Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 17, 2021, 09:53:44
^Minulla on nyt tullut 2 viikon tauko lihaskuntoharjoittelussa. Pitänee taas aloittaa varovasti minunkin ettei lihakset  tuu liian kipeiksi.  Hellettä olen pyörällä väistänyt aamulla metsätiellä ja myöhäisellä illalla, n. klo 23.

Valitut Palat Helmikuu 1994, "Torju flunssa"-jutussa:
  Myös liikunta voi ehkäistä flunssaa. Tutkija David Nieman järjesti kokeen, johon osallistui 36 naista. Puolet koehenkilöistä ei harrastanut tutkimuksen aikana lainkaan liikuntaa. Toiseen ryhmään kuuluneet tekivät sen sijaan reippaan 45 minuutin kävelylenkin viitenä päivänä viikossa viidentoista viikon ajan. Liikuntaa harrastaneen ryhmä vastustuskyky parani, ja heillä oli flunssaoireita puolta harvemmin kuin liikuntaa harrastamattomalla ryhmällä.
  Nieman arvelee, että millä tahansa aerobisella liikunnalla on todennäköisesti sama vaikutus, jos se on kohtuullista.
Kova rasitus saattaa kuitenkin heikentää immuunijärjestelmän toimintaa. Tämä tuli esiin Niemanin toisessa tutkimuksessa. Siihen osallistui 2300 juoksijaa, jotka harjoittelivat maratonia varten. Kilpailua seuranneen viikon aikana maratonille osallistuneet juoksijat olivat kuusi kertaa alttiimpia nuha- ja flunssatartunnoille kuin ne jotka olivat
harjoitelleet mutta eivät juosseet maratonia.


Italian ens. koronauhri oli maratoonari ja myös Baba Lybeck miehensä kanssa, joista toinen sairastui vakavasti ja Baba menetti hajuaistinsa pitkäksi aikaa.
En pidä maratoonia järkevänä liikuntamuotona vaan pikemmin järjettömänä.

"Kaikki huippu-urheilu" on typerää, mutta mitäs siitä elämässä tehdään valintoja muutenkin typerästi..

Huippuunsa viritetty keho on altis virushyökkäyksille ja muille pöpöille ja kestävyys-urheilijoilla eritoten.

Maratonissa elimistö joutuu tosi koville ja varmaan harrastelijoiden kunto altistuu siinäkin enemmän, kuin ammattilaisten..

Itse olen vain hiihtänyt 90 kilometriä, mutta en juossut 20 km pidempiä matkoja- se hiihto oli varmaan helpompi, kuin maratonin juokseminen. Selvisin siitä kyllä alle työpäivässä-jotan 6-7 tunnin paikkeilla. Mitalikin tai mitalit lienee jossain kaapin kätköissä edelleen..

Hippi

Eilen fillaroin kuntoportaille ja nousin ne muutamaan kertaan. Edellisestä kerrasta on niin pitkä aika, etten uskaltanut useammasti, sillä pohkeet niissä kipeytyvät aivan tönköiksi. Olenkin miettinyt, jotta johtuuko tuo kipeytyminen itse asiassa varpaiden jäykkyydestä eikä yksistään portaissa laskeutumisesta. No, niin tai näin. Useammin käytynä eivät kipeydy ainakaan yhtä pahasti, joten tukeva ote omasta niskasta auttanee tässäkin.

Nyt oli myös tyhjää niissä ulkokuntolaitteissa, joten uskaltauduin kokeilemaan. Ne ovat Davidin laitteita ja todella ihan kelpo vehkeitä. En tullut laskeneeksi, montako erilaista niitä oli, mutta mielikuva oli ehkä 7-8. Säädöt voi tehdä kilomäärillä ihan normaalisti ja kiloja näytti riittävä paljonkin yli perusjampan tarpeiden.

Penkkipunnerrusta ja ylätaljaa kokeilin ja tehoa oli sen verran, että nyt jalkojen lisäksi ylävartalossa muistot treenipäivästä :)
Harmi, että sinne tuli heti kohta jotain HC-treenaajia ja tunsin olevani tiellä, joten palasin portaisiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#212
Tuossa tuli kesähelteillä ja lomalla liikuttua öbaut ei yhtään (reilu pari kuukautta) niin nyt kun on taas alkanut päivittäinen hikikuntoilu (reilu viikko) (en tosin ole vielä punttikselle löytänyt, mutta reippaalla kävelyllä aloitellut) niin kyllä tää olo on luksusta. Onko nilkoissa minilihaksia kun ovat simuloidun korkeanpaikanpikakävelyleirin jäljiltä hieman arat?

Edit: tai oikeammin mitä lihaksia löytyy pohkeiden alapuolelta, sillä anturat ovat yleisesti hieman arat.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

a4

 ^
Näin voi käydä jos esimerkiksi lähdet liikuntakärpäsen puraisemana heti juoksemaan, vaikka nilkan rakenteesi ei vielä näin suurta kuormitusta kestäisikään.
http://www.movesmart.fi/lihashuolto/paras-ystavasi-tukilihakset-osa-1-nilkka/

Nilkan ja jalkaterän alueella on 33 luuta ja runsaasti lihaksia
https://juoksija.fi/juoksu/voima/liiketta-nilkkaan/

-:)lauri

^
Pitää ilmeisesti hidastaa nopeutta ja lyhentää kävelylenkkiä, jotta eivät pääse paikat hajoamaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
En kyllä ikinä ole saanut jalkoja paskaksi kävelemällä. Tietty varpaat särkee sitten illalla, mutta ne särkee joka tapauksessa nivelrikon vuoksi. Onneksi nyt on vähän parempi vaihe taas menossa.

Mutta pidemmänkin tauon jälkeen vain pientä lihasten kireyttä tuntuu ensimmäisten lenkkien jälkeen.

Juosta en pysty lainkaan, joten kävelyyn on tyytyminen. Tehoa siihen saa sauvoilla, vaikka se on niin mummoa. Sauvat pitävät ryhdin ja rytmin kasassa ja pisimmillään olen jokseenkin täydettä teholla mennyt yli 11 kilometrin lenkkiä. Hyvät jalkaa tukevat kävelylenkkarit on ainakin minulle välttämättömät, jotta jalat eivät kipeydy.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Jätin Krav Magan tauolle ja siirryin kokeilemaan painia (BJJ/lukkopaini) peruskurssin verran. Toivon että mattotekniikat menevät näin paremmin päähäni, että jatkossa painisparreissa osaisin tehdä taktisia valintoja, enkä vaan räpeltäisi mitä sattuu.

Kun kyseessä on peruskurssi, kaikilla ei tietenkään ole kokemusta kamppailulajeista entuudestaan. Tämä on minulle etu, kun on painisparria. Toisaalta harmikseni jälleen kerran olen miltei yksinäni senioriosaston edustaja, eli melkein kaikki muut ovat elämänsä tunnossa, semmoisia nuoria ihmisiä jotka ovat väkivahvoja. Satunnaisesti olen joitakuita saanut jonninverran kuitenkin peitotuksi, erityisesti jäi mieleeni kun sain kuristusotteen miehestä jolle en kuvitellut pärjääväni missään määrin. Tietty jälkikäteen alkaa miettimään että jos hän vaan antoi minun tehdä tekniikan loppuun asti. Ei voi tietää. Naisena paini on vähän jännä harrastus sillä tavalla ettei voi ikinä olla täysin varma siitä pärjäämisestään että onko se aitoa vai ei. Mutta aikamoista ähräämistä on kyllä ollut. Ja tietty jos toisen naisen kanssa painii, niin se nyt on saletti että armoa ei anneta.

Antoisaa tämäkin on ollut, mutta epäilen että peruskurssia pidempään jos jatkaisin, fysiikkani ei ehkä kestäisi. Kokoajan tulee kytättyä ettei nyt vaan joku mystinen raja ylittyisi, missä se sitten lieneekään. 3 v sittenhän kun fibromyalgia puhkesi, olin selvästikin riehunut liikaa liian lyhyen ajan sisällä kun olin juuri aloittanut Kravin, mutta silti ramppasin pitkiä kävelylenkkejä välipäivinä. Tätä en nyt toista, tosin eipä ole ollut semmoisia säitäkään että tekisi mieli kävellä niin että polvet suuttuu. Nyt on kovilla ollut lähinnä niska, ja välillä (nytkin) on sellainen olo kuin olisi tullut kuristetuksi. Kuten toki olenkin.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - syyskuu 16, 2021, 16:43:12
^
Pitää ilmeisesti hidastaa nopeutta ja lyhentää kävelylenkkiä, jotta eivät pääse paikat hajoamaan.

Tänään tuli tynkälenkki. Toivottavasti oli sopiva. Muistelen, että arkoja lihaksia pitäisi jossain määrin myös rasittaa levon lisäksi, jotta paraneminen nopeutuisi.

Muistanko oikein, että lihas kipeytyy rasituksesta sen vuoksi, että lihassäikeitä on katkennut ja elimistö reagoi vaurioon?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

-:)lauri

Tänään jalat eivät ole olleet arat ollenkaan, joten jos huomenna vetäisi taas normaalin mittaisen lenkin, mutta jos ei kuitenkaan vielä kävelisi täysii.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

Näin jossain liikuntasuosituksen kestävyysliikunnalle:
150 minuuttia keskiraskasta liikuntaa viikossa
    TAI
  75 minuuttia raskasta liikuntaa viikossa.

Sellainen löytyykin netistä helposti, esim. täältä: https://www.terveyskirjasto.fi/khp00077

Jossain näin hyvän erotuksen:
kevyt liikunta         : pystyt puhumaan ja laulamaan (kevyttä kävelyä)
keskiraskas liikunta: pystyt puhumaan muttet laulamaan (reipasta kävelyä, pyöräilyä tms).
raskas liikunta       : et pysty edes puhumaan (juoksu, aerobic, maastohiihto)

Suhteellista toki, ylipainoiselle sydän/keuhkovaivaiselle jo normikävelykin voi käydä melko raskaasta liikunnasta.
Jos noista 150/75 per vk jyvittää keskenään tasan 50/50 (100 min keskiraskaa lainataan raskaaseen -> on 50 min raskasta)  ja jakaa päiville niin esim.
    7 minuuttia keskiraskasta ja heti perään
    7 minuuttia raskasta,
    nämä siis joka  päivä.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

Entä jos ei pysty laulamaan edes paikallaan seisten eikä edes istuen - tai ei se yritys ainakaan laulun määritelmää täytä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Laulu


Nuo suositukset on kyllä melkoisen kepoisia tavoitteita perusterveelle normaalikuntoiselle ja ihan varmasti liian vähän, jos ei ole muuten tarvetta liikkua sitä "arkiliikuntaa" vai miksi sitä sanotaan, kun tavallisia puuhasteluja (siivous, kaupassakäynti, työssä ehkä joutuu liikkumaan jne.) toimittaessa tulee liikuttua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Päivässä puolen tunnin reipas kävelylenkki mulla, eli ihan mennään normien mukaan, varsinkin jos käytetään reilun kokoisia normeja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Itse harrastan "hyötyhaahuilua". Eli esimerkiksi kauppareissu saattaa venähtää erittäinkin mutkittelevan reitin vuoksi. Se on luonteeltaan eräänlaista intervalliharjoittelua. Tylsät ja tutut reittiosuudet paahdan varsin vauhdilla. Mielenkiintoisemmat osuudet mennään taasen sen verran hiljaa, että voisi luikauttaa ooppera-aarian samalla. Jos vielä muuttaisi suoritusjärjestystä niin päin, että suorittaisi ostokset ensin, niin saisi painoharjoittelun mukaan. Se tosin olisi vastoin hyvän mielen periaatetta.  :D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

No nyt on haaste, kokeilkaa tätä

Nyt kiertää treeni­haaste, joka erottelee istuma­työläiset muista – Osalle lähes mahdoton liike, toisille aivan helppo

Juttu on vapaasti luettavissa.



Itsellä jäi kyykkäys vähän vajaaksi, eli en ihan noin alas päässyt, kuin tuo malli, mutta ei ole mahdoton. Pienellä harjoittelulla varmaan menee paremmin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️