Womb = tomb on kyllä ainakin ikivanha ajatus, kun ihmisiä on muinaisuudessa haudattu sikiöasennossa, ja heidän ylleen on ripoteltu okraa. Onko punavärin ollut tarkoitus kuvastaa verta, ja veren siivittää kuollut uuteen syntymään? Ainakin Barbara G. Walkerin kirjoista luin että kun ei tiedetty että mieheltä tarvitaan siittiöitä, oletettiin että nainen valmistaa lapsen itse kirnuamalla sen kohdussaan kuukautisverestään. Todisteena tästä pidettiin sitä että raskauden aikana verta ei (yleensä) tule ulos. Joten siitä siis rakentuu lapsi. Voi olla että erinäisetkin tanssit joita monet luulevat miesten vokotteluun tarkoitetuksi ovatkin olleet liikuntoa jolla nainen yrittää sitä kohtuvertaan kirnuta, kun haluaa jälkeläisen. (Eiköhän tämäkin idis ollut Walkerilta, eikä itseltäni.)
Eli minun osaltani kiinnostus ei-patriarkaattisiin systeemeihin sai alkunsa 1990-luvun alussa jolloin luin läpi koko Walkerin kirjan:
https://archive.org/details/womansencycloped00walkrichJa sittemmin muutamia muitakin. Vai olisikohan se ollut peräti se hänen The I Ching of the Goddess, johon tutustuin ekaksi? Tuohan tapahtui jo vuoden 1990 lopulla. Kiinnostuin kirjan kuvista, ja sitten luin kirjan ja olin aivan lääpälläni. Selvisi että I Chingissä on oikeasti olemassa luonteva ja esteettinen systeemi miten ne symbolit asettuvat 64 merkin ryhmäksi, ja tuon systeemin kiinalainen patriarkaatti oli sössinyt, patriarkaatti-innossaan.
Yksi etappi feministisessä mytologiantutkimuksessa on ollut Clarissa Pinkola-Estes (en nyt saa heittomerkkiä e-kirjaimen ylle) kirjallaan Women Who Run with the Wolves. Tämä kirja on rasittavaa sanaa käyttääkseni todella voimaannuttava, ja osin syypää siihen että kiinnostuin saduista. Mutta hitto vie, lienen tästäkin jo joskus kirjoitellut jollain foorumilla.
Jokatapauksessa jos jumalatarinnostuksen historiaa fundeerataan, niin wiccalaisuushan sai alkunsa jo herra ties koska. En nyt jaksa katsoa että koska. Mutta se on sitten sitä "uuspakanuutta" se, ja minua kyllä kiinnostaisi enemmän oikeat alkuajat ihmiskunnan historiasta. Kenenkään ei tarvitse nyt tulla tähän lällättämään että ei ole koskaan ollut mitään aikaa jolloin on palvottu
pelkkää jumalatarta tai jumalattaria. Tietenkään ei ole ollut. Mutta eipä ole ollut sellaistakaan aikaa jolloin palvottu pelkkää miespuolista jumaluutta. Siitähän mm. Neitsyt Marian arvostus katolisessa kirkossa piti hyvin huolta.
Protestanttisuus sitten lopulta yritti parhaansa mukaan siivota feminiinisen kokonaan k-uskonnosta pois. Mutta Pyhää Henkeä ei kertakaikkiaan pystytä nitistämään, koska sattumalta siitä on sanottu että sitä ei saa dissata... Ja vaikka miten aneemiseksi menisi, niin aina voi nähdä tämän Pyhän Hengen feminiiniksi, feminiiniksi joka kituu henkitoreissaan, mutta elää kumminkin. Totaalisen maskuliininen maailma olisikin abominaatio.