Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates


Socrates

Kuntoportaat on täysin älytön keksintö, moni hyvä mäki pilataan niillä.

Ilman portaita pohkeetkin saavat kyytiä ja voi ottaa sauvat mukaan.

Ymmärrän, että joku muhkurainen maastomäki voi olla tarpeen tasoittaa, mutta portaista pelkkää haittaa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

Kaikenmaailman ulospykätyt portaat olivat puuta tai metallia, vilisevät silmissä niin että niissä liikkuminen (varsinkin alaspäin) on hermoja rassaavaa, vaikka olisi sillä hetkellä polvet kunnossakin.

Hippi

Minä taas kävisin kuntoportaissa useamminkin, mutta fillarilla sinne on ikävä matka. Menomatkan varrella on yksi mäki ja loppumatkassa toinen mäki, jotka käy melkoisesti reisille. Paluumatka tietty on mukavampi, kun on alamäkiä. Kävellen taas edestakaiseen matkaan menee tunti, joten mieluummin fillarilla sen vuoksi menisin.

Eihän se pohkeisiin käy kuin ensimmäisen kerran pidemmän tauon jälkeen. Sen jälkeen, jos käy säännöllisesti, niin eipä pahemmin tunnu.

Siinä kyllä välillä saa nolostella, kun hengästyttää kiivetä portaita ja ohi vipeltää joka kahdeksankymppinen ukko kuin kuivan kesän orava eikä puuskutuksesta tietoakaan.

Puurakenne on kyllä ensimmäisillä pakkasilla hiukan hankala, kun liukkautta ei oikein huomaa ennen kuin jalka lipsahtelee. Kaiteet kyllä haluaisin noissa meidän lähimmissä portaissa muuttaa. Kaiteissa on inhottavia nypyjä, joihin lyön käteni, sillä alas mennessä etenkin liukkaalla haluan pitää kättä kaiteen tuntumassa, että on nopea ottaa kiinni, jos jalka lipeää. Nypyt kai on laitettu, jotta penskat ei käytä kaidetta liukumäkenä.

https://www.hagerlund.net/fi/paakaupunkiseudun-kuntoportaat/moskarin-kuntoportaat
Tuossa kuvia noista lähiportaista. Kuvassa näyttää kyllä loivalta, mutta kyllä ne puhtia vaatii. Tuossahan kannattaa aloittaa niin, että kipittelee ensin tuohon puolimatkan tasanteelle ja kun siinä alkaa mennä vauhdilla joku kymmenen kertaa peräjälkeen, niin sitten vasta alkaa kiivetä täyttä mittaa.

Alhaalta katsottuna oikealla on tasainen luonnonmäki, jonka olen kerran kävellyt ylös. Se tuntui pahemmalta kuin portaat. Kesällä mäki parturoidaan, joten on ihan kävelykuntoinen läpi kesän.

Kuvat on niin vanhoja, että niissä ei näy, että portaisen yläpäässä olevalla tasaisella maalla on ulkokuntosali aika monipuolisine laitteineen, joten jalkojen lisäksi myös yläkroppaa voi treenata samalla reissulla. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Siis pohkeet saa kunnon treenin ilman portaita, kun nilkka joutuu taipumaan kunnolla. Portaissa jäävät paljon vähemmälle.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

^^ Maisema on kuin Paloheinän täyttömäestä, mutta siellä ulkokuntosali on portaiden alapäässä.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Socrates - lokakuu 20, 2022, 11:06:04
Siis pohkeet saa kunnon treenin ilman portaita, kun nilkka joutuu taipumaan kunnolla. Portaissa jäävät paljon vähemmälle.

Minun jaloilleni portaat taas on ehdottomasti paremmat kuin mäki, sillä jäykistyneet ukkovarpaiden tyvinivelet aiheuttaa nilkoille kohtuuttomasti rasitusta mäessä. Portaissa ei vastaavaa ongelmaa ole lainkaan.

Sama juttu oli salilla, että juoksumatolla kävely oli paljon huonompi homma kuin cross trainerilla vatkaaminen, kun jalka oli alustalla paikallaan. harmi, että se salilla käyminenkin kuihtui koronan ja olkapääkrempan myötä. Pelkän cross trainerin vuoksi ei viitsi sinne lähteä. Tai olisihan siellä nyt muutama muukin laite, jotka ei olkapäätä rasittaisi. Hmm...
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hippi

Meni kuppi nurin ja suutuin itselleni, sillä oli kulunut hyvä hetki siitä, kun olin tehnyt yhtään mitään muuta kuin löhöillyt. Sen seurauksena aamuisin on hankala päästä sängystä pystyyn, kun selkä on ollut niin jumissa. Ihan ilma isompaa miettimistä päätin lähteä ulkoiluttamaan kävelysauvojani ensimmäisen kerran tänä syksynä. Pukiessani suunnittelin reilun neljän kilometrin reitin, joka olisi kohtuullinen aloitus "uudelle elämälle" eikä se heti menisi överiksi.

Alkumatka oli hiukan takkuinen, kun oikean jalan jalkapöydän luut tuntui olevan jotenkin ikävästi vinksallaan. Sain kuitenkin rytmin pidettyä hyvänä. Noin puolessa matkassa alkoi tulla kuuma. Aloittelijan moka taas, kun tyynelle ilmalle laitoin kalsaripuvun verkkareiden alle ja tuulitakki vielä kruunasi vaatetuksen. Vähempi olisi riittänyt. Viimeinen neljännes menikin sitten niin liukkaasti, että olin jo vähällä innostua tekemään pienen lisälenkin. Jalan kremppa oli jossain vaiheessa asettunut eikä sekään enää tuntunut vaivaavan.

Oikein hyvä fiilis jäi lenkistä. Nyt kun mietin, niin en kyllä ole ennen iltasella lenkkeillyt. Oli oikeastaan aika kiva tunnelma.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^ Kuten varmaan jo huomasin, työntöharavan keksijältä.on tulossa myös uusi kävelysauvamalli. Ilmeisesti hiukan Bungy Bumbin tapainen, mutta jousto on jo heti kädensijan alla.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hippi

Minusta se napakka napsautus juuri tekee hartioille hyvää. Se on ikään kuin hierontaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Kolmas kerta järvenjäällä. Nyt on optimaaliset jäät paarustaa, kun ei ole sössöä mössöä tms. menoa pahasti hidastavaa.

Socrates

Keksin ihan kuningasliikkeen polville ja pakaroille:

Paksu vastuskuminauha kiinni jonnekin ja sujautetaan polvien taakse ja sitten kova venytys ja istutaan ilman tuolia ja samaan aikaan jännitetään jalkoja kumpparia vasten ulospäin.

Aivan sairaan raskas liike.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

#328
Siis kumpparia venytetään (eikä lihaksia), ja jumppaajan nokka osoittaa kohti kiinnityskohtaa? Tuota voisi varioida niin että nokka osoittaa välillä kummallakin sivulle (vain yhtä polvea kerrallaan treenaten). Tai niin, että molemmat jalat sujautetaan mihinkään kiinnittämättömään kuminauhalenkkiin, joka asetetaan polvien kohdalle, venytetään kuminauhaa loitontamalla jalkoja ja käppäillään puolikyykyssä sivuttain edestakaisin.

Itse teen vähän samantapaista kylkimakuulla, ilman kuminauhaa, mutta paljon toistoja (tässä voisi halutessaan käyttää tarrapainojakin, jos ei ole raskaat jalat, tai kuminauhaakin).
- Asento on selkä suorassa, nostetaan pelkkää päällimäistä polvea niin, että jalkaterät pysyvät yhdessä. Loitontajille siis ja SI-nivelelle.
(Itse jatkan tuosta vielä lonkkaliikkeisiin nostamalla polvi suorana kylkimakuulla jalkoja vuorotellen.) Molemmat puolet.
- Sitten selälleen, jossa polvet koukussa jalkaterät patjalla avataan reidet ja suljetaan yhteen vuorotellen niin kauan kuin jaksaa. Lähentäjille siis, eli vastaliike ensimmäiselle eli loitontajille.
- Sitten edelleen selällään, yksi jalkaterä patjalla ja polvi 90 asteen koukussa, nostetaan vartaloa ylöspäin (takareidet yms.), ja toisella jalalla tehdään polkupyöräilyliikettä (polven "voitelua") ilmassa. Ei annetan lantion asentoa romahtaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 17, 2023, 12:40:35
Siis kumpparia venytetään (eikä lihaksia), ja jumppaajan nokka osoittaa kohti kiinnityskohtaa? Tuota voisi varioida niin että nokka osoittaa välillä kummallakin sivulle (vain yhtä polvea kerrallaan treenaten). Tai niin, että molemmat jalat sujautetaan mihinkään kiinnittämättömään kuminauhalenkkiin, joka asetetaan polvien kohdalle, venytetään kuminauhaa loitontamalla jalkoja ja käppäillään puolikyykyssä sivuttain edestakaisin.

Nokka kiinnitys kohtaan päin ja onhan tuosta paljon eri versioita, tuo on vain helppo selittää ja tehdä. Siinä saa samalla tekniikkaharjoitusta salilla tehtävää jalkakyykkyä varten.

Tuota kuvaamaasi teen myös lyhyellä nauhalla.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.