Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

Edellisiin liittyen tuli vielä juuri vastaan tämä: Jenkeissä päähän ammuttu mies ajeli itse autolla sairaalaan.

Ambulanssikyydin hinta siellä on kyllä itsessään jo kuolemantuomio, eli ratkaisu oli täysin järkevä. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Mä tunnen tyypin, joka yritti tappaa itsensä ampumalla. Hän ampui ohi...

Aave

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 08, 2020, 21:45:01
Mä tunnen tyypin, joka yritti tappaa itsensä ampumalla. Hän ampui ohi...
Voi niitä tapauksia, jotka ovat yrittäneet itsemurhaa haulikolla, ja jääneetkin siitä henkiin...
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

urogallus

Äsken kokeilin vetää leukoja. Jätin yhteen, kun selkä alkoi hiukan varoitella...

Kohta kävellen kauppaan.

urogallus

Kaupassa käyminen sujui. Ja juuri tulin 2,7km kävelylenkiltä. Aikaa siihen meni vain 36 minuuttia, mikä yllätti itseäni suuresti. Koko matkan ajan painoin oikean käden rystysillä ristiselkää. Ei ihme, että käsi vähän jumittaa nyt.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 10, 2020, 20:12:40
Kaupassa käyminen sujui. Ja juuri tulin 2,7km kävelylenkiltä. Aikaa siihen meni vain 36 minuuttia, mikä yllätti itseäni suuresti. Koko matkan ajan painoin oikean käden rystysillä ristiselkää. Ei ihme, että käsi vähän jumittaa nyt.

Ei varmaan parane neuvoa, mutta tosiaan itselleni lääkäri sanoi, että otas nyt aikasi. Että ei nyt reuhdota eikä ylitetä itseä eikä tehdä temppuja, vaan annetaan ajan kulua ja torkutaan.

Otti silti viidettä viikkoa, että alkoi kroppa tuntua oikeasti omalta. Jos pakko ei ole, niin miksi nyt kannattaisi rempoa jos iisimminkin voi ottaa?

T: Xante

urogallus

Saa neuvoa; en ota opikseni.

Sinun tällisi taisi olla nivelessä eikä lihaksissa? Minulla ei ilmeisesti ole mitään hajalla - alaselän lihakset vain resetoitiin. Ja olen kovassa kunnossa ja tottunut siihen, että toipuminen on nopeaa. Se voi toki johtaa harhaan.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: urogallus - maaliskuu 10, 2020, 21:26:13
Saa neuvoa; en ota opikseni.

Sinun tällisi taisi olla nivelessä eikä lihaksissa? Minulla ei ilmeisesti ole mitään hajalla - alaselän lihakset vain resetoitiin. Ja olen kovassa kunnossa ja tottunut siihen, että toipuminen on nopeaa. Se voi toki johtaa harhaan.

Minä onnistuin tälliintymään joka tavalla, vasen nilkka "nyrjähti", mutta koko kroppa oli mustelmilla. Pari tikkiäkin laitettiin. Mitään ei mennyt varsinaisesti hajalle, siis murtunut tai katkennut.

En itse ikinä ole myös niin pitkään puolikuntoisena, fiiliksessä, että kroppa ei ole minun, vaan kiristää ja juolii. En ole todellakaan kovakuntoinen, mutta olen aina ollut hyvässä kunnossa = en juurikaan sairastele. Siksi minäkin yllätyin, miten pitkään pitikään himmailla, mutta nyt olen todella tyytyväinen, että sen hampaat irvessä tein. Ei ole mitään jälkijuilintoja tai vihlaisuja.

T: Xante

Muoksis: eikun kumpi nilkka se oli? Oikea? No kuten sanottua ei tunnu enää missään ;D

urogallus

Hirmuinen makean nälkä on noussut. Liekö kipuun syömistä?

Tänään en käynyt kävelemässä, mutta venyttelin ahkerasti. Kivun kirkkain terä on kadonnut, mutta se on levinnyt laajemmalle, koko pakaraan ja hiukan etupuolen vatsalihaksiinkin.

Vaaraton Norsu

Mulla esiintyi viime kesän pienillä vaelluksillani polvikipua, erityisesti pitkissä alamäissä. Jälkimmäisen vaelluksen jälkeen kipu meni aika hitaasti pois. Jälkikäteen olen miettinyt, että ehkä mulla menee polvet pikkaisen turhan usein suoraksi ja lukkoon, jolloin tömäykset jalan osuessa maahan tulee turhan paljon nivelen vastaanottamaksi. Alamäkeen mennessä tuntuu polvissa helposti myös kaiken maailman vääntöjä. En osaa arvata, miten niitä voisi kävelytyyliään muuttamalla vähentää, mutta ehkä jos jalan osuessa maahan polvessa olisi vähän enemmän koukkua, lihakset ottaisivat suuremman osan voimista vastaan.

Oon aatellut hankkia vaellussauvat ja opetella kävelemään niitten kanssa kevään mittaan. Ryhtiäkin oon aatellut oikaista. Luulen, että se voisi muuttaa vähän sitä, miten polvet on jalan osuessa maahan. Painon pudotus ois luultavasti paras ratkaisu, mutta en tiedä, onnistuuko.

Mun teoria on, että jos / kun oikaisen ruotoni opetellessani parempaa kävelytyyliä, mun selässäkin ihan uudet kohdat tekee olemassaolonsa tiedetyksi ja tuntuu heikoilta ja kipeytyy. Lihakset on kytketty lihaksiin on kytketty lihaksiin. Ei voi muuttaa yhden rasitusta muuttamatta toistenkin.

      Tietenkään mun yritys muuttaa kävelytyyliäni ei välttämättä onnistu.

Norma Bates

Havahduin lopulta kunnolla siihen että olen yskinyt taas kerran viikkokausia ja hengenahdistustakin on. Senpä takia kaikki tuoksutkin alkoivat tuntua jo suorastaan rasittavan voimakkailta. Ruoan jälkeen yskittiin pitkään ja perusteellisesti ja sitä rataa. Siis koko hela hoito kaikkea mahdollista mitä minulla on ollut silloin kun ei ole lääkitystä päällä. Ja nythän on ollut jo vuoden, Seretide 50/100. Aloin ottamaan sitä tuplana, mutta siitä tuli kohtalaisen kaamea olo ja taisin saada treenin päälle rytmihäiriöitäkin nimenomaan tuon lääkkeen takia. Lopulta kävi ilmi että vaikka yhdistelmälääkkeen hoitavaa komponenttia onkin syytä nostaa että krooninen tulehdus keuhkoissa (=astma) tulisi hillityksi, niin toisena komponenttina olevaa pitkävaikutteista avaavaa ei voi nostaa ilman että iskee sivuoireet. Onneksi Seretideä on kolmea eri vahvuutta. No, ei kun pyytämään sitten uutta reseptiä.

Maanantaina soitin terveyskeskukseen ja hoitaja lupasi uuden reseptin eli sitä vahvempaa mikä on 50/250 mg. Lopulta kun resepti ilmestyi Kantaan, kävi apteekissa ilmi että en saa vahvempaa lääkettä, kun lääkäri oli mennyt kirjoittamaan uusinnan vanhasta eli liian miedosta lääkkeestä. Sitä onkin nyt Kannassa järjetön määrä, jostain syystä hän oli innostunut kirjoittamaan semmoisen läjän että normaalikäytössä se riittäisi varmasti vaikka vuoden, jos ei enemmänkin. Aiemminhan olen tavannut saada 3 satsia Kantaan, jotka kuitenkin haen yksitellen kun en viitsi yhden kuukauden sisällä maksaa kaikkia kolmea ja yksi pakkaus per kuu yleensä menee.

Tiistaina sitten yritin soittaa terveyskeskukseen ja sekoilin numeroiden kanssa, ja sekaisin oltiin terveyskeskuksessakin, koska netissä on kahta erilaista tietoa jotka kumoavat toisensa, soittoaikoja koskien. Onnistuin sitten jonkun ihmisen saamaan hollille ja sovittiin uudesta reseptistä, lisäksi pyysin että se vanha saa olla kanssa aktiivisena, niin siirryn sitten miedompaan takaisin (jos pystyn). Koko tiistain aikana en kuitenkaan lääkettä Kantaan saanut. Mutta ilmestyi sentään lopulta keskiviikkoaamuna. Mutta vain 2 satsia. Voi toki olla että se riittää. Ehkä ei, kun allergiakausikin alullaan.

Huomasin heti eron siihen että kiskoo Sereä tuplana 50/100 verrattuna siihen että vain yhden kerran 50/250. Kun avaava pysyy 50:nä, ei tule ällöttävän pinkeä olo keuhkoihin, niin pahaa vilutusta ja vapinaa kuin tuplista, ja eipä tuo sydänkään alkanut mitenkään oirehtimaan. Ei siis ihme että Sereä on kolmea eri vahvuutta (100, 250 ja 500) niin että avaava kuitenkin pysyy kokoajan 50:nä.

Terveyskeskuksessa on varmaan täysi hulina päällä. Joskus normaalimmalla kaudella olisi varmaan järjestetty niin että lääkäri soittaa minulle että keskustelen lääkityksestä. Nyt ne siellä ottavat kaikki mahdolliset mutkat pois. Voi varmaan tuntua itsekkäältä että minä sitten alan jotain lääkettä vinkumaan näinä aikoina, mutta kaikille on parempi että yritän saada astmani mahdollisimman hyvään hoitotasapainoon. Olisi pitänyt rukata lääkitystä jo ajat sitten, mutta tosiaan sitä niin huomaamattaan vaan liukuu siihen pahempaan jamaan, ennen kuin tajuaa että nyt ei hyvä heilu.

Muisto Keijo Kullervo

Nyt vihdoin tänään noin kahdentoista maissa leikataan oikean silmän kaihi ja laitetaan uusi keinolinssi paikoilleen...

Mutta, Mutta...

Olen kolmasti joutunut perumaan kyynelkanavan tukkeutumisen johdosta ko. leikkauksen ja siirtämään myöhemmäksi... Nyt pitäisi olla kunnossa leikkaukseen.

Kunhan ei vain koronavirus viime hetkellä tee mutkia matkaan?

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Kopek

Toivottavasti menee hyvin.

Xantippa

Samaa toivon minäkin, hyvää seikkailua ja leikkailua!!

T; Xante

Norma Bates

Kaihileikkaus kuulostaa hurjalta touhulta silloin kun se tehdään niin että potilas on hereillä (minä en moiseen pystyisi, saisin paniikkikohtauksen). Kuulin erään lääkärin juttelevan että kun oli ollut vetämässä pois potilaan omaa mykiötä ja ote lipsahti ja lääkäriltä pääsi kirosana, oli potilas itse häntä lohdutellut että kyllä se siitä.

Noitahan tehdään kai miltei ihan liukuhihnalta, eli on ihan peruskauraa sairaaloissa. Ja tuskinpa tässä nyt enää koronakaan ehtii asiaa sotkea tänään.