Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Usonhan mie, kysymys oli nyt vanhoista lääkkeistä jotka sain viime vuoden kesäkuussa silloiseen alaselän kipuun, noidannuoli kai sekin. Onhan se harmittanut etten hoksannut sanoa silloin puh.keskustelussa lääkärille joka sanoi kirjoittavansa Sirdaludia että älä tommosta p...skaa kirjota. En silloin muistanut että olin kokeillut ko. lääkettä jo 1998 ja joku toinenkin kerta, ja turhaksi havainnut.

Se selkäkipu viime vuonna meni sitten pääasiassa itsellään ohi.

Jos vielä tulee jotain eikä öpaut kolmessa päivässä hellitä, niin takuulla jo muistan kakaista että Sirdalud ei auta. Nyt en tämän niskan takia ollut yhteydessä mihinkään tahoon. Päätin katsoa että tokeneeko itsellään, kun netin tietosivuilla luki että pari kolme päivää tai enintään viikko.

Ja Sirdalud on nyt totaalisesti turhaksi todettu.


Xantippa

Minulla oli alkusyksystä itselleni aivan epätavallinen niskakipuperioodi, tuli mieleen näitä lueskellessa. Niskoihin sattui ihan stanasti joka ikinen yö, yritti sitten mitä asentoa hyvänsä tyynyllä millä tahansa. Todella kipu oli aivot räjäyttävä, heräsin siihen, että niskoihin (ja sitä kautta päähän) sattuu niin, että itku ei ollut kaukana. Piti sitten varovaisesti, varovaisesti kääntyä sille kyljelle, millä kulloinkin kykeni elossa miten kuten olemaan. Joskus asento oli myös selällään, mutta harvemmin.

Särkylääkkeitä en juuri syönyt, kun ei niitä käsillä ollut ja olen (väärässä?) käsityksessä, että ei tavalliset särkylääkkeet edes lihaskipuihin auta. Lääkäriin asti en saanut lähdettyä, kun oudosti aina päivisin kivut vähenivät lähes olemattomiin, eli päivällä eivät niskat juuri vaivanneet, mutta yöllä alkoi helvetti. Joka aamu vannoin meneväni jonnekin, mutta aina jotenkin päivä vei mennessään.

Tätä kesti parisen viikkoa ja yhtenä iltana kivut olivat poissa. Että olisiko sitten joku nuoli tuokin ollut?

Ihan kamalaa oli, sen vain sanon.

T: Xante

Norma Bates

Itse epäilen että fibromyalgiani aiheuttaa jonkinlaista lihaskireyttä mikä sitten johtaa tällaiseen. Tulehduskipulääke olisi varmaan ollut parempi kuin kipulääke, mutta olen niille allerginen. Sitä ihmettelen että miksi lääkäri sanoi viime vuonna että Sirdalud tavallisesti yhdistetään parasetamoliin, kun minulla oli se alaselän kipu. Melkein voisi sanoa että "hyödytön lääke yhdistetään toiseen hyödyttömään lääkkeeseen". Eihän para auta minulla kovin usein edes kuukautiskipuun. Päänsärkyyn todennäköisimmin.

Liikunta on lääke on myös yksi hyödytön sanonta jos on fibro, koska näytän saavan pohkeetkin sikakireiksi jos kävelen paljon. Ehkä "liike on lääke" vielä jotensakin menee, kun löytää ne rajat mikä on itselle liikaa tai liian vähän.

Kylmägeeli on useimmiten tuonut edes hetken helpotuksen. Niskassa sekään ei auttanut millään tavalla. Ei myöskään lämpö. Hierontapallo (sellainen "piikikäs") taisi jopa pahentaa kipua.

Muisto Keijo Kullervo

Iskias vaivaa... Vasen jalka - kolmoislihas pakarassa vaivaa iskiashermon kanssa - ja jalka tönkkänä, mutta...

Vaimo itseopiskeli lääkkeitä oman vaivan kanssa ja neuvoi:
- Ota Panadoltabletti kofeiinitabletin kanssa niin auttaa paremmin.
Tein niin ja kipua ei ole oikein ensinkään ensimmäiseen kuuteen tuntiin.

Huomenna pitänee tilata lekuri, mutta näillä mennään.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 30, 2020, 15:59:33
Itse epäilen että fibromyalgiani aiheuttaa jonkinlaista lihaskireyttä mikä sitten johtaa tällaiseen. Tulehduskipulääke olisi varmaan ollut parempi kuin kipulääke, mutta olen niille allerginen. Sitä ihmettelen että miksi lääkäri sanoi viime vuonna että Sirdalud tavallisesti yhdistetään parasetamoliin, kun minulla oli se alaselän kipu. Melkein voisi sanoa että "hyödytön lääke yhdistetään toiseen hyödyttömään lääkkeeseen". Eihän para auta minulla kovin usein edes kuukautiskipuun. Päänsärkyyn todennäköisimmin.

Liikunta on lääke on myös yksi hyödytön sanonta jos on fibro, koska näytän saavan pohkeetkin sikakireiksi jos kävelen paljon. Ehkä "liike on lääke" vielä jotensakin menee, kun löytää ne rajat mikä on itselle liikaa tai liian vähän.

Kylmägeeli on useimmiten tuonut edes hetken helpotuksen. Niskassa sekään ei auttanut millään tavalla. Ei myöskään lämpö. Hierontapallo (sellainen "piikikäs") taisi jopa pahentaa kipua.
Ihan välilevytyräkin saa pohkeet sikakireiksi, ja varsinkin säären etuosan. Se aiheuttaa semmoisen vannemaisen kivun, ja säären etuosaa tekee mieli paikuttaa jollain vasaralla kireyden vähentämiseksi.

Jos pohjekipusi johtuvat väilevytyrästä lanneselässä, kannattaa aktivoida core ja teenata core-lihaksia eli vartalon tukilihaksia, eli lihaskorsettia. Tästä olen vuosien varrella laittanut monia linkkejä mm. youtube-jumppiin (google haku: lower back rehab exercises).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Vannemaista kipua ei ole ollut. Toissakesänä kun vasen pohje oli pahana, kipu oli sellaista että kun astui vas. jalalla, oli kuin pohkeen lihaksia olisi leikattu kahtia. Hommasin neopreenisen pohjetuen. Sen kanssa pystyi liikkumaan nilkuttamatta kivusta huolimatta, ja sitten se kipu aikanaan hävisi. Luulen että tuen tuottamalla lämmöllä oli merkitystä asiassa. Kylmä, kostea ja veto ovat fibrootikolle pahasta.

Norma Bates

Fibro voi kuulema aiheuttaa flunssan tuntuakin. Noinkohan se selittäisi kuudetta päivää jatkuvan lämpöilyn joka välillä 37,2 - 37,5. Pari kertaa käyty normaaleissakin lukemissa. Ei tunnu kuumesairaalta. Ihan alussa oli nenä vähän märkä, mutta saattaa mennä allergisen astman piikkiin. Tänään on niska ja pää kipeä. Käsittelin eilen niskaa piikki- eli akutyynyllä. Ilmeisesti ei saa, koska fibro. Aiemmin syksyn mittaanhan minulla oli niskan noidannuoli, ja sitä ennen olin käynyt selän hieronnassa ja käsitellyt itse niskaani kovamuovisella nystyräpallolla.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 23, 2020, 17:03:29
Ikävän pienen krempan sain noin viikko sitten.

... eli tuosta kolhusta on nyt noin kaksi kuukautta  :o

Käytin kätöseni lääkärillä viime viikolla, kun useampana yönä peräkkäin heräsin kipuun. Ilmeisesti sormi oli jotenkin tarttunut petivaatteisiin tai jotain, kun se alkoi yöllä kipuilemaan. Vähän arvelin, että ei sille mitään lääkärikään voi, mutta käytänpä kuitenkin, kun kerran sattumoisin huomasin, että minulla on tapaturmavakuutuskin olemassa. Enpä tuotakaan ole ikinä joutunut käyttämään, kun edellinen vähän pahempi juttu sattui työmatkalla.

Oli oikein mukava lääkäri, joka kuunteli asiani ja teki kysymyksiä. Kuvaukseen laittoi varmuudeksi, vaikka hänkin epäili, että luita ei ole rikki. Mutta kun se on sama käsi, jossa on jo rautaa ranteessa ja ruhje osui niinkin lähelle aikaisempaa murtumaa, niin hyvä se on varmistaa.

Kuvissa ei mitään tähän uuteen kolhuun liittyvää näkynyt, mutta aiemmasta on joku luuhippunen siellä edelleen irti ja se tuskin ikinä tulee kiinnittymään. Samoin yksi palanen, jota leikkauksessa ei laitettu paikalleen, oli kiinnittynyt kyynärluun päähän hiukan erikoisesti, mutta siitä tuskin on haittaa ollut.


Oma diagnoosini oli lääkärin mielestä oikeaan osunut, että joku tuntohermo on vioittunut sen lisäksi, että jotain ruhjetta on pehmytkudoksiin tullut. Sain viikon kuurin tulehduskipulääkettä, joka kylläkään ei tunnu auttavan hermokipuun ollenkaan. Ei ollut ylläri.

Aika mielenkiintoinen on kipu, kun tuntohermo saa osumaa. Välillä se vihloo samaan tapaan kuin kylmä hampaissa, välillä siinä on pistävä polte kuin työnnettäisiin kuumaa neulaa kämmensyrjään ja välillä siinä ei tunnu yhtään mitään. Muuten käteen sattuu vain, kun kämmensyrjän puolelle kohdistuu sivuttaista painetta, jonka jälkeen on sitten vain ihan tavallista särkyä.

Tuo nyt voi kestä pitkäänkin. Mitään ennustetta ei ole.
Kestokipu on kuin suru. Sen kanssa oppii kyllä elämään, mutta silti se vituttaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Takapuoli ja osin selkä kipeänä tai kipeytyy herkästi joten tein nyt taas niinkuin muinoin selkä pahana pari kertaa aiemminkin:
Tuoli pöydälle ja läppäri tuolille. Nettihommelit vain seisten lähimmän viikon.
Lepoilut lattialla maton päällä, tyynyttä.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Lääkärireissun jälkeen aika nopeasti käsi lähtikin paranemaan. Naureskelinkin itsekseni, että olipas tehokas lääkäri, kun pelkällä katsella sai aikaan paranemisen alkua tai sitten koko kipu olikin vain kuvittelua. Edelleen pikkusormi oli hiukan jäykähkö etenkin aamuisin ja edelleen tunsin, että käsi oli saanut aika pahasti osumaa, mutta ne hermokivut olivat vähentyneet lähes olemattomiin. Edelleen esimerkiksi ison teemukin pitäminen oikeassa kädessä oli hankalaa, kun sivusuuntainen paine tuli pikkusormelle asti, vaikka mukia piti pääasiassa muilla sormilla.

Nyt viime yönä heräsin taas moneen kertaan, kun ne polttavat, viiltävät ja pistävät kivut on palanneet. En ymmärrä mitä on tapahtunut, sillä en ole huomannut osuneeni mihinkään uudelleen. Takapakki paranemisessa harmittaa, mutta jäätelö kyllä hiukan lohdutti :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Ostin eilen Tokmannilta suklaakonvehtirasian. Tuoteselosteessa luki, että tuote saattaa sisältää jäämiä hasselpähkinöistä ja maapähkinöistä ja muustakin. En ottanut varoitusta vakavasti, koska samanlainen varoitus on monissa suklaatuotteissa varmuuden vuoksi.

Nappasin yhden tai kaksi konvehtikaramellia ja sain allergisia oireita. En kuitenkaan osannut yhdistää oireita konvehteihin, koska minulla on vähän väliä allergisia oireita pölykämpässämme. Nappasin yhden allergiatabletin.

Myöhemmin illalla aloin katsoa televisiota ja nappailin lisää edellä mainittuja konvehteja. Söin niitä aika monta. Tällöin aloin saada lisää allergisia oireita, ja ne olivat (tabletista huolimatta) aivan toista luokkaa kuin ensimmäisellä kerralla. Vasta nyt osasin yhdistää oireet ja niiden aiheuttajan. Olin kurjassa kunnossa. Silmiä kutitti mielettömästi ja aivastelin kymmeniä kertoja ja ... useimmat tietänevät allergian oireet, joten turha kai niitä on tämän tarkemmin selostaa. Olo oli kuin pahimmassa heinänuhakohtauksessa. Henki sentään vielä kulki, vaikka olo alkoikin olla "astmaattisen" tuntuinen. Lopetin television katsomisen ja yritin helpottaa vointiani huuhtelemalla kasvoja lämpimällä raanavedellä ja hengittämällä kattilasta höyryä (vähän sama vaikutus eli lämpöä ja kosteutta). Lopulta luikin nukkumaan.

Vielä tänäänkin on ollut väsynyt ja "pökräinen" olo. Seuraavan kerran otan hasselpähkinävaroituksen tosissaan.

Ne olivat tällaisia:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bohme-madame-pompadour-150-g-kirsikkakonvehti

Asiasta toiseen:

Tämän artikkelin kuvaus sopii meidän huusholliimme ja tapauksemme, mutta en oikein ole innostunut tuosta sanasta. Rojua nimittäin kertyy ilman, että sitä aktiivisesti keräilisi. Kaiken maailman tyhjät pahvilaatikot ja mainoslehdet ja muu roska vain jää viemättä pois. Kyllä minä raskin heittää reikäiset sukat ja muut tämän tyyppiset roskiin. Silti niitäkin pyörii tavaroiden seassa.

Tämä on älyttömän lamaava ja elämänlaatua heikentävä ongelma. Mutta mitä sille tekisi? Ongelma ei ole ratkaistavissa. Tietyn pisteen jälkeen siivoaminen on mahdotonta, jos a) joutuu asumaan talossa siivouksen ajan ja b) jos ei ole rahaa vaadittaviin järjestelyihin.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01100

Tämä jälkimmäinen kuvaus pätee ehkä jossakin määrin minuun.

https://mielenihmeet.fi/mika-on-hamstraushairio/

kertsi

#746
^
Voisikohan kunnan sosiaalitoimi voisi olla se instanssi, josta voisit saada apua? Tiedän, että järkkäsivät eräälle ystävälleni asunnon hissitalosta, kun tämä oli murtanut jalkansa. Ehkä auttaisivat raivauksessa, järkkäisivät tilapäisasunnn tai jotain?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

#747
Yksi ongelma on se, että roskat ja tärkeät asiat ovat sikin sokin sekaisin. Ei sellaiseen ympäristöön voi päästää ketään vieraita ihmisiä "raivaamaan". Kyse on arkeologin tarkkuudella tehtävästä työstä.

Oma ideani on se, että sulkisin yhden huoneen kerrallaan muusta talosta ja tyhjentäisin siellä olevat tavarat ikkunan kautta ulos, johon olisin pystyttänyt ison tilapäisen "teltan" tavaroita varten. Siellä (tai ulkona, jos  sää sallii) lajittelisin tavarat roskiin ja säilytettäviin ja säilytettävät vielä erikseen, niiihin jotka on tarkoitus palauttaa taloon, ja niihin, jotka on tarkoitus viedä muualle. Kun huone olisi tyhjä, imuroisin ja pesisin sen.

Tuolla tavalla kävisin läpi talon huone kerrallaan.

Siivottavan huoneen sulkemisen tarkoitus olisi se, ettei pöly leviäisi asuintiloihin.

Miksi en ole tehnyt noin?

Siksi, että ei ole sitä isoa "telttaa". Tarvitsin teräsmateriaaleja kehikon tekemiseen, ja materiaalien hakemiseen tarvitsisin auton perävaunun, jolla voi kuljettaa pitkiä esineitä. Minulla on tällainen vaunu, ja olen kunnostellut sitä. Se on lähes valmis, mutta se on paikassa, johon ei pääse talven aikana. Se jää siis muutamaksi kuukaudeksi tavoittamattomiin. Yksi pieni lisäongelma on "kauppakauhuni" eli arkuuteni asioida liikkeissä, joista tuollaisia pitkiä terästankoja myydään. Ehkä saan sen voitettua, jos kaikki muu on kunnossa.

Ja sitten on tietysti rahakysymys. Terästangot maksavat. Ehkä minulla on rahaa tarpeeksi. Kaikki tuo pitää vain tehdä.

Pienemmän mittakaavan suunnitelma on ollut käyttää talon ulkoverantaa jonkinlaisena tilapäisenä suojapaikkana tavaroille siivouksen aikana. Onhan sekin katettu tila. Ongelma on vain siinä, että ulkoverantakin on täynnä rojua. Sen ovea ei saa edes helpolla auki, koska ovi avautuu sisältä päin, eikä oven lähelle pääse romukasan läpi.

Ja koko ajan tässä kuviossa kummittelee pölyongelma. Kun vähänkin koskee tavaroihin, pöly lähtee liikkeelle, ja saan allergisia oireita. Pöly on ehkä kaikkein suurin ongelma tässä kysymykessä.

Siivosin toissapäivänä leikkimökkiä tarkoituksena saada raivattua sinne tilaa, mutta leikkimökkikin on täynnä tavaraa. Siivoaminen ei auttanut mitään. Myös autotalli on kattoon asti täynnä. Talon pihassa oleviin vanhoihin autoihinkin on sullottu tavaraa, vaikka ne ovat todella huonoja säilytyspaikkoja. Kaikki homehtuu.

Ja jos jonkin paikan saakin siivottua, se palautuu sotkupesäksi muutamassa viikossa. Siivosin yhden pienen huoneen keväällä, ja nyt se alkaa olla melkein kuin ennen.

Ulkopuolisen voi olla vaikea ymmärtää tätä asiaa. Ongelmaa salaillaan äärimmäisyyksiin asti. Ei siitä mennä kertomaan kenellekään.

Vähän tämän näköistä on meilläkin, mutta keittiössä sentään voi vielä puuhailla. Ruokapöydän ääreen tosin mahtuu vain yksi ihminen kerrallaan. Kirjoitan tätä parhaillaan siinä. Tiskiallaskin on kunnossa. Vesiraana on korjattu muoviletkulla ja kiristimillä, eli virityksiä on. Meillä on enemmän paperia ja vaatetavaraa, ei tuollaista teknistä tavaraa, vaikka on sitäkin.

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/e0d49fd6-6a90-450d-b8e3-012d602261ea

kertsi

#748
Sinulla sentään on jokin suunnitelma, ja sehän on jo ensiaskel.

Tuo, että roskat ja tärkeät asiat ovat sikin sokin on selkeä ongelma. Ja tekee vaikeammaksi ulkopuolisen tulla sörkkimään kamakasoihin. Voisiko yksi lähestymistapa olla, että ulkopuolinen kerää jätesäkkeihin tai laatikoihin kaiken roskaksi luokittelemaansa, ja tuo sinulle, joka odotat verannalla, jossa käyt läpi jätesäkkien sisällön? Kolmas henkilö voisi ottaa kopin heti, kun olet käynyt läpi yhden roskasäkin tai -laatikon, ja vaikka polttaa pihalla tynnyrissä kaiken roskaksi luokittelemasi palavan. Säilytettävät veisit siihen keväällä tyhjentämääsi huoneeseen.

Jos kasaat ylimääräisen "huoneen" eli teltan, eikö sekin tule vaan täyttymään kamalla? Eikö olisi loogisinta vaan tyhjätä veranta, ja käyttää sitä välivarasto-"telttana"? Jos kamat kerran ovat verannalla (tai autoissa ulkona), ne eivät liene arvokkaita (muuten niitä ei olisi laitettu säiden armoille)? Jos saat verannan tyhjättyä, voisiko siihen virittää jokin pressu lumentulon ja sateen estämiseksi sen aikaa, että saat kamat sortteerattua?

Tai käyttää sitä keväällä tyhjentämääsi huonetta "välivarastona" ("teltan" tai verannan sijaan)?

Tai kolmantena vaihtoehtona olisi itse kulkea jätesäkin tai laatikon kanssa, ja aloittaa keräämällä kaikki roskat huoneesta ja viedä ulos (peräkärryyn?) asti, etteivät sekaannu säilytettäviin. Tai tehdä työ jonkun toisen ihmisen läsnäollessa, ks. alla, "valvova silmä".

Itse haaveilen isompaan asuntoon muutosta, mutta olen varma, että sekin täyttyy yhtä pahasti kuin tämä nykyinenkin. Hoarderin ei kannata hankkia lisää tilaa, eikä lisää säilytysvälineitä (hyllyjä, laatikoita jne.).

Useatkin ystävät ovat tarjoutuneet jeesaamaan kamojen sortteeraamisessa ja poiskuljetuksessa. Eräässä vaiheessa oli pakko luopua aika isosta varastosta, ja siinä oli todella suuri apu ystävistä ja eräästä sukulaisesta - kun on "valvova silmä" läsnä, ei kehtaa säilyttää niin paljon roskalta näyttävää kamaa. 
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Onko vuosi hyvä aika kääntää takkia? Vuosi sitten olin tiukasti kirkasvalolamppua vastaan ainakin, jos valoa tyrkytetään pyytämättä.


Lainaus käyttäjältä: Hippi - joulukuu 27, 2019, 16:45:26

VR ja HKL pohtivat kannattaisiko joukkoliikennevälineisiin asentaa kaamosväsymystä vähentäviä kirkasvalolaitteita
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen THL:n tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan kaamosoireita voitaisiin pyrkiä vähentämään myös parantamalla joukkoliikennevälineiden valaistusta.
Professori Partonen sanoo, että joukkoliikennevälineet voisivat sopia valohoidon ottamisen paikaksi erityisesti työmatkalaisille, sillä väsymyksen on todettu vähenevän oleskelemalla kirkasvalolaitteen alla aamuisin viitenä päivänä viikossa noin puolisen tuntia.
Tutkimusten mukaan lähes kolmasosalle väestöstä pimeä aika aiheuttaa runsaasti väsymyksen oireita.
....


Ja osa sitten joutuu käyttämään aurinkolaseja pimeimpään kaamosaikaan. Itselläni ainakin tuo kirkasvalo tuntuu tunkeutuvan silmien läpi takaraivoon asti ja tuntuu todella epämiellyttävältä.

Olen tänä kaamoksena tuntenut itseni poikkeuksellisen saamattomaksi. Aamulla odottelen läppärin ääressä, että päivä valkenisi ja kun se tosiaan joinain päivinä hiukan valkeneekin, niin hetken kuluttua onkin jo uudelleen pimeää kuin peikon persiissä.

Useampi ihminen on tarjonnut vinkiksi kirkasvalolamppua, jota ei tarvisi kuin puolisen tuntia siinä aamupalan yhteydessä käyttää, niin siitä kuuleman mukaan riittää virtaa pitkäksi aikaa. Ovat jopa omakohtaisia kokemuksia kertoneet. Toinen idea on ollut se kelloon kytketty valo, joka vähitellen kirkastuu heräämisaikaa lähestyttäessä. Tuo olisi ehkä myös ihan kiva, jos olisi säännöllinen heräämisaika. Tosin, ei minua ole ikinä valo estänyt nukkumasta.

Nyt pitäisi saada vaan niin paljon itsestään irti, että saisi käytyä kaupassa, jossa noita myydään. Niitä toki on tässä lähelläkin, mutta tuo valolaite ratkaisisi myös sen, mihin saan upotettua ko. kaupan lahjakortin. Voi jäädä jopa välipäivillekin, jos silloin olsii vähemmän väkeä kaupassa.

Onko kellään hyviä tai huonoja kokemuksia kirkasvalolampusta kotikäytössä?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️