Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#255
Se varpaillenousun mahdottomuus kertoo vain siitä, onko revähtymä, eikä siis siistä, onko tulehdus.

Onko kipu takana vai edessä vai sivulla?
Jos edessä tai sääriluun sisäpuolella (ks. kuva), voisi olla kyseessä penikkatauti . Jos on treenannut liian rankasti, voi saada myös  rasitusmurtuman (marssimurtuma, hiusmurtuma).

Laskimotukos? Onko jalka turvonnut?

LainaaLaskimotukoksesta tekee kinkkisen se, että oireita ei aina ole tai niitä ei huomaa.

Turvonnut, raskas ja kipeä jalka on usein ainoa merkki tukoksesta. Laskimotukoskipu on tyypillisesti toispuolinen, äkillinen ja etenevä. Kipu tuntuu syvällä pohkeessa ja pahenee varpaille noustessa.

– Pohjekipu on syvemmällä kuin tavallinen lihassärky ja tuntuu enemmän paineelta.

Kaaja muistuttaa, että jalat saattavat kipeytyä muistakin syistä, esimerkiksi liiasta rasituksesta, joten kyse ei ole tietenkään aina jalan veritulpasta. Jos kuitenkin tietää, ettei ole venäyttänyt pohjettaan, on syytä epäillä tukosta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Takana ja pohkeen sisällä. Ei turvotusta. Itseasiassa nilkan liikuttelu melkein tuo ennemminkin helpotusta pariksi sekunniksi.

Treenin määrä ja laatu on pysynyt samana, kävellyt olen kesän mittaan jkv enemmän kuin aiemmin, mutta en mitään huimia määriä. Oisko tuo kumminkin siitä äitynyt että unohdin pohkeisiin kohdistuvien venytysten ohjeet.

Tai sitten liittyy tämäkin sairauteen X. Labroihin menen vk päästä. Taas.

safiiri

Kätevä tapa venyttää pohjetta on laittaa tennispallo (tai muu sopivan kokoinen, mutta ei liian kova pallo) pohkeen ja reiden väliin polvi-istunnassa. Venytyksen tehoa voi säädellä sillä, kuinka paljon painoa laskee pallolle. Pallon paikkaa vaihdetaan siten, että käy koko lihaksen pituuden läpi. Isompi / pehmeämpi pallo antaa hellempää venytystä, pieni ja kova pallo tiukempaa. Tässä venytyksessä on se hyvä puoli, että se ei kohdista venytystä akillekseen - jos se on ärtynyt. Möyhentää samalla myös hieman takareittä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 12, 2019, 13:30:45
Takana ja pohkeen sisällä. Ei turvotusta. Itseasiassa nilkan liikuttelu melkein tuo ennemminkin helpotusta pariksi sekunniksi.

Treenin määrä ja laatu on pysynyt samana, kävellyt olen kesän mittaan jkv enemmän kuin aiemmin, mutta en mitään huimia määriä. Oisko tuo kumminkin siitä äitynyt että unohdin pohkeisiin kohdistuvien venytysten ohjeet.

Tai sitten liittyy tämäkin sairauteen X. Labroihin menen vk päästä. Taas.

Lihasten kiinnityskohdat voivat kyllä kipeytyä rasituksen seurauksena ja jos on tulehdusperäistä voi kipuilla pitkäänkin.  Keskellä pohjetta voi tuntua painettaessa kipua jolloin voi olettaa akilleksen ärtymistilaa, joka saattaa tulehtuakin ellei vähennä hieman rasitusta. Urheilijoilla kipupiikit (kortisoni) kyllä auttavat hyvin, mutta ei niitä liian usein pidä ottaa.

Ishiasvaivoihin liittyvät pohjekivut ovat myös yleisiä. Silloin se kipu voi säteillä reidessä ja isovarpaassakin saakka.  Reiden ylä tai alapuolella säteilevät kivut riippuvat siitä millä kohtaa hermopinne  mahdollisesti on.

Juuli

Makasin 10 v sitten neliraajahalvaantuneena letkuissa 7 kk keskussairaalassa. Syy oli lääkemyrkytys. Kun laittoivat murtuneeseen raajaan tavalliset raudat sisään jalkaan joka välittömästi tulehtui. Tiesivät sairaalassa allergiani mutta viis niistä. Ei siis titaania. Seurauksena jalan luutuminen kesti 3 v. Väliin mahtui tuo halvaantuminen josta selvisin. Jalka jäi lyhemmäksi toista sekä jatkuva särky.
Nyt pari kuukautta sitten sain jalkaani ruusun. Viikko  tiputuksessa. Ei lähtenyt ruusu. Nyt ottaa päästä kun sain ruusuun ilmaiset hoitotarvikkeet, sideharson plus muut lämiskät. Hakee vain terveysasemalta. Se mikä tässä nyt pännii on se kun joka kerta kun minä niitä tilaan kahden viikon välein niin hoituri muistaa joka kerta muistuttaa kuinka karmean kalliita hoitotarvikkeita minulle annetaan ihan ilmaisin. Nyt ruikutukseen on lisätty se että kun ollaan niin pieni terveysasema niin kyllä se tuntuu aseman taloudessa. Ihmettelen nyt josko se on hoiturin palkasta pois. Onko kenties jäänyt palkka saamatta.
Niinpä kysyn sitä seuraava ruikutuslitanian kuultuani. Lisään vielä että olen veroni maksanut. Enkä käy hoiturin rahapussilla.
,,,äärrrggg,,,  >:( 
.

Norma Bates

Ihme hoitsu. En yhtään ihmettele että jotkut ihmiset eivät järin hoitajia fanita.

***

20 v sitten alaselän säryt säteilivät koko matkan kumpaakin jalkaa pitkin. Nykyään selkä ei näytä enää säteilevän kuin kylkilihoihin. Pohje on nyt oma probleeminsa, ja viime syksynähän se oli myös kipeä ja silloin selkä ei ollut. Silloisilta polvikivuiltani en vaan sitä pohjetta juurikaan noteerannut ja antoi se sentään astua.

Vaihtamalla hivenen kävelytyyliä pärjäilin tänään. En osaa selittää millä tavalla kävelin. Mutta nyt kokeilen tuohon Horse Poweria kun sitä on melkein litran pönttö jäljellä viime vuoden hyödyttömistä polvihoitoyrityksistä.

Juuli

#261
Jatkoa edell.
Sain siihen ruusuun 25 mg Tripylin 3 kpl illalla . Siitä alkoi kaatuilu missä ja milloin vain. En pyörtynyt vaan kaaduin suoraan selälleni. Enkä päässyt ominvoimin ylös. Milloin nosti  poika milloin pelastuslaitos, milloin posteljooni. Istuallaan annoin avaimen postiluukun kautta pelastuslaitokselle.  Vähensin Triptylin yhteen ja niin loppui kaatuilutkin. Tosin olin kehittänyt systeemin millä pääsin nojatuoliin istumaan. Polvilleen nojatuolin eteen ja lujasti kiinni käsinojista ja voimalla ylös terveen jalan varassa.
En silti ole halukas enenpää kaatuilemaan.

Juuli

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 12, 2019, 17:22:12
Ihme hoitsu. En yhtään ihmettele että jotkut ihmiset eivät järin hoitajia fanita.

***

20 v sitten alaselän säryt säteilivät koko matkan kumpaakin jalkaa pitkin. Nykyään selkä ei näytä enää säteilevän kuin kylkilihoihin. Pohje on nyt oma probleeminsa, ja viime syksynähän se oli myös kipeä ja silloin selkä ei ollut. Silloisilta polvikivuiltani en vaan sitä pohjetta juurikaan noteerannut ja antoi se sentään astua.

Vaihtamalla hivenen kävelytyyliä pärjäilin tänään. En osaa selittää millä tavalla kävelin. Mutta nyt kokeilen tuohon Horse Poweria kun sitä on melkein litran pönttö jäljellä viime vuoden hyödyttömistä polvihoitoyrityksistä.
Onko se Horse Power hevosten linjamentti. Auttaisikohan se minua kun on kaikkea kokeiltu huonolla menstyksellä.

Karikko


^
Tsemppiä,, omat pienet vaivani alkoivat tuntua mitättömiltä.


Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Juuli - heinäkuu 12, 2019, 17:35:11
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 12, 2019, 17:22:12
Ihme hoitsu. En yhtään ihmettele että jotkut ihmiset eivät järin hoitajia fanita.

***

20 v sitten alaselän säryt säteilivät koko matkan kumpaakin jalkaa pitkin. Nykyään selkä ei näytä enää säteilevän kuin kylkilihoihin. Pohje on nyt oma probleeminsa, ja viime syksynähän se oli myös kipeä ja silloin selkä ei ollut. Silloisilta polvikivuiltani en vaan sitä pohjetta juurikaan noteerannut ja antoi se sentään astua.

Vaihtamalla hivenen kävelytyyliä pärjäilin tänään. En osaa selittää millä tavalla kävelin. Mutta nyt kokeilen tuohon Horse Poweria kun sitä on melkein litran pönttö jäljellä viime vuoden hyödyttömistä polvihoitoyrityksistä.
Onko se Horse Power hevosten linjamentti. Auttaisikohan se minua kun on kaikkea kokeiltu huonolla menstyksellä.

Heppojen on joo. Joku minulle sen neuvoi. Polvikipuihini en siitä apua saanut kuten en mistään muustakaan, saas nähdä miten lihasten kanssa. Tuo tökötti vaan on melko tahmaista että kauan saa odotella imeytymistä ja jos joutuu pukeutumaan niin ei mitään fiinejä vaatteita kannata laittaa.


Norma Bates

Hieroin eilen kahteen kertaan Horse Poweria vas. pohkeeseen. Nyt kun nousin sängystä, tuntuu kuin kiukutteleva alue pohkeessa olisi pienentynyt. Tasajalkaa tai muutenkaan en nyt kyllä hetimiten ala tässä pomppimaan. Hieroin kinttua kyllä useina päivinä ilman mitään muutosta (ennen kuin kokeilin HP:ia), joten voisikohan nyt sitten rohkeasti olettaa tai toivoa että nimenomaan HP:sta on apua? Pitänee jatkaa tökötin kanssa ähräämistä. Toisaalta olen nyt syönyt sitä Triptyliä joka ilta, kun lääkäri kehotti ottamaan joka ilta kuultuaan että olen saanut siitä apua vihlontoihin (niihin ympäri kehoa kummitteleviin).

Ei tätä hajamielistä oloa kyllä oikein jaksaisi. Saatanpa treenipäivien edellä jättää ottamatta. Minähän söin Triptyliä kevään mittaan max 3 krt/vk ja kevään mittaan vihlonta väheni. Auttoiko lääke silloin vai tuliko vain parempi kausi, en tiedä. Mutta tietysti jos toistuvasti vihlonta vähenee ko. lääkettä syömällä, niin kaiketi siitä voi jotain todennäköisyyspäätelmiä tehdä. Ei sitä kyllä kauhean mielellään napsi, kun tietää ne sivuoireet vanhasta muistista vuosikymmenen takaa.

Kopek

Tämä ei varsinaisesti kuulu aiheeseen ainakaan vielä, mutta kerron hieman jatkoa reilun viikon takaisesta taistelusta punkin saamiseksi irti jalasta. Punkki ehti olla kiinni yli vuorokauden ennen kuin huomasin sen, ja se oli kaivautunut jo syvälle lihakseen. Irrottaminen ehjänä ja elävänä ei onnistunut, vaan punkin takaosa murskaantui, ja etuosa jäi kiinni. Etuosassa on pakko olla jonkinlainen väkänen tai koukku, koska se ei lähtenyt vetämällä pois. Vai ovatko otuksen etujalat jo kaivautuneet niin syvälle, että ne haraavat vastaan.

Viikko sitten kaivoin haavaa neulalla niin syvälle kuin kärsin, ja yritin tonkia punkin jäännöksiä pinseteillä. Aina vain tuntui olevan jäljellä jokin kova ja musta osa punkista, vaikka olin kaivanut jo syvän reiän jalkaan. Lopulta luovutin ja peitin paikan laastarilla, mikä irtosi jossakin vaiheessa. Ajattelin, että eiköhän se siitä.

Tänään tulin vahingossa repäisseeksi haavan peitteenä olleen ruven hieman löysälle, mutta se ei kuitenkaan lähtenyt normaalisti ja helposti kokonaan irti niin kuin normaalit ruvet. Paikkaa vain alkoi kutittaa. Päätin katsoa, mitä sieltä oikein löytyy, ja revin ruven irti väkisin. Alta paljastui musta punkin puolikas aivan kuin suurehko tikku olisi tököttänyt jalasta. Ajattelin, että nyt irroitan sen. Hain pinsetit, mutta "tikku" ei tullut ulos. Pinsetit vain lipsahtivat kerta toisensa jälkeen, ja ehkä "tikku" hieman lyheni. Lopulta kaivoin sitä taas kerran neulalla. Sain jotain lähtemään haavasta, mutta silti jäi tunne, että haavan pohjalla on jotain kovaa ja sinne kuulumatonta, ehkä vähän tummaa. Normaalistihan haava on pohjaltaan pehmeä, kun sitä työntelee (jos kärsii) neulalla. Myös tämä haava on suurimmaksi osaksi pehmeä, mutta yksi kohta on kova. Kun siitä vääntää neulalla sivusuunnassa, neula tarttuu johonkin kiinni ja lipsahtaa irti napsahtaen. Eli jotakin punkkiin kuuluvaa haavan pohjalla ilmeisesti edelleen on. Johonkin neula nimittäin tarttuu.

Punkissa ja normaalissa tikussa on se ero, että normaalin tikun ympärille kertyy mätää, joka löysentää tikun irti kudoksesta. Tikku voi tulla pois jo pelkästään siten, että puristaa haavaa, jolloin sieltä tulee mätää ja tikku sen mukana. Tai ainakin tikku lähtee helposti. Mutta punkkihaavaan ei tule mätää. Se ei käyttäydy niin kuin ihon sisään katkenneen tikun tekemä pistokohta.

Lähteekö punkin jäännös kiertelemään verenkierrossa, vai miten sille käy. Mitään muita oireita ei ole vielä ollut, mutta mistä tietää, vaikka niitä tulisi.

Olin aina ajatellut, että eihän nyt punkki minua pistä, ja jos pistää, niin totta kai huomaan sen. Olenhan niin herkkä kaikille hyönteisten pistoille ja ärsykkeille. Olin lisäksi ajatellut, että punkki putoaa puusta ja puree niskaan tai ylävartaloon. En ollut arvannut, että ne voivat iskeä sivulta päin ja kaivautua jalkaan ja lisäksi niin huomaamattomasti, että sitä ei tunne. Punkki ehkä erittää jotain puudutusainetta, koska minkäänlaista kipua tai kutinaa tai tunnetta ei ole. Otuksesta ei kerta kaikkiaan tiedä mitään, vaikka se on mennyt jo puoli senttiä ihon alle.

On todella vastenmielistä löytää jalastaan reikä, jossa heiluu mustia pieniä jalkoja, ja itse otus on ties kuinka syvällä, niin että ainoastaan takaosaa enää näkyy. Tulevat melkein jotkut Alien-jutut mieleen.

kertsi

Nöu hätä. Alla olevalla vidolla kerrotaan ihan lopussa, että ei haittaa, vaikka imukärsä jäisikin ihoon. "Se sitten infektoituu ja tulee itsestään pois."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/966f2100-e748-4886-9343-8c5c5650c12e
(Siinä näytetään myös miten punkki pitäisi irrottaa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tarkennus vielä että tökötti jota olen pohkeeseen hieronut on Horse Power Super Arnika. Punaista geeliä. On se saattanut auttaa jkv.

Vasn tänään tietysti taas särkee alaselkä. Sinne en tuota laita kun en halua tahman tunnetta istuessa selkä selkänojaa vasten. Kylmägeeliä kyllä pakko laittaa ennen treeniä jos silloinkin vielä kränää.

Juha


Kertsi. Olen ajatellut samaa diabeteksen hoidossa. Ei tietoa, tosin arveluja ei kannata heittää vek, miten sattu.

Ilmiö voi olla aika todellinen, joskin ilmenevyyteen vaikuttaa asioita, joita ei ehkä tunneta. Jos jokin menee överiksi, niin tällaisesta on jotain tietokertymää. Överijuttu toteutuu yleensä jollain kärki-keinolla, siis kapo-konstilla. Näin voisi asiaa selostaa, arkikieltä käyttäen.

Miten övereistä toivutaan, ja toivutaanko ollenkaan? Näissä voi systemaattinen ajattelu auttaa. Ainakin löytää jotain arveltavaa, jonka paikkaansapitävyyttä voi tutkailla, siinä kun osaa ja mahdollista.