Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 13, 2021, 00:32:48
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 11, 2021, 11:09:36
Nyt tuntuu, että flunssa on selätetty. Tietty ottaa vielä hetken, että limakalvot toipuu kokonaan, mutta tämä aamu on ollut ensimmäinen viikkoihin, että virtaa ja pirteyttä riittää. :)
Oletko varma, ettei ole Covid?

Olen. Ainoa mahdollinen tartunnanlähde, räkätautinen koululainen, oli testattu juuri sen kertaisen tautinsa vuoksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Alkaa vähitellen iskias helpottaa...

Kun viitisen kuukautta liikkasi vasemmalla jalalla, jäi alitajuntaan - psyykeen - liikkaaminen ja pikkuhiljaa vasta 'opettelen' normaalia käyntiä.
Alkaa sujua aika hyvin.

Muisto Keijo Kullervo

Ps. Edellisen kerran iskias vaivasi kymmenkunta vuotta sitten, mutta paljon lievempänä kuin nyt...
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

kertsi

#902
Vinkkejä närästykseen ja refluksiin? Nyt niin pahana, että lyhentää yöunet puoleen. Viime yönä piti nousta kokonaan ylös pariksi tunniksi, kun korvensi. Ikävä kyllä nojatuolissa istuen ei kyllä yleensä saa unta.

Refluksitauti (mahan sisällön nousu ruokatorveen) (Duodecim)

Epäilen, että tällä kertaa kyseiset vaivat liittyvät tulehduskipulääkekuuriin, jonka jouduin kivun takia syömään. Saattaa olla myös mm. sipuli (raakakin*)), kahvi, (vihreä tee?), mandariini, (paprika?) oireiden taustalla. En polta. Enkä ryyppää juurikaan. Laihduttaa en pysty (jos yritän, lihon).

Joskus kun on oikein pahana, pitää syödä "valkoista ruokaa", maitoa, pullaa, mausteetonta.

Somacista ei ole ollut koskaan oikein apua. Gavisconista joskus. Samarin auttaa joskus hetkeksi.

Taidan mennä ostamaan Etolasta 15 tai 20 cm korkean kiilatyynyn ensiavuksi.

*) luin jostain, että raa'an sipulin pitäisi nostaa hyvää HDL-kolesterolia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Happosalpaajat eivät auta koska niitä käyttäessä elimistö alkaa tuottamaan entistä enemmän happoa, jopa happoa tuottavia soluja. Itse pyrin pärjäämään heppoa neutraloivilla lääkkeillä. Antepsin on hyvä, jonkin verran myös Magnesiamaito. Sängyn lähellä pidän Rennietä, koska se on pureskeltava lääke, joten sitä voi ottaa keskellä yötä ilman nestettä, jos herää närästykseen.

kertsi

Noitahan mä kokeilen. Kiitti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Nyt ei ole kotona näköjään muuta kuin vanhaksi mennyttä Somacia, hedelmäsuolaa ja 4 vuotta sitten vanhaksi mennyttä Gaviscon-purutabletteja. Otin äsken hedelmäsuolaa. Ja ennen nukkumaanmenoa otan yhden gavisconin. Pitää vähän arpoa, milloin uskaltaa mennä nukkumaan. Huomenna sitten apteekkiin ja Etolaan tyynyostoksille.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

#906
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 02, 2021, 23:29:36
Happosalpaajat eivät auta koska niitä käyttäessä elimistö alkaa tuottamaan entistä enemmän happoa, jopa happoa tuottavia soluja. Itse pyrin pärjäämään heppoa neutraloivilla lääkkeillä. Antepsin on hyvä, jonkin verran myös Magnesiamaito. Sängyn lähellä pidän Rennietä, koska se on pureskeltava lääke, joten sitä voi ottaa keskellä yötä ilman nestettä, jos herää närästykseen.
Rennietä pidän itsekin yöpöydällä, pilkottuna. Joskus närästys herättää aamuyöstä. Mutta tuskin mitään tekemistä ruokavalion ja alkoholin käytön kanssa... ::)
Näin yleisesti ottaen, vastustan lääkkeitä, harvemmin edes särkylääkkeitä otan, pienet kivut pyrin sietämään. Ymmärrän toki sen suht. terveenä, koska minulla ei ole kroonisia kipuja. Helppo ehkä sanoa, siis, kun en ymmärrä krooniskipuisia ihmisiä.

Muisto Keijo Kullervo

Hapankaali auttaa...
Ja Venäläinen suolakurkku...
Siis närästykseen...
Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

kertsi

#908
^ Hapankaalia kyllä syön usein muutenkin. Luulen kyllä, että kovin happamat ruoat aiheuttavat minulle närästystä, esim. jos syö paljon puolukkasurvosta, ja salaatteihinkin laitan vain vähän viinietikkaa. Suolakurkut saattaisivat minulla nostaa liiaksi verenpainetta suolan takia. Mutta ilmeisesti venäläiset suolakurkut ovat hapatettuja, joten pitääpä tutkia, miten hapatetut kasvikset sopisivat.

Onneksi en paljon ryypiskele, sillä edelllä linkatun Duodecimin artikkelin mukaan alkoholi ja tupakointi ovat sieltä pahimmasta päästä närästäjiä. Ja varmaan lihavuuskin, ja liian isot ateriat, ja se, että menee syömisen jälkeen maate liian pian.

Liian runsaat ateriat illalla taisivat olla se pääasiallinen eilen illalla vaivanneen korvennuksen syy tällä kertaa (aiemman lääkekuurin ja raa'an sipulin ja paprikan lisäksi). Olin ollut useamman päivän vähän huonolla syömisellä, kun kaikki mieluisa ruoka kotona oli loppu, ja vasta maanantaina tuli kauppatilaus. Tiistaina en kunnolla kerennyt syödä kuin vasta kl 18, jolloin uuniruoka valmistui. Joten sitten kun sitä itse valmistettua ruokaa sitten oli ja siitä sattui tulemaan erityisen herkullista (ks. Lusikka sopassa... -ketju), niin sitä tuli sitten syötyä liikaa, ja vielä kl 20 uusi pienempi satsi. Onneksi ruoka ei sentään ollut käristettyä tai rasvaista, sillä se olisi ollut vielä huonompi juttu närästyksen kannalta.

Vähintään 3 tuntia pitäisi odottaa ennen kuin menee maate (ja nukkumaan). Eilen odotin 4 tuntia. Sain nukuttua 6 tuntia, mikä on tuplasti enemmän kuin toissayönä. Piti kyllä nousta aika ripeästi ylös närästyksen takia.

Paprika saattaa minua närästää isompina määrinä. Olettaisin syyksi sen, että siinä on niin paljon C-vitamiinia (puolikkaassa paprikassa on päivän tarve, eli enemmän kuin sitrushedelmissä). C-vitamiinitablettikin närästää, olettaisin siksi, että se relaksoi ruokatorven alasulkijaa. En tiedä miksi, ehkä happamuuden takia? C-vitamiinihan on happo, askorbiinihappo.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Jos on IBS, niin sittenhän närästää öpauttia melkeinpä mikä vaan. Itse tässä lähiaikoina olen tehnyt syntiä kun olen joku päivä juonut vihreää eli oikeaa teetä ja syönyt öljyyn säilöttyä kalaa. Aikoinaan kun nautiskelin jotain kalaa mikä on säilötty oliiviöljyyn, tuli miltei joka kerta vaivoja jälkikäteen. Erikoista on että jos käytän oliiviöljyä paistamiseen, ei tee haittaa. Mausteet on tietty kanssa pahasta, eniten chili (mistä kovin tykkäisin). Välillä minusta tuntuu ettei sovi karkitkaan, ja niitä on nyt tullut ahdettua harva se päivä että edes jotain "hyvää" olisi elämässä.

Lääkkeet ovat tietysti pahin. Siksi otankin mieluummin helpotusta polvikipuun Triptylistä jota fibron takia syön, kuin otan vatsavaivoja parasetamolista. Eikä 2018 kirjoitettu Mobic muistaakseni silloin tehnyt polville yhtään mitään. Olisin ASA-allergisena saattanut olla allerginen Mobicillekin, mutta en sitten kumma kyllä ollut.

kertsi

Eilisessä ruoassani oli kyllä mausteita ja chiliäkin. Silloin kun närästys on kovimmillaan, vältän mausteitakin, ainakin kovia mausteita (yrtit ovat vähän kiltimpiä, lukuunottamatta minttua, joka on tunnettu närästäjä). Vihreä tee närästää minuakin joskus. Ja karkki ja kaikki sokeripitoinen. Nyt muistinkin, että eilen söin vajaa puoli litraa vaniljajäätelöä ("lounaaksi"), ja toissapäivänäkin vaniljajäätelöä, jonka päälle tupruttelin siivilän läpi kaakaojauhoa (kaakaokin voi närästää). Ei ihme, että närästää vieläkin. Ja se ruokarytmi oli eilen muutenkin kiireen takia ihan pielessä. Olisi paljon, paljon parempi syödä oikeaoppisia tasapainoisia pieniä aterioita - jos odottaa pääruoan kanssa liian pitkään, on nälkä liian iso ja tulee syötyä liikaa.

Itse en juurikaan harrasta öljyyn säilöttyä kalaa, joten siitä ei ole kokemusta (silloin harvoin kun syön säilökalaa, tonnikalan syön veteensäilöttynä, ja makrillin tomaattikastikkeessa, joka (tomaatti) voi kyllä närästää).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Opin itse vasta tänä vuonna että IBS-vatsalle kermakin voi olla ärsyke. Kuinkahan moni kuvittelee saaneensa laktoosi-intoleranssin jos saa vatsavaivoja kermajäätelöä syötyään... (En tosin itse muista ripuloineeni koskaan jos olen saanut vatsanväänteitä kermasta, jäätelönä tai ihan sellaisenaan.)

Ihmetyttää että miten jotkut ihmiset ovat niin onnessaan jonkun tontonton-ruokavalionsa kanssa. Että kun jättää melkein kaiken pois, niin sitten voi hyvin. Itse katsoisin että parasta olisi kun söisi mahdollisimman monipuolisesti. Mutta syö siinä sitten kun kroppa laittaa vastaan.

Tammikuussahan sain mielipuolisen kutinan ja rakkuloita sinne sun tänne, ja se helpotti kun jätin gluteenin pois. Sittemmin olen satunnaisesti syönyt jotain missä on gluteenia, kuten esim. normaalin hamppariaterian. Huomasin että rakkuloita ei ehdi tulemaan jos syö vain yhtenä päivänä vehnää, mutta ei toisena. Mutta tässä nyt syksyn mittaan kävi niin että vatsaa alkoi velloa ja ripuliakin olla, ja minusta ne liittyivät selvästi noihin syntisiin vehnätuoteherkutteluihin. Ilmeisesti minulla siis tosiaan on keliakia. Lääkäriltähän se tieto pitäisi saada, mutta kun en halua elää viikkokaupalla vaivaisena eli syödä normaalisti niin että kaikki oireet palaavat ja tulevat esiin. Kun ei voi tietää saako sitä diagnoosia kumminkaan. Olihan minulla keliakia tutkittu pariinkin kertaan ja viimeisen kerran 2018, että jännä jos se sitten vasta sen jälkeen paukahti. Mutta kutisin muistiinpanojeni mukaan syksyllä 2019 jo, silloin se sitten vaan meni ohi eikä rakkuloita tullut.

Ihmeen hyvin pystyy kyllä syömään ilman vehnää (ja ruista ja ohraa). Nykyään.

kertsi

Juu, maitorasvakin saattaa närästää.

Tässä Ilta-Sanomat listaa pahimmat:

1. suklaa (ja kaakao)
2. limut (hiilihappo, kofeiinipitoiset pahimmat) (oma huomio: sokerikin)
3. paistettu ruoka ja varsinkin uppopaistettu
4. alkoholi (kaikki alkoholi, mutta erityisesti hiilihapotetut, ja sekoitukset joissa appelsiinimehua)
5. rasvaiset maitotuotteet mm. rasvaiset juusto ja voi
6. rasvainen liha *)
7. kofeiini **)

*) "Lihan aiheuttama närästys johtuu pääasiassa naudan-, sian- ja lampaanlihojen rasvaisimmista osista. Ne sulavat vatsassa hitaasti ja lisäävät helpommin närästyksen riskiä. Kokeile vähärasvaisempia lihoja tai edellä mainittujen lihojen rasvattomampia osia ja syö lihaa vain kerran viikossa."

**) Itselläni ja eräällä ystävälläni espresso (ja hätätilassa korvikkeena tummapaahto) aiheuttaa vähemmän närästystä kuin vaaleapaahto.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

^ Onko mitään muuta tapaa auttaa omaa vatsaa ja ruuansulatusta niin että närästys voisi vähetä kuin karsia sitä mitä sinne laittaa?

Jaa, bongasin tällaisen:

LainaaRefluksitauti johtuu yleensä ruokatorven alaosassa olevan sulkijalihaksen heikosta toiminnasta, jolloin mahalaukun hapan sisältö pääsee nousemaan ruokatorveen. Mahalaukun sisältö on hyvin hapanta, joten se vaurioittaa ruokatorven limakalvoa ja aiheuttaa siihen tulehdusreaktion.

Eli siis voi tehdä siitä vatsan sisällöstä mahdollisimman vähän hapanta ja voi välttää sellaista, mikä muuten haittaa ruuansulatuksen tai ton lihaksen toimintaa. Mutta itse sille lihakselle ei vissiin voi suoraan tehdä mitään.

Hippi

^
Kuulopuheena olen saanut tietooni, että kauralima olisi otollista ärtyneen vatsan rauhoitteluun.
Omaa kokemusta ei ole, kun mikään ei tunnu ärsyttävän enkä edes tiedä miltä närästys tuntuu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️