Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 08, 2019, 12:51:11
Sitä paitsi vuosikymmeniä sitten kirjoitetut potilasmerkinnät ehkä hautautuvat arkistojen syvyyksiin, eivätkä ehkä edes ole digitaalisessa muodossa. Ei niitä ehkä kukaan lue, ei ainakaan terveyskeskuslääkäri, joka käyttää esim. 30 minuuttia potilaaseen, muutaman minuutin potilasasiakirjoihin tutustumiseen ennen käyntiä, ja muutaman minuutin käynnin jälkeen asioiden kirjaamiseen. (Hihasta ravisteltuja arvioita.)

Se voi olla. Terveykeskuksessani ei kovin montaa vuotta ole kirjoiteltu asioita suoraan nettiin, ja voi olla että nykyinen omalääkärini vilkaisi papereita vain siltä osin kuin siellä ensimmäistä kertaa vilahti se vulvodynia-diagnoosi, tietenkin sen jälkeen kun olin käynyt maksusitoumuksella yksityisellä gynellä ja saanut välittömästi sen diagnoosin. Mitäpä sitä koko hiton sairaushistoriaa lukemaan, kun kysymys oli siitä että voinko saada nyt lääkityksen.

Norma Bates

Koivet tuntuivat paremmalta kuin pitkään aikaan ja olin voimaini tunnossa. Mutta eihän semmoista sallita että minä saisin kuvitellakaan olevani vähän paremmassa kunnossa. Heti lykkäsi flunssaa. Lämpöä ei ole erikoisemmin, paska olo vaan ja eilinen meni kurkkukivussa. Herättyä tuntui kuin olisin tullut kuristetuksi yön aikana.

Otin eilen 90 mg sinkkiä (15 mg tabuja 2 x 3) kokeillakseni että tepsiikö se mitä on väitetty että flunssan alussa otettuna lyhentäisi sairautta tms. Niiden tabujen pitäisi olla jotain suussasulavaa mallia, eikä minulla ole kuin pureskeltavia. Saa nyt nähdä. Joskus minulle tulee sellaisia tauteja että pari kolme päivää ei kovin kummoista kuumetta ja sitten se pomppaa. Aina nämä kaksiosaiset taudit ovat alkaneet kurkkukivulla.

Treeneihin en eilen uskaltanut sen kivun kanssa mennä. Ja nyt on melkoinen vitutus, koska kotona oleminen on saatanan tylsää.  >:(

Juha

Lainaus käyttäjältä: postman - helmikuu 08, 2019, 16:50:43
Minulla on ollut "luupiikki" kantapäässä.

Onko tuosta kokemuksia, miten saisi hoidettua, auttaako lääkitys ?


Ei.

Nykysuositus näissä taitaa olla fysioterapia.

Luupiikki on helppo hoitaa, kun tietää asian hyvin mahdolliseksi. Se on paras tieto.

Pehmopohjalliset auttavat huomaamatta. Sen jälkeen jalkailua pallojen päällä. Kokoa voi vaihdella.

Aamulla tuntuu eniten, ja sitten vähenee.

Paljasjalkailu kantapäämeiningillä ei hyvä. Kantapääsysteemin kuormitusta vaikea välttää normikävelyssä riittävästi, ellei pehmoalustaa.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 13, 2019, 10:15:34Treeneihin en eilen uskaltanut sen kivun kanssa mennä. Ja nyt on melkoinen vitutus, koska kotona oleminen on saatanan tylsää.  >:(


Selkeän fyysiset alatilat ovat hyvää pohdiskeluaikaa. Voi löytää asioita aika toisella mielellä.

Tai sitten voi tehdä jotain itselle tuttua eri lailla. Ehkä tilanteen aikana tulisi kokeilut olla eri lailla kuin tavallisesti.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 13, 2019, 10:15:34
Koivet tuntuivat paremmalta kuin pitkään aikaan ja olin voimaini tunnossa. Mutta eihän semmoista sallita että minä saisin kuvitellakaan olevani vähän paremmassa kunnossa. Heti lykkäsi flunssaa. Lämpöä ei ole erikoisemmin, paska olo vaan ja eilinen meni kurkkukivussa. Herättyä tuntui kuin olisin tullut kuristetuksi yön aikana.

Otin eilen 90 mg sinkkiä (15 mg tabuja 2 x 3) kokeillakseni että tepsiikö se mitä on väitetty että flunssan alussa otettuna lyhentäisi sairautta tms. Niiden tabujen pitäisi olla jotain suussasulavaa mallia, eikä minulla ole kuin pureskeltavia. Saa nyt nähdä. Joskus minulle tulee sellaisia tauteja että pari kolme päivää ei kovin kummoista kuumetta ja sitten se pomppaa. Aina nämä kaksiosaiset taudit ovat alkaneet kurkkukivulla.

Sinkkiä pitää ottaa heti ensioireisiin, muuten sillä ei ole vaikutusta. Ja sen on oltava sinkkiasetaattia, ei sinkkisitraattia. Työkaverini juuri nappaili sinkkiasetaattia, mutta vaikea sanoa, oliko siitä hyötyä. Tavallinen flunssahan menee yleensä joka tapauksessa ohi muutamassa päivässä. Influenssa on pidempikestoinen ja saattaa romahduttaa jaksamisen pitkäksi ajaksi.

Markkinoilla on myös sinkkisitraattitabletteja. Ne ovat tehottomia, sillä sitraatti sitoo sinkin niin voimakkaasti, ettei se vapaudu nielussa.
https://www.aamulehti.fi/a/200674445
All you need is Love

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Amore - helmikuu 14, 2019, 21:22:34
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 13, 2019, 10:15:34
Koivet tuntuivat paremmalta kuin pitkään aikaan ja olin voimaini tunnossa. Mutta eihän semmoista sallita että minä saisin kuvitellakaan olevani vähän paremmassa kunnossa. Heti lykkäsi flunssaa. Lämpöä ei ole erikoisemmin, paska olo vaan ja eilinen meni kurkkukivussa. Herättyä tuntui kuin olisin tullut kuristetuksi yön aikana.

Otin eilen 90 mg sinkkiä (15 mg tabuja 2 x 3) kokeillakseni että tepsiikö se mitä on väitetty että flunssan alussa otettuna lyhentäisi sairautta tms. Niiden tabujen pitäisi olla jotain suussasulavaa mallia, eikä minulla ole kuin pureskeltavia. Saa nyt nähdä. Joskus minulle tulee sellaisia tauteja että pari kolme päivää ei kovin kummoista kuumetta ja sitten se pomppaa. Aina nämä kaksiosaiset taudit ovat alkaneet kurkkukivulla.

Sinkkiä pitää ottaa heti ensioireisiin, muuten sillä ei ole vaikutusta. Ja sen on oltava sinkkiasetaattia, ei sinkkisitraattia. Työkaverini juuri nappaili sinkkiasetaattia, mutta vaikea sanoa, oliko siitä hyötyä. Tavallinen flunssahan menee yleensä joka tapauksessa ohi muutamassa päivässä. Influenssa on pidempikestoinen ja saattaa romahduttaa jaksamisen pitkäksi ajaksi.

Markkinoilla on myös sinkkisitraattitabletteja. Ne ovat tehottomia, sillä sitraatti sitoo sinkin niin voimakkaasti, ettei se vapaudu nielussa.
https://www.aamulehti.fi/a/200674445

Jostain jotain juttua luin että pitää olla suussa sulavia, mutta siinä jutussa ei selvitetty että miksi. Näemmä siis sen takia että vaikuttaisi nieluun.

Tänään oli aamulla hivenen lämpöä, päivällä ei, illalla taas. Saa nähdä riittäisiköhän tämä vai pompataanko, vai rauhoittuuko, vai tuleeko kenties myöhemmin joku jälkitauti. Tämä on ihan arpapeliä, joka kerta.

Juha


Alkoholin vaikutus jäänyt mietityttämään. Joskus urheilun jälkeen iso tuoppi, ja toipuminen tapahtui vasta nukutun yön jälkeen. Ennen sitä niin fyysisesti lamassa, että ei mitään tolkkua tekemisessä, eikä olemisessa.

Myöhemmin kuulin, että joku oli yhdistänyt alkoholin, ja sokeritasapainon häiriöt hallitsemattomaan agressiivisuuteen. Niiden taustalla voi olla joskus mm erikoisempi sokeriaineenvaihdunta.

Isot vaikutukset voi olla, jollekin, ja vie eri suuntiin, ja ehkä vaikutukset vaihtuvat, ja suunnat. En tiedä.

Ihmetystä tuo se, että nykyään saatan kestää jotenkin "todellisuuteen kirjautuneena" vielä yhden oluen jälkeen. Miksi muutos? Onko hyvä, vai huono?

Sama iltavalvomisessa. Ennen 40 vuotta ihan turha herätä aikaisin, koska se oli yhtä vammautumista. En välttämättä liioittele edellisellä käsitteellä. Sekin vaihe meni, ainakin hiukan toiseksi.

Kannattaako ihmisen kestää mitä odotuksia vain?

Opinnoissakin oli niin, että saatoin keskittyä sellaiseen, jonka opin jossain toisessa vaiheessa spontaanisti, sitä vastoin että olisin oppimalla ollut aina oppimatta mitään, ja saanut samalla erilaisia vaurioita.

Norma Bates

Kolme päivää sitä lämpöä sitten yhteensä oli eikä 37,5 astetta korkeammalle päädytty. Luulin että aika vähällä pääsin, mutta sitten alkoi kehittymään yskää joka eilen oli jo aivan hirveää. Sitä aina mieluummin ottaisi sellaisen "kunnon" yskän jossa saa limaa ulos, mutta moista lohkeavaa yskää en ole tainnut kokea kuin bronkiitissa joskus. Aina tulee sellainen vittumainen yskä joka on "puolikuiva". Ei yksinomaan rutikuivaa yskää, vaan välillä vähän limaakin, mutta ei niin paljoa että voisi ajatella olevan kyseessä limayskä. Niin tai näin, yskänlääkkeethään minuun eivät ole koskaan tehonneet. Joka päivä ei jaksa hommata hedaria silkalla yskimisellä, joten hain hoitavaa astmalääkettä kun sitä näemmä reseptillä vielä irtoaa. Toissasyksynä sitä kiskoin 4 kk ja puolet siitä ajasta meni närästyksessä, joten jätin lääkkeen kun tuli talvikin ja allergia-aika loppui. Minuahan yskittävät siitepölyt ja homeet, ja tietenkin näin hengitystieinfektion päälle.

Joskus aivan hirveää yskää ei ole kuin 3 vrk ajan, mutta en nyt viitsinyt jäädä odottelemaan että miten tällä kertaa, kun hinkuisin niin kovin jo treeneihin tiistaina ja eihän siitä tule yhtään mitään jos koko aika menee yskiessä. Hengenahdistustakin on ollut.

Imppaan sitä Symbicortia niin kauan että yskä hellittää tai siihen asti että tulee taas niin paha närästys ettei enempää pysty. Huuhtelen toki suuni joka kerta kun olen lääkettä ottanut, mutta ei se estä sitä että ilmeisesti jää jäämiä ruokatorveen. Kurlata en osaa (kerran meinannut jopa tukehtua kun yritin).

safiiri

Hammas pärskules lohkesi. Se on uumoillut tätä jo vuosia. Yritettiin joskus tutkiakin, mutta ei oikein mitään löytynyt, vaikka selvästi teki mieli vältellä minkään kovan pureskelua toisella puolella. No nyt sitten melkein puoli hammasta irtosi - ei mistään syystä. Ei auta. Hammaslääkäriin on mentävä.

Norma Bates

Tuttavani suositeltua kinesioteippiä kokeilin polviin kolmea erilaista teippausta ja viimeisin taisi olla toimivin. Teen eräänlaiset V-kuviot teipillä polvilumpion ympärille, kärki alaspäin. Mitään merkittävää vihlaisua en ole tuntenut polvissani teippien kanssa, tosin ehkä ihan kaikista haasteellisimpia liikkeitä treeneissä ei ole viimeaikoina tullut vastaan (sellaisia joissa polvieni pitäisi kestää esim. kahden ihmisen paino yhtäaikaa). Koska teippejä voisi maksimissaan pitää kaksikin viikkoa yhteen menoon, jätin torstaina teipit paikoilleen ja kävin niillä useammat suihkut ja perjantaina saunankin läpi, ja kahvakuulajumppa meni läpi teipattuna. Sen jälkeen kuitenkin alkoi jo vähän ällöttämään ja riivin teipit pois. Tänä aamuna polvissa oli taas jotain tunnetta ja meinasin jo luulla että taas sattuu, mutta kyseessä olikin kirvely. Polvissa oli punaiset jäljet siinä missä teipit olivat olleet, iho oli vähän turvoksissa, kirveli ja kutitti. Levitin alueele Bepanthem-voidetta. Päivän mittaan ärsytystunne on lähes hävinnyt, punaiset jäljet on yhä.

Selässä en ehtinyt vielä optimaalista teippausta saada aikaiseksi, yksi viritys taisi olla jo aika hyvä. Mutta silloinkin tuli ärsytystä jälkikäteen. Jostain syystä luulin että polvien iho ei ärtyisi.

Että onpahan taas lysti ja riemu. Kerrankin olen ehkä löytänyt jotain apua itselleni ja jälleen kerran, kas kummaa, apu itsessään on uuden ongelman alku. Jos tämä ärsytystila menee kuitenkin ohi, haluan jatkossakin teippejä kokeilla, mutta kaippa ne on sitten parempi riipiä heti suorituksen päälle pois, josko lyhyempi aika ei ehdi ärsyttää niin ihoa.

***

Huomasin olikos se perjantaina että jotenkin vilisee silmissä sen jälkeen kun on tuijottanut kännykkää. Tekstit ikäänkuin jäivät kummittelemaan silmiin tms. Sittemmin olen huomannut että varsinaisesti on kyse siitä että oikealla silmälläni näen pikkuruisen läntin. En ole varma että ihanko kokoajan se on siinä, vaiko vain valon ärsyttämänä. Jos nimittäin katselen, varsinkin jotain kirkasta kohdetta, ja suljen silmät ja peitän oikean silmäni kädellä tiiviisti, näkyy violetti pieni läiskä joka hetken päästä katoaa. Vasemman silmän kanssa näin EI ole. Kokeissani läiskä on välillä näkynyt niinkin että silmä on auki ja katselee jotain. Tämä läiskä tuntuu aktivoituvan jokaikinen kerta kun suljettu silmä aukeaa taikka avoin silmä sulkeutuu. Tämä johtaa siihen että kun räpyttelen silmiä, tulee eräänlaista välkettä tai värvettä tai miten sen nyt sanoisi, kun se läntti syttyy ja sammuu.

Kävin netistä läpi erinäisiä silmäsairauksia ja mikään ei vaikuttanut sopivan kuvaan. Tämä tuntuisi oman tutkimukseni mukaan siltä kuin valo ärsyttäisi silmää, tai jotain muitamia valoon reagoivia soluja. Juttelin asiasta parin tutun kanssa ja yksi sanoi että voisi johtua myös niskan seudun jumeista, taikka siitä että hakkasin säkkiä torstaina. Perjantainahan tämä alkoi että aikajana sopisi, ja se hakkaus oli kyllä aikamoista riehuntaa puoleltani. Mutta luulisi että "näkee tähtiä" vain jos on saanut turpaansa, eikä sen takia että itse hakkasi säkkiä...? Toisaalta minulla oli vähän etova olo jo torstaina treenien alussa ennen kuin oli tehty yhtään mitään, ja huimaus ja ällötys voisi sopia niskaseudun problematiikkaan, joskin luulin sen johtuvan ruoansulatuspuolen häikistä. Asentohuimauskin voi tietysti olla yksi selitys.

Minulla on hieronta tulossa reilun viikon päästä, noinkohan siitä olisi mitään apua.

Parikin ihmistä ollut sitä mieltä että varmaan ohimenevää. Koska mikään silmäsairaus ei vaikuta näin alkavan, niin en tiedä pitääkö huolestua oikeasti. Yhdellä tuttavallakin oli jotain hurjempia juttuja, lasiaisessa joku irtauma tms. ja silti sekin parani.

Juuli

#85
Olen myös allerginen mm. liimoille. Nyt olen jalkaani  joutunut käyttämään  allergiaan hopeakangaspaloja (terveyskeskuksesta). Eilen laittoi terveyssisko niitä haavaan. Kun tulin kotiin ja vaihdoin sidettä niitä hopealänttejä ei ollut missään. Apteekista hopealaastareita. Sorbackt nauhaa.
Minulla myös näkyy vasemman silmän laidassa piste. Siellä on silmän sisällä musta läntti jonka erikoisläääkäri tutki muutama vuosi sitten. Ei haittaa kuulemma. Nyt se läntti siirtyy ajoittain eteen . Olen monta kertaa husinut sitä hedelmäkärpäsenä joita niitäkin on ajoittain.
Muutama vuosi sitten käytin kipeään nilkkaan (hoitovirhe murtumaan) voltarenia ja seuraus oli viisi päivää tiputuksessa Taysissa Tampereella. Voltarenisssa on vaikkei mainita hajusteita. Tuli kamalat palorakkulat. Niitä on nytkin . En tiedä mistä tuli vaan kumminkin on mahtava, syvä aukko jalassa . Lääkäri kysyi onko MRSA ja onhan se. Nyt katsotaan koe onko vielä. Kun siihen ei kaikki antibiootit pure. Jos nyt mikään puree.
Kromi, nikkeli, epäaidot metallit, penisilliini, liimat, painomuste, hajusteet, koboltti, hartsi jne..
Ruiruirui..

Muisto Keijo Kullervo

Aika hurjaa vilustumista poden paraikaa.

En jaksa oikein mitään ja ole pääasiassa sängyssä koko ajan (otin flunssapiikin ajallaan).

Toivotaan ,että ensi viikolla jo helpottaisi vähäsen.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

kertsi

Norma,
muista, että kinesioteippiä ei sitten saa missään tapauksessa irroittaa nopeasti repäisemällä, vaan erittäin hitaasti ja varovaisesti - siis ihan päin vastoin kuin tavallisten teippien kanssa. Oma fysioterapeuttini säesti varoitustaan sanoilla "ettei lähde ihokin mukana".
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#88
Lainaus käyttäjältä: Juuli - maaliskuu 03, 2019, 16:58:22
Kromi, nikkeli, epäaidot metallit, penisilliini, liimat, painomuste, hajusteet, koboltti, hartsi jne..
Ruiruirui..

Itselläni on noista ainakin epäaidot metallit (ja ehkä hopeakin) ainakin korvakoruissa, liimat (varsinkin laastarin), ja hajusteet. Varmaan hartsikin, sillä eikös liimoissa ole hartsia?
Hajusteille olen onneksi vain yliherkkä, en kai varsinaisesti allerginen. Menee vaan hengitystiet vähän tukkoon, mikä sinänsä on ikävää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Eipä niitä niin vaan revitä juu. En tiedä sitten voisiko se irrottaminen sinänsä ärsyttää ihoa. En muista että selässä tai polvissa olisi ollut kutinaa tai kirvelyä silloin kun teipit olivat vielä paikoillaan.

Polvien kanssa voisin nyt yrittää olla ihan ilman mitään, mutta selkää juilii tuon tuostakin. Ihme ettei siellä kahvakuulassa tullut mitään ikäviä tuntemuksia selkään. Se kipuilee ihan omia aikojaan, tai sitten ne jumppaliikkeet sattuivat olemaan sellaisia mitkä sopivat minulle.

Harmittaa tietty jos en teippejä voi pitää että laitoin tilaukseen kirjan jossa on teippausohjeita, mutta on siinä kirjassa kyllä muitakin urheiluvammajuttuja.

Tuli tuon silmän kanssa mieleen jos Triptylistä olisi tullut tällainen sivuoire. Joku herkkyys auringonvalolle oli mainittu. Mutta ei kuvailtu miten se ilmenee. En minä sitä ole kyllä ottanut kuin kolmesti viikossa ja vuosikymmen sitten ei ollut mitään näköongelmia kun sitä söin. Toisaalta korvani soivat tänään ja se on yksi sivuoireeksi mainittu. Mutta taas toisaalta minulla on soinut korvat tuon tuostakin jo aiemminkin (ja tinnitus on yksi fibron oire).

Vaan eipä ole vihlonut hetkeen. Viime maanantaina viimeksi?