Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nostalgia

Aloittaja MrKAT, elokuu 06, 2023, 01:04:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amore

Sain tilaisuuden nähdä Hakasalmen huvilan ensi viikolla avautuvan valokuvanäyttelyn (Volker von Boninin kuvia) hieman etuajassa - tosin rakennusvaiheessa, jolloin teostekstit eivät vielä olleet paikallaan ja muuta pientä. Tulinpa tunteelliseksi kun näin kuvia lapsista lumella leikkimässä tai urheilemassa. Ja kauniista ihmisistä ylipäänsä. Jälleen kerran tuli todettua, että ihmiset olivat 60-70 -luvuilla hoikkia ja kauniita. Hiukset oli kauniisti leikattu ja vaatteet näyttivät hyviltä, vaikka normaali vaatevarasto oli keskiluokkaisissakin perheissä paljon pienempi kuin nykyisin. Tuntui siltä, että ihmisten ilmeetkin olivat luonnollisen mutkattomia ja hyväntahtoisia.

Kotona ajauduin sitten myös menneiden vuosikymmenten kuvia katsomaan. Ja voi(!), kun näin tanssikuvan risteilylaivalta, niin heti teki mieli lattialle jytäämään! Voin melkein kuulla musiikin, jota tässä soitetaan.



https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/nostalgia/risteily-ruotsinlaivalla/
All you need is Love


Kopek

Lainaus käyttäjältä: Amore - syyskuu 30, 2023, 23:23:41
Kotona ajauduin sitten myös menneiden vuosikymmenten kuvia katsomaan. Ja voi(!), kun näin tanssikuvan risteilylaivalta, niin heti teki mieli lattialle jytäämään! Voin melkein kuulla musiikin, jota tässä soitetaan.

Mietin, onko minulla mitään korvaavia muistoja, kun normaalit useimpien ihmisten kokemukset (esimerkiksi tanssikokemus) puuttuvat. Olen kulkenut omia polkujani, ja ne ovat olleet aika tylsiä.

Tässä pätkä ruotsinlaivalla sivustaseuraajana kuvattua videota jälkiäänityksellä. Musiikki ei ollut tämä, eikä siellä oikeasti kukaan karjunut. Äänet on poimittu netistä. Laivan keinuminen saattaa näkyä ihmisten liikkeissä. Tanssia on myös videon alussa, mutta annan linkin vain loppuun.

https://youtu.be/ieWuE7Rjbjc?si=FKuWFOi6zqOOrQil&t=563

Socrates

Urpo ja Ana on kohuparien nostalgiaa:

www.is.fi/kotimaa/art-2000004886010.html
Kävelevä kremppakertymä

Amore

Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 01, 2023, 01:30:10
Lainaus käyttäjältä: Amore - syyskuu 30, 2023, 23:23:41
Kotona ajauduin sitten myös menneiden vuosikymmenten kuvia katsomaan. Ja voi(!), kun näin tanssikuvan risteilylaivalta, niin heti teki mieli lattialle jytäämään! Voin melkein kuulla musiikin, jota tässä soitetaan.

Mietin, onko minulla mitään korvaavia muistoja, kun normaalit useimpien ihmisten kokemukset (esimerkiksi tanssikokemus) puuttuvat. Olen kulkenut omia polkujani, ja ne ovat olleet aika tylsiä.

Tässä pätkä ruotsinlaivalla sivustaseuraajana kuvattua videota jälkiäänityksellä. Musiikki ei ollut tämä, eikä siellä oikeasti kukaan karjunut. Äänet on poimittu netistä. Laivan keinuminen saattaa näkyä ihmisten liikkeissä. Tanssia on myös videon alussa, mutta annan linkin vain loppuun.

https://youtu.be/ieWuE7Rjbjc?si=FKuWFOi6zqOOrQil&t=563

Tanssi näytti kyllä hyvältä, mutta karjunta hieman jopa kammotti.

Yritin pikaisesti löytää aitoa 70-luvun jytäämistä Tubesta, muttei tärpännyt. Siis tavisten jortsuilua tarkoitan, en mitään televisioon kuvattua tms. Huomasin, että joillakin risteilylaivoilla on järjestetty 70-lukulaisia retroiltoja. Ehkä retroilu on nuoremmille sukupolville hauskaa, mutta aikakauden oikeasti eläneenä voin heti todeta, että tunnelma on täysin väärä. Valot ovat liian kehittyneet, showta on liikaa ja ihmiset ovat mieleltään täysin vääränlaisia. Ei mitään aikakautta voi toisintaa vaikka kuinka opettelisi menneen liikekielen ja soittaisi aikakauden musiikkia. Kun ihmisten sisäinen mieli on erilainen se säteilee väistämättä kaikkeen.
All you need is Love

Amore

Lainaus käyttäjältä: Amore - syyskuu 30, 2023, 23:23:41
...Ja voi(!), kun näin tanssikuvan risteilylaivalta, niin heti teki mieli lattialle jytäämään! Voin melkein kuulla musiikin, jota tässä soitetaan.



Tänään olin ystäväni luona kyläilemässä. Siellä oli radio auki ja kanavalla soitettiin kappale, jossa oli lyhyt sample 70-luvun hitistä. Muistin heti alkuperäisen kappaleen (paljon parempi kuin se uudistekele!) ja mielessäni näin 70-lukulaisen tanssilattian. Tuli hauska fiilis.

Tässä siis musa tuohon kuvaan:

https://www.youtube.com/watch?v=NjxNnqTcHhg

Muistan tuon kappaleen höpsönä kaupallisena pintahuttuna, mutta itse asiassa kappalehan oli paljon parempi kuin muistin.
All you need is Love

Amore

Ja sitten tähän päälle versio suoraan keittiöstä, jossa kokki panee parastaan. En ole koskaan ennen tainnut nähdä Ruotsalaista Kokkia musisoimassa.


https://www.youtube.com/watch?v=AvDvTnTGjgQ
All you need is Love

Kopek

Varoitus: Seuraava kokeilu voi mennä täysin pieleen.

Teen erikoisen ehdotuksen "nostalgian hengessä".

Ensiksi pannaan kuulumaan video 1. Sopivimmat kohdat ovat oikeastaan vasta jossakin puolentoista minuutin jälkeen.

Kun video 1 kuuluu, sen päälle pannaan näkymään ja kuulumaan video 2 koko ruudun kokoisena.

Mainokset sotkisivat homman, joten annan videot tässä.





Ideana on esittää kuvitelma, että autossa kuunneltaisiin kyseistä musiikia.

Tässä ei ole ehkä keskimääräiselle katsojalle nostalgiaa, mutta minulle henkilökohtaisesti on, koska tuon tyyppisellä autolla ajeltiin aikana, jolloin tuollaista musiikkia olisi voitu kuunnella. Auto ei olllut tyyppiä "300" eikä punainen vaan "New Yorker" ja tumman sininen. Kojelauta ja tunnelma on kuitenkin melko samanlainen.

Onnistuukohan tämä..

Xantippa

Aivan mainio kokeilu!

Valitettavasti tiistain muu aikataulu ei antanut kuin vilkaista, mutta hienosti toimi ja täytyypä ottaa uusiksi joskus vielä isommalla näytöllä ;D

T: Xante

Hayabusa

^^
^
Juu. Mukava tunnelma. Tosin tällaiselle keskimääräiselle katsojalle auto oli aivan liian hieno.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Ihan hauska idea sinällään ja sitä olisi voinut katsoa pidempäänkin, ellei kameran käyttäjä olisi ollut vähän turhan äkkinäinen liikkeissään.
Tuossahan mainoksia ei tule, kun tuubista laittaa noilla tägeillä tulemaan videot. En tiedä tulisiko pitkän ohjelman keskelle mainoskatkoja, kuten joskus tulee, kun on tuubissa videoita katsomassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Tässä olisi paremmin kuvattu autoilu. Ei esitellä autoa vaan kuvataan maisemaa. Kuvaajalla on myös muita vastaavia maisemassa ajoja. Poppi kannattaa valita omien meiltymysten mukaan - taustamuzakki ei ole kuvauksen veroista.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

Tuli nostalginen fiilis, kun a studiossa oli pitkästä aikaa koronajuttua.
Kävelevä kremppakertymä

Kopek

Tässä on omia nostalgioitani. Kopioin vanhalta kelanauhalta satunnaisesti viiden sekunnin pätkiä musiikista, jota olen nauhoittanut 16-vuotiaana. Osa nauhoituksista on tehty lainassa olleilta levyiltä ja osa radiosta.

Kokoelman aloittava levy särkyi, kun kaaduin mopolla eräiden epämääräisten kotihippojen jälkitunnelmissa. Levy roikkui muovikassissa mopon ohjaustangossa. Olin noin 16 vuoden, kahden kuukauden ja kahden viikon ikäinen, kun tämä tapahtui, joten ainakin osa nauhoituksista on tehty ennen tätä ajankohtaa, mahdollisesti jotkut jo 15-vuotiaana.

Tällainen täysin sekalainen "musiikkimaku" minulla on siis ollut noihin aikoihin. Tarjonta saneli maun eikä maku sitä, mitä kuuntelin.

Tässä on materiaalia vain yhdeltä kelanauhalta, joita on useita samoilta vuosilta. Äänenlaatu ja äänenvoimakkuus vaihtelee näytteiden mukaan.

https://vocaroo.com/1lA2RXOKct22

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 27, 2023, 21:44:12Tässä on omia nostalgioitani. Kopioin vanhalta kelanauhalta satunnaisesti viiden sekunnin pätkiä musiikista, jota olen nauhoittanut 16-vuotiaana. Osa nauhoituksista on tehty lainassa olleilta levyiltä ja osa radiosta.

Kokoelman aloittava levy särkyi, kun kaaduin mopolla eräiden epämääräisten kotihippojen jälkitunnelmissa. Levy roikkui muovikassissa mopon ohjaustangossa. Olin noin 16 vuoden, kahden kuukauden ja kahden viikon ikäinen, kun tämä tapahtui, joten ainakin osa nauhoituksista on tehty ennen tätä ajankohtaa, mahdollisesti jotkut jo 15-vuotiaana.

Tällainen täysin sekalainen "musiikkimaku" minulla on siis ollut noihin aikoihin. Tarjonta saneli maun eikä maku sitä, mitä kuuntelin.

Tässä on materiaalia vain yhdeltä kelanauhalta, joita on useita samoilta vuosilta. Äänenlaatu ja äänenvoimakkuus vaihtelee näytteiden mukaan.

https://vocaroo.com/1lA2RXOKct22
Mutta miksi?