Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Niska oli yön kipeä ja on taas, että eiköhän se syy siellä lurki. Tässä nyt jonotan.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 03, 2021, 12:51:56
Pyydä nyt ainakin sitä Norflexiä (Sirdaludin sijaan), jos se on jännitysniska sitten syynä.

Ääreishermostoperäiset huimaukset voisivat olla todennäköisiä sinun tapauksessa, jos kädet puutuvat? Fasettilukko niskassa tai rintarangassa? Nukkuma-asennossa häikkää? Et kai vaan nuku vatsallasi? Se on tuhoisin asento niskan kannalta.

Ja mainitse närästysoireesi, siltä varalta, että kyseesäs on refluksi, joka myös voi aiheuttaa huimausta.

Ja varmaan hemoglobiini, B12, foolihappo olisi hyvä tarkistuttaa. Alhainen hemoglobiini voi huimata. Ja närästyslääkkeet pitkään käytettynä voivat aiheuttaa ravintoaineden (ja läkeaineiden) imeytymisen häiriintymistä. Tuo B12 esim. mainitaan, ja sehän on "aivovitamiini". Huimaushan voi olla peräisin aivoista mm. pikkuaivoista. 

Laitoin toiseen keskusteluun (en muista mihin) linkin, jossa listattiin yleisiä huimauksen syitä. Jos mahdollista, printtaa se ja ota mukaan.

Ja koska olet menossa jonottamaan päivystykseen, niin huimaukseen liittyvä vinkki: ota eväät mukaan, jotain, mikä säilyy, kalapurkki, näkkileipää tms.. Huimaus voinee johtua myös alhaisesta verensokerista.

Voikohan huimaus johtua myös migreenistä? En muista, oletko kertonut sairastavasi sitäkin?

Muistaakseni kerroit joskus, että asentohoito olisi auttanut huimaukseen. Oletko tehnyt niitä asentoliikkeitä?

Kannattaa muistella jo valmiiksi ennen vastaanottoa, minkätyyppistä huimaus on, kiertoliikkeen tuntua (voi liittyä sisäkorvaan, jolloin sen asentohoidon pitäisi auttaa), tai tuntua, että kaatuu (liittyy pikemminkin aivoihin) tms..

Rytmihäiriötkin kannattaa mainita. Ja se, jos päähän on kohdistunut iskuja (nyrkkeilyssä). Ja kerätä listaa kaikista lääkkeistä, mitä syö. Ja jos on paniikkihäiriötaipumusta, sekin kannattaa mainita.

Tämä saattaa olla se Duodecimin linkki: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00221 .

Tsemppiä.

En ole nukkunut vatsallani sitten en muista koska. Siitä kipeytyisi selkäkin. Ei ole migreeniä. Mutta tuo niska... Viime vuoden syksyllä ensin huimausta pystytreeneissä ja bussissa istuessa kuvotti, sitten niskan noidannuoli. Viime kesänä vai oliko jo syksyä sparrasin kaverin kanssa ja hän muksaisi päähän, mikä tuntui ikävältä niskassa. Ja syksyllä löin pääni tatamiin kun jäin kaverin alle esitellessäni yhtä painiliikettä. Ja toisen kerran seinään silloin kun huimaus alkoi 3 vk sitten. Eli se huimaus minut paiskasi seinään, kun yritin ottaa siitä tukea.

Hoitajalla nyt RR taisi olla 158/98. Voikohan niskan verenkiertohäiriö, nostaa paineita? Salmiakkia en ole syönyt kahteen viikkoon. Ja silloin kun lopetin, parin päivän päästä paine oli normaali. Sen koommin en ole itse mitannut.

En ole tehnyt asentoja kun kerran kokeilin joskus alussa ja tuli karmea olo. Ei niistä normaalisti ole sellainen olo tullut. Kyllä tämä olo on ollut mielestäni ns. laivahuimausta.

Norma Bates

Iäkkäämpi eli toivottavasti siten kokeempi lääkäri (jollaista olin toivonutkin) paineli ja puristeli niskani läpi, seisotti räpiköimässä käsillä sinne sun tänne. Oli sitä mieltä että mistään todella vakavasta (kuten nikaman siirtymä!) ei ole kyse. Onpahan nyt sitten ilmeisesti vaan ärtynyt venähdettyään. Kysyin olisiko lääkkeistä hyötyä/haittaa. Vastaus: ei. Muista syistä aiemmin saamaani Panacodia kysyin että mites tämä, oli sitä mieltä että liian vahvaa. Triptylin otto hänestä oli hyvä ajatus, että saan unta. (Jäi kyllä varsin vähiin ne unit viime yönä.) En ole Triptyliä uskaltanut ottaa viikkoon, varmuuden vuoksi. Että jos se olisi jollain ilveellä pahentanut tilaani, taikka piilottanut oireita. On muuten saattanut piilottaakin, koska juuri sillä viikolla kun niska sai kyytiä käytin Triptyliä, mikä on saattanut aiheuttaa sen että ei sattunut silloin kun huimaus alkoi. Relaksantteja lääkäri olisi varmaan kirjoittanut jos olisi katsonut niistä hyötyä olevan, mutta siis ei katsonut. Joku viikko (viime?) otin kerran Sirdaludia ja parasetamolia, eikä siitä mitään hyötyä ollut.

Suositteli että en liikuttelisi niskaani juurikaan, vaan pitäisin sen vakaana. Apuvälinelainaamosta voin hakea niskatuen (kaulurin) pariksi viikoksi, mutta lainaamo on tietysti auki vasta ensi tiistaina. Itsenäisyyspäivänkin olin jo sekopäissäni ehtinyt unohtaa.

Jos vähemmän vakava vamma aiheuttaa tämmöiset huippaukset ja lopulta särkyäkin paukahtaa, niin millainenhan olo mahtaa niillä olla jotka loukkaavat niskansa oikein kunnolla... Ja kauankohan tämä lysti ja riemu nyt kestää. Kamppailu-urheilua ei suositellut pariin viikkoon. Vaan enpä sinne ollut menossakaan tässä kuussa enivei. Ja painiin en mene enää, en pärjää nuorille, vahvoille ja ennenkaikkea nopeille ihmiselle. Nehän vääntää minut vaikka millaiseen solmuun, eli en ehdi suojella itseäni tarpeeksi. Krav Maga oli turvallisempaa, hullua kyllä.

kertsi

#948
Nyt vasta muistinkin, miksi olisi kannattanut pyytää HB-mittaus: jos kyseessä on mahahaava+refluksi, pitää tutkia, ettei olen mennyt anemian puolelle verenvuodon takia. (Tiedän, olet itse sitä mieltä, ettei ole refluksi.)

Mutta jos lääkäri oli sitä mieltä, että niskaperäinen, niin ehkä se sitten on.

Aika odottamaton neuvo tuo, ettei liikuttelisi niskaa ollenkaan (ja pitäisi jopa tukikaulusta). Voi olla, että fysioterapeutilta saisi toisenlaisen neuvon (pientä liikettä, jotta verenkierto pitää vetreänä). Mikähän oli lääkärin neuvon syy?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 03, 2021, 17:22:48
Nyt vasta muistinkin, miksi olisi kannattanut pyytää HB-mittaus: jos kyseessä on mahahaava+refluksi, pitää tutkia, ettei olen mennyt anemian puolelle verenvuodon takia.

Mutta jos lääkäri oli sitä mieltä, että niskaperäinen, niin ehkä se sitten on.

Aika odottamaton neuvo tuo, ettei liikuttelisi niskaa ollenkaan (ja pitäisi jopa tukikaulusta). Voi olla, että fysioterapeutilta saisi toisenlaisen neuvon (pientä liikettä, jotta verenkierto pitää vetreänä). Mikähän oli lääkärin neuvon syy?

Ei harmainta aavistusta. Enpä toisaalta itse kauheita pään vatkauksia tykkää nyt tehdäkään, kun ees- ja taas liikuttelu provosoi sitä huimausta. Taaksepäin en ollut ominpäin kokeillutkaan, mutta kyllähän siis siinäkin huippasi. Sivuille kääntelyissä ei niinkään. (Tosin yöllä ihan mihin tahansa suuntaan päätä kääntää, huimaa.)

En usko että minulla refluksi on vatsahaavan puolelle mennyt, kun ei se tänäänkään ole vaivannut. En tosin ole pahemmin vielä syönytkään. Aamulla nappasin mukillisen jogurttia ja tässä nyt istun kirjastossa odottamassa että bussi tulee.

Harmitti siellä TK:ssa istuessa kun näki että kello menee yli 15.30, joka oli takaraja sille että kuinka pitkään siellä otetaan rtg-kuvia. Mutta eipä semmoista nyt sitten tilattukaan. On se vaan jännä mimmoiset voi olla olot (=kamalat) ilman että lääkäri katsoo moiseen tarvista olevan.

kertsi


ps. Foolihapon puute on yleistä keliaakikoilla, ja sekin voi aiheuttaa anemian (joka voi huipata), (niin kuin raudanpuute ja B12-puute myöskin voi aiheuttaa anemian). En muista, onko sinulla virallisesti diagnosoitu keliakia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Keliakian suhteen historiikkini menee niin, että kun ei vielä tiedetty mikä minua vaivaa (fibro) ja otettiin labroja 2018, niissä keliakia ei ilmennyt. Labroja otettiin myös 2019 jolloin sain fibrodiagnoosin, mutta en tiedä sisältyikö keliakia niihin. Helvetisti kumminkin verta kupattiin siis syksyllä 2018 ja 2019. Oli ehkä syksy 2019 kun minulla oli jossain vaiheessa ihme kutinaa, mutta se sitten loppui itsekseen. Tammikuussa 2021 rävähti ihan perkeleellinen kutina ja minulla oli rikki revittyjä reikiä siellä täällä, ainakin kyynärpäissä ja polvissa, se vaan levisi ja muistikuvani mukaan oli lopulta reisissäkin ja nissakin tuntui kutinaa. Kun olin varsinkin öisin repinyt itseäni niin että peitto oli veressä, en heti havainnut että minulla olikin pikkuruisia nestetäytteisiä rakkuloita. Kun näin rakkulan ehjänä, Googlen kuvapalvelun perusteella näytin jotakuinkin samalta kuin ihokeliakia näyttää. Olin kokeillut kaikenlaista ja mikään ei auttanut, mutta ryhdyin sitten gluteenittomaksi ja kas kummaa rakkulat katosivat ja kutina loppui. Ei mennyt edes kauhean kauaa.

Pläräsin kirjan aiheesta ja opin että keliakissa (suoli-) on ns. rasvaulostetta. Hoksasin että minullahan oli ehkä pari vuotta ollut exit only -tuotos vähän outoa, kun se oli muuttunut väriltään vaaleammaksi ja jäi pönttöön kellumaan, varpusparvena ulos tultuaan. Olen aina ollut aamupaskovainen ihminen, mutta tätä ihmesontaa piti tuottaa iltapäivisin. Gluteenin poistettuani ulostekin muuttui normaalimmaksi.

Mutta niinhän siinä tietysti käy että kun diagnoosia ei ole, alkaa tulemaan mielitekoja. Olen harvakseltaan silloin tällöin syönyt jotain vehnäpitoista (minun olisi sokeristakin helpompi vierottautua kuin vehnästä). Alkuun ei tullut mitään oireita. Sitten tuli joskus kutinaa. Tässä syksyn mittaan jos olen syönyt vehnää, saattaa seuraavana päivänä uloste tulla ripulihkosorttisena.

Keliakiaakikkojen kanssa netissä keskustellessa on käynyt ilmi että on diagnoosin saaneita keliaakikkoja jotka sietävät vaikkapa yhden leipäpalan syödä. En tiedä kauanko heidän sitten pitää olla varuiksi ilman. Mutta suurin osa keliaakikoista taitaa olla sitä mallia joka kuvailee tilannettaan niin että jos tulee vahingossa syötyä rippukin gluteenia, niin tunnin päästä tulee paskaa molemmista päistä. Eli yrjötään ja ripuloidaan. Joku selitti sitä sillä tavalla että kun gluteeni on täysin siivottu ruokavaliosta, sitä ei sitten kestäkään enää yhtään.

Minä en ole lääkäriin hakeutunut, koska pitäisi syödä jatkuvalla syötöllä normaalia ruokaa, ja sitä kutinaa en siedä ihan heti kokea uusiksi. Se oli aivan karmea kokemus. Siltä ei saa rauhaa hetkeksikään, vaikka joiltain kivuilta (jopa nivelrikkokivuilta) voi saada. Edes tätä huimausta en pidä niin kamalana kokemuksena kuin sitä helvetillistä kutinaa.

Toisaalta fibrootikkojen keskuudessa joku juuri kertoi että fibroa sairastava voi saada keliakian oireet ilman että keliakiaa havaitaan tutkimuksissa... Tämä on kyllä jo todella erikoista, mutta erikoinen on fibrokin sairautena. Melkein aina kun jotain vähänkin oudompaa kokee ja menee ja kysyy netissä että "kuuluuko blaa blaa blaa fibroon", joku vastaa että kuuluu.

kertsi

#952
Siltä varalta, että sulla tosiaankin olisi keliakia, ehkä kanntaisi otta B12-vitamiinia? Tämä ihan siis maallikkotaustalla ehdotettu.

Taustaa: omaisellani oli ihokeliakia, ja hänen piti pitää tarkkaa huolta siitä, ettei syönyt mitään kotimaisia viljoja yhtään, muuten iho meni rikki. Hänellä Alzheimer alkoi joskus keski-iän ohitettuaan (ja keliakiakin todettiin vasta ehkä yli 30-vuotiaana, eli se ennätti tehdä tuhojaan pitkään), ja yhtenä syynä Alzheimerin puhkeamiseen arvelen (näin maallikkona) olleen B12-vitamiinin ja foolihapon puutteen, jotka johtuivat keliakiasta - keliakiahan on imeytymishäiriö (mm. B12 imeytyy huonosti), jossa suolinukka menee littuun tai jopa vaurioituu. Lääkäri määräsi sitten hänelle Triobea, jossa on molempia, B12+foolihappoa. Omaiselleni tuli myös osteoporoosi, joka on sekin voinut aiheutua B12-vitamiinin puutoksesta.

(Itse syön B12:aa koska metformiini (diabeteslääke) aiheuttaa sen puutetta, ja koska B12-puutteesta sitten kai johtuvat diabeteksen inhat seuralaiset, sokeutuminen, munuaistauti, tuntopuutos jaloissa (voi aiheuttaa kuolioita ja amputaatioita). Närästyslääkkeetkin voivat häiritä B12-vitamiinin aineenvaihduntaa, ja lääkeaineiden imeytymistä. Ja muuten magnesiumkin voi haitata lääkkeiden imeytymistä, ja siksi se (ja Gaviscon) kannattaa ottaa illalla, jos aamulla joutuu syömään lääkkeitä. Syön yhden 1 mg tabletin joka toinen päivä, ja se on mitattu, että se on itselleni sopiva annos. Saattaa olla yksilöllistä. Pienempä kuin 1 mg/tabl pakkauksia en ole löytänyt, se on todella iso määrä päiväannokseksi.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 04, 2021, 12:20:18
Pienempä kuin 1 mg/tabl pakkauksia en ole löytänyt, se on todella iso määrä päiväannokseksi.)

Kävisikö tämmöinen, hirmu hyvän makuisia.  https://www.nettiterveysapteekki.fi/sana-sol-vitabons-b12-vitamiini-500-g-metsamansikka-punaherukka-60kpl
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#954
Kissos! 500 mg on 500-kertaisesti se, mitä apteekin 1 mg pakkauksessa, joka sekin on liian iso. Ehkä kirjoitusvirhe? Tekstissä kyllä puhutaan mikrogrammoista. Mutta tattis vinkistä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 04, 2021, 13:28:21
Kissos! 500 mg on 500-kertaisesti se, mitä apteekin 1 mg pakkauksessa, joka sekin on liian iso. Ehkä kirjoitusvirhe? Tekstissä kyllä puhutaan mikrogrammoista.

Juu. Purkissa kyllä lukee 500 mikrogrammaa.

Nuo milli- ja mikrogrammat ovat hyvin usein iloisesti sekoitetut. Eipä silti, muistan kyllä Ripsa Koskisenkin uutisissa sählänneen joskus miljardit ja miljoonat.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Tableteissa on se hyvä vinkki. Ota vain yksi päivässä. Pätee liki kaikkiin pillereihin.

Norma Bates

Ja kaalihan ei minulle enää sovi IBS:n takia. Se punakaalikokemus oli karmea. Mutta valkokaalia söin vuosikausia yhä ongelmitta, kunnes sitten jo tavalliset kaalikääryleetkin aiheuttivat oireilua. Nykyään syön niitä vain jos voin syönnin perään kotona kärsimässä, mikäli vatsa turpoaa.

kertsi

Ai niin, olin jo unohtanut tuon kaaliasiankin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Pääsin tänään apuvälineosastolle asti hakemaan sitä "pehmeää niskatukea" jonka lääkäri suositteli hakemaan. Ei nyt kyllä ainakaan mitään ihmeparantumista tapahtunut. Päinvastoin kun pyöriskelin asioilla värkki kaulan ympärillä, yrjötti enemmän kuin normaalisti päivän mittaan (useimmiten pahin etominen on osunut aamuun) ja päätäkin särki bussissa.

2 vk voi pitää ja jos sekään ei riitä, pitää soittaa jatkoaikaa.

Tunnen itseni ihan tomppeliksi. Tulee näet Doc Martin -sarjan kaheli apteekkari mieleen. Mutta ei se minusta ollut kahelia kokeilla painia harrastuksena. Nyt jälkikäteen kun satuin katselemaan tuubista videon valkovöiden ottelusta, niin kyllähän siellä oli moneen kertaan niska kovilla kun paria puserrettiin vaikka mimmoiseen möykkyyn. Olin aiemmin katsonut vain opastusvideoita joissa ohjaajat näyttävät yksittäisiä liikesarjoja, mutta varsinaisia matseja en ollut katsellut. Nyt kun katselin, niin näytti ihan samalta kuin tuntuikin, silloin kun itse tatamilla olin.

Tulipahan sekin laji kokeiltua. Jatko on arvoitus, eli mitä ensi vuonna teen. Tai pystyn tekemään.