain sitten uuden ajan parin viikon päähän jälkitarkastusta varten (omalääkärilleni). Jos väliaikana tulee näkökenttään samentumaa tai näkyy nokisadetta, niin sitten pitää mennä ensiapuun. Kuulema irtauman takia ei tarvitse luopua mistään (kuten nyt vaikka KM:sta).

Onpahan varsinainen synttärilahja tämä. Kun sitä ikääntyneille ihmisille tulee, joskin nuoremmillekin.  :P

Juha


Verenpainelukemat vähän huolettanut, riskiryhmän takia. Yläpainetta jotain 145, kotimittauksessa. Eilen illalla sama.

Yllättävää oli se, että kun kävin pimeäkävelyllä, niin poistullessa yläpaine olikin 125. Miten voi noin paljon muuttua lukema, melko lyhyessä ajassa?

Pulssi edelleen jotain 56, flunssan jälkeen. Aiemmin 51-53. Merkitseekö tuollainen mitä? Vähän tuntus poski-ontelo-jutulta, tai sivuontelo-tulehdukselta.

Oikea korva vähän lukossa, tosin aika muutenkin, kun kuulonalenema. Oikean korvan tienoilla päälaessa kipua. Samoin leuoissa, etenkin paikatun hampaan kohdalla, tosin pitkulainen kipukyhmy ottanut pienennystä kaiken aikaa, eikä kipua oikeastaan enää tunnu.