Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

Ja toinen tapa on halkojen teko jolla saa käsiin lihaksia. Tekee se jotain selässäkin jos ei osaa varoa.
  Valitettavasti sekä lumen määrä että keräystarve (lumesin seiniä lämpöeristeeksi) on vähentynyt erityisesti viime talvena (sopivat suvi+pakkanen-rytmitys vielä kovetti ettei tarvinnut täydentää) ja puutakaan ei tarvinnut niin hirveästi poltella ja nyt sai osaksi miltei valmiina.
   Jotenkin on käsituntuma että tämmöiset hyötyliikunnat kasvattaa lihaksia tehokkaammin kuin painojen heiluttelut kotisalilla, ehkä koska keskittyy, joten tekee pitempään ja enempi saa tehtyä.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

^
Kyllähän se on ihan asennekysymys, miten punttitreenit tekee kotisalilla, jos sellainen on, tai sitten oikealla kuntosalilla.

Uskon kyllä, että kotisali vaatii enemmän itsekuria ja harvemmin kai ihmisillä ainakaan kerrostaloasunnossa on kunnollisia välineitä lihastreeniä varten. Itselläni on parit puntit ja niiden käyttö on jäänyt aika olemattomaksi. Naapurillani taas on eräänlainen monitoimilaite, joka on ahkerassa käytössä.

Kuntosalilla taas muut virikkeet on vähissä ja siellä ainakin itse treenaan hyvinkin keskittyneesti ja monipuolisesti eri laitteilla. Kun sinne asti olen mennyt ja laitteiden käyttöoikeudesta maksanut pitkän pennin, niin hulluahan siellä olisi vain "heilutella painoja".

Lumenluontiin verrattuna nuo salilaitteet kyllä ovat siinä mielessä parempia, että niillä saa treenattua kehon kumpaakin puolta tasapuolisesti. Vaikka itse olen aika kaksikätinen, niin lumitöissä (lumen heitossa) tulee tehtyä vasen käsi alempana huomattavasti enemmän hommia kuin oikea käsi alhaalla siitä huolimatta, että yritän aina vaihtaa puolta välillä. Treenistä väkisin tuppaa tulemaan toispuoleista lumitöissä. Salitreenissä käytän laitteita, joissa käytetään molempia käsiä (tai jalkoja) samaan aikaan. Onhan siellä niitä irtopunttejakin ja laitteita, joilla voi treenata yhtä kättä kerrallaan, mutta nämä jätän "ammattilaisille".

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#152
Kärvistelen koronaeristyksessä edelleenkin, ja kuntoilut ovat käyneet vähiin. Eilen olin ulkona pakollisella asialla, ja tuli käveltyä parikymmentä minuuttia ulkona ja vähän sisällä. Tuli kyllä hyvä mieli. Kokeilin ensimmäistä kertaa koskaan maskia (apteekin), ja oli kyllä pirun hankalaa hengittää sen läpi. Tuntui, ettei saa happea tarpeeksi.

Punttien heilutusta istuen olen jatkanut, mutta välillä se on unohtunut moneksi päiväksi.

Istualtaan teen lisäksi erilaisia jalkojen nostoja, joskus monta kertaa päivässä, joskus päiviä välissä:
- jalan nosto suoraan eteenpän polvi suorana (etureisin, toimii vatsaliikkeenäkin)
- jalan nosto 45 asteen kulmassa sivulle
- jalan nosto niin että se tekee suuren kaaren sivulle (lonkan liikkuvuus)
- molempien jalkojen nosto polvi edellä kaarta tehden sivuille "slalomia" (lonkan liikkuvuus)
- seisomaan nousuja (käsinojista tukea ottaen tai ilman tukia) (yleisliike jaloille, reisi, pohje)
- vartalon kiertoja joko istuen tai seisten niin, että vie puntit laajassa kaaressa  (vartalon tukilihakset)
- varpaiden "dippaus"="kastelu" (vatsaliike)

Nyt olen alkanut joskus tekemään jalkajumppaa pedissä ennen ylös nousua. Teen fysioterapeuttista ja aerobista harjoittelua, suluissa toistomäärät tänään:
- kyljellään kantapäät yhdessä polven nostoa (2*30)
- kyljellään koko jalan nostoa niin ylös kuin nousee (ulkoreiden treeni) (2*30)
- kyljellään alimmaisen jalan nostoa (sisäreiden treeni) (2*30)
- puoliksi mahallaan jalan nostoa (pakara, takareisi) (2*20)
- selällään maaten lantion nostoa (takareisi, pakara, alaselkä) (2*10)
- em. lantion nosto yhdellä jalalla toinen jalka ojennettuna ilmassa (muutama)
- punnerruksia kokeilin, mutta patja liian pehmeä tähän
Joskus olen tehnyt 4*10 sarjaa.

Jos saa tehtyä jotain heti herättyä, päivä lähtee käyntiin paremmin, ja joskus päivästä tulee vähän aktiivisempi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Hyvä mieli ei oikein aina tule kun kaikki liikunta on yhtä tappelua fibron kanssa. Vesijuoksusta polvet ja ranteiden seutu kipeäksi. Uinnista käsivarret ja alaselkä. Selkähän minulla on oikeastaan ollut kipeä jo niin kauan etten tervettä päivää enää muista. Treeneissä on omat ongelmansa, niitä en jaksa edes ajatellakaan.

Yritän nyt helpottaa oloani edes vesijuoksun aikana ja jälkeen ostamalla pitkän märkäpuvun. Neopreeni tuntuu lämmittävän niitä osia jotka minulla kipeytyvät toistuvasta liikkeestä jota kylmä ja kostea ympäristö vielä pahentavat. Pitkä puku peittää kaikki arat alueet, ei nyt tosin ranteita ja nilkkoja, mutta kaikkea ei voi saada. Sukeltajanpukua en sentään hanki.

Hippi

No nyt oli luonnonvoimat minua vastaan! Aamulla kun heräsin, niin tyytyväisenä katsoin, että sataa ihan reippaasti. Siitä saa hyvän tekosyyn pysytellä kotona koko päivän. Mutta kuinka ollakaan, eipä onnistunut. Sade loppui ja tutkan mukaan ei ollut mitään isompaa edes odotettavissa, joten oli pakko lähteä salille vihdoin tämän pitkän tauon jälkeen. Taukoa ehti kertyä laskujeni mukaan kolmisen viikkoa niiden luomien poistamisen vuoksi ja sen lisäksi oli muita kiireitä, ettei ollut mahdollisuutta aamupäivisin käydä salilla.

Yllättävän mukavasti meni koko setti läpi enkä edes helpotellut paljoa. Aerobisessa vain sen verran, että tein crossarilla pidempään ja jätin kuntopyörän pois. Pikemminkin tuli tunne, että punttipuolella voisi olla pian käsillä hetki, että nostan vähän panoja. Yllättäen kipeä olkapääkin oli nyt levon aikana parantunut aika hyvin.

Tuo crossari vielä tappaa minut joku päivä. Siinä on näytöllä aikaa, matkaa (tai askellusta/minuutti vaihtoehtoisesti), kalorien kulutus ja syke. Vaikea lopettaa, jos kalorien kulutuksessa ja ajassa on joku epämääräinen luku. Älkää kysykö miksi, mutta tänäänkin meni kymmenen minuuttia yliaikaa, että sain molempiin viidellä jaollisen luvun.  ;D

Ainoa, mikä nyt oli vähän rasittavaa, oli ilman kosteus. Se tuntui aika raskaalta ja hiki oli pinnassa myös punttipuolella. Koko ajan oli niin likainen olo.

Haavoissa ei ollut mitään tuntemuksia ja varmaan olisin voinut jo aikaisemminkin mennä. Jopa niiden tikkien kanssa, joten vähän liioitellun pitkä tauko tuli. Toisaalta tuossa on ollut niitä helteisiä päiviäkin ihan riittämiin ja silloin treeni ei tahdo oikein maistua.

Varmaan tuolla nyt kuitenkin tulee vielä jatkettua nyt, kun sai taas mentyä.

--

Syyskuussa on tulossa jotkut bodauskisat Helsingissä ja tuoltakin salilta on lähdössä joukkue kisaamaan. FB:ssä on ollut aiheesta juttua ja linkit parin bodaajan kisakuvien esittelyyn. Olin kyllä hiukan ihmeissäni, miten paljon nuo muuttavat ulkonäköään ollessaan kisamoodissa verrattuna siihen, minkä näköisiä he ovat normaalisti salilla treenatessaan – näyttävät aika normaalilta, joskin isokokoisilta.

Noita on kyllä aika vaikea tunnistaa, kun ovat omineet aivan eritaustaisen ihonvärin niissä kisakuvissa. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 26, 2020, 15:31:34
Hyvä mieli ei oikein aina tule kun kaikki liikunta on yhtä tappelua fibron kanssa. Vesijuoksusta polvet ja ranteiden seutu kipeäksi. Uinnista käsivarret ja alaselkä. Selkähän minulla on oikeastaan ollut kipeä jo niin kauan etten tervettä päivää enää muista. Treeneissä on omat ongelmansa, niitä en jaksa edes ajatellakaan.

Yritän nyt helpottaa oloani edes vesijuoksun aikana ja jälkeen ostamalla pitkän märkäpuvun. Neopreeni tuntuu lämmittävän niitä osia jotka minulla kipeytyvät toistuvasta liikkeestä jota kylmä ja kostea ympäristö vielä pahentavat. Pitkä puku peittää kaikki arat alueet, ei nyt tosin ranteita ja nilkkoja, mutta kaikkea ei voi saada. Sukeltajanpukua en sentään hanki.

Tuotearvio: perseestä. Toisin kuin vanha lyhyt märkäpukuni uusi vuoti saumoista. Sehän ei välttämättä toki haittaa, koska pieni vesimäärä puvun sisällä ei vie lämmitysominaisuutta. Mutta hourailuini että pitkä puku ennaltaehkäisisi fibrokipuja meni pahasti pieleen. Käsivarsiani särkee jo matkalla järvelle, koska hihat puristavat niin. Mutta sitten kun sinne veteen pääsee, niin hihoihin tulee kuitenkin vettä sisään, ja toista kättä särki koko sen eilisen vesijuoksun ajan jonka järvessä vietin.

Lisäksi puku on ihmeellisen kiikkerä vesijuosta. Alkoi melkein pelottaa kun tuntui että huojun puolelta toiselle. Matalikkopaikoissa puku on niin jäykkä että väkisinkin polvetkin kipeytyvät kun jalat sohlaavat jorpakossa miten sattuu. Sohlasivat ne kyllä vanhassakin puvusa, ja myös polvien kipuja yritin pitkällä puvulla eliminoida.

Tuntuu että kuristun kun kaula-aukko puristaa niin. Epäilen tosin että ongelmana on se että en kertakaikkiaan saa revittyä pukua tarpeeksi ylös, kun haaraosakin oli melkoisen kaukana aktuaalisista haaroistani. Mutta vaikka se kohdillaan olisi ollutkin, silti asu olisi todella inhottava kävellä, ja joudun kumminkin lompsimaan se päällä kotoa ja kotiin, mikä olikin sitten varsin tympeää touhua.

Riisuminen on suoranaista helvettiä. Puku takertuu jalkoihini niin että lahkeensuita ei meinaa saada kantapäistä millään yli, ohi ja irti. Kuten kai monilla ihmisillä vasen puoli kehoani on inasen isompi kuin oikea, joten vasen kantapääkin sitten oli se vaikeampi kohde riisuttavaksi.

Minä en kyllä ymmärrä miten ihmiset pärjäävät näiden kanssa. Vai onko ongelma siinä että ostin halvan puvun... (alta 60 €).

Alkoi kyllästyttää jo koko vesijuoksu. Eihän se edes ole niin suuri lempparini kuin uinti, mutta uintia olen nyt yrittänyt välttää ettei selkäni kipeydy. Alaselkä kun tuntuu ärtyvän rintauinnista.

kertsi

^ netistä trialthonistien ohje:
Tässä voi vain menettää aikaa ja hermonsa. Jos uit märkäpuvulla, riisu se ripeästi. Märkäpuvun poisottaminen on onneksi huomattavasti nopeampi toimenpide, kuin pukeminen. Suosittelen käyttämään märkäpuvun kanssa jotain liukastetta, sillä se estää hiertymiä ja helpottaa riisumista. Valitse baby oil tai muu vastaava, mutta jätä vaseliini kauppaan – se lahottaa märkäpuvun neopreenia.

Mulla alaselkä kipeytyi aiemmin rintauinnista, mutta se johtui siitä, että uin epäsymmetrisesti, "saksaamalla". Selkäranka ja lantio siis kiertyneenä. Opittuani aikuisten uimakoulussa oikeaoppisen  - symmetrisen - potkun loppuivat ne selkäkivut.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Minulla uidessa veden noste kaareuttaa selkää sen verran että alaselkä rasittuu. Sammakkopotkuja en tee, jalat pysyvät suorina. Ei tällaista ongelmaa ollut ennen fibroa. Mutta fibro jotenkin jäykistää ja selkä väsyy kaikesta mahdollisesta. Myös puvun pukemisesta ja riisumisesta.

ROOSTER

Rasvasin takapuoleni ja poljin 130km tässä eräänä päivänä. Nyt juon giniä. Kyllä on hyvä mieli.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Lunta on tullut luotua liki joka toinen päivä yli viikon aikana. Noin ½-1h kerrallaan hengästyttävästi pääosin lapiolla. Selkä kipeytyi. Toissapäivänä (muistaakseni) paistoin rypsiöljyrasvaisia lettuja pitkästä aikaa. Illalla tein tv-jännäriä katsoessa joitain punnerruksia. Hämmästyttävästi muutamassa tunnissa selkäkivut häippäisi myös seuraavana päivänä eli eilen. Lisäksi kun juoksin eilen iltapäivällä postia hakemaan niin tuskin ollenkaan hengästytti. Sitä edelsi 4-5 tunnin syömättömyys. Joskus on hengästyttänyt jo kaävely postille.
   Ehkäpä pitää lisätä rasvaa ruoassa ja lumenluontimaista liikuntaa viikoittain.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Jokseenkin tasan 11 kuukautta olen nyt käynyt punttisalilla. Edelleenkään en ole mitenkään into pinkeänä, että "pakko päästä", vaan pikemminkin sormista laskien se kaksi välipäivää on mennyt ja taas on mentävä. Ei vastentahtoisesti, vaan siten, että "nyt on sen aika". Pari pidempää, parin viikon taukoa tähän aikaan on mahtunut ja pari kertaa en ole kaatosateen vuoksi lähtenyt. Päivän siirto eli ylimääräinen välipäivä on saattanut tulla jonkin muun puuhan vuoksi tai ylenpalttisen väsymyksen vuoksi. Olen oppinut armolliseksi itselleni ja annan luvan lintsata, jos väsyttää. Noita ei todellakaan montaa kertaan ole tullut, koska pyrin kuitenkin tunnollisesti hoitamaan itselleni asettamani tavoitteet.

Treenisessiokin on jokseenkin vakiintunut ja siinä on vain pieniä poikkeamia. Voin jättää jonkun laitteen välillä pois, jos näyttää, että siinä on joku sellainen, joka viipyy pitkään. Etenen omaa reittiäni laitteelta laitteelle ja joskus voin palata laitteelle, joka oli varattuna tai joskus teen jollain sellaisella vähän ylimääräistä, joka ei vakiosessioon kuulu. Noita vähän tilanteen mukaan vaihtelen. Joskus, jos ollen poikkeuksellisen energinen, saatan tehdä jotain ylimääräistäkin. Ylimääräinen voi olla joku ylimääräinen laite, normaalisarjojen lisäksi kovemmalla vastuksella vielä ylimääräinen sarja tai jollain/joillain laitteella pidennetyt sarjat.

Joskus, jos aerobisen jälkeen saattaa olla urvahtanut olo, niin lihastreenin teen hiukan kevennetyin vastuksin. En tieten tahtoen viitsi itseäni uuvuttaa, ettei tule kurja jälkifiilis koko treenistä. Tavoite on kuitenkin, että treenin jälkeen olisi kiva olo, niin sanotusti "väsynyt, mutta onnellinen".

Salireissuun kuuluu fillarointi mennen tullen. Tuon lyhyen matkan vielä pääsee palelematta, mutta muuten fillarointi on jäänyt aika vähälle. Pitäisi ostaa joku parempi takki, jota viima ei paina käsivarsia vasten. Nyt on huppari ollut kuoritakin alla, ja se yhdistelmä on tuntunut aika viileältä. Pidemmällä matkalla voisi tulla kunnolla kylmäkin. Joku kevyttoppis voisi toimia, jos löytäisi hyvän mallisen fillarointiin sopivan.

Fillaroinnin sijasta olen taas alkanut kävellä asiointireissuja. Aloittelin kohtalaisen lyhyillä matkoilla, sillä kenkien vaihto tukevampaan malliin on aina koettelemus pohkeille. Sauvakävelyä en ole uskaltanut aloittaa, kun sauvojen rannelenkki painaa kämmensyrjään, joka vihoittelee edelleen aika vaihtelevasti. Välillä se on todella ikävän tuntuinen ja valvottaa yölläkin ja välillä sitä ei huomaa juuri lainkaan.

Venyttely- ja lattiajumpan alustaksi tarkoitettu täkki on edelleen ollut enimmäkseen Eetun käytössä. Odotan inspiraation syttymistä. Puntit ja tasapainoiluvälineet on sievässä rivissä nurkassa. Odotan inspiraation syttymistä. Keppijumppaan tarkoitettu harjanvarsi on edelleen paikallaan nurkassa. Odotan inspiraation syttymistä. Lisää kuntoiluvälineitä en hanki, sillä tiedän aika tarkkaan, että kotona niitä ei tule käytettyä. Edellä olevasta huolimatta tunnen olevani paremmassa kunnossa kuin aikoihin.  :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha


Tämä menee kisatasolle, sen suorituksiin. Törmäsin youtubessa:
https://www.youtube.com/watch?v=sMRbFdF0QLY

Alppilajeja kun katsonut, ja toisaalta BaseJump-lajia, niin käynyt mielessä noiden yhdistäminen. Hoksasin, etten ollut havainnut, että ideaani oikeastaan jo sovelletaan, koko mäkihyppylajia koskien. Boklöv vei ajatusta eteenpäin, omalla tavallaan, tosin vaikka keikaus oli pieni, niin kokonaisvaikutus voi olla suurempi, kuin mitä kuvitella saattaisi.

Viime aikoina puhuttu vilpistä, kun liito-oravan ominaisuuksia lähdetty matkimaan, yli sääntöjen. Jos perinteisestä kilpailusta puhutaan, niin jotain ei mene oikein. Toisaalta, urheilun voi nähdä kytkeytyvämmäksi elämään muutenkin, kuin toisia vertailevassa ja mittaavassa mielessä. Mitä on ajatus tästä? Että soteteollisuus on siviilipuolen veturina, on jotenkin parempi?

Vaikea teema, ja ymmärrän, että ajateltavissa oleva johtoteemaa tähän kerrontaan liittyen, voi olla epäselvä, ensinnäkin kirjoittajaan yhdistettävänä, tai yleisemmin. Kirjoituksen voi kuitekin jättää tähän hämäryyteen / keskeneräisyyteensä. No problem. Viel besser.

Hippi

Ei voi olla totta! Luulin olevani jo kokonaan rääkätty, mutta vielä löytyi uusia lihaksia, jotka olen saanut kipeiksi. Enkä nyt puhu pohkeista, jotka aina tulee kuntoportaissa kipeiksi (toissapäivänä tuli käytyä viimeksi), vaan etupuolella olevien kylkiluiden päällä olevat lihakset. En edes tiennyt, että siinä nahkan ja luiden väliin kuuluu lihaksia.  :o

Eilen salilla, jouduin hetken odottelemaan päästäkseni vatsanruttaus laitteeseen. Päätin sillä aikaa kokeilla uudelleen siinä vieressä olevaa laitetta, jonka ideaa en oikein aikaisemmalla kokeilulla oivaltanut ja jonka olen sitten kokonaan jättänyt käyttämättä.  Edellisellä treenikerralla olin katsonut vähän tarkemmin, kun yksi vakihemmoista sillä teki harjoitusta. Nyt sitten kokeilin uudelleen, kun tajusin, mitä olin aikaisemmalla yrityksellä tehnyt sillä väärin. Olin tekevinäni ihan kevyesti ja etsin sopivaa vastuksen määrää ja yllättävän paljon siihen sain lopulta laittaa painoja, jotta tunsin tekeväni jotain.

Taisin sitten löytää niitä uusia lihaksia vahingossa. Nyt kyllä vähän ihmettelen, mitä tuolla nahkojen alla vielä piileksiikään löytämistä odottamassa. :)


Reilun viikon päästä tulee tasan vuosi siitä, kun ensimmäisen kerran menin tuonne salille. Sinnikkäästi olen jaksanut käydä ja nyt tuntuu, että tuo voisi jopa jatkua pidempäänkin. Kaksi välipäivää edelleen tuntuu aika hyvältä rytmiltä ja noille välipäiville nyt pitäisi vaan saada jotain vähän säännöllisempää aktiviteettia. Kuntoportaille ja takaisin olsii 6 km:n lenkki ja siihen vielä se portaiden kiipeäminen, mutta talvella se on aika huono ajatus, sillä juuri toissapäivänä olin pari kertaa liukastua pahasti alas tullessa portaita. Portaissa ei ole talvikunnossapitoa ja ne ovat todella liukkaat.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lognessa

30 km hiihtoa täynnä.

Mahtava laji. Ilmainen, tekee mielelle hyvää ja raikas ulkoilma. En keksi mikä salilaite liikuttaisi niin montaa lihasta kuin sukset, sauvat ja latu. Suosittelen!

Hippi

Salitreenit oli vähällä joutua kriisiin, sillä enää ei tullut mitään tuntemuksia kehoon salilla käymisestä. Joko jutussa alkoi olla parasta pitkä kuuma suihku treenin jälkeen.

Nytpä sitten sain päähäni, että muuta treenin luonnetta hiukan. Tähän asti olen tehnyt yleensä noin 3 x 20 toiston sarjoja kohtalaisen kevyillä painoilla. Laitteesta riippuen toistojen määrä on saattanut vähän vaihdella. Nyt sitten lähdin tuosta vakio painosta mutta vain kymmenellä toistolla. Seuraavaksi pykälä lisää painoa ja taas kymmenen toistoa ja painoa taas lisää niin pitkään, kun kymmenen ei enää mene läpi.

Yllätyin ihan oikeasti, miten paljon jouduin panoa lisäämään ennen kuin tuli "ei pysty" vastaan. Vuoden aikana lepsuhkokin treeni oli tuottanut voimaa melkoisesti. En vaan ollut älynnyt voiman kehittymistä ja että olisin voinut painoa lisätä.

Tuotapa voinkin nyt jonkin aikaa jatkaa ja sitten etsin taas sopivat ja riittävän kovat painot pitkille sarjoille, joihin voi välillä aina vaihtaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️