määrittelyongelmien valossa tässä ei enää taida kukaan tietää, onko lintu vai kala.
Itse et taida tekemääsi testiin luottaa sen vertaa, että voisit ajatella olevasi introvertti, kuten testisi osoitti?
Keskustelu on mennyt läskiksi, koska täällä lähestytään asiaa toisaalta alan ammattilaisten näkökulmasta eli siitä että intro/ekstroverttiys on muuttumaton ominaisuus ja toisaalta meidän amatöörien kantilta, että asiaan liittyy tilannekohtaisuutta/muuttuvuutta/sosiaalisia normeja. Lisäksi täällä ei saa tolkkua miten ihmiset oikeasti käyttäytyvät livessä. On tullut selväksi, ettei Norma halua kommunikoida läskimahaisten ahdistelijoiden kanssa, mutta suostuuko hän puhumaan esimerkiksi 90 vuotiaan naisen kanssa, joka oletettavasti ei yritä raiskata häntä.
Testaajien mielestä introverilla on rikas sisäinen maailma, jota hän jakaa nihkeästi muille, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki, joilla on rikas sisäinen maailma ovat introvertteja, koska ihminen, joka jakaa rikasta sisäistä maailmaansa estoitta leimataan kylähulluksi.
Ei minun intro/ekstroverttius ole erityisen oleellista, mutta jos kysyt niin toki on tullut enemmän palautetta, että olisin introvertti, koska olen ollut tekemisissä lähinnä ihmisten kanssa, joiden kanssa henkinen yhteys on jäänyt ohueksi. Lisäksi uskon, että ekstrovertti muuttuu melko introvertiksi, jos hän on vaikka 10 vuotta yksin autiolla saarella ja itse olin tavallaan niin kriittisessä kehitysvaiheessa.
Kun ensimmäinen tyttöystäväni näki minut työpaikallani juttelemassa ihmisten kanssa, hän sanoi vähän paheksuvaan sävyyn, että puhun kuin ruuneperi, kun oli itse hiljainen ihminen.
Pisimmässä parisuhteessa minua haukuttiin autistiksi, mutta näkisin syyn pitkälti siinä, että kaikki kommunikaatio johti riitelyyn, joten vältin sitä.
Isäni oli jollekin sanonut minua juroksi ja tyttäreni kummitäti sanoi, että aluksi kanssani oli hyvää juttua , mutta häivyin jotenkin kesken.
Ihmiset antavat eri tilanteissa erilaisen vaikutelman. Paavo Nurmea pidettiin lähes mykkänä, mutta mummini oli tanssinut hänen kanssaan ja Nurmi oli kuulemma puhelias joviaali kaveri. Omaa sosiaalisuuttani ovat rajoittaneet paljon myös krempat. Niitten vallassa tarvitsen omaa rauhaa.