Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Nytpä tulikin mielenkiintoinen seikka esille, muuan ihminen mainitsi valkosolut kun on ollut puhetta näistä minun nivelkivuistani. Olisiko tosiaan kysymys siitä että elimistöni on riehaantunut liikaa jotain ihan mitätöntä infektiota alunperin taltuttaessaan?

Tuli nimittäin muistikuva että jossain sairaudessa terveet, nuoret ihmiset ovat kuolleet sen takia että heidän kehonsa puolustautuu liian ärhäkästi. Meniköhän se niin että valkosoluja kertyy liikaa johonkin paikkaan, tai syntyy liikaa? Jokatapauksessa ne voivat aiheuttaa blokin ja hengenvaara uhkaa. Mitäs jos niitä kertyy niveliin?

Norma Bates

Kävin fysioterapeutilla. Siinä tuli sen verran asiaa että taas on pää pyörällä, mutta yritän koostaa olennaisen, jos osaan.

Fys. arveli että oli alkuperäisen, osin jo ennen Kravia alkaneen vihlonnan syy mikä hyvänsä, niin nykyään oireita saattaa ylläpitää treenaus. Kuulema rankemmassa harjoittelussa voi tulla kuumeenkaltaisiakin tuntemuksia. Lisäksi minulla on jalat viturallaan sinne sun tänne ja voimakas lihasjännitys ainakin pohkeissa.

Kun kyykistyn, polveni kuulema osoittavat sisäänpäin vaikka jalkaterät osoittavat ulospäin. Ei kuulema ole väliä ovatko polvet/jalkaterät suorassa vai vähän viistossa, kunhan ne keskenään osoittavat samaan suuntaan. Kyykkyjä olisi kuulema tarpeellista tehdä, ainakin sitten kun ne eivät tunnu enää pahalta. Lihasjännitysten pehmentämiseen sain venyttelyohjeita ja pilatesrullan kanssa kannattaisi rullailla pohkeita. Tasapaino minulla on myös kehno ja siihen suositteli 5 - 10 min seisomista tasapainotyynyn päällä. (Minulla on sekä rulla että tyyny entuudestaan, tyynyn kanssa en ole tehnyt muuta kuin istunut ja rullalla olen yrittänyt helpottaa fasettilukkoa jos sitä pukkaa.)

Omalääkäri aikoinaan sanoi että kulumat polvissa ovat toispuoleisia sen vuoksi että kävelen jalkaterät ulospäin osoittaen, ja kysymykseeni kannattaisi jatkossa kävellä jalkaterät suorassa vastasi kyllä. Tässä fys. oli eri mieltä ja sanoi että jos alan väkisin pitämään jalkateriä suorassa, se voi aiheuttaa kipuja lonkkiin. Hänen mielestään kulumat ovat tosi yleisiä ja niitä alkaa tulemaan jo kolmikymppisillä (että niistä kaiketi kokolailla viis).

Sitten minulla on vielä isovarpaat taipuneet osoittamaan "sisäänpäin" eli kohti varvasriviä. Tämä tila on miltei vaivaisenluu. Erikoista on että en käytä korkokenkiä enkä kapeita avokkaita tms. mikä olisi painanut jalkoja, mutta niin ne vaan ovat tuommoisiksi menneet. Taisikin kesän mittaan välillä hangata jalkineet niihin kohtiin joissa perinteisesti tuo vaivaisenluu siis sijaitsee.

Periaatteessa jalkojen milteipä kaikki probleemit voivat selittyä sillä että nuo kaikenlaiset taipumat (polvien, varpaiden) sinne sun tänne ja lihaskireys kiusaavat toinen toistaan ja treeni rasittaa. Mutta mysteeriksi jäivät tyystin ranteet ja kädet, jotka ovat viime päivinä kyllä tuon tuostakin vihloneet. En keksi mitään erityistä rasitusta mikä niihin kohdistuisi. Eli voi tässä vielä joku tulehduskin muhia.

Treenien suhteen minusta tuntuu että tärkeintä olisi säännöllisyys. Eli niitä olisi tasaiseen tahtiin sen 2 - 3 krt viikossa, eikä miten sattuu kuten nyt pyhien takia oli. Yritän opiskella venyttelyohjeet että hyödynnän niitä treeneissä silloin kun ohjaaja kehottaa venyttelemään - sitä kun ei ohjata millään tavalla, vaan jokainen tekee sen oman mieltymyksensä mukaisesti.

Socrates

Jalkaterät väkisin sisäänpäin käännettynä ei kukaan pysty pitkään kävelemään. Varsinkin ponnistusvaiheessa jalkaterä ottaa tarvitsemansa ulkokierron, jonka väkisin rajoittaminen esimerkiksi nastakengällä vain kipeyttää polven.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

#18
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 08, 2019, 11:34:13
Lisäksi minulla on jalat viturallaan sinne sun tänne ja voimakas lihasjännitys ainakin pohkeissa.

Kun kyykistyn, polveni kuulema osoittavat sisäänpäin vaikka jalkaterät osoittavat ulospäin. Ei kuulema ole väliä ovatko polvet/jalkaterät suorassa vai vähän viistossa, kunhan ne keskenään osoittavat samaan suuntaan.
Tuo boldaamani on juuri se, mitä sinulle muistaakseni useampaankin kertaan kerroin jatkumolla. Tuossa on taustalla se, että jos jalkaterät ja polvet sojottavat eri suuntiin, aiheuttaa se vääntöä polveen. Tuo "pihtipolvinen" kyykky petaa taatusti ongelmille ennemmin tai myöhemmin.

(Toinen asia, minka kyykystä taisin mainita useampaan kertaan oli, että paino pitää pitää takana ja kantapäillä (ei päkiöillä) - ja oikein siis työntää takapuolta taaksepäin - , ja että polvilinjan on hyvä olla menemättä edemmäs kuin jalkaterälinjan - eli liike siis suuntautuu taakse ja alas. Kolmas asia taisi olla, että kovin syviä kyykkyjä ei huonolla tekniikalla ja nivelrikkoisilla polvilla ehkä kannata tehdä. Ainakin aerobicissä varoitellaan äärirasituksista eli jos polven kulma on vielä linkkuun taittuneepi kuin 90 astetta. Ja neljäs, että kipua varmaan kannattaa kunnioittaa - jos sattuu, teet jotain semmoista, mistä ko. kehonosa voi vaurioitua. Kipu on varoitussignaali, jota kannattaa yleensä kuunnella.)

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 08, 2019, 11:34:13
Kyykkyjä olisi kuulema tarpeellista tehdä, ainakin sitten kun ne eivät tunnu enää pahalta.
Jalkojen ja takamuksen lihaskuntoa voi kyllä treenata muutenkin, esim. jalkaprässissä.
Itselläni jalkaprässi ei satu polviin, mutta kyykky sattuu.
Jos meinaat kyykätä, kyykkää peilin edessä niin että näet liikeradat edestä ja sivulta.
Jos suinkin mahdollista, palkkaa vaikka personal trainer esim. 30 + 30 minuuttia opettamaan sinulle turvallinen kyykkytekniikka, tai ainakin pyydä krav-ohjaajalta hieman henk.kohtaista apua sen jälkeen kun olet selittänyt tilanteen.

LainaaLihasjännitysten pehmentämiseen sain venyttelyohjeita ja pilatesrullan kanssa kannattaisi rullailla pohkeita. Tasapaino minulla on myös kehno ja siihen suositteli 5 - 10 min seisomista tasapainotyynyn päällä. (Minulla on sekä rulla että tyyny entuudestaan, tyynyn kanssa en ole tehnyt muuta kuin istunut ja rullalla olen yrittänyt helpottaa fasettilukkoa jos sitä pukkaa.)
Tasapainolauta on vielä parempi, mutta tyyny on hyvä aloituslaite, jos vielä ei ole kummoinen tasapaino hallussa.

LainaaOmalääkäri aikoinaan sanoi että kulumat polvissa ovat toispuoleisia sen vuoksi että kävelen jalkaterät ulospäin osoittaen, ja kysymykseeni kannattaisi jatkossa kävellä jalkaterät suorassa vastasi kyllä. Tässä fys. oli eri mieltä ja sanoi että jos alan väkisin pitämään jalkateriä suorassa, se voi aiheuttaa kipuja lonkkiin. Hänen mielestään kulumat ovat tosi yleisiä ja niitä alkaa tulemaan jo kolmikymppisillä (että niistä kaiketi kokolailla viis).

Mulla on se käsitys, että kyllä ihan normaaliin askeltamiseen kuuluu hieman - siis lievästi - ulospäin sojoittavat jalkaterät, ei suoraan eteen (catwalk-kävely ja balleriinojen kävelyt eivät tähän ryhmään kuulu). Ihan suoraan eteenpäin sojottavat jalkaterät tuntuisi ihan ajatuksenakin hankalalta pidemmän päälle, puhumattakaan sisäänpäin kääntyneistä, mistä jo tulee vääntöä polviinkin kai. Unohdin tästä kirjoittaa aiemmin jatkumolla, vaikka tarkoitus oli.

LainaaSitten minulla on vielä isovarpaat taipuneet osoittamaan "sisäänpäin" eli kohti varvasriviä. Tämä tila on miltei vaivaisenluu. Erikoista on että en käytä korkokenkiä enkä kapeita avokkaita tms. mikä olisi painanut jalkoja, mutta niin ne vaan ovat tuommoisiksi menneet. Taisikin kesän mittaan välillä hangata jalkineet niihin kohtiin joissa perinteisesti tuo vaivaisenluu siis sijaitsee.
Liian lyhyet kengätkin (tai jopa liian pienet sukat?) voivat tuollaista aiheuttaa.

LainaaPeriaatteessa jalkojen milteipä kaikki probleemit voivat selittyä sillä että nuo kaikenlaiset taipumat (polvien, varpaiden) sinne sun tänne ja lihaskireys kiusaavat toinen toistaan ja treeni rasittaa.
Kyllä, jos kineettinen ketju vuotaa jostain kohdassa, muut kehonosat pyrkivät kompensoimaan asiaa, ja ongelmia voi tulla jossain ihan muualla (ääriesimerkki jalan asennon virhe -> niskakipuja). Lihastasapaino on tärkeää (esim. ojentajien ja koukistajien voiman suhteet), ja lihasrentouskin.

Lainaa
Treenien suhteen minusta tuntuu että tärkeintä olisi säännöllisyys. Eli niitä olisi tasaiseen tahtiin sen 2 - 3 krt viikossa, eikä miten sattuu kuten nyt pyhien takia oli.
Kuulostaa järkevältä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin, että treeni edistää terveyttä, eikä hajoita kehoa.

LainaaYritän opiskella venyttelyohjeet että hyödynnän niitä treeneissä silloin kun ohjaaja kehottaa venyttelemään - sitä kun ei ohjata millään tavalla, vaan jokainen tekee sen oman mieltymyksensä mukaisesti.
Joo, lihashuolto voi auttaa. Kovan lihastreenin jälkeen ei kyllä kannata mitään ääriasentoisia tai pitkäkestoisia venyttelyjä tehdä (enemmän haittaa kuin hyötyä sellaisesta), vaan vasta vähintään parin tunnin päästä, tai mieluiten ihan eri päivänä, ja lämmittelyjen jälkeen-
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

En ole varmaankaan rekisteröinyt sitä polvien ja jalkaterien samaan suuntaan osoittamista kyykyissä sen vuoksi että oletin että ne niin tekevät. Ehkä omia asentojaan ei niin sillä tavalla osaa/pääse tarkistamaan kuin ulkopuolinen ja varsinkin fysioterapeutti. Ja kyllähän jos siis kaikille tulee kulumia polviin, niin kaippa niitä sitten tulisi jokatapauksessa käveli miten hyvänsä. Koko elämäni kestänyt kävelytyylini on voinut hyvinkin rasittaa erityisesti tiettyjä kohtia, mutta ehkä mikä tahansa askellus olisi rasittanut väistämättä. Eli kulumien suhteen: niitä tuli, minkäs teet, semmoista se on. Jo joskus vuosituhannen vaihteessa aloin tekemään varsin pitkiä lenkkejä (josta syystä mieltei ylipainossa ollut painoni lähtikin sitten kolmikymppisenä laskemaan), ja vuodesta 2010 kesäkausina kävely on välillä ollut hyvinkin runsasta. Polvia on siis tullut käytettyä.

Isovarpaiden vääntymistä kohti muita varpaita en ole hoksannut varmankaan sen takia että kun sitä näkee joka päivä kinttunsa, ei ole mihin verrata. Jos olisi ottanut vaikkapa 5 v sitten kuvan ja nyt toisen, eron näkisi paremmin. Mutta totta kyllä minulla alkoivat viime vuonna jossain vaiheessa kengät hangata isovarpaiden tyvien kohdalta. Se sitten jossain vaiheessa hellitti ja unohdin koko jutun. Sukat ovat omaa kokoani, eivät erityisen tiukkoja, eivätkä kengätkään ole mitenkään erityisen ahtaita, jos eivät väljiäkään. Tosin jo useamman vuoden ajan joissain leveämmissä talvikengissä on tullut jalkaterät kipeiksi, vähän kuin ne olisivat "liian lötköllään", tai eivät saisi tarpeeksi tukea. Fysioterapautti itseasiassa sanoi että kun ihmisillä nykyään on liian hyvin tukevia kenkiä eikä kävellä paljain jaloin (kun ei edes pysty, lasinsirpaleiden yms. takia), ihmisille tulee kaikenlaista jalkavaivaa.

Luulenpa että välttelen ainakin parin kanssa tehtäviä kyykkyjä, koska olen jo pariin kertaan päätynyt lattialle siinä touhussa. (Ekalla kerralla oli joku yhteiskyykky selät vastakkain ja meni jalat alta ja tulin kiskaisseeksi parinkin lattialle, toka kerta oli sitten tuo viimeviikkoinen missä ihan pitikin kaatua yhdessä, mutta ei noin ryminällä kuten minulle kävi.) Fys. tuntui sitä vähän ihmettelevän että meneekö minulla tosiaan ne jalat alta ja jos menee niin sitten pitäisi kyllä asiaa tutkia. Epäilin itse että siinä on joku "kipushokki" eli kun raajani tuntee kipua, niin vaistomaisesti se sitten pyrkii heti rasituksesta eroon. Näinhän minulla oli jo joskus 2003 kun ranteitani aristi, meinasi paistinpannukin tippua kädestä kun kivun takia käsi oli antaa periksi. Ehkä tämä kuulostaa erikoiselta, mutta parempaakaan selitystä tai kuvausta en keksi. Kun ei minulla kerta mitään missään oikeasti rikki ole, kädetkin rtg-kuvattuna ehjät.

kertsi

Ei kuulosta ollenkaan omituiselta. Kyllä kipu voi aiheuttaa ihan hyvin sen, että pettää jalat alta tai putoaa jotain käsistä. Ja se kipu voi olla peräisin nivelkapselista tai pehmytkudokista, eikä siis vain luista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Fys. paineli polviani sieltä täältä ja ainakin jonkun aran kohdan kohdalla sanoi että siinä on lihaksen liitoskohta.

Norma Bates

Yhtäällä vertailtiin laitteita kivunlievitykseen, ja mainittiin merkit Omron ja Beurer. Olisikohan tuommoisesta hyötyä kun tulee jumeja ja kipuja.

https://www.clasohlson.com/fi/TENS-,-EMS--ja-hierontalaite-Beurer-EM-49/44-2647#moreinfo

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 13, 2019, 13:57:31
Yhtäällä vertailtiin laitteita kivunlievitykseen, ja mainittiin merkit Omron ja Beurer. Olisikohan tuommoisesta hyötyä kun tulee jumeja ja kipuja.

https://www.clasohlson.com/fi/TENS-,-EMS--ja-hierontalaite-Beurer-EM-49/44-2647#moreinfo

Noita kutsuttiin aiemmin mikrovirtalaitteiksi ja kävin kerran Clasussa tsekkaamassa tuota, mutta en kuitenkaan ostanut.

Tuttu naprapaatti on tuota käyttänyt lonkkakipuunsa, mutta hyöty on kai ollut aika epämääräinen. Lievä apu nivelrikkokipuun kai on parhaimmillaan mahdollinen.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 08, 2019, 15:07:44
En ole varmaankaan rekisteröinyt sitä polvien ja jalkaterien samaan suuntaan osoittamista kyykyissä sen vuoksi että oletin että ne niin tekevät. Ehkä omia asentojaan ei niin sillä tavalla osaa/pääse tarkistamaan kuin ulkopuolinen ja varsinkin fysioterapeutti. Ja kyllähän jos siis kaikille tulee kulumia polviin, niin kaippa niitä sitten tulisi jokatapauksessa käveli miten hyvänsä. Koko elämäni kestänyt kävelytyylini on voinut hyvinkin rasittaa erityisesti tiettyjä kohtia, mutta ehkä mikä tahansa askellus olisi rasittanut väistämättä. Eli kulumien suhteen: niitä tuli, minkäs teet, semmoista se on. Jo joskus vuosituhannen vaihteessa aloin tekemään varsin pitkiä lenkkejä (josta syystä mieltei ylipainossa ollut painoni lähtikin sitten kolmikymppisenä laskemaan), ja vuodesta 2010 kesäkausina kävely on välillä ollut hyvinkin runsasta. Polvia on siis tullut käytettyä.

Isovarpaiden vääntymistä kohti muita varpaita en ole hoksannut varmankaan sen takia että kun sitä näkee joka päivä kinttunsa, ei ole mihin verrata. Jos olisi ottanut vaikkapa 5 v sitten kuvan ja nyt toisen, eron näkisi paremmin. Mutta totta kyllä minulla alkoivat viime vuonna jossain vaiheessa kengät hangata isovarpaiden tyvien kohdalta. Se sitten jossain vaiheessa hellitti ja unohdin koko jutun. Sukat ovat omaa kokoani, eivät erityisen tiukkoja, eivätkä kengätkään ole mitenkään erityisen ahtaita, jos eivät väljiäkään. Tosin jo useamman vuoden ajan joissain leveämmissä talvikengissä on tullut jalkaterät kipeiksi, vähän kuin ne olisivat "liian lötköllään", tai eivät saisi tarpeeksi tukea. Fysioterapautti itseasiassa sanoi että kun ihmisillä nykyään on liian hyvin tukevia kenkiä eikä kävellä paljain jaloin (kun ei edes pysty, lasinsirpaleiden yms. takia), ihmisille tulee kaikenlaista jalkavaivaa.

Luulenpa että välttelen ainakin parin kanssa tehtäviä kyykkyjä, koska olen jo pariin kertaan päätynyt lattialle siinä touhussa. (Ekalla kerralla oli joku yhteiskyykky selät vastakkain ja meni jalat alta ja tulin kiskaisseeksi parinkin lattialle, toka kerta oli sitten tuo viimeviikkoinen missä ihan pitikin kaatua yhdessä, mutta ei noin ryminällä kuten minulle kävi.) Fys. tuntui sitä vähän ihmettelevän että meneekö minulla tosiaan ne jalat alta ja jos menee niin sitten pitäisi kyllä asiaa tutkia. Epäilin itse että siinä on joku "kipushokki" eli kun raajani tuntee kipua, niin vaistomaisesti se sitten pyrkii heti rasituksesta eroon. Näinhän minulla oli jo joskus 2003 kun ranteitani aristi, meinasi paistinpannukin tippua kädestä kun kivun takia käsi oli antaa periksi. Ehkä tämä kuulostaa erikoiselta, mutta parempaakaan selitystä tai kuvausta en keksi. Kun ei minulla kerta mitään missään oikeasti rikki ole, kädetkin rtg-kuvattuna ehjät.

Ei mikä tahansa askellus kuitenkaan rasita yhtä lailla, vaan ihmisen rakenteelle sopii tietynlainen askellus paremmin kuin sellainen, joka jotenkin poikkeaa optimaalisesta. Kyllä meidän kehomme ihan rakenteellisesti toimii paremmin, kun liikeradat ovat sopivia ja lihaksia käytetään niihin hommiin, mihin ne parhaiten (= liiaksi rasittumatta) sopivat. Nimenomaan vaikkapa kävelyn tapaan suuria toistomääriä saavissa liikkeissä varsin pienikin linjausvirhe tai vääränlainen liikerata pidemmän päälle tuottaa liiallista rasitusta ja sitä kautta vammoja, kulumia jne. Hyvä uutinen tässä on se, että tyypillisesti on mahdollista opettaa kehonsa toimimaan paremmin. Vaikka jo olisi hankkinut jonkun vaurionkin, niin liikeratojen korjaus helpottaa sen kanssa selviämistä.

kertsi

#25
Itsekseen niiden liikenrajojen korjaaminen on vaan paljon hankalampaa. Jos mahdollista, olisi hyvä olla fysioterapeutti tarkistamassa liikeradat juuri sitä kyseistä liikettä tehdessä, esimerkiksi kävellessä (ulkona).

Itse olin lapsena oppinut väärän tavan uida rintauintia. Mulla oli lantio vähän vinossa (aiheuttaen selkäkipua), ja saksasin jotenkin jaloilla epäsymmentrisesti, toinen jalka sisäkierrossa ja toinen jalka ulkokierrossa tms.. Kävin sitten aikuisten uimakurssilla tässä eräs vuosi, jossa asiaa korjattiin. Kamalan kauan siinä huonojen liikeratojen poisoppimisessa voi mennä - vaatinee 50 000 toistoa? -, ja aluksi olo on kuin vasta-alkajalla, eli hitaanpuoleista oli uinti uudella tekniikalla. En kyllä paljon uinut tuon jälkeen (taitaa mennä vähän perisodisesti nää harrastukseni), joten en kai vieläkään ui yhtä nopeasti kuin ennen likkeratojen korjausta. (Jotkut muutokset kyllä auttoivat nopeuttamaankin uintia, pään kunnollinen kastaminen joka vedolla ja käsien oikeaoppinen kauhomisliike. Ja perhosessa ja vapaauinnissa luulisin tekniikka parani huomattavasti. Opettaja kehui vapaauintiani sulokkaan sulavaksi, hih.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Fysioterapeutti oli kuitenkin sitä mieltä että ei kannata alkaa kävelemään jalkateriä väkisin eteenpäin suunnaten, koska siitä tulee sitten lonkkakipuja. Ei täsmentänyt että hetkellisestikö vai pysyväisluontoisesti.

kertsi

#27
Mahakipuni (josta on juteltu fiilikset-ketjussa) jatkuu kolmatta päivää (alavatsa vasemmalla, pistävä ajoittain kova kipu liikkuessa ja yskiessä). Onneksi ei enää ole paljon yskää. Yskiessä auttaa se, kun painaa kipeää kohtaa kädellään. Aamulla kerran en päässyt kivun takia ylös tuolista, piti odottaa varttitunti.

Teoria: kamala köhä (keuhkoputkentulehdus?) ehkä on aiheuttanut joko tyrän tai divertikkelin ja/tai divertikkelin tulehduksen eli divertikuliitin. Ehkä divertikkeli on ollut jo olemassa, ja tulehtunut sen takia, että flunssan/keuhkoputkentulehduksen takia söin mm. sinkkipitoisuutensa takia kurpitsansiemeniä ja pellavansiemeniä, sekä vehnäleseitä, ruisleseitä, soijajauhoja (kun kaikki muu ruoka alkoi olemaan loppu kotoa) ja kaikenlaista vähän epätavallisempaa. Tai sitten kyseessä on vaan ohimenevät vehnäleseiden ja ruisleseiden suuren määrän aiheuttamat ilmavaivat (mutta miksi hitossa ne sattuisivat vain yhdessä sormenpään kokoisessa kohdassa?). Muina oireina on ollut ripulia tai ainakin liian aktiivinen suolentoiminta ja vähän pahoinvointiakin (vain eilen), mutta ehkeivät liity em. kipuun. Kuumetta ei ole, mikä varmaan puhuisi divertikuliittia vastaan.

Jos tämä olisi divertikuliitti, ensihoitona on kuiduttomuus (??) eli sosemainen pehmeä ravinto ja lepo tämän Reijo Laatikaisen artikkelin mukaan (vaikka ennaltaehkäisy onkin kuitupitoinen ravinto, liikunta ja ylipainon välttäminen). Siemeniä pitäisi tuon mukaan välttää. Yleensä syön kyllä melko kuitupitoista ruokaa.

Pahoinvointi ja ripuli voivat liittyä Diformin-nimiseen lääkkeeseen, jota aloin lääkärin määräyksestä syödä diabetekseen tuossa joulun jälkeen. Diabetekseen liittyy kai heikko immuunipuolustus, hittolainen sentään. Keuhkoputkentulehdus varmaan johtui diabeteksesta. Toivottavasti tässä ei joudu johonkin tulehduskierteeseen, sairastu syöpään, sokeudu, saa munuaisvikaa ja mitä niitä lisäsairauksia nyt onkaan. Mutta joko diabetes tai sitten Diformin ehkä voisi selittää divertikuliitin, eli tulehduksen. Diformin tai sairastelu tai divertikulitti on laskenut painoa viitisen kiloa, se on kyllä iloinen asia.


Taidan huomenna tai viikolla soittaa terveysasemalle, jos tämä mahakipu ei tästä kaikkoa. Laatikaisen mukaan voi kyllä mennä viikko, ennen kuin tokenee itsestään. Kokonaan ravinnotta olo, mikä kai on ensihoito divertikuliitissa, ei kyllä taida olla hyvä juttu mulla, mm. kihtitaipumuksen, kilpirauhasen vajaatoiminna, diabeteksen takia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 13, 2019, 15:33:53
Fysioterapeutti oli kuitenkin sitä mieltä että ei kannata alkaa kävelemään jalkateriä väkisin eteenpäin suunnaten, koska siitä tulee sitten lonkkakipuja. Ei täsmentänyt että hetkellisestikö vai pysyväisluontoisesti.

Tietenkin jalkaterien suuntaaminen suoraan eteen, jos oma lonkkanivel ei oikein sinne suuntaan suostu jalkaa kääntämään, on huono versio. Myös jalkaterä aukikiertyen voi silti kävellä ihan terveellisesti. Tai epäterveellisesti. Väkisin tekeminen tuskin yleensäkään on hyväksi. Kyse on aina kokonaisuudesta, johon liittyy koko liikeketju ja useita niveliä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 13, 2019, 15:33:53
Fysioterapeutti oli kuitenkin sitä mieltä että ei kannata alkaa kävelemään jalkateriä väkisin eteenpäin suunnaten, koska siitä tulee sitten lonkkakipuja. Ei täsmentänyt että hetkellisestikö vai pysyväisluontoisesti.
Mutta etkös sinä sanonut, että kävelet jalkaterät normaalia enemmän ulossojottaen, silleen balleriinamaisesti, vai muistanko väärin? Kai sekin voi aikaansaada jotain rasitusta väärään kohtaan, varsinkin jos kävelee kymmenien kilometrien lenkkejä eli jos tulee paljon toistoa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️