Kirjoittaja Aihe: Vapaata ajattelua yhteiskunnasta, politiikasta ym  (Luettu 4160 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrKAT

• Kantapeikko
  • "Musta se on älykäs!"
Vs: Vapaata ajattelua yhteiskunnasta, politiikasta ym
« Vastaus #180 : Lokakuu 06, 2019, 04:01:48 »
Dualistinen ihminen ? Yhteiskunnallisia vaikutuksia?

Yuval Harari kirjassaan Homo Deus toi esiin yllättävän käsityksensä, että ihminen on dualistinen olento.
En ole ihan varma tarkoittiko kirjaimellisesti jopa aivopuoliskoita (joihinkin aivopuolisko-leikattujan kokeisiin viittasi kyllä) mutta hän katsoi että ihminen on 2 olentoa: Kertova ihminen ja kokeva ihminen. Jälkimmäinen elää tässä ja nyt välittömien aistimusten maailmassa ja niihin reagoiden. Edellinen taas rakentaa tarinaa ja elämäkertää ja koittaa selittää (sen toisen olennon) käytöksensä parhain päin, vaikkapa vetäisee "rationaalisen selityksen" ns. hihasta.
  Ihminen menee kauppaan karkkihyllyjen kautta.  Kertova minä koittaa ylläpitää rationaalista laihduttavaa minää mutta kokeva minä aistii herkkujen ilotulituksen ja mahan kurinan. Käsi kaappaa kalliin turhakkeen, lihottavan suklaapatukan. Kertova minä rauhoittaa että "ei nyt yksi pahaa tee.."/"treeniä ennen on saatava energiaa.." jotka
voivat olla itsepetosta, selkeää valhetta, rationaalisuutta hihasta jälkikäteen kokevan-aistivan minän käytöstä selitelläkseen.  Tiedonjulkistamispalkinnon vastikään saanut lihavuustutkija prof. Mustajoki puhui blogissaan myös tästä että ihminen ei voi vahtia/hallita impulssejaan koko aikaa 24/7 koska se kuluttaa aivoresursseja puhki joten ei sitä voi hallita mikään ravintosuositusten ja lakien laatijakaan jne. Mutta lainlaatija tai kauppias voi hallita sitä missä ihminen altistuu impulsseille ja houkutuksille. Esim. että karkkihylly  ei ole heti sisääntulosväylällä. Eikä pelikoneitakaan saisi olla kaupoissa. Ja pikavippimainokset pitäisi kieltää jne.

Ettei peräti trialistinen ihminen? 

Lisäksi ihminen ei ole vain yksilö, hän on sosiaalinen olento. Vivien Burr kertoi sosiaalipsykologian kirjassaan että asenne on eri asia kuin käytös. Käytöstä ei voi välttämättä ennustaa ollenkaan asennetutkimuksista. Yksilönä ihminen voi olla pihi, eettisesti humanistinen jne ja asenne "korkealla tasolla". Mutta sosiaalisessa tilanteessa ihminen voi mennä joukon mukana, viemänä, vikaan ja yllättää itsensä ja muut sotkeutua tuhlaukseen, lihottaviin synteihin, pahoihin rikoksiin jopa kansanmurhaan asti vaikka omasta mielestään piti olla pihi, järkevä ja moraalinen humanisti.

Moderni yhteiskunta houkutuksineen (älykännykät, pelisivut, karkkihyllyt, some-rähinät) vie monta järkevää ihmistä kuin litran mittaa pahuuteen ja syntiin.  Koska he luulevat tuntevansa itsensä? Luulevat että minä=1minä ja hallitsevansa tämän 1 minän, vaikka minuuksia on vähintään kaksi ellei peräti kolme:
 1. Kertova minä.
 2. Kokeva (aistiva) minä.
 3. Sosiaalinen minä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2019, 04:13:56 kirjoittanut MrKAT »
Lisää värillisiä maahanmuuttajia Suomeen! - toivoo Ulla Appelsin ja Kai Mykkänen ;D

Poissa Saares

• Kantapeikko
« Vastaus #181 : Lokakuu 08, 2019, 10:48:04 »
MrKAT:
"Missä nettiviharikos sielläkin persu."
Nyt se tuli todistettua: MrKAT onkin persu.
« Vastaus #130 : Huhtikuu 07, 2019, 18:31:33 »

Lainaus
"PS on itsekkäiden lyhytnäköisten vastuuttomien nautiskelijoiden puolue. Paitsi liha niin myös viha on heille liian suuri nautinto jotta siitä voisi vähentää luopumisesta puhumattakaan vaikka se tuhoaa heidän itsensäkin terveyden."

Poissa safiiri

• Kantapeikko
« Vastaus #182 : Lokakuu 09, 2019, 12:57:19 »
MrKAT:
"Missä nettiviharikos sielläkin persu."
Nyt se tuli todistettua: MrKAT onkin persu.
« Vastaus #130 : Huhtikuu 07, 2019, 18:31:33 »

Lainaus
"PS on itsekkäiden lyhytnäköisten vastuuttomien nautiskelijoiden puolue. Paitsi liha niin myös viha on heille liian suuri nautinto jotta siitä voisi vähentää luopumisesta puhumattakaan vaikka se tuhoaa heidän itsensäkin terveyden."

Saares on hyvä ja kertoo, että jos tämä MrKatin teksti on nettiviharikos, niin mikseivät sitten ne persujen viestit olekaan?

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #183 : Lokakuu 09, 2019, 21:09:24 »
Harari on kirjoittanut sinänsä aika mielenkiintoisia kirjoja, mutta silti on myös schössölogi, joka tulkitsee asioita oppimallaan tai kuvittelemallaan tavalla, mikä ei tarkoita välttämättä rationaalista tulkintaa yhteiskunnasta, vaan värittynyttä. Tämä siis omana mielipiteenäni sosiologisista jutskista.

Arvostan sinänsä aika paljon tuollaisia yhteiskunta-analyysejä (esim. Jared Diamond, osin), mutta ovat silti mielipidenäkemyksiä, joiden tieteellinen todistusaineisto on ristiriitaista ja ehkä vähän valikoituakin. Tämä toki on ongelmana aina yhteiskuntatieteellisissä tutkimuksissa, ei ole eksakti tiede. Hyvä on, että näkemyksiä esitetään, osin itsekin pidin Hararin kirjoituksista. Hetkittäin irvistelin.