Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 07, 2019, 11:40:28Kaikesta huolimatta kuolo voi korjata äkisti tänään tai huomenna tai vasta joskus myöhemmin. Ei voi tietää, joten turha sitä nyt on miettiäkään enempää :)

Asennetta voi soveltaa alueilla, joissa et ehkä vielä osaa. Myös silloin, kun kyseessä on vaikka ne mittauhärpäkkeet.

Noita "havaintolaitteistoja" voi kehitellä myös ihan arkijuttuna. Peruskuviot kun tietää, vaikka omassa arkikierrossa, niin paljon voi olla pelkkien havaintojen ja päätelmien poiminta, tosin ehkä motivaatiota tässäkin tarvitaan, esim jotain uteliaisuutta, joka voi toisaalta olla terveyden eräs indikaattori.

Kaikkinensa, ihan kiva juttu, tällainen lunkistelu. Samalla hyödyllistä, jos sitä haluaa. Ei ehkä aina, ja sekin voi olla ok.

Osa mittaamisesta voi olla neuroottista. Tähän täkyyn usein käydään käsiksi, koska se tuottaa. Minusta tällaista saa ilmetä, ja se on hyvä juttu. Mitä asialle tehdään, on taas omanlaisensa valinta. Ei yleistä luottamusta tolkullisuuteen, tässä kohden. Luulen, että tärkeä pointti.

Yleensä kipua arvostetaan. Jos sitä voidaan antaa aktiivisesti, ja ohjata, vielä paremmin suuntaa. Tässä tulee mieleen helposti kyseenalaisuus.

ROOSTER

Mitä non-destruktiivisia menetelmiä laitteita on käytettävissä ihmisen elintoimintojen tutkimiseen jatkuvalla sämpläyksellä? Ainakin pulssia, verenpainetta ja verensokeria sekä tietysti lämpötilaa pystytään ilmeisesti seuraamaan.

Mikä olisi monipuolisin laite ko. toimintaan?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Juha - maaliskuu 07, 2019, 10:30:32
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 07, 2019, 10:06:33
Satasen yli pompannut verenpaineen alapaine oli eilen illalla enää 89, mutta nyt taas lähes satasta repii. Mikäli painee nousivat korviin asti silmävaivan aiheuttaman pelon takia, niin taitaa kyllä jonkun aikaa kestää että laskevat.

Kuulostaa rajulta. Voi olla tarpeen tehdä jotain merkittävää.

Itse miettinyt verenpainelääkkeitä. Vähentävät painelukemia, aika varmasti. Mikä sitten on se kokonaisvaikutus, pitemmän päälle. Miten vertautuu verenpaineen hoito lääkkeillä siihen, että liikkuu ja syö hyvin, ja elää luonnomukaisesti muutenkin?

Mikä voisi olla lääkkeen luontaisen kaltainen osuus, ihmisen elimistössä? Vaikuttavaa tehdään, milloin mitenkin. Vaikuttavuutta haetaan, lääkkein, ja ilman.

Lääkejuttu tarkemmin ottaen ei voi olla kovin määritelmällinen, ellei taloutta lasketa, ja ihmisten järjestelmiä mukaan. Elimistöön noilla voi olla isoa vaikutusta, tosin aika oudolta kuulostaa nuo siviefektit, jos käytössä, vaikka plasebokin on myönnetty vaikuttavana.
Ekana kannattaa kyllä karsia suolaa ruokavaliosta. Max 5 g päivässä on todella vähän. Siihen määrän ei mahdu juurikaan (varsinkin suolaisia) leikkeleitä, juustoja eikä melkein valmisleipääkään, puhumattakaan eineksistä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Juha


Itse en käytä suolaa ruuanlaitossa. Kauppa saa sen etuuden.

Ainakin kilpailuetua tarjoan kaupalle, kotiruokaani nähden, joka on mieluusti perusraaka-aineista.

Suolatut sienet ovat poikkeus tässä.

Norma Bates

Minäkin ropsaisen suolaa vain maustamattomalle lihalle, aina valmistuksen lopuksi niin ei tarvitse niin paljoa laittaa. Jos lihan seassa on yhtään mitään (esim. herkkusieniä), niin ei se mitään suolaa tarvitse. Vähän ärsyttikin kun tein itse kuivatuista herneistä keittoa (johon nakkasin porsaansuikaleita) että siihen joutui laittamaan suolaa ihan sikana. Ja aina ne herneet menevät ihan muusiksi vaikka inhoan hernesosetta, eli haluan että ne herneet ovat keitossa al dende.

***

Välillä mietin pitäisikö kokeilla olla ilman Triptyliä pidempään että näkisin vieläkö niitä vihlontoja tulee. Eipä tartte olla pitkään, riittää että on lyhyeen. Nyt otin viimeksi tiistaina treenin päälle ja jo on tänään käsissä särkyä. Kappas kummaa isovarpaiden tyvissä myös. Ja tarkemmin kun ajattelen, niin vaikka se fysioterapeutti sanoi että ko. alueella on ns. vaivaisenluut, niin kummasti noiden varpaiden tyvien särky pärähtää olemaan aina samaan aikaan kuin käsienkin särky, joissa eli käsissä siis ei sille kivulle ole mitään selitystä. Kesällä kun vihlaisut eivät olleet vielä alkaneet missään päin kroppaa noiden varpaiden tyviin kyllä jo sattui toisinaan, luulin silloin että kengät hankaavat.

Jos ihmisellä on fibro, niin voisiko se olla että silloin kun se aikaansaa idioottimaisia kipuja joille ei ole mitään syytä, se myöskin ärsyttää esille niitä kipuja joille on syitä (kulumat, vääntymät yms.)

Kumma kyllä kyynärpäissä ei ole hetkeen ollut mitään. Olisikohan lyöminen vahvistanut jotain lihaksia jotka auttavat välttämään kyynärpäiden ärsyttämistä?

Norma Bates

Kävin tänään hierojalla. Niskasta löytyi liikerajoituksia ja jumia, ja siihen hieronta tehosi. Alaselkään jäi särkyä ja kaiketi jumikin, kun olisi pitänyt kuulua "rusahdus" käsittelyssä, eikä kuulunut. Hieroja suositteli pakaralihaksen käsittelyä jos tulen toiste hierottavaksi.

Alkoi vähän mietityttää että jos minulla olisi fibro, silloinhan ei ehkä hierominen luonnistuisi kun kehossa olisi kipupisteitä joiden koskeminen voisi aiheuttaa sietämätöntä kipua. Voisikohan se vihlonta, joka näyttäisi Triptylillä pysyvän sivussa, olla tosiaan joku borrelioosin "kummitus".

Juha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 11, 2019, 18:23:59
Hieroja suositteli pakaralihaksen käsittelyä jos tulen toiste hierottavaksi.

Älä!

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Juha - maaliskuu 12, 2019, 09:22:55
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 11, 2019, 18:23:59
Hieroja suositteli pakaralihaksen käsittelyä jos tulen toiste hierottavaksi.

Älä!

Miksen menisi?

***

Kolmannen kerran sama juttu: Symbicortia käyttäessä alkaa vatsaa polttaa ja sitä polttaa sitten ad infinitum. Joku kolme viikkoako sitä ehdin impata ja ihan saatanan kallis lääke. Aikoinaan kun yritin käyttää sitä Somacin kanssa, sattui vaan entistä enemmän. Siitäkin huolimatta että moni astmaatikko käyttää nimenomaan Somacia tms. koska ei muuten siedä astmalääkettään refluksin takia.

Nyt kaiketi lopetan Symbin ja pidän Somac-kuurin sellaisenaan, sikäli pahana vatsa on. Ei yskä ihan täysin laannut, hengenahdistus ehkä. Elämässäni yskiminen on yleisempää kuin yskimättömyys, että eipä tässä mitään uutta. Ehkä juuri se yskiminen höllentää jotain juttuja tuolta sisältä ja altistaa närästykselle ja sen sellaiselle.

kertsi

#128
Vähentääkö Somac tosiaankin refluksia(kin)? Luulin, että se vaan nostaa mahalaukun ph:ta (eli vähentää happoa), niin että mahdollisesti ylösnouseva/takaisinvirtaava mahansisältö ei syövyttäisi ruokatorvea (puhki).

Oletko muuten aivan varma, että nimenomaan Symbcort aiheuttaa refluksia, eikä se astma itsessään? Jostain olen nimittäin lukenut, että myös astma itsessäänkin voisi aiheuttaa refluksia. En tähän hätään löytänyt sitä, mistä siitä luin.

Toiseen suuntaan olevasta vaikutuksestakin luin: "Refluksissa vatsan happohöyryä kulkeutuu keuhkoihin, joka aiheuttaa yskää ja pahentaa astmaa." Ja siitä, että laktoosi-intoleranssi voisi mahdollisesti aiheuttaa refluksiakin (?). Ja että refluksi voi oireilla yskänä (nk. astmakin). Ja että "Refluksi voi aiheutttaa suoran kontaktin kautta tulehdusta tai välillisesti (ruokatorven puolelta)hermoärsytyksen kautta. Astman (tai esim flunssan) yskiminen muuttaa taas painetta alueella ja aiheuttaa ylösnousua - yskimisen yhteydessä tapahtuva nousua on melkoisesti useissa tutkimuksissa!"

Ja sitten tämmöinen tapaus, jossa astma olikin virhediagnoosi, ja yskä johtuikin refluksista:

Meikäläinen sai aikoinaan astmadiagnoosin. Ainoa mikä ihmetytti oli puhallusvoima. Jonka perusteella Kela ei korvannut lääkitystä, koska kriteerit täyttyivät. Lääkäri kuitenkin oli vakuuttunut astmasta ja kehoitti lääkitystä käyttämään. Samoin matkan varrella kaksi muuta, joilta reseptit kävin uusimassa. Pari vuotta "astamaa sairastin", ja inhalaattorin annokset vain nousivat, koska köhä vain paheni. Sattumalta matkalla piti käydä uusimassa resepti, jolloin lääkäri hieman kyseli. Tutki hetken aikaa, ja totesi, että tuskinpa sulla astmaa on. Hänpä luulee tietävänsä mistä on kyse. Itsevarmuus hieman ihmetytti tuossa vaiheessa. Kertoi refluksitaudista. Mitään närästystä en ollut koskaan potenut. Mutta, kirjoitti reseptin, ja kehoitti lopettamaan symbicortin. Kolmen kuukauden lääkitys refluksiin, ja tuon jälkeen en ole astmaoireita potenut. Eli, vaivani ei ollut suinkaan astmaa, vaan refluksin aiheuttamaa keuhkojen tulehtumista.

Tietysti, jälkeenpäin on ihmetellyt miten edelliset lääkärit eivät tollasta olleet edes ajatelleet. Hieman katkera tietysti olin, mutta toisaalta äärimmäisen tyytyväinen kun yhtäkkiä tajusinkin, että en ole loppuelämääni astmaatikko.


(Lähde: eräs keskustelu)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

#129
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 12, 2019, 12:31:46
Vähentääkö Somac tosiaankin refluksia(kin)? Luulin, että se vaan nostaa mahalaukun ph:ta (eli vähentää happoa), niin että mahdollisesti ylösnouseva/takaisinvirtaava mahansisältö ei syövyttäisi ruokatorvea (puhki).

Omasta vatsapuolen häikästäni en tiedä mikä sen nimitys tai lajike mahtaisi olla, mutta muistikuvani mukaan astmaatikot ovat sanoneet käyttävänsä Somacia refluksiin ja/tai koska astmalääkkeet pahentavat ruoansulatuselimistön oireita.

Minulla astma paheni 2010. Oli eka vuosi kun yskin keväästä syksyyn. Taisi olla eka vuosi kun piti pelätä omaan sylkeensäkin tukehtumista, kun joku läppä tuolla sisuksissa alkoi aukeilla miten sattuu ja saattoi nielaistessa livahtaa mikä tahansa suussa ollut ns. väärään kurkkuun. Tuon vuoden keväällä olin käyttänyt jotakin hengitettävää astmalääkettä saamatta apua. Olisikohan ollut Pulmicort? Vaikea sanoa että jos astmalääkkeisiin liittyy närästysongelmat, niin johtuuko se närästys elimistön vääränlaisesta toiminnasta eli siis yskimisestä, ja sitten astmalääke pahentaa sitä, vai johtuuko närästys suoraan astmalääkkeestä?

Minulla oli kyllä pari katarria tahi gastriittia jo vuosituhannen alussa ennen kuin tuli astmadiagnoosi 2003, ja hoitavaa astmalääkettä en nollaluvulla käyttänyt kuin yhtenä keväänä (en muista vuotta). Ehkä tämä on vähän semmoinen muna vai kana -juttu jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Joitakin aikoja sitten kiskaisin 2 viikon Somac-kuurin ja olin yllättynyt kun silloin kuurin loputtua ei tullut pahenemista kuten toisinaan on käynyt. Kerrankin lääke oikeasti auttoi. Mutta silloin en käyttänyt astmalääkettä samaan aikaan. (Minulla on aivan järjetön läjä 40 mg Somacia kun pari vuotta sitten fasettilukkoa joka aiheutti ahdistusta luultiin TK:ssa vatsavaivaksi.)

***

Kappas:

https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=7495&i=TAKEDA_SOMAC+CONTROL

SOMAC Control sisältää vaikuttavana aineena pantopratsolia, joka estää mahahappoa tuottavan 'pumpun' toimintaa. Se siis vähentää mahassa olevan hapon määrää.

SOMAC Control -valmistetta käytetään refluksioireiden (esim. närästys ja happaman mahansisällön nousu takaisin ruokatorveen) lyhytaikaiseen hoitoon aikuisille.

Refluksi tarkoittaa mahahapon virtausta takaisin ruokatorveen, jolloin ruokatorvi saattaa tulehtua ja kipeytyä. Tästä voi aiheutua esimerkiksi kivuliasta polttavaa tunnetta rinnassa ja kurkussa (närästys) ja hapanta makua suussa (mahansisällön nousu ruokatorveen).

Refluksi- ja närästysoireet saattavat helpottua jo yhden päivän SOMAC Control -hoidon jälkeen, mutta tämän lääkkeen ei ole tarkoitus tehota välittömästi. Tabletteja pitää ehkä ottaa 2–3 peräkkäisenä päivänä ennen kuin oireet lievittyvät.

kertsi

#130
Mitäs jos se yskäsi onkin refluksin aiheuttamaa?  (Lisäsin vähän tekstiä edelliseen kommenttiini.)

Onko sulla mitattu puhallisvoima, ja millainen se oli?
Auttavatko astmalääkkeet sulla yskään?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Yskässäni voi olla montakin komponenttia. Eniten yskittää yskitys. Allergeenit ja hengitystieinfektiot ärsyttävät keuhkoputkiani, yskittää, yskiminen ärsyttää vielä lisää, yskittää. 2010 lähtien ole yskinyt myös syömisen jälkeen.

En muista onko yskä koskaan rauhoittunut happosalpaajilla. Antihistamiinia käyttäessäni se vähenee (allergia-aikana). Symbicort on ainoa astmalääke jota olen käyttänyt pidempään, eli 4 kk syksyllä 2017. Se auttoi yskään. Jos vatsaa ei alkaisi polttaa, käyttäisin sitä jatkuvasti kuten tarkoitus oli. Lyhytvaikutteinen avaava Bricanyl auttaa vaihtelevasti. Olen käyttänyt sitä vuodesta 2003 ja on ainoa lääke josta ei ole tullut sietämättömät sivuvaikutukset (siedän kyllä vapinan, vilun ja sydämentykytyksen).

Jos on talvikausi, mutta ei tule heng.infektioita, keuhkot rauhoittuvat.

PEF on minun kohdallani turhaa touhua. En muista milloin viimeksi testasin, mutta arvot eivät avaavasta muuttuneet miksikään. Olisivatko olleet joku 450?

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 12, 2019, 14:28:01
PEF on minun kohdallani turhaa touhua. En muista milloin viimeksi testasin, mutta arvot eivät avaavasta muuttuneet miksikään. Olisivatko olleet joku 450?
Mitä tuo 450 tarkoittaa - oliko se omanikäillisesi tyypillinen arvo, vai selvästi astmaan viittaava? Oliko diagnoosi lievä astma, vai peräti vaikea?

Jos mittaus tehtiin 50-vuotiana ja EU-mittarilla, niin se voisi olla ihan normaali arvo.
Jos taas esim. 40-vuotiaana ja vanhalla mittarilla, se voisi olla alle sen, mitä pidetään normaalina.
https://www.allergia.fi/site/assets/files/1427/pef-taulukko_164x164.pdf

Eikö se, että avaava lääke ei muuta arvoja ole merkki siitä, että kyseessä EI ole astma? (Vai onko tää vain yksi indikaattori, mikä ei mätsää? Mitäs muita niitä olikaan? Vinkuva uloshengitys ainakin?)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 12, 2019, 15:06:43
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 12, 2019, 14:28:01
PEF on minun kohdallani turhaa touhua. En muista milloin viimeksi testasin, mutta arvot eivät avaavasta muuttuneet miksikään. Olisivatko olleet joku 450?
Mitä tuo 450 tarkoittaa - oliko se omanikäillisesi tyypillinen arvo, vai selvästi astmaan viittaava? Oliko diagnoosi lievä astma, vai peräti vaikea?

Jos mittaus tehtiin 50-vuotiana ja EU-mittarilla, niin se voisi olla ihan normaali arvo.
Jos taas esim. 40-vuotiaana ja vanhalla mittarilla, se voisi olla alle sen, mitä pidetään normaalina.
https://www.allergia.fi/site/assets/files/1427/pef-taulukko_164x164.pdf

Eikö se, että avaava lääke ei muuta arvoja ole merkki siitä, että kyseessä EI ole astma? (Vai onko tää vain yksi indikaattori, mikä ei mätsää? Mitäs muita niitä olikaan? Vinkuva uloshengitys ainakin?)

En muista yhtään minä vuonna tuon PEF-mittauksen viimeksi suoritin. On siitä ainakin 2 v. Mutta muistikuvani mukaan 450 oli arvoni aina ja ilmeisesti ihan tyydyttävä ainakin. Saattoi olla välillä korkeampikin. Sellainen todella todella hämärä mielikuva että 2003 kun sain astma-diagnoosin PEF-mittauksissa arvot olivat luokkaa 390 ja ne selkeästi nousivat avaavan ottamisen jälkeen.

On henkeni vinkunut muistaakseni heinäkuussa 2015. Taisi muuten olla samaa aikaa jolloin läheinen lämpövoimala aloitti haisemisensa. Ja samoihin aikoihin minulla oli meneillään heinien allergia, jota en tosin silloin vielä tiennyt (olin vain ihmetellyt minkä takia kevään koivun ja loppukesän/syksyn homeitiökauden välissä ei enää olekaan sitä tyvenempää kautta johon olin aiemmin tottunut).

Lisäksi olen saanut kerran astmakohtauksen. Olen siitä kyllä kirjoittanut. Olin äitini luona yötä ja tuuletimme helteellä asuntoa. Kun ovet lyötiin kiinni ja menimme nukkumaan, sieraimeni muurautuivat umpeen, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja sain happea vain haukkoen ja hädintuskin pystyin puhumaan. Tätä kesti ehkä pari tuntia. Myöhemmin näin teksti-tv:ssä jälleen kerran tiedotuksen siitä että homeitiöitä on ilmassa (Cladosporium ja Alternaria). Taloyhtiön saunatiloissa puolestaan sain melkein kohtauksen kun joku ääliö oli käyttänyt jotain ponnekaasumyrkkyä (tukkaansa?) pukuhuoneessa ja se oli levinnyt myös pesuhuoneeseen ja löylyhuoneeseen. Pidin kahta ikkunaa auki koko saunavuoroni ajan, eikä mitään helpotusta. En nyt tukehtumaisillani ollut, mutta ällöttävä olo kuitenkin.

Minusta noilla peffeillä voi kyllä vaikka peffansa pyyhkiä. Ei sitä mittareista kuulu katsoa miten on, vaan siitä että kulkeeko se henki vai ei. Tiedän kyllä miltä hengenahdistus tuntuu, semminkin kun sitä ei ole aina ja on mihin verrata. Yskä on oikeastaan vähän kuin "hengenahdistuksen lievin muoto", eli sitten kun yskästäkin pahemmaksi menee, niin tulee se tunne että läkähtyy matkan varrelle esim. bussipysäkille kävellessä.

Norma Bates

Koska fysioterapeutti sanoi että minulla on (lähes?) vaivaisenluut eli isovarpaat ovat kääntyneet muuhun varvasriviin päin, ja lisäsi että nykyajan kengät ovat liian jalkaa tukevia, olen miettinyt olisiko paljasjalkakengistä hyötyä kesäisillä retkilläni. Tällaiset löysin jossain vaiheessa netistä:

https://www.vaeltajankauppa.fi/epages/vaeltajankauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015021603/Products/390321

Jollain saitilla oli parikympin kengätkin, mutta ne olivat saaneet huonon arvostelun. Nyt ei ole jokuseen aikaan särkenyt isovarpaiden tyviä, mutta ihan alunperinhan sitä särkyä oli jo viime kesänä ja tuntui siltä että kengät hankaavat, josta sen sitten arvelin juontuvankin. (Vaikka tuntuihan se oudolta että nyt yhtäkkiä hankaa tuostakin kohtaa, kun yleensä minulla on hankautunut nilkka.)

Todellakaan en käytä korkeakorkoisia kenkiä ja välttelen semmoisia mielestäni ruman näköisiä kenkiä joissa on tosi kapea kärki. Mielestäni kenkäni eivät ole olleet mitenkään erityisen ahtaita, mutta eivät toisaalta kauhean leveitäkään. Toisaalta jotkut kengät joissa on ollut vähän leveämpi lesti eivät ole tuntuneet hyvältä. On tullut tunne kuin jalka väsyisi siellä isommassa kengässä kun se on ihan "levällään", eikä sitä tueta kunnolla. Mielellään kyllä kävelisin ajoittain paljain jaloinkin, mutta mistäpä sitä arvaa kaikki lasinsirpaleet etukäteen missä niitä lurkkii, ja toisaalta joudun kävelemään paljon asfaltilla ja niin tasainen pinta tuskin on paljaalle jalalle hyvä.