Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Peruslukulasit ostat Tokmannilta tms. 3-5 euroa. Noita itsekin tarvitsen pian.
Itselläni ikänäköä on siten, että kaukonäkö paranee (lopetin rillien käytön vuosi/2 sitten). Mutta lukulaseja pian tarvitsen.

MrKAT

Tuli kunnolla lunta enkä malttanut olla kolaamatta ja lapiolla huiskimatta seinille eristeeksi, toista tuntia huhkien. Kipeä käsi alkoi tuntua että ihan romu. Mutta jostain syystä illalla ja tänään ihan ok!
Ja tänään huhkin taas. Nyt on käsi kuin ok. (Kyllä se vähän tuntuu mutta vain jos jotain raskasta ranteella taivuttaa.)
Norma varmaan läpsii mua bittihanskalla kun nyt sanon ääneen että ihan kuin "liike olisi parasta lääkettä".

Sitten vielä se, että raskaasta hommasta huolimatta ei ottanut silleen henkeen eikä ahistanu. Olin vähän kuin voimamies Urjalasta. Olin viikolla ostanut B-vitamiinilajitelmapurkin ja punajuurimehua (aukaisee suonia?) ja aamiaisella pakasteesta paksuhkon lohipalan. Koko viikon ollut virkeä duracell-pupu, ei ole väsymystä vaikka on univelkaa(!).
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hayabusa

^
Mitähän höökipillereitä siellä on popsittu?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Selkävaiva noudattaa tuttua kaavaa eli ensin jumiintuu yläselkä  ja sitten pragaa alaselkä. Su aamu en saanut nostettua kännykkää lattialta enkä puettua kenkiä omin voimin, mutta sain tilanteen laukeamaan kävelemällä sitkeästi uimahallille kivusta huolimatta.

Alaselän vaivoihin paras neuvo on yrittää pysyä kevyesti liikkeellä jos vain pystyy. Sekä makaaminen että kaikenlaiset jumpat vain pahentavat tilannetta akuuttivaiheessa.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Fibro on heittäytynyt häijymmäksi kuin koskaan. Vuodenaikakin on sille otollinen. Jostain luin että menopaussi pahentaa kipuja. Saa nähdä vaikuttaako mahdollinen hormonikorvaushoito. Siitä pitäisi keskustella lääkärin kanssa viikon päästä. Kun fibron oireilu oli vielä lievempää kuin nyt, mietitytti että auttaako se LDN vai en, joten pidin jo kolmannen viikon tauon. Tauon mittaan tuli aina vaan kipeämpi olo, joten ehkä se on auttanut. Nyt kun eilen aloitin sen jälleen, voi pahimmassa tapauksessa mennä kuukausi että vaikutuksen taas saa, jos saa.

Minun perfektionismissani lääke auttaa kunnolla, eikä osittain. Sen vuoksi jos vähänkin on oireita, tulee turhautunut ja katkera olo, ja epäilen ettei se sitten auta. Mutta voi olla että on kuitenkin auttanut, mutta ei sataa prossaa. Jostain luin että lääkäreiden mukaan lääke on oiva jos se poistaa 30 % kivuista. Se nyt on aivan perseestä että noin vähän.

Triptyl on poistanut kyllä enemmän, silloin kun se toimii. Sitähän tässä sitten viime viikon napsin, mutta kun se jatkuva tokkura alkaa ottamaan aina kaaliin, päädyn lopulta aina väistämättä välipäiviin että en ota. Ei se tokkura tule esille normaalielämässä välttämättä kovin kummoisesti, enää (toleranssia vuosien varrella kehittynyt), mutta treeneissä tunnen itseni täysin tolloksi. Nyt voi tietysti kysyä että onko ne treenit niin tärkeät, mutta kun ei tässä tympeässä elämässäni mitään muutakaan antoisaa ole, niin on.

Jotenkin se fibro on nyt kiukutellut käsissä (toki myös säärissä). Viime yönä tuntui kuin oikea peukola olisi öpaut katkeamassa nivelen kohdalta. Mikähän siinä sitten on että nimenomaan yöllä pitää olla pahin rääkki? Sen takiahan fibrootikot perinteisesti nukkuvat huonosti ja se pahentaa kuntoa. Siihen menopaussin aiheuttamat huonot unet ja alkaa olemaan jo semmoista settiä että elämässä ei ole oikein mitään pointtia. Sitten tulee näitä pimeitä päiviä peräkkäin että aurinko ei paista, niin mieliala on reippaasti pakkasen puolella.


Norma Bates

Vihdoin pääsin lääkärin pakeille, eikä odotellessa mennytkään kuin öpaut koko syksy. Ensin olin kuukauden odottanut aikaa, kunnes se sitten oli koittamassa ja oli kamalat säät joissa en halunnut odotella bussia viisi kertaa sen reissun takia, ja kaksi kertaa treenien takia. Kun tuntuu että seudun bussit melko kärkkäästi jättävät tulemattakin. Sitten sovin soittoajan lääkärille, ja tämä tietysti soitti niin myöhään että olin jo bussissa tai treeneissä, jossa en ala intiimiasioitani (kera lärvin) huutelemaan. Huudan ne mieluummin lärvittä netissä.

Mutta eilen siis onnisti. Kysyin estrogeenigeeliä, kun olin saanut siitä myönteisen vaikutelman somessa. Mutta lääkäri oli sitä mieltä että sitä ei voi yhdistää progesteroniin, jota kuitenkin kohdullisena tarvitsen. Hän kirjoitti yhdistelmätabletit nimeltä Femoston 1/10. Puhuin myös siitä että olen havainnut että näistä hormonikorvaushoidoista on jatkuvasti ei-oota apteekeissa, tämän tutuksi käyneen "toimitusvaikeuden" vuoksi. Lääkäri väitit että tätä lääkettä saa hyvin. Jaaha. Kun eilen vilkaisin pääasiassa suosimani apteekin sivuilta, kävi ilmi että paikallisessa apteekissa tuotetta on jäljellä "vähän". Kamalan kiiruun kanssa sitten ostamaan netistä etten tänään lähde hakemaan sieltä sitä ei-oota. Oli aika työläs projekti se tilaaminen, mutta onpahan nyt lääkkeet kaapissa odottamassa.

Kävin netistä läpi naisten kokemuksia tästä lääkkeestä. Pettymyksekseni moni valitti että kerää nestettä kroppaan. Mutta vaikutti siltä että jokainen näistä ikäviä kokeneista oli sellaista tyyppiä että kk-kierto oli yhä tallella. En tiedä sitten miten minun käy, kun moista kiertoa ei enää ole. Sanoin lääkärille että 40 v vuotamisen perään en haluaisi enää vuotaa, ja hän uskoi että tuskinpa vuodan kun kierto on jo ollut puoli vuotta pois. (Heinäkuussahan kokeeksi söin vielä yhden levyllisen desogestreelia, eikä tullut minkäänlaista tyhjennusvuotoa.)

Tajusin että monilla naisilla vaihdevuosivaivoja on tullut läjäpäin kun kierto on vielä toiminnassa. Minullahan oli toissakesänä sydämentykyttelyjä ja taisi olla pientä kuumotustakin, mutta se meni ohi sillä kertaa kun tuli syksy. Nyt ne jäivät päälle ja yöt on mitä on. Sehän minua sitten hämäsi ja luulin ettei minun suvussani pahemmin oireilla, kun syklin ollessa yhä käynnissä ei ollut semmoista menoa kuin nyt on. Sittemmin olen keskustellut parin tätini kanssa, ja he joutuivat käyttämään korvaushoitoa, koska vaihdevuosioireilu oli niin kamalaa.

Geeli olisi tosiaan kiinnostanut, mutta siinä oli kyllä se ongelma että sitä ei saa vahingossakaan joutua muiden elävien olentojen iholle. Ei lemmikkien, lasten eikä miesten. Taisin nähdä jotain mainintaa rintojen kasvustakin, jota se voi aiheuttaa.

Laastari olisi kaiketi ollut yksi käypä vaihtoehto, mutta kun aikoinaan yritin käyttää kinesioteippejä polvissa, ihoni ärtyi aivan vimmatusti. Pari viikkoa saatanallis-perkeleellinen ärsytys ja polvissa vihaiset punaiset teippien muotoiset jäljet. Kesällä onnistui paremmin, kun iho oli paksumpi. Mutta talvikaudella sai koko teippailun vallan unohtaa.

Toope

Alkuvuoteen on sovittu terveystarkastusta. Ei suurempia ongelmia, vähän käsiongelmia. Töissä joutuu rasittamaan käsiä aika paljon. Oikea ranne kipeytyy siitä, mistä lääkärit eivät nähneet röntgeninkään jälkeen ongelmia. Vasen käsi valittaa välillä, kun rustokatoa/alkavaa nivelrikkoa on. Ei haittaa vielä, mutta jonain päivänä tuosta nivelrikosta tulee vielä ongelma.

Toki 50v täyttänyt tietää olevansa elossa, kun joku paikka kolottaa, eihän siltä välttyä voi. Kremppaa on kaikilla tämänkäisillä, paitsi Stubbilla, kun juoksee maratoneja.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2023, 10:16:01
Laastari olisi kaiketi ollut yksi käypä vaihtoehto, mutta kun aikoinaan yritin käyttää kinesioteippejä polvissa, ihoni ärtyi aivan vimmatusti. Pari viikkoa saatanallis-perkeleellinen ärsytys ja polvissa vihaiset punaiset teippien muotoiset jäljet. Kesällä onnistui paremmin, kun iho oli paksumpi. Mutta talvikaudella sai koko teippailun vallan unohtaa.
Kaksi asiaa tuosta tulee mieleen.

Ensinnäkin, olethan irrottanut hyyyyvin hitaasti sen kinesioteipin? Sen irrottamisessahan pitää toimia aivan päinvastaisesti kuin laastarin irrottamisessa (laastarihan repäistään rivakasti). Muussa tapauksessa voi iho lähteä mukana.

Toisekseen, voit olla allerginen luonnonkumille/lateksille/sille laastarin liimalle. Itse olen, ja se on aika kamala, jos esimerkiksi joutuu leikkaukseen, eikä voi haavateippiä käyttää, tai intubaatioputken kiinnitykseen teippiä naamassa. Nikotiinilaastareita käyttäessä sen huomasin, sillä niitähän pidetään monta päivää. Iho oli koholla, punainen ja pirun kutiseva, kun laastarin irrotti. Ja kerran tuli jopa anafylaktinen shokki, tais juurikin olla haavateipistä. Tuli hengitysvaikeuksia, ja naama turposi. Piti käydä hakemassa adrenaliinipiikki, joka auttoikin heti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️


Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 24, 2023, 22:50:17
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 24, 2023, 10:16:01
Laastari olisi kaiketi ollut yksi käypä vaihtoehto, mutta kun aikoinaan yritin käyttää kinesioteippejä polvissa, ihoni ärtyi aivan vimmatusti. Pari viikkoa saatanallis-perkeleellinen ärsytys ja polvissa vihaiset punaiset teippien muotoiset jäljet. Kesällä onnistui paremmin, kun iho oli paksumpi. Mutta talvikaudella sai koko teippailun vallan unohtaa.
Kaksi asiaa tuosta tulee mieleen.

Ensinnäkin, olethan irrottanut hyyyyvin hitaasti sen kinesioteipin? Sen irrottamisessahan pitää toimia aivan päinvastaisesti kuin laastarin irrottamisessa (laastarihan repäistään rivakasti). Muussa tapauksessa voi iho lähteä mukana.

Toisekseen, voit olla allerginen luonnonkumille/lateksille/sille laastarin liimalle. Itse olen, ja se on aika kamala, jos esimerkiksi joutuu leikkaukseen, eikä voi haavateippiä käyttää, tai intubaatioputken kiinnitykseen teippiä naamassa. Nikotiinilaastareita käyttäessä sen huomasin, sillä niitähän pidetään monta päivää. Iho oli koholla, punainen ja pirun kutiseva, kun laastarin irrotti. Ja kerran tuli jopa anafylaktinen shokki, tais juurikin olla haavateipistä. Tuli hengitysvaikeuksia, ja naama turposi. Piti käydä hakemassa adrenaliinipiikki, joka auttoikin heti.

Siitä on jo aikaa kun viimeksi käytin. Eihän sitä oikein riuhtaistakaan voi, että hitaasti toki. Kyllä se kokemus oli semmoinen että talvikaudella enemmän vaivoja kun iho on ohuempi, ja kesällä saattoi melkein päästä ongelmitta, kun nahka ruskettunut ja paksumpi.

***

Toivon ettei tuosta kombolääkkeestä tule mitään tympäiseviä sivuvaikutuksia. En haluaisi alkaa mihinkään loputtomaan lääkekokeiluralliin.

Hayabusa

Tuli palovamma. Puhelin soi juuri sillä hetkellä, kun lounas alkoi kiehumaan liedellä. Vastasin ensin puhelimeen, koska odotin aspan takaisinsoittoa. Sitten kattilan liedeltä oton yhteydessä sormi osui kuumaan kattilaan. Sain kuitenkin kattilan teräksiselle tiskipöydälle turvaan ilman suurempia vaurioita. Sormessa on siis pipi, joka ei mm. tykkää kuumasta käsitiskistä.

Ja miksikö en törkännyt kattilaa toiselle levylle? Siinä oli muuta pöperöä hautumassa.

Eikä se asiani selvinnyt. Menee kuulemma jonnekin kauas jatkotoimiin. Saatiin kuitenkin rajattua pois pari perusasiaa ystävällisäänisen tukihenkilön kanssa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Tuli eilen rä'ittyä keksit ja yrttiteet pitkin housuja (menivät pyykkiin) kun keuhkoni päättivät yhtäkkiä hengittää samaan aikaan kun yritän nielaista. Eli tämä klassinen läppävika mikä minulla on ollut vuodesta 2010 astmani pahennuttua vuoden 2009 sikainfluenssan takia. Mutta yleensä tätä on ollut allergeeniaikaan. Eikä niin kovin kauheasti viime vuosina, kun minulla on nykyään pysyvä astmalääkitys.

Eli astma pahempi. Tässä olikin jo joku päivä semmoista oloa aiemminkin. Sekä ylä- että alakautta käyttämieni hormonikorvauslääkkeiden sivuvaikutusluettelossa on mainittu että astma saattaa pahentua. Noinkohan se nyt ihan välittömästi niin tekisi. Utelin asmaatikoilta somessa, eikä kukaan ollut moista kokenut, että hormonit pahentaisivat astmaa.

Voi tietty olla sitten että tämä iänikuinen refluksi on vaikuttanut. Nyt kai jo pakkanenkin. Muutoin olisikin ollut ehkä parempikin olo pakkasen vuoksi, koska kosteus tekee inhaa fibromyalgiassa, ja nyt ilman kuivettua vaikuttaisi siltä että fibro on siedettävämpi. Tai sitten tämä on siitä kiinni kun jokin aika sitten pidin vuoden kolmannen viikon pituisen tauon LDN-lääkityksessä, jotta sen teho paranisi. Siitä on jo aikaa kun palasin jälleen syömään sitä, joten mahdollista on että se nyt potkaisee kunnolla.

En kehdannut vinkua LDN:ää TK-lääkäriltä viime viikolla, ei tämä olisi sitä kumminkaan kirjoittanut. Eli joudun uusimaan reseptin jälleen yksityisellä puolella. Nykyiset pillerit riittänevät ensi vuoden puolelle, mutta sitten se on finito.

Sitä en oikein osaa sanoa että pitäisikö ostaa toinen puolen vuoden satsi kondroitiinisulfaattia. Sekin loppuu ennen vuodenvaihdetta. On sikäli tyyristä tavaraa että viimeksi kuuteen purkkiin meni satanen.

Socrates

Flunssa päällä ja pitäisi kai raahautua ostamaan paitsi sapuskaa myös koronatesti. Tosin tekeekö sillä tiedolla enää mitään?

Selkä tykkää kyttyrää makoilusta. Keskellä yötäkin täytynyt tehdä pieniä jumppaliikkeitä ettei leikkaa kokonaan kiinni. Aamulla täytyy pestä hampaat lavuaarista kiinni pitäen :(. Ja yskiminen vihlaisee selkään.
Kävelevä kremppakertymä

TSS

Omakin päälläoleva flunssa osoittautui koronaksi, kun mielenkiinnosta tein testin. Ehkä jotenkin vähän normia sinnikkäämpi tämä flunssa onkin, joten sinänsä ei yllätys, että on koronaa. Lapsella oli nuhaa pitkin viikkoa, mutta enpä arvannut, että sekin oli korona. Muuten tiedolla koronasta ei kai sinänsä väliä, mutta ehkä jotenkin nice to know -osastoa kuitenkin, ja kun joulua olisi tarkoitus viettää iäkkäämpienkin seurassa, ei tarvinne nyt pelätä, että korona pilaisi ne suunnitelmat, kun koko perhe tämän nyt tässä vaiheessa taas sairastaa.

Socrates

Yksi viiva vain, ei ole korona :).
Kävelevä kremppakertymä