Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Introvertti / ekstrovertti

Aloittaja Edward, maaliskuu 02, 2022, 12:04:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Mikähän siinä on, että kun introverttisuudesta tulee puhetta, niin ne jotka ovat ensimmäisinä inttämässä ettei joku ihminen missään nimessä voi olla introvertti, ovat itse ekstrovertteja? Mitä tietää introverttina olosta jos ei itse sellainen ole? Olisiko siis niin että ekstrovertit pitävät ekstroverttia olemisen tapaa niin itsestäänselvänä, että kukaan ei sitten niin millään voi olla intro, paitsi jos on ihan selvästi aivan ufo tapaus. Siis se mörrimöykky joka murjottaa vain omissa oloissaan eikä vahingossakaan ikinä avaa suutaan. Kai nyt tuommoiseen tarvitaan jo vähän muutakin kuin vain introus. Kun ne introt kuulemma avaavat sen suunsa, kavereidensa seurassa. Eivät missä sattuu joukossa.

Yhtälailla voisi jotain maanikkoa väittää ekstrovertiksi, jos olettaisi että ekstrouden on oltava aina jotain äärimmäistä.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 19, 2023, 09:29:39Kun ne introt kuulemma avaavat sen suunsa, kavereidensa seurassa. Eivät missä sattuu joukossa.

Nyt ollaan vihdoin asian ytimessä. Onko introvertti siis ihminen, joka valikoi hyvin tarkkaan kenen kanssa suostuu kommunikoimaan?
Fight, fight, fight!!

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 19, 2023, 09:29:39
Mikähän siinä on, että kun introverttisuudesta tulee puhetta, niin ne jotka ovat ensimmäisinä inttämässä ettei joku ihminen missään nimessä voi olla introvertti, ovat itse ekstrovertteja? Mitä tietää introverttina olosta jos ei itse sellainen ole? Olisiko siis niin että ekstrovertit pitävät ekstroverttia olemisen tapaa niin itsestäänselvänä, että kukaan ei sitten niin millään voi olla intro, paitsi jos on ihan selvästi aivan ufo tapaus. Siis se mörrimöykky joka murjottaa vain omissa oloissaan eikä vahingossakaan ikinä avaa suutaan. Kai nyt tuommoiseen tarvitaan jo vähän muutakin kuin vain introus. Kun ne introt kuulemma avaavat sen suunsa, kavereidensa seurassa. Eivät missä sattuu joukossa.

Yhtälailla voisi jotain maanikkoa väittää ekstrovertiksi, jos olettaisi että ekstrouden on oltava aina jotain äärimmäistä.

Itseäni kiehtoo tässäkin aiheessa se, kenellä on oikeus määritellä absoluuttiset totuudet muista ihmisistä esimerkiksi haastattelematta heitä puhumattakaan tutustumatta heihin? Onko edes mahdollista kehittää joku sanapeli, jonka läpi pelaaminen tietyllä tavalla kertoisi luotettavasti pelin pelaajasta, minkälainen tämä on?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Näin vähemmistöryhmän edustajana sanoisin, että kyllähän itselleni ongelma on nimenomaan nämä yleistykset, kuten esim. se, että extrovertti on joku käsiä heilutteleva hölisijä, joka ei yksin pärjää missään, vaan vaatii ympärilleen ison porukan koko ajan. Tai introvertti ei suutaan avaa.

Kumpikaan ei kokemukseni mukaan, oman tai vierestä seurannut, juurikaan pidä paikkaansa. Kuten ei sekään, että toinen "merkki" olisi lämminhenkisempi kuin toinen tai syvällisempi tai mitään oikeastaan muutakaan.

Pidän edelleen kiinni siitä, että kyse ei ole sen kummemmasta kuin siitä, minkä verran energiaa toiset ihmiset antavat tai ottavat. Siis että esim. itselleni on joskus tarpeen mennä vaikka kahvilaan tekemään töitä ihan vain ollakseni ihmisten parissa, vaikka en varsinaista seurustelua toivokaan. Sen sijaan introille kavereilleni se kakofonia työnteon aikana on kauhistus.

T: Xante

Karikko

Vaikka ei olisi Vertti, eikä Mortti voi silti olla hiljaista sorttia tai puhua turhia.

Ei ihmistä voi jakaa ryhmiin automaattisesti joksikin -vaihtelua on melkoisesti molempiin suuntiin.

Hilainen voi olla suulas omassa joukossaan ja vaiti muissa oloissa ja moni gramovonin-neulallakin rokotettu saattaa hiljentyä ollessaan totisessa seurassa, jossa kukaan ei ole hänen höpötyksistään kiinnostunut.
Miehet ovat usein hiljaa eivätkä kerro pyydettäessäkään asioistaan. Ainakin tuollainen väite usein kerrotaan.

Norma Bates

Kyllähän tuo että antaako ihmiset energiaa, vai vievätkö sitä, taitaa kuitenkin lopulta olla paras verttisyyden mittari.

Sisälläni asuva tykittelijä on sitä mieltä, että kvantitatiivisia tutkimuksia on tarvittu ihmistieteissä vain sen takia, että tilastollisista menetelmistä on vastannut ihminen. Kvalitatiivisista tutkimuksista säännönmukaisuuksien hoksaaminen on ihmiselle monimutkaisuutensa vuoksi ylivoimainen tehtävä. Siksi on tarvittu tutkimusaineiston yksinkertaistamista lopputuloksena kvantitatiiviset tutkimukset. Jahka onnistumme valjastaman tekoälyn tehtävään, kvantitatiivisia tutkimuksia ei enää tarvita erikseen tehdä, vaan kvalitatiivinen aineisto riittää. En tietysti tiedä, josko kvalitatiivinen tutkimus edellyttää sen verran enempi resursseja, että kvantitatiivisesta aineistosta emme pääse koskaan eroon vaikka haluaisimme. Mutta jos pääsemme, kvantitatiivinen esitystapa tutkimusaineistosta saadaan silti nappia painamalla halutulla yksinkertaistuksen tasolla

Tämä tietysti parantaa tutkimusten tarkkuutta merkittävästi, mutta mahdollistaa myös sen, että tekoäly pystyy mahdollisesti valitsemaan termien nimet niin, että testin tekijä oivaltaa  paremmin mitä termit tarkoittavat ilman, että testin tekijän tarvitsee osata lukea testin taustalla olevaa tiedekirjallisuutta. Kun voisi säätää tuota yksinkertaistuksen tasoa, niin jos kourallinen kattokäsitteitä eivät sano yhtään mitään, lisäämällä resoluutiota tekoäly esittää tulokset useamman parametrin avulla.

Olipas hyvin tykitelty! 
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Socrates

Eipä ole tämä keskustelu tuonut mitään valoa siihen, mitä introvertti on tai ainakaan miten sen erottaa autistista/assista/valikoivasta/vittumaisesta ihmisestä.

Introvertit pysyvät hakattavien listalla ellei jotain oleellisesti lieventäviä asianhaaroja ilmene.
Fight, fight, fight!!

TSS

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 19, 2023, 09:51:57
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 19, 2023, 09:29:39Kun ne introt kuulemma avaavat sen suunsa, kavereidensa seurassa. Eivät missä sattuu joukossa.

Nyt ollaan vihdoin asian ytimessä. Onko introvertti siis ihminen, joka valikoi hyvin tarkkaan kenen kanssa suostuu kommunikoimaan?

Mikäli itse olen introvertti, niin ei. Keskustelen ihan minkä tahansa seuran kanssa mieluummin pienellä porukalla kuin isolla. Mutta näiden määrittelyongelmien valossa tässä ei enää taida kukaan tietää, onko lintu vai kala.

Itse et taida tekemääsi testiin luottaa sen vertaa, että voisit ajatella olevasi introvertti, kuten testisi osoitti?

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 19, 2023, 15:40:15
Eipä ole tämä keskustelu tuonut mitään valoa siihen, mitä introvertti on tai ainakaan miten sen erottaa autistista/assista/valikoivasta/vittumaisesta ihmisestä.

Introvertit pysyvät hakattavien listalla ellei jotain oleellisesti lieventäviä asianhaaroja ilmene.

Voisiko olla mahdollista, että ellei toisten ihmisten reagoinnit eroa toisistaan selvästi, on sinun hankala olettaa eri ihmisillä olevan erilaisia mielensisältöjä ja tulkitset kaikille saman mielensisällön? Entä koetko, että nämä kaikki ovat tahallaan ärsyttäviä ja siten ansaitsevat ympäri korvien, vai että kun ihmistä hakkaa, se muuttuu ekstrovertiksi?

Xantippa

Luulen, että Socrateelle lupsakkana miehenä, suurena ihmissielun rakastajana tuli järkytyksenä testin tulos, hän kun samaistuu joviaalisti rupatteleviin extroihin. Niin sitten alkaa nyrkkiä pelkästä pettymyksestä ja itseinhosta syyhyttää.

T: Xante

Socrates

Lainaus käyttäjältä: TSS - syyskuu 19, 2023, 16:28:46
määrittelyongelmien valossa tässä ei enää taida kukaan tietää, onko lintu vai kala.

Itse et taida tekemääsi testiin luottaa sen vertaa, että voisit ajatella olevasi introvertti, kuten testisi osoitti?

Keskustelu on mennyt läskiksi, koska täällä lähestytään asiaa toisaalta alan ammattilaisten näkökulmasta eli siitä että intro/ekstroverttiys on muuttumaton ominaisuus ja toisaalta meidän amatöörien kantilta, että asiaan liittyy tilannekohtaisuutta/muuttuvuutta/sosiaalisia normeja. Lisäksi täällä ei saa tolkkua miten ihmiset oikeasti käyttäytyvät livessä. On tullut selväksi, ettei Norma halua kommunikoida läskimahaisten ahdistelijoiden kanssa, mutta suostuuko hän puhumaan esimerkiksi 90 vuotiaan naisen kanssa, joka oletettavasti ei yritä raiskata häntä.

Testaajien mielestä introverilla on rikas sisäinen maailma, jota hän jakaa nihkeästi muille, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki, joilla on rikas sisäinen maailma ovat introvertteja, koska ihminen, joka jakaa rikasta sisäistä maailmaansa estoitta leimataan kylähulluksi.

Ei minun intro/ekstroverttius ole erityisen oleellista, mutta jos kysyt niin toki on tullut enemmän palautetta, että olisin introvertti, koska olen ollut tekemisissä lähinnä ihmisten kanssa, joiden kanssa henkinen yhteys on jäänyt ohueksi. Lisäksi uskon, että ekstrovertti muuttuu melko introvertiksi, jos hän on vaikka 10 vuotta yksin autiolla saarella ja itse olin tavallaan niin kriittisessä kehitysvaiheessa.

Kun ensimmäinen tyttöystäväni näki minut työpaikallani juttelemassa ihmisten kanssa, hän sanoi vähän paheksuvaan sävyyn, että puhun kuin ruuneperi, kun oli itse hiljainen ihminen.

Pisimmässä parisuhteessa minua haukuttiin autistiksi, mutta näkisin syyn pitkälti siinä, että kaikki kommunikaatio johti riitelyyn, joten vältin sitä.

Isäni oli jollekin sanonut minua juroksi ja tyttäreni kummitäti sanoi, että aluksi kanssani oli hyvää juttua , mutta häivyin jotenkin kesken.

Ihmiset antavat eri tilanteissa erilaisen vaikutelman. Paavo Nurmea pidettiin lähes mykkänä, mutta mummini oli tanssinut hänen kanssaan ja Nurmi oli kuulemma puhelias joviaali kaveri. Omaa sosiaalisuuttani ovat rajoittaneet paljon myös krempat. Niitten vallassa tarvitsen omaa rauhaa.
Fight, fight, fight!!

Socrates

Juha on tavannut minut. Jos jotakuta hirveästi kiinnostaa olenko ekstrovertti vai introvertti,  yrittäköön tavoitella häntä.
Fight, fight, fight!!

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 19, 2023, 18:58:23
Keskustelu on mennyt läskiksi, koska täällä lähestytään asiaa toisaalta alan ammattilaisten näkökulmasta eli siitä että intro/ekstroverttiys on muuttumaton ominaisuus ja toisaalta meidän amatöörien kantilta, että asiaan liittyy tilannekohtaisuutta/muuttuvuutta/sosiaalisia normeja.

Vertit ja mortit on luultavasti pakko määritellä noin, muuttumattomiksi, ollakseen tieteellinen? Keksitylle ominaisuudelle keksitään kysymys – kuten "jutteletko tuntemattomille?" – johon ihminen vastaa melko varmasti aina samoin, mitä sitten vastaakin, ja sitten muutama lisäkysymys, jotka kaikki korreloi hyvin voimakkaasti keskenään. Sen jälkeen tuppisuut on introvertteja ja lörpöttelijät ekstrovertteja ja tiedemaailmaan on syntynyt uusi dikotomiavauva.

Eri tilanteissa jokainen ihminen soveltaa. Yksin ollessa olisi outoa puhua muille ihmisille (koska he eivät ole paikalla). Kun nähdään tuttuja naamoja, kyllä niille yleensä jotain sanotaan.

TSS

Lainaus käyttäjältä: Socrates - syyskuu 19, 2023, 19:05:08
Juha on tavannut minut. Jos jotakuta hirveästi kiinnostaa olenko ekstrovertti vai introvertti,  yrittäköön tavoitella häntä.

Mua lähinnä kiinnosti se, mitä ajattelet siitä, jos oletkin itse paheksumasi introvertti (koska ilmeisesti olet aina ajatellut olevasi ekstro, jonka elämästä introt tekevät ikävää).

Eihän se Juhakaan voisi juuta eikä jaata sanoa, kun eihän me tässä keskustelussa näköjään osata luottaa edes alan ammattilaisten laatimaan testiin. Ja joskus introtkin puhua pulputtavat kuin ruuneperi, ollessaan vähän jännittyneitä, innostuneita tai muuten vaan.