Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

#1170
Valvottaakohan ne? Yöllä meni myöhään ja luin jännää WW2 ajan juutalaiskohtalon kirjaa yli 4:n ja nukuin pommiin. Aniharvoin jää aamiainen syömättä mutta nyt jäi ja menin suoraan kahville.
 
Kävin äsken pyörälenkillä läpi metsän. Olo oli kuin teräsmiehellä, ei tuntunut lihaksissa vaikken ole pyöräilly yli viikkoon. Eli tämä takana on toinen yö jolloin uni on ollut elimistölle lepoa antava ja virkistävä.
  Mutta tultua sitten iski kunnon migreeni "sokeuttavine" näköhäiriöineen. Sen siitä valvomisesta saa. Otin "lääkkeeksi" suklaata, tujua kahvia ja sitten aloin kuuntelemaan kovalla rytmillistä rave-konemusiikkia Youtubesta. Näköhäiriöt häipyi minuuteissa. :D

JK. 3. aamu: Nukuin ehkä vain 4-5 tuntia. SILTI olen virkeä, jaksan reippailla lenkillä, olen kuin teräsmies kun missään lihaksissa ei tunnu kipeyttä, ei edes raskautta, kevyt olo kuin pilvellä kellisi.
En ymmärrä. Ehkä viime viikon ja vkl:n heikkous, kivut jne johtui reaktiosta itikoihin, eikä vain kehnosta unesta?
Ellei sitten ollut koronaa...

JK2. 4.aamu: Nukuin pitkähkösti, mutta ehkä kuittasin eilisiä univelkoja. Olo oli taas virkeä ja jaksava kuin teräsmiehellä. Se sokerikeksi-addiktioni korvaushoito on tässä kuvana:
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Lopetettuani Triptylin noin nelisen viikkoa sitten, 3,5 v käytön jälkeen, en ole nukkunut enää kertaakaan 8 t yössä. Se mielestäni on se aikamäärä joka itselleni on parhaaksi. Yöunet ovat jääneet kutakuinkin kuuteen tuntiin. En tiedä siitäkö johtuu, mutta oikeastaan koko tämän ajan on tuntunut että olen sekoamisen partaalla. Odotin pääseväni Triptylin aiheuttamasta tokkuraisuudesta eroon, mutta nukahtelen silti pitkin päivään. Eräänkin kerran nukuin 2 t päiväunet, ja silti (tai kaiketi juuri sen takia) olin aivan ventti siihen perään. Fibromyalgiahan on kipusairauden ohella toki myös uupumussairaus, mutta kyllä minulla oli useimmiten normaalit unet vuosia sitten ennen kuin aloitin Triptylin. Olen siis liian tottunut sen avittamaan uneen.

Asiaa ei tietenkään auta että yritän käyttää LDN:ää jonka tunnettu sivuvaikutus ainakin alussa on nimenomaan unettomuus, tai paremminkin "liian aikainen herääminen". En osaa enää sanoa onko tästä lääkkeestä apua vai ei. Välillä tuntui että on sellainen olo kuin minulla ei fibroa olisikaan, ja nivelrikkokin varsin mitätön. Mutta tämä on nyt vaiheessa, enkä lopullista arviota lääkkeestä anna.

Jos otan melatoniinia, otan sellaista mikä liukenee suussa, koska en lähde keskellä yötä hakemaan vesilasillista huuhdellakseni tabletin alas. Käytän 1,9 mg valmistetta, ja välillä olen ottanut neljäkin tablettia kerralla että tehoaisi. Silti herään mielestäni liian aikaisin, eli vaikkakin melatoniini auttaa uneen, niin ei se sitä unta pidä kuitenkaan yllä. (Jos tuo 4 x 1,9 mg tuntuu hurjalta, niin se perustuu siihen että erään kivun suhteen kokemusasiantuntijaksi päätyneen lääkärin kirjan mukaan voi ottaa 5 - 10 mg melatoniinia, ja muistaakseni nimenomaan jos on fibromyalgia.)

Vertailin yhdessä kaupassa kahta melatoniinivalmistetta jotka molemmat olivat voimakkuudeltaan 1,9 mg. Toinen oli itse käyttämääni suussa sulavaa, toinen veden kanssa nieltävää. Jälkimmäisen paketissa luki että "pitkävaikutteinen". En kuitenkaan keksinyt valmisteissa mitään muuta eroa kuin sen miten tabletti nautitaan, ja ihmettelen että miten keskenään identtinen aine voi muuttua pitkävaikutteiseksi, kun sisällössä ei ole mitään eroa.

Johtuuko se väitetty pitkävaikutteisuus siitä että kun tabletti ei hajoa jo suussa, vaan vasta vatsassa, niin se sitten vaikuttaa pidempään?

Yksi syy miksi käytän sängyn lähellä olevia suussa sulavia johtuu siitä että en välttämättä päätä etukäteen että otanko tänään melatoniinia vai en, vaan se päätös johtuu siitä että tuleeko se uni vai ei. Enkä halua nousta sängystä jos havaitsen ettei tulekaan. Plus toisaalta kun olen kärsinyt niin helvetisti refluksin tms. takia, niin en tiedä onko hyvä ottaa järin mitään tabletteja sisuksiinsa hajoamaan, olettaisi että suussa sulava on vatsaystävällisempi...?

kertsi

Mulle lääkäri sanoi, että melatoniini pitää ottaa hyvissä ajoin ennen kuin on tarkoitus nukkua, esim. klo 21 (jos on tarkoitus nukahtaa klo 23?). Sehän ei ole mikään varsinainen nukahtamislääke.... Ja puolen yön jälkeen - saatikka aamuyöllä - sitä on lääkärini mukaan ihan järjetöntä ottaa, sekoittaa vaan unirytmin, eli ei koskaan puolenyön jälkeen!

Jos ongelmana on liian aikainen herääminen, silloin kyllä mun maallikon järjelläni kannattaisi ottaa nimenomaan sitä pitkävaikutteista melatoniinia.

4 * 1,9 mg kuulostaa omaan korvaani valtavan isolta annokselta. 2* 1,9 mg jo on iso annos. Kannattaa etsiä se matalin mahdollinen annos, millä tulee toimeen.

Luulen, vaan en varmasti tiedä, että ottamalla jättiannoksia melatoniinia, voi sekoittaa kehon oman melatoniintuotannon, niin että keho lakkaa tuottamasta itse melatoniinia. (Mutta kun nukkuakin pitäisi, ja unettomuus on sekin pitkään jatkuessaan vaarallista, juu, tiedän.)

Vaihdevuosien yhteydessä monet muistaakseni alkavat kärsiä unettomuudesta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Ei voi tietää josko olisin tässä jo pitkäänkin kitunut lyhyellä unella, koska olen tosiaan syönyt 3,5 v Triptyliä, ei ole tarvinnut valvoa.

Lääkäri se tosiaan kirjassaan sitä 5 - 10 mg ehdotteli. Mutta minua tosiaan rassaa että millä perusteella pitkävaikutteinen-nimikkeen saanut ON pitkävaikutteinen, kun siinä ei pakkauksen perusteella ole mitään eroa "tavalliseen" verrattuna.

Ennemmin melatoniinin oma tuotanto sekaisin kuin esim. diabetes, ja mitä kaikkea paskaa huono-unisuus teettikään. Mutta kun ei se mela näytä pitävän unta pitkälle, en ole viitsinyt sitä kovin usein nappailla.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 27, 2022, 11:10:02
Mutta minua tosiaan rassaa että millä perusteella pitkävaikutteinen-nimikkeen saanut ON pitkävaikutteinen, kun siinä ei pakkauksen perusteella ole mitään eroa "tavalliseen" verrattuna.
Ehkä se kokeilemalla selviäisi?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 27, 2022, 11:10:02
Lääkäri se tosiaan kirjassaan sitä 5 - 10 mg ehdotteli.
Mikä lääkäri, mikä kirja, mihin vaivaan? Tiedätö, että lääkäri ei ole pillerikauppias? Niin kuin eräs tritolonen esim.. Eli oma lehmä ojassa ehdotteluillaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Jonnekin, ehkä jopa tällekin foorumille aikoinani kirjoitin mielestäni oikein kirjan ja lääkärin nimeltä mainiten sitä sun tätä, ja ketään ei kiinnostanut. Saattoi olla Facekin. Kun huomaan löpiseväni yksinäni, siinä käy niin etten jaksa enää pitää esillä nimiä jne. kun ketään ei kerta kiinnosta.

Mutta selvitän tämänkin asian paremmin välinein. Uskoisin että löydän kirjan tiedot lainaushistoriastani, koska kirjastostahan minä sen kirjan käsittelyyni sain.

Ei se melatoniinikaan ilmaista ole, joten turhaan ei viitsisi ostaa nimenomaan veden kanssa otettavaa, jos se ei sitten eroakaan suussa sulavasta. Yritän välttää nesteen kittaamista myöhällä, etten sitten herää kusihädän takia.


kertsi

Niin, klo 21 sitä melatoniinia suositellaan otettavaksi viimeistään, tai sen ainakin 2-3 tuntia ennen nukahtamista. Miksikään kittamiseksi ei sitä 1-2 kulausta vettä voi nimetä, mitä pillereiden alasmenoon tarvitaan. Meneväthän ne alas ilman vettäkin, vaikka itse juon kulauksen, pari, varmistaakseni, että menevät tosiaan alas asti.

Kyllä, ovat aika hintavia lääkkeitä, melatoniinit. Tai ravintolisiksi niitä kai nimetään? Jos en ihan väärin muista, niin ne pitkävaikutteiset hintavampia kuin muut. Ja Tokmannilla oli edullisia ei-pitkävaikutteisia. En sitten tiedä niistäkään sen enempää.

Itse vedän 2 * 1,9 mg pitkävaikutteisen melatoniinin lisäksi puolikkaan mirtatsapiinin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Refluksin takia kiskaisen kaiken mahdollisen "rutikuivan" nieltävän kanssa aina öpaut 2 dl vettä. En tiedä onko siitä hyötyä.

Löysin kirjaston lainaushistoriastani kaivatun kirjan. Muistan laittaneeni omalle FB-seinälleni materiaalia tästä kirjasta, mutta en osaa hakea (lieneekö mahdollistakaan) seinältäni. Kuinka ollakaan olin sitten kuitenkin lainaillut kirjaa myös erääseen sairausryhmään, ja sitä kautta sitten löytyi nämä otteet:

Helena Miranda: Ota kipu haltuun

sivulta 74:

"Kosketuksen kipua lievittävä vaikutus etenee pääasiassa hermoston kautta. Ihon alla on hermosyitä, jotka välittävät kipua ja kosketusta. Kun polvi on kipeä ja ihminen hieroo tervettä kohtaa polven yläpuolelta, terveen kohdan koskettaminen aktivoi nopeat ja paksut hermosyyt, jotka lähtevät kiivaasti viemään viestiä eteenpäin. Näin ne ehtivät sulkea "portin" polvesta lähteviltä hitaammilta kipusignaaleilta. Kosketus terveeseen kohtaan aktivoi samalla aivojen omia kipua jarruttavia toimintoja. Tämä klassinen kivunlievitystapa on esimerkki ns. porttikontrolliteoriasta."

sivulta 224:

"Melatoniinista on tehty tutkimuksia, joiden mukaan sillä saattaisi olla sijansa myös kivunhoidossa. Melatoniini on elimistössä luontaisesti esiintyvä "yöhormoni", jota erittyy aivojen käpyrauhasesta. Fibromyalgiassa melatoniini yksinään tai yhdessä amitriptyliinin kanssa on tuonut kipuun lievitystä. Erään tutkimuksen mukaan endometrioosikipu, joka on naisilla melko yleinen lantion seudun kiputila, lievittyi lähes puoleen ja kipulääkkeiden käyttö väheni 80 %, kun tutkittavat ottivat melko suuren annoksen melatoniinia (10 mg) kahdeksan viikon ajan. Terveilläkin ihmisillä se näyttäisi nostavan kipukynnystä. Melatoniini tukee nukkumista ja vähentää ahdistuneisuutta. Molemmista vaikutuksista kipukroonikot yleensä hyötyvät. Melatoniinia on käytetty mm. ennen leikkausta lievittämään siihen liittyvää jännittyneisyyttä. Tehon on todettu olevan tavanomaisten rauhoittavien lääkkeiden eli bentsodiatsepiinien luokkaa. Melatoniini on suhteellisen turvallinen valmiste, jonka sivuvaikutukset ovat lumelääkkeen tasoa ja joka ei liiemmin aiheuta riippuvuutta."

Helena Miranda on lääkäri joka itse kärsii kroonisesta kivusta.


En kyllä kauhean usein viitsi sitä melatoniinia ottaa, koska minusta vaikuttaa siltä että se tekee minut aamuisin kärttyiseksi.

kertsi

Unettomuus itsessään voi laskea kipukynnystä, ja lisätä kivuliaisuutta. Voikohan tuota eritellä, että johtuuko melatoniinin vaikutus sitä kautta, että se lisää unta, vaiko hormonista itsestään?

Ehkä kannattaa - jos pystyy - käyttämään sitä kuitenkin vain kuuriluontoisesti ja tilapäisesti.

Ainakaan ehkei kannata ottaa melatoniinia sen takia, että pelkää unettomuuden aiheuttavan diabetesta. Melatoniini saattaa nimittäin päinvastoin lisätä diabeteksen riskiä. Taisin lukea tästä olikohan se Diabetesliiton sivulta, mutten ole varma. Tässä jokin itselleni tuntematon Facebook-tyyppi kirjoittaa samasta asiasta: https://fi-fi.facebook.com/Terveysmyrsky/posts/1420373667989191

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Eli jälleen kerran voi päätyä siihen lopputulokseen että parempi kun ei tee yhtikäs mitään. Jo ei uni tule tai pysy, olkoon sitten tulematta tai pysymättä. En tiedä onko se niin kamalaa jos uni jää lyhyeksi loppupäästä, se olisi hirveämpää jos uni ei meinaa tulla lainkaan. Ja tässä minulla ei nykyään ongelmaa ole.

Voihan se olla että uneni pituus on luonnostaan lyhentynyt iän myötä, mutten tosiaan sitä tiennyt kun käytin Triptyliä.

Fibroon liitetään huonounisuus. Mutta en tiedä kuuluuko se siihen ihan sellaisenaan, vai sitä kautta että ei saa kivuiltaan nukuttua? Luonnollisesti myöskin huonounisuus lisännee kivuliaisuutta.

Eniten kyllä välttelen diabetesta pitämällä kiinni normaalipainoisuudesta (nykyään BMI välillä 21 - 22). Jokunen mies on usuttanut minua lihottamaan itseäni. Jos ideana on että olisin täten rintavampi ja persevämpi, niin metsään menee. Enkä halua olla kumpaakaan.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - elokuu 17, 2022, 13:58:00
Nyt löytyi ehkä ratkaisu!
Eilen ostin K-kaupasta guillon Sugar Free Digestive-keksipaketin, sokerittomia ja täysjyvää.
Illalla kun söin niin nenä ei ollut tukkoinen -> ja unenlaatu parani.
Tämä aamu oli ihan eri virkeä mitä moneen päivään!
Tuo ja sitten pakastimen pohjalta tehdyt yllättävän herkulliset wanhat leivät (paitsi 1 jonka lennätin mäkeen, outo haju) ovat pitäneet kohta 2 viikkoa keksiaddiktiota kurissa ja yösyönnin vähäisempänä ja unet parempana.
Tulos: Tänään huomasin että vyötä olen pitänyt 5 cm lyhyempänä. Sen verran mahan seutu on kutistunut.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Socrates

Olkapää on tosi outo. Öisin särkee aika lailla ja aamulla sattuu hampaiden harjaus ja lehden selailu, mutta kun aikansa liikuskelee, pystyy jopa aika normaalisti tekemään salijuttuja.

Jostain luin, että yösärky johtuu siitä, että nivelnestettä pääsee repeämän takia vuotamaan ulos ja ärsyttää siellä. Uusi kokemus tämäkin.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

^
Mulla oli tässä viime viikolla iltasärkyä olkapäässä. "Diagnosoin" muistinvaraisesti jäätyneeksi olkapääksi. Ei pystynyt nostamaan ylös. Varmaan tullut siitä, että olen pelannut erästä kännykkäpeliä niin ahkerasti. Tuntui siltä, että pieni liike olisi hyväksi, joten otin terveellä kädellä kiinni kipeästä ködestä, ja terveellä kädellä liikuttelin eri suuntiin edes takaisin sitä kipeäolkapäistä kättä - passiivisesti. Parina iltana se kipuili, ja sitten herkesi. Jos ei olisi herennyt, olisin etsinyt jostain harjanvarren, ja jumpannut sen avulla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Olkapää minullakin on nyt poikkeuksellisen kipeä. En tiedä onko se mennyt jotenkin rikki vai onko vain tullut kulumaa siitä, että suurimmaksi osaksi taidan nukkua oikealla kyljelläni. Kipu on siellä jossain, missä solisluu yhtyy olkapään luihin.

Tuohan on ollut pitkään kremppainen niin, että jouduin punttisalillakin ensin hakemaan naksumattoman liikeradan ja sitten vasta aloin tehdä vastuksella nostoja. Nosto oli ainoa, joka naksumista aiheutti ja liikerata piti etsiä ja "hioa kuntoon". Kaikki muut liikkeet toimivat vaivattomasti. Punttisali ei mielestäni lisännyt vaivaa mitenkään.

Sen sijaan toissa talven lumityöt saivat olkapään todella kipeäksi, kun kola töksähteli jäisiin paakkuihin enkä niihin aina osannut varautua. Kun olin muussa asiassa lääkärillä ja mainitsin tuosta, niin hän pisti siihen yhden kortisonipiikin helpottamaan oloa. Se kyllä auttoikin yhdessä kipulääkkeen kanssa.

Nykyisin kipu on enemmänkin jatkuvaa, mutta liikeradat on hyvät ja pystyn jopa nostamaan kädellä tavaroita ylähyllylle tai sieltä ottamaan kamaa ilman että on huolta. Pahinta on tuo, että parhaan uniasennon hakeminen on joskus aika työlästä ja tarkkaa puuhaa. Kun olen sitten kova pyörimään nukkuessani, niin asennon vaihtaminen herättää aika usein.

Pitäisi varmaan sitä jumpatakin, mutta olen aika laiska  :-[
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️