Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Diabetes

Aloittaja Edward, helmikuu 03, 2019, 15:43:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Oletin, että tässä nyt puhuttiin Bruton mainitsemasta kilon pönikästä puolukkahilloa, jonka oletin olevan kaupasta ostettu. Sattumoisin mieleeni ei tullut kuin yksi valmistaja, joka pakkaa puolukkahilloa kilon purnukkaan, joten hain sen tiedot omaan viestiini.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska


Saman yhden kerran kuolevat suosituksiin pyrkivät ja niille piutpaut antavat. Ilman tilastotietoa en uskalla edes sanoa kummat aikaisemmin tai kivuttomammin. Kaverin äiti tupakoi 99-vuotiaaksi.

WHO:n sokerisuositus sanoo, että vapaita sokereita saisi olla korkeintaan 10% päivän energiamäärästä (2000 kcal energiatasolla < 50 g sokeria ~ 0,6 dl hienoa sokeria). Vapailla sokereilla tarkoitetaan tuottajan, ruuanlaittajan ja syöjän lisäämän sokerin  lisäksi hunajan, siirapin, hedelmämehujen ja mehutiivisteiden sokereita ja siihen eivät kuulu hedelmien ja muiden elintarvikkeiden luontaisesti sisältämät sokerit.

Suola ja sokeri ovat vanhoja säilöntäaineita.  Minun peukalosääntöni mukaan alle puolet sokeria sisältävä hillo säilytetään jääkaapissa ja siinäkin tarvitaan säilyvyyteen kolmannes sokeria. Ellei sitten käytetä vahvempia säilöntämyrkkyjä. Pakastemarjat ovat mielestäni hieno keksintö.


Lenny

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 07, 2019, 20:33:46
Lainaus käyttäjältä: Lenny - marraskuu 07, 2019, 19:27:55
Laskin jokin aika sitten ihan huvikseni Finelin avulla tarkasti mitä laitoin suuhuni. Syön aika paljon ruisleipää, ja sen päällä juustoa ja leikkeleitä. En saanut koskaan täyteen edes suositeltua suolamäärää, koska en laskenut mukaan itse lisäämääni suolaa (jota ei tosin paljon ollut). Eihän suola ole mikään demoni, vaan täysin välttämätön mineraali. Liika on tietenkin liikaa, mutta tuskin kukaan saa liikaa suolaa ruisleivästä. Se liikasuola tulee kaikenlaisesta mättöruoasta, ravintoloista jne. Jos syö ulkona, sen tietää kun koko loppupäivän janottaa.
Laskitko paljonko suolaa yhdessä voileivässä on, jos siinä on päällä margariinia tai voita, juustoa ja leikkelettä?

Totta kai laskin. Pidin kirjaa n. 2kk ajan melko orjallisesti. Se jäi vain mieleen, että suolan lisäksi joku B-vitamiini ja D-vitamiini oli vaikea saada täyteen THL:n suositusten mukaisesti. En syö metukkaa, vaan (melko vähäsuolaista - sattumalta) kalkkunaleikkelettä. En myöskään syönyt mitään eineksiä, vaan keittelin itse potut jne. Joten turhaa alarmismia väittää, että ruisleivän suola olisi jotenkin liiallista ja että sen takia pitäisi leipoa vielä omat leipänsä ja "kiertää leipähyllyt kaukaa".

Lisäksi on vielä niin, että jos ei ole verenpaineongelmia, perusterve ihminen voi syödä suolaa todella reippaasti. Elimistö osaa kyllä hankkiutua eroon ylimääräisestä, kunhan vain tottelee janontunnetta. Parempi tarpeeksi kuin liian vähän, erityisesti jos urheilee tai tekee fyysistä työtä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Lenny - marraskuu 08, 2019, 06:25:44
Lisäksi on vielä niin, että jos ei ole verenpaineongelmia, perusterve ihminen voi syödä suolaa todella reippaasti.

Olen hieman ihmetellyt omaa verenpainettani. Kun lääkäri mittaa sen, arvot ovat luokkaa 140/90. Lääkäri alkaa tällöin vihjailemaan lääkityksen aloittamisesta. Minulla on myös kotona oma mittari ja lisäksi sain lääkäriltä lainaksi toisen. Kotona mitatessa arvot ovat alimmillaan 90/55 - molemmilla mittareilla. Pääsen melko alhaisiin lukemiin vaikka olisin juuri syönyt pussillisen täytelakuja. Melkoista vuoristorataa siis.

Mielestäni paras tapa alentaa verenpainetta ei ole suinkaan suolan välttäminen vaan sohvalla makaaminen ja Netflixin katselu.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Itselläni toisinaan tulee jopa selvä suolaisen hinku, vaikka varsinaista nälkää ei olekaan. Luotan siihen, että kehoni osaa ilmoittaa tarpeensa ja tuota nälätöntä suolantarvetta varten minulla on Lidlin suolapähkinöitä (Dry roasted Peanuts). Todella herkullisia. Noita pieni kourallinen ja hetken päästä on suolankaipuu ohi.

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia verenpaineen kanssa, vaikka syystä tai toisesta ensimmäisen raskauteni aikana nuorena likkana turvotusta tuli todella paljon. Tuossakin tilassa verenpaine pysyi kohtalaisen hyvänä lukuunottamatta sitä yhtä kertaa, kun olin juossut mäen ylös neuvolaan, kun olin vähällä myöhästyä. Silläkin kerralla sitten pienen odottelun jälkeen lukemat putosivat normaalille tasolle.

Brutolla taitaa jännitys iskeä lääkärin mitatessa verenpainetta? En sentään kysy, että onko lääkäri viehättävä nuori nainen :)
Minä onnistun yleenä lösähtämään ihan veteläksi epämukavassa tuolissakin verenpaineen mittauksen ajaksi ja arvot on aina todella hyvät. En tiedä miten olisi kotona kissan silittelyn aikana, kun ei ole kotimittaria.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 08, 2019, 07:40:54
Brutolla taitaa jännitys iskeä lääkärin mitatessa verenpainetta?

Verenpaine reagoi todellakin herkästi jännittämiseen. Siksi kai ne lääkärit helposti suosittelevatkin kotimittausta. Minullakin on verenpainemittari. Hommasin sellaisen kun yhdessä vaiheessa huimasi kovasti. Silmissä sumeni aina kun nousi seisomaan. Nykyään paineet on normaalit (n. 115/70), eikä suolan määrällä ole mitään suurempaa vaikutusta niihin. Eikä huippaile enää.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

kertsi

#127
Lainaus käyttäjältä: Lenny - marraskuu 08, 2019, 06:25:44
Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 07, 2019, 20:33:46
Lainaus käyttäjältä: Lenny - marraskuu 07, 2019, 19:27:55
Laskin jokin aika sitten ihan huvikseni Finelin avulla tarkasti mitä laitoin suuhuni. Syön aika paljon ruisleipää, ja sen päällä juustoa ja leikkeleitä. En saanut koskaan täyteen edes suositeltua suolamäärää, koska en laskenut mukaan itse lisäämääni suolaa (jota ei tosin paljon ollut). Eihän suola ole mikään demoni, vaan täysin välttämätön mineraali. Liika on tietenkin liikaa, mutta tuskin kukaan saa liikaa suolaa ruisleivästä. Se liikasuola tulee kaikenlaisesta mättöruoasta, ravintoloista jne. Jos syö ulkona, sen tietää kun koko loppupäivän janottaa.
Laskitko paljonko suolaa yhdessä voileivässä on, jos siinä on päällä margariinia tai voita, juustoa ja leikkelettä?

Totta kai laskin. Pidin kirjaa n. 2kk ajan melko orjallisesti. Se jäi vain mieleen, että suolan lisäksi joku B-vitamiini ja D-vitamiini oli vaikea saada täyteen THL:n suositusten mukaisesti. En syö metukkaa, vaan (melko vähäsuolaista - sattumalta) kalkkunaleikkelettä. En myöskään syönyt mitään eineksiä, vaan keittelin itse potut jne. Joten turhaa alarmismia väittää, että ruisleivän suola olisi jotenkin liiallista ja että sen takia pitäisi leipoa vielä omat leipänsä ja "kiertää leipähyllyt kaukaa".

Lisäksi on vielä niin, että jos ei ole verenpaineongelmia, perusterve ihminen voi syödä suolaa todella reippaasti. Elimistö osaa kyllä hankkiutua eroon ylimääräisestä, kunhan vain tottelee janontunnetta. Parempi tarpeeksi kuin liian vähän, erityisesti jos urheilee tai tekee fyysistä työtä.
Boldaus minun.

No mehän emme tässä Diabetes-nimisessä keskustelussa todellakaan puhu perusterveestä ihmisestä, vaan perussairaasta ihmisestä. Diabetes on vakava sairaus, ja diabeteksen liitännäissairaudet ovat inhat, mm. sokeutta, jalkojen amputointia, sydänkohtauksia, aivohalvauksia, munuaissairauksia, jotka vaativat dialyysin tai transplantaation.

Liitännäissairauksiin tietääkseni vaikuttaa todella paljon yhdistelmä verisuonisairaudet ja korkea verenpaine, käsittääkseni eritoten munuaissairauksiin. Ylipäätänsä valtaosa transplantaatioista ja dialyyseistä tehdään nimenomaan diabeetikoille. (Jostain on jäänyt mieleen 90 %, mutten viitsi tarkistaa.)

Diabeetikoille suolasuositukset ovat alhaisemmat kuin perusterveelle.

Olen sitä mieltä, että jos on lihava, jos on korkea verenpaine, ja jos on vähänkään häikkää munuaisissa, kannattaa noudattaa suolasuosituksia diabeetikoille - ne vaan pitäisi nyt sitten kaivaa jostain esiin....


Se 5 g päivässä (tai vähän yli, ks. alla) on maksimi, eikä mikään minimi perusterveellekään. Wikipedia on vähän epäselvä minimin osalta, mutta siellä lukee:

Suomen Valtion ravitsemusneuvottelukunnan vähimmäissuositus aikuisille 0,6 grammaa natriumia eli 1,5 grammaa ruokasuolaa päivässä, mikä on vain yksi viidesosa Yhdysvaltain ravitsemustieteilijöiden akatemian tutkimuksiin perustuvasta vähimmäissuosituksesta. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan vähimmäissuositus on niin pieni, että kyseisen määrän natriumia saa jo pelkkien suolattomien elintarvikkeiden luontaisesti sisältämästä natriumista.[23]

Ravitsemusneuvottelukunta suosittelee suolan enimmäismääräksi
(HUOM PERUSTERVEILLE, kertsin lisäys) 6 g/vrk naisilla ja 7 g/vrk miehillä. Natriumiksi laskettuna nämä vastaavat 2,4 ja 2,8 g/vrk[23] eli ravitsemusneuvottelukunta suosittelee, että suomalaiset nauttisivat vähemmän natriumia, kuin mitä yhdysvalloissa pidetään tarvittavan natriuminsaannin alarajana. Sama neuvottelukunta suosittelee vieläkin alhaisempaa suolamäärää ylipainoisille, verenpainetautia tai aikuistyypin diabetesta sairastaville ja niille, joiden suvussa on näitä tauteja.[23]
(Harmittavaa kyllä, tuossa ei sitten kerrota suositusta diabeetikoille.)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruokasuola#Suolan_saanti_ravinnosta_ja_saantisuositukset

Mitä tulee "turhaan alarmismiin", niin omasta mielestäni on jokseenkin epäasiallista puhua turhasta alarmismista suolan osalta nimenomaan diabeteskeskustelussa, ja vähätellä suolan riskejä vedoten perusterveisiin ihmisiin, joilla ei ole ylipainoa, munuaisten vajaatoimintaa, korkeaa verenpainetta - ja diabetesta. Usein nämä nimittäin tulevat samassa paketissa 2. tyypin diabeteksen osalta. Ja 1. tyypin diabeteksen osalta asiat ovat vielä sitäkin kurjemmin, heillä elinikä on diabeteksen takia noin 20 vuotta lyhyempi kuin perusterveillä (2. tyypin diabeetikoilla muistaakseni 10 vuotta lyhyempi).

Munuaisten tuhoutuminen ei ole mikään pikkujuttu, ja transplantaatiossakin on omat riskinsä (leikkausriskien lisäksi immuunipuolustusta joudutaan lääkkeiden avulla sitten himmaamaan koko loppuikä, mikä lisää mm. syöpä- ja infektioriskiä). 

Suomessa tyypin 1 diabetesta sairastaa noin 40 000 henkilöä, ja heidän sairastuvuutensa ja kuolleisuutensa on suuri (1). Diabetes on yleisin uremian ja munuaisensiirron syy. Dialyysissä tyypin 1 diabeetikkojen ennuste on huono ja myös munuaisensiirron jälkeen kuolleisuus voi olla jopa kymmenkertainen verrattuna samanikäisen terveen suomalaisväestön kuolleisuuslukuihin (2). Tarkan verenglukoosiseurannan tiedetään hidastavan merkittävästi munuaisten vajaatoiminnan etenemistä. Vaikka hoitomahdollisuudet ovat oleellisesti parantuneet, harva diabeetikko pystyy pääsemään optimaaliseen glukoositasapainoon. Noin 20 % tyypin 1 diabeetikoista ei aisti hypoglykemian oireita, ja heillä on kymmenkertainen vakavien hypoglykemioiden riski (3).
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset/haimansiirron-tulokset-paranevat-jatkuvasti/

Toisaalta munuaistensiirron yhteydessä on alettu tuon artikkelin mukaan saamaan lupaavia tuloksia samanaikaisessa haimansiirrossa, mikä voi pidentää 1. tyypin diabeetikkojen elinikää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Lenny

No kyllä se minusta edelleen on täysin överiä kiertää leipähyllyt suolan takia kaukaa, vaikka olisi diabeetikko. Se täytyy myöntää, että en itse pysytellyt täysin diabeteksessä kun kirjoitin suolasta. Suuremmat määrät suolassa säästää kun keskittyy vähän toisenlaisiin ruokiin (eineksiin jne).
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

kertsi

#129
Omalta osaltani ei ole ollenkaan överiä kiertää leipähylly kaukaa, mutta olenkin aika hulluna tuoreeseen leipään (ja pullaan), ollut jo pienestä pitäen. Päinvastoin, on edullista terveydelleni kiertää leipähyllyt, ja lähinnä tuoreen leivän houkutuksen takia olla menemättä kauppaan joka päivä. Jos kotona on hyvänmakuinen (vaalea) uunituore kokonainen leipä, se häviää alta aikayksikön. Oma kompromissini on ostaa 2 kaurataskua ja 2 ruistaskua (semmoisia litteitä halkaistuja "sämpylöitä") Lidlistä ehkä joka viikko tai joka toinen viikko, ja säästää ruistaskut seuraavaan päivään. Muina aikoina täysjyväistä näkkileipää satunnaisesti, jos ei muuta terveellisempää ole kotona, tai jos ei jaksa väsätä ruokaruokaa. (Kaurapuuroa kyllä joka päivä, ja satunnaisesti kokonaisia keitettyjä jyviä.)

Voita ei tähän huusholliin juurikaan kannata ostaa, sillä silloin esim. näkkileipäkin maistuu liian hyvältä. Ja toisaalta terveellinenkin (lähes 100% kokojyvää, tai kasviksia sisältävä) leipä itse leivottuna voi olla riski minulle, suolattomanakin, on se vaan niin hyvää, liian hyvää.

Samaten muiden leivonnaisten, karkkien, keksien, jäätelön, yms. herkkujen osto kotiin tarkoittaa sitä, että ne häviävät pian. Jäätelöä menee päivässä koko paketillinen, jos sitä on kotona. Ei kannata minun ostaa jäätelöä kotiin, ja kuvitella, että syönpä yhden pienen annoksen kerralla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 08, 2019, 07:15:03

Olen hieman ihmetellyt omaa verenpainettani. Kun lääkäri mittaa sen, arvot ovat luokkaa 140/90. Lääkäri alkaa tällöin vihjailemaan lääkityksen aloittamisesta. Minulla on myös kotona oma mittari ja lisäksi sain lääkäriltä lainaksi toisen. Kotona mitatessa arvot ovat alimmillaan 90/55 - molemmilla mittareilla. Pääsen melko alhaisiin lukemiin vaikka olisin juuri syönyt pussillisen täytelakuja. Melkoista vuoristorataa siis.

Mielestäni paras tapa alentaa verenpainetta ei ole suinkaan suolan välttäminen vaan sohvalla makaaminen ja Netflixin katselu.
Tuo valkotakin aiheuttama korkeampi paine on tavallinen ilmiö. Kymmenkunta minuuttia on hyvä rauhoittua ennen mittaamista, että saattaa ennen/jälkeen mittauksilla olla ero sohvalla löhöilunkin suhteen. Sen olen huomannut että matalammalla tuolilla istuen mittariin tulee matalammat paineet. Jos taas haluat korkeat lukemat, niin kokaise vessassa isommalla asialla.

Verenpaineen alentamista ohjelukemiin  suositetaan dianeetikoille ponnekkaammin  kuin perusterveille. Suolasta en erikseen ole huomannut diabeetikoille annetun suosituksia.  Ylipäätäänkin suositukset ovat suuntaa antavan ohjeellisia eivätkä ihmisten elimistöt käytttäydy desimaalintarkasti samalla tavalla.

Runsaalle suolan käytölle en tunne muuta puoltoa kuin makumieltymykset, muitakin haittoaj on kuin verenpaineen korottaminen. Helteillä runsaasti hikoillessa voisi olla hyvä huolehtia myös poistuneidenn suolojen korvaamisesta runsaammalla suolalla.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 08, 2019, 07:15:03
Mielestäni paras tapa alentaa verenpainetta ei ole suinkaan suolan välttäminen vaan sohvalla makaaminen ja Netflixin katselu.

Kehnoakin kehnompia neuvoja.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska


Pisteet Brutolle provosoivasta pilkkeestä silmäkulmassa.

Kertsillekin tunnustus siitä, että on varsin havainnollisesti arvioitavaksi kuvaillut, millaisin keinoin on kantoihinsa päätynyt.

kertsi

#133
Suosittelen lämpimästi jokaiselle diabeetikolle seuraavaa Duodecimin eli Suomen lääkäriseuran oppikirjaa/tietokirjaa, joka sattumisin on tällä hetkellä alennuksessa (ilmaiset toimituskulut, toimitus tulee parissa päivässä):

Diabetes
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.)
1. painos 2019, 664 sivua, sidottu

EAN/tuotenumero: 9789516565548
Saatavuus: Varastossa
Suositushinta: 95,00 €

Hinta: 66,50 €


https://verkkokauppa.duodecim.fi/6554.html

Varsin asiallista tekstiä, näin ensipläräyksen perusteella (<100 sivua vasta luettu sieltä täältä). Eritoten suosittelen tutustumaan diabeteksen akuuttien ja hoitamattomina kuolemaan johtavien komplikaatioiden eli ketoasidoosin, insuliinikooman ja hyperosmolaarisen hyperglykeemisen oireyhtymän eroihin oirekuvassa, hoitomenetelmiin, ja keinoihin välttää ne. Ketoasidoosi tappaa 1-2 päivässä, jos jätetään hoitamatta ja vaatii aina sairaalahoitoa. Se voi muistaakseni tulla esimerkiksi kuivumisen seurauksena helteellä tai jos on ripuli tai jos ryyppää liikaa tai jos muuten sairastaa esim. kuumetautia. Koskee lähinnä insuliinihoitoista diabetesta, mutta 2. tyypin diabetes voi muuntua insuliinipuutosdiabetekseksi ajan myötä, ja veikkaisin että ainakin ja varsinkin ennen kuin itse on tietoinen tästä muutoksesta, on jonkinasteinen ketoasidoosiriski em. syistä.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Jatkaakseni asiapitoisella linjalla, niin suolasta em. Duodecimin teos mainitsee mm. seuraavaa:

"Suola nostaa suurimmalla osalla ihmisiä verenpainetta, joten suolan saannin vähentäminen on tärkeää kohonneen verenpaineen ehkäisyssä ja hoidossa. Runsas suolan käyttö kuormittaa myös munuaisia ja altistaa osteoporoosille. Suolaa olisi hyvä saada korkeintaa teelusikallinen päivässä (5 g). Lapsilla suositus on 3 - 4 g.

Suurin yksittäinen suolan lähde Suomessa on leipä, joten siitä kannattaa valita vähäsuolainen vaihtoehto (suolaa alle 1 %)."


Kirja varoittelee erilaisista maustekastikkeista, liemivalmisteista yms., joista suolaa voi kertyä huomaamatta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️