Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#390
Omiin kokemuksiini perustuen, en suosittele selkäkippiä. Voi se tietty joillekin muille sopia, mutta itse kävin entistä kipeämmäksi sen takia. Tuntui ihan kuin se olisi repinyt joitaikin rakenteita rikki selästä.

Tämä kokeilemani oli sellainen, että siihen käytiin makaamaan, ja kaveri operoi sitä. Mulle laitettiin vain pieni kallistuskulma, ja silti sattui niin maar perusteellisesti se.

Olin tosin juuri silloin erityisen selkäkipuinen, oltiin körötelty Lappiin laskettelureissulle, ja siitä istumisesta oli selkä kipeytynyt.

---
Lempeämpi tapoja voisi olla:
- jaloilla tuettu roikkuminen käsien varasssa esim. rekkitangossa
- se, että menee rönöttämään ruokapöydälle, pöydän reuna lonkkien kohdalla eli jalat roikkuen rentoina.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Kannattaisiko kokeilla jumppapalloa? Se ei ainakaan kalliiksi tule, vain muutaman kympin muistaakseni maksaa ja netistä löytää paljon erilaisia ohjeita harjoitteisiin.

Tässä nyt yksi kysely, jonka tuloksia voi katsoa nyt ensialkuun: selkäkipu + jumppapallo
Juutuubissa on varmaan paljon lisää havainnollisia esityksiä pallon käytölle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Minulla on jumppapallo, mutta en uskalla kaartua selälleni sen päälle kun ei se pysy paikoillaan. Minulla on myös rekkitanko, mutta siitä nyt en ainakaan uskalla roikkua kuin vain jalat alaspäin, jolloin matkaa lattiaan on vain muutama sentti. Piti aikoinaan jopa punnertaa sen kanssa, mutta sekin jäi kun pelkään että se irtoaa.

Miten sitten uskaltaisin edes kippailla itseäni? En tiedä. Ainakin häkkyrästä saa käsin kiinni ja jalat pysyvät paikoillaan?

Se on selkärankani niskasta persieseen semmoinen alue jonka kanssa helposti tulen hysteeriseksi.

kertsi

Minä olen muistaakseni ehdottanut Normalle selkäkipuun vaikka mitä, esim. jumppapallojumppaa ja tasapainolautaa, jotka ovat parhaita keinoja ennaltaehkäistä selkäkipuja. Niiden avulla vartalon tukilihakset (eli core) saadaan aktivoitua ja vahvistettua. Muistaakseni N. ei ole ollut innostunut asiasta, ehken ole osannut kirjoittaa tarpeeksi innostavasti.

Jumppapalloa muuten suositellaan myös kamppailulajien harrastajille, sattuneesta syystä - niissähän on hyvä pystyä pysyä pystyssä, vaikka joku toinen henkilö horjuttaa tasapainoa, ja olettaisin, että mattotekniikatkin vaativat vahvaa corea eli vartalon asennon hallintaa. Jos on vahva core, pysyy myös liukkailla keleillä paremmin pystyssä.

Ai niin, psoas-asentokin (lonkka ja polvi noin 90 asteen kulmassa) muuten antaa väljyyttä nikamaväleihin, ja auttaa jos on kovin kipeä selkä. Sitä voi tehdä myös jumppapallolla, tai 2-3 sohvatyynyn avulla.

Fysioterapiaakin kannattaa kokeilla, varsinkin jumpparyhmiä. Esim. tämä on yksi lempeimmistä mutta samalla tehokas liike:   Fysioterapiaryhmissä opetetaan oikeat liikeradat ja liikkeet esim. jumppapallolla ja tasapainolaudalla

Selkäkipuiselle jumppapallolla treenataan esim selällään maaten maassa jalat pallon päällä, a) palloa liikuttaen sivusuunnassa b) lantiota nostaen (molemmat jalat). Kyljellään maaten pallon päällä treenataan kyljen syviä vartalon tukilihaksia. Selällään pallon päällä ja jalat maassa treenataan esim. esim vinoja vatsalihaksia viemällä painoa/punttia puolelta toiselle. Mahallaan maaten pallon päällä treenataan lankkua (kävellään käsillä niin että lopuksi vain jalat ovat pallon päällä, ja sitten takaisin). Pallon päällä myös istutaan ja iiikutellaan lantiota sivu suunnassa ja eteen ja taakse, ja pyöritellään, ja nostellaan jalkoja yksi kerrallaan suoraksi eteen. Jalat maassa ja ylävartalo pallon päällä tehdään maailmanymärimatka eli käännytään niin että nokka maahan, nokka kattoon ja taas nokka maahan jne..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Ei se ole mikään ihme että minua kiinnostaa se selkäkippi, kun siinä ei tarvitse kuin olla rönöttää. Eli kutakuinkin inhoan kotijumppaa. Olen viimeaikoina kuitenkin satunnaisesti pyöritellyt kuntohulavannetta (ostin sen jo ennen nykyistä villitystä) 13 min, ja tämän jälkeen teen 4 x 50 -harjoituksen (50 punnerrusta, 50 selkää, 50 vatsaa ja 50 kyykkyä). Jälkimmäisestäkään en muutoin olisi kiinnostunut, mutta ko. setti täytyy kyetä suorittamaan jos menee vyökokeisiin. En ole ihan varma kuinka nopsaan se on kyettävä runnomaan läpi, mutta olen sen kerran suorittanut vähän päälle 8 min sisällä.

Ja sitten on tietysti se että vaikea uskoa että selkä tokenisi vaikka sille tekisi mitä, kun sen oireilu on niin ihmeellisen kirjavaa. Aamuisin selkä on tönkkö ja en saa suoraksi, mutta sitten voi olla kumminkin pitkiäkin aikoja ettei se sen kummemmin oireile muuten. Tai sitten se voi olla ihan ok ja yhtäkkiä ei olekaan ok. Esim. viime yönä taisi jossain vaiheessa särkeä kun sängyssä makasin.

Mutta tiedä sitten jaksaisinko minä sitä kippiäkään, kun siinä pitäisi olla useita minuutteja tekemättä yhtään mitään. Musaa tietty voisi vaikka kuunnella.

Lääkityskin tietysti vaikuttaa. Fibroon syömäni Triptyl tekee minut sen verran väsähtäneeksi ja vittuuntuneeksi että ainakaan aamuisin ei huvita yhtään mikään. Illalla yleensä jumppaan, jos kotona jumppaan. Ja sitten toisaalta taas se fibro panee helposti ajattelemaan että hittojako edes yritän, kun sen mitä minä saan aikaiseksi, se voi tuhota tuosta noin vaan seuraavassa hetkessä.

Ihme kyllä mattotekniikoissa ei ole ollut viimeaikoina ongelmia. Liikkeet tietysti vaihtelevat ettei joka kerta ole samanlaisia. Toisaalta olen oppinut hyödyntämään ehkä kehoani vähän paremmin. Melkein inhosin painia ja välillä mietin että alan jäämään niistä treenikerroista veks kun sitä on, mutta olin sitten kumminkin väkisin mukana ja nyt se touhu on alkanut tuntumaan hauskaltakin (jos ei satu pariksi jotain jättiläistä).

On minulla sellainen nystyräpintainen tasapainotyyny jonka päällä voisi seisoskella. Ollut tyhjäpanttina baarijakkaran päällä. Täytyisi yrittää innostua sen ja jumppapallon kanssa. Vaikken siis tosiaan kotona oikein osaa motivoitua. Parityöskentelyssä salilla olen sitten ihan toisenlainen.  :P

kertsi

#396
Ei minunkaan tule sillä jumppapallolla kotona harjoiteltua, vaan kuntosalilla. Siksi ehdotinkin sinne fysioterapiaryhmään pyrkimistä, tietysti sen lisäksi, että siellä oppii oikeat liikeradat. Vahva core auttaa selkäkivun ehkäisyyn, samaten pakaralihasten venyttely ja jalkojen ojentajien ja koukistajien venyttelykin muistaakseni. Lihasepätasapainot olisi hyvä korjata vahvistamalla liian heikkoja lihaksia toisaalla ja venyttämällä liian kireitä toisaalla. Fysioterapeutti, joka opettaa nämä asiat yksilöllisesti, on kyllä kullan arvoinen. Ja se oma työskentely on kyllä yleensä välttämätöntä kuntoutumisessa.

Jumppapallon on hyvä olla sopivan kokoinen, ks. linkkaamani video. Ja sitä muuten voi käyttää esim. istuimena telkkaria katsoessa. Ainakin joillakin kamppailusaleilla on jumppapalloja, esim. MMA-saleilla.

Nystyrätyyny on ihan hyvä ensimmäinen tasapainon harjoituttaja. Sen lisäksi on haastavampiakin eli kiikkerämpiä tasapainolautoja.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Pakaralihaksen hierontaa se hieroja ehdotti jolla kävin keväällä, ja kun mainitsin asiasta täällä, Juha sanoi että älä mene. Ei ole vieläkään kertonut että miksei..?

2013 oli niskakipuja ja päänsärkyä kk-kaupalla, fysioterapeutti sanoi että pidän leukaa liian ylhäällä ja selkärangan alinkin kaari menee väärään suuntaan, olin ilmeisesti pitänyt lantiota liian takana. Toisinaan esim. bussipysäkillä kun tuon "häntäluuta alle/eteenpäin" (en tiedä osaanko selittää oikein), se hetkeksi auttaa selkäkipuun. Joku kevät oli se fasettilukko ja siihen sain jotkut jumppaohjeet. Kuluvan vuoden alussa inisin polvista ja sain venyttelyohjeet jotka koskevat pohkeita sekä reiden etu- ja takasivuja. Olen noita venyttelyjä pyrkinytkin tekemään KM-treenien omasta päästä tehtävässä venyttelyosiossa lämmittelyn päälle. Ilmeisesti kaikenlainen venyttely olisi hyvä tehdä lihakset lämmenneenä. Kotona en varsinkaan viitsi aina riehua itseäni hikeen, joten sikäli ei välttämättä sitten venyteltyäkään tule. Niitä lankutuksia piti alkaa tekemään minsa kolmasti päivässä, mutta sekin projekti sitten hyytyi. Minulta jää kaikki mitä pitäisi tehdä yksin, ja sitten taas toisaalta olen kahdesti viikossa ryhmässä ja toisinaan esim. säkillä vk-loppuisin, ja se riittää minulle liikunnallista ihmisten ilmoilla oloa.  :P

Kiertopotku kuulema olisi hyväksi tälle corelle (vähän mystinen sana kyllä minulle). Harmikseni potkuissani ei oikein ole voimaa. Kun potkunyrkkeilyosaston ihmiset pääsevät asiaan, niin hehän potkaisevat niin että kuulostaa kuin mattoja tampattaisiin. Jos nyt oik. puolella minulla vielä jonkunlainen potku lähteekin, niin vas. puolella on vähän surkeampi. Toisaalta kaikilla treenaajilla on selvä puoliero niin että toisessa puolessa vain on enemmän voimaa kuin toisessa. Useimmiten kai voimakkaampi puoli on oikea puoli, mikäli ihminen on oikeakätinen.

Sitä olen miettinyt mitenkähän jonkun fysion havaitsema selkäni yliliikkuvuus mahdollisesti vaikuttaa. Kun istun sohvassa ja 7 kg kissa tulee syliini, painun syvemmälle selkänojaa vasten. Sohvani on kohtalaisen tukeva, eikä mikään täyslössö kuten nykyosohvat usein, mutta tuntuu että selkä kumminkin pääsee liian kaarelle taaksepäin työntyessään. Ehkä tulee jotain jännitystiloja jotka altistavat kivuille. Toisinaan sijoitankin pilatesrullan pystyyn selkärangan ja sohvan väliin, mutta ikävältähän se tuntuu. Sitä en tajua minkä takia konttorituolilla istumisesta selkä jäykistyy ja ei meinaa saada suoraksi kun nousee, tuoli on öpauttia paras mahdollinen mitä näitä nyt on. Ei mikään pilipalipaska, vaan aito konttorituoli. Epäilyttää tosin että tässäkin jännitystilasta kyse. Jos laitan jalat lattialle, pöytätaso on liian korkealla. Saadakseni käsivarret parhaalle mahdolliselle korkeudelle joudun pitämään jalkoja atk-pöytäni poikittaisin metallipalkin päällä, ja eihän siinä mitään rentoa oloa tule, vaan kokoajan on jännityksessä ettei jalat lipeä sen palkin päältä. Olisipa metallisaha niin sahaisin koko perkeleen palkin helvettiin ja laittaisin tilalle jonkin jalkakorokkeen joka pysyy paikoillaan, eikä tarvitse olla jännitystilassa.

Tämä ei ole ainoa paikka tai huonekalukokonaisuus jonka kanssa minulla on elämäni varrella ollut epämukava olo, joten noinkohan ongelmana olisikin pitkä selkäni? On vaikea saada kunnon ergonomiaa aikaiseksi tällaisen ruodon kanssa?

MrKAT

Ensin lensi lentokona ("pommi"kone) matalalla taajuudella. Mutta vain ajoittain.
Myöhemmin sitten kun sukulainen soitti niin vähän ajan päästä ääni kuulosti scifi-ufolta. Tai semmoiselta kuin lyhyilla aalloilla jossain elokuvissa, vääristyneeltä mongerrukselta  mutta vain vähän, ikäänkuin ylimääräinen sointu ja kaiku. Luulin että puhelinoperaattorilla on nyt joku vika.
  Luin sängyllä lehteä ja sama vika tuli naismeterologin ääneen. Ihmeellistä että MTV3:lla on sama vika.
Sitten aloin hoksata. Vika on ehkä  vain päässäni, vasemmassa korvassa. Tinnitus^2, hienostuneempi ja jalostuneempi. Mutta se tuli päälle vain kun pää oli vaaka-asennossa. Outoa.
  Eilen kuuntelin Youtubesta musaa. Vain hiukan normaalia kovemmalla ehkä.


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Juuli

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 21, 2019, 00:37:54
Ensin lensi lentokona ("pommi"kone) matalalla taajuudella. Mutta vain ajoittain.
Myöhemmin sitten kun sukulainen soitti niin vähän ajan päästä ääni kuulosti scifi-ufolta. Tai semmoiselta kuin lyhyilla aalloilla jossain elokuvissa, vääristyneeltä mongerrukselta  mutta vain vähän, ikäänkuin ylimääräinen sointu ja kaiku. Luulin että puhelinoperaattorilla on nyt joku vika.
  Luin sängyllä lehteä ja sama vika tuli naismeterologin ääneen. Ihmeellistä että MTV3:lla on sama vika.
Sitten aloin hoksata. Vika on ehkä  vain päässäni, vasemmassa korvassa. Tinnitus^2, hienostuneempi ja jalostuneempi. Mutta se tuli päälle vain kun pää oli vaaka-asennossa. Outoa.
  Eilen kuuntelin Youtubesta musaa. Vain hiukan normaalia kovemmalla ehkä.

Jaah. Minä kuulin  just ennen nukahtamista kauhistavan pjmauksen. Ei ollut mikään pikkupommi vaan oikein jysähti. Kuulin vielä jälkiäänetkin.
Nyt ne on hävinneet.


Norma Bates

Nyt kun mainitsitte, niin pitkään (vuosia?) tapasin kuulla jonkinlaisen kvääk kvääk -äänen tai vingutuksen aina kun kallistin päätäni, muistaakseni vasemmalle. Hemmetin vaikea kuvailla sitä ääntä. Mutta ei kuulu enää nykyään. Johtuneeko reippaammansorttisesta liikunnasta jota olen reilun vuoden harjoittanut?

Muisto Keijo Kullervo

Nyt on siis kyynelkanavaleikkaus suoritettu viime perjantaina.
Lopputarkastus on joulukuun 19 päivä ja vasta sen jälkeen voin alkaa tilaamaan kaihileikkausta - siis ensivuoden puolella oletettavasti.

Kaikki hyvin toistaiseksi

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - marraskuu 21, 2019, 09:32:28
Nyt on siis kyynelkanavaleikkaus suoritettu viime perjantaina.
Lopputarkastus on joulukuun 19 päivä ja vasta sen jälkeen voin alkaa tilaamaan kaihileikkausta - siis ensivuoden puolella oletettavasti.

Kaikki hyvin toistaiseksi

Muisto Keijo Kullervo

Hyvä kuulla! Tulipa nyt kaihista pitkäaikainen juttu, mutta onnea seuraaviin koitoksiin!

t. Xante

MrKAT

#403
Uskomatonta! Se telkkari honottaa kuin tinnituksessa taas. Mutta sama lähetys areenan+ tietokoneen kautta suuremmalla volyymillä ei. Eikä honota tv:kään kuulokkeiden kautta kuunneltuna. Osa tinnituksesta on/oli siis tv:n kaiuttimissa(!) Se näyttää olevan pahempi naisten äänellä = misogynisti-tv! ;D
JK. EIKUN sittenkin vasemmassa korvassani. Mutta vain tv:n kaiuttimien ääni. On tämä vaikeaa kun illuusio hämää minut kuin Mertarannan jääkiekon kebab-kioskille.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

^
Ei kai äänessä ole Anna-Maja Henriksson?  :P
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️