Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

#75
Lainaus käyttäjältä: Amore - elokuu 29, 2019, 18:45:07
Aah, siis kuntoportaat ovat järjestään sellaisia, joissa on syvät askelmat? Niissä ei ehkä sitten oikein edes voi edetä astumalla päkiällä. Teen itse porrasjumppaa metron liukuportaissa, jotka yritän jaksaa nousta koko pituudelta, tosin suhteellisen rauhallisesti. Portaiden askelmat ovat melko syvät, mutta ei tulisi silti mieleenkään astua koko jalalla.

Mulla on se mielikuva, että ne (korjaus: kuntoportaat) lähinnä olisivat matalat ne askelmat. Saattavat kyllä olla syvätkin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 29, 2019, 23:31:32
Mulla on se mielikuva, että ne lähinnä olisivat matalat ne askelmat. Saattavat kyllä olla syvätkin.

Kyllä metron liukuprotaat on himppasen verran korkeammat kuin tavallisen kerrostalon rappuset. Sen tuntee kyllä jaloissa, kun juoksee ne ylös ja sen verran syvemmät ne ovat, että niihin mahtuu koko jalkaterä hyvin ainakin minun kengilläni, joten kokojalan astunta toimii hyvin.

Btw. muistan joskus lukeneeni, että ei olisi kovinkaan hyväksi polville paljon kulkea portaita alaspäin. Itse ainakin huomasin juuri noissa metron portaissa, jotka ovat vähän korkeammat, alas kävely välillä sai polvinivelet "naksumaan" vaikka mitään ongelmia polvissani ei pitäisi olla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Kirjoitinpa huolimattomasti. Tarkoitin siis kuntoportaita, en metron portaita.

Ja juu, alaspäin portaita meno on polville rankempi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

#78
Muistin oudon säännön, 7000 kilokalorin liikunta pudottaa painoa ("rasvaa") yhden kilon. Rasvakilo sisältää kuitenkin yli 9000 kilokaloria. Ero johtuukin siitä että elimistön rasvakudos ei ole 100% rasvaa vaan sisältää myös vettä ja proteiinia.

Rasvakudos ei siis ole sataprosenttista rasvaa. Sitä ei voi verrata ruokaöljyyn, jonka koko paino koostuu rasvasta. Pikemminkin se muistuttaa voita, jossa rasvaa on 81 %. Hupaisa yhtäläisyys: sekä rasvasolussa että voissa loppuosa on pääosin vettä ja proteiinia.

Näillä tiedoilla voimme arvioida, että kilossa rasvakudosta on noin 7000 kilokaloria. Kun ylipainoinen on kuluttanut sen verran enemmän kaloreita kuin on saanut ravinnosta, noin kilo rasvakudosta on "palanut" pois.
- https://www.perttimustajoki.fi/laihduttamisen-fysiologiaa-ei-hatahousuille/

IS:n  v. 2012 jutun mukaan ½ tunnissa:
- pyöräily kuluttaa 250-500 kcal,
- juoksu  -"-  300 kcal
- kävely  -"-  180 kcal

Josta voidaan laskea että jos syönti pysyisi suunnilleen ennallaan niin teoreettisesti
- 7-14 tunnin pyöräily polttaa kilon elimistön rasvakudosta
- 12 tunnin juoksu polttaa kilon -"- -"-
- 19 tunnin kävely polttaa klon -"- -"-.

JK. IS/MN-jutun mukaan porrasjuoksu kuluttaa:
Porrasjuoksu: 819 kaloria/tunti
- https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005954759.html
Josta voidaan laskea, että
- 8,5 tunnin porrasjuoksu polttaa kilon.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

MrKAT

Lihasvoimistelu tuntuu nyt helpommalta kun pyöräilyillä on hengästyskunto selvästi kohentunut.
Lihakset alkoi kasvamaan kovasti (tai näyttää siltä peilissä) vasta kun aloin pitkästä aikaa syödä myös extraproteiinia (1-2 rahkapurkin verran per pv).
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

Tuollaisia kuntoportaita olen kaivannut lähitienoolle ja nyt on. Katsoin kartasta, että noin kolme kilometriä suuntaansa on tuonne matka. Jos ensin fillarilla etsisi mukavimman reitin sinne, jotta tulisi sitten kävellenkin käytyä, kun fillaria ei enää voi käyttää. Jotain hiljaisempia teitä pitkin voisi jopa sauvakävellen mennä, niin saisi sitten vauhtiakin enemmän.

Nyt kun vaan joku potkisi minut liikkeelle, ettei koko juttu jää taas "hengästyttävään innostukseen sohvannurkassa".   ;D

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/800254-kuntoportaista-innostuneen-tapanin-selkakivut-jaivat-moskarin-vastavalmistuneisiin
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Varustauduin oikein juomapullon kera lähtemään fillarilla noita eilen mainittuja portaita etsimään. Yhden kerran olin menomatkalla vähän eksyä, kun olin jo jatkamassa suoraan jonnekin hevon kuuseen, kun piti kääntyä aiemmin tuttujen talojen kohdalta, joista en oikein muuta muistanut kuin kolmen talon eriväriset päädyt. Jos ne talojen päädyt ei olisi osuneet silmään, olisin ajannut ties miten pitkästi ohi. Ei muuta kuin pikainen jarrutus noin 15 metrin peruutus ja suojatieltä kadun yli. Kartta kyllä valehtelee tuon matkan pidemmäksi kuin se todellisuudessa on, siksi ei ole tullut aikaisemmin omin nokin käytyä tuolla alueella, jossa on metsäisiä ulkoiluteitä vaikka miten paljon.

Löysin portaat ja kipaisin ne ylös ja alas tullessa yritin pidätellä puuskutusta, ettei se vanha ukkeli, joka kiipesi ylös jo ainakin toista kertaa, repeäisi nauruun. Ehkä ne portaat menisi kepeämmin, jos kävelisi perille, mutta matkalla sinnepäin mennessä oli pari ylämäkeä, joten reisissä tuntui matka sen verran, että pisti puuskuttamaan portaiden viimeinen neljännes. Ehkä olisi sen kapuamisenkin voinut aloittaa vähän maltillisemmin eikä "kipaisten" :)

Ne portaat muuten on noin 40 cm syvät ja aika normaalin rappusen korkuiset. Noihin ehdottomasti kannattaa astua koko jalalla ja niin näytti tekevän kaikki siellä portaissa liikkuneet. Tästähän oli aiemmin jossain puhetta. Ainakin minun askellukseen nuo sopivat oikein hyvin.

Hyvä kun tuli tuo nyt "löydettyä", sillä olen ollut aivan väärässä käsityksessä alueen sijainnista. Kerran aikaisemmin, kun siellä olen käynyt porukalla, niin menimme kahdella bussilla, joten siitä tuli mielikuva todella pitkästä matkasta. Kävellen sinne menee ehkä parisen kymmentä minuuttia suuntaansa, ainakin jos on sauvat käytössä. Ilman ehkä himppasen verran pidempään ja pyörällä ei sitäkään. Täytyy joku päivä nyt mennä uudelleen ja ottaa haltuun ne metsätiet.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Syyskausi on nyt virallisesti avattu, kun sain hulluuskohtauksen. Vetäisin lenkkivaatteet päälle ja oikein ne hyvät pohjatuetut ulkoilulenkkarit ja päätin lähteä ulkoiluttamaan kepakoita. Jännäsin sitä, miten nuo hyvät lenkkarit toimii kesän käyttämättömyyden jälkeen jaloissa, jotka on käyttäneet ohuita kesälenkkareita. Hyvin toimi edelleen, tai illallahan sen vasta tietää tuleeko varpaisiin leposärkyä. Pistin menemään sellaisen reilun kuuden kilometrin lenkin, joten luultavasti huomenna allit on kipeenä. Sauvakävelyssä on kyllä se hyvä, että ryhti, rytmi ja vauhti säilyy paljon paremmin kuin ilman savoja kävellessä. Minulla ainakin on vähän taipumusta "mennä kasaan" pidemmillä lenkeillä ja silloin myös vauhti hiipuu.

Palatakseni noihin kuntoportaisiin vielä, niin kävi aika köpelösti. Seuravana aamun oli pohkeissa jonkin verran tuntemuksia, että kuntoiltu on. Mutta päivän mittaan tuntemukset yltyivät pökkelömäiseksi jäykkyydeksi, jota sitten jatkui eiliseen asti. Ei auttanut hieronta eikä venyttely. Ilmeisesti löytyi jokseenkin käyttämättömiä lihaksia ja ne sitten totaalisesti järkyttyivät. Nyt tänään oli koivet jo siinä mallissa, että saattoi lähteä kävelemään. Ehkä olisi se pitänyt jo tehdä aikaisemminkin?

Ihmetyttää kyllä tuo pohkeiden jumittaminen, sillä olen kuitenkin koko kesän liikkunut, joskaan en kuntoilumielessä, vaan fillaroinut, pelannut jalkapalloa ja ollut hippasilla pihan pikkupoikien kanssa ja harrastanut tuollaista tavanomaista liikkumista. Olisiko sillä vaikutusta, että tavallisten portaiden nouseminen tehdään vain päkiällä, mutta kuntoportaat noustaan koko jalalla astuen? Noilla kai rasitetaan jalan lihaksia aivan eri tavalla?

Ajattelin, että otan noiden kuntoportaiden selättämisen tavoitteeksi ennen lumien tuloa, eli sauvakävelen lämmittelynä sinne noin 3km ja nousen portaita vähän kerrassaan enemmän ja enemmän. Ennen lumia pitää nousu mennä kolme kertaa putkeen. Ja tietty sauvakävely takaisin se 3km. Tuo varmaan olisi aika hyvä tavoite?

Syksy on kyllä vuoden parasta aikaa ja silloin aina innostun kaikesta, kun herään kesäkoomasta :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Olen nyt kait "urheiluaddikti" tai "pyöräilyaddikti".
   Kun vuosia sitten aloitin pyöräilemään niin koin suurta onnea jo vain kevyesti pihalla pyöriessä, 15-30 min. Oletan: nostalgian takia ensisijaisesti, koska se toi nostalgisena mieleen lapsuuden ja nuoruuden jatkuvan pyöräilyni. Toissijaisesti ulkovalo+liikunta lisännee endorfiinia ja hyvää oloa elimistöön.
   Mutta nyt olen tehnyt viikkoja hengästyttävää kilometrien maantietreeniä (30-35min) ja joudun pidättelemään itseäni, pakottaa itseni pitämään välipäiviä. Pakottaa koska himottaa mutta jotenkin vaistoan että jalkalihasten levättävä välillä.
  Eilen koin omituista. Pyörätreenissä jossa nousin (ennen niin inhottavaa) raskasta mäkeä ylös, koin nyt voimakasta masokistista nautintoa niin että purskahdin ääneen nauramaan. Ihankuin olisin saanut jonkin ilokaasu-annoksen tai huumepiikin.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

Taisin laittaa aika heppoisen tavoitteen, sillä eihän se tule olemaan temppu eikä mikään kolmesti mennä ne portaat. Tänään meni kaksi kertaa, joskin pari minuuttia venyttelin koipia ennen toista nousua.

Silti nolotti, kun siellä oli taas joku varmaan 20 vuotta vanhempi äijä, joka meni kolme kertaa siinä ajassa, kun minä pysäköin fillarin, tein ne omat nousut, ja lähdin pois ja sinne se jäi vielä uudelle kierrokselle. Se kyllä näytti sellaiselta kuivan kankaan kusiaiselta, joka iltalenkkinä juoksee maratonin :D

Olisi ehkä voinut kolmaskin kerta minulla onnistunut, mutta kun olin menossa kotimatkalla vielä kauppaan, niin en viitsinyt hiostaa itseäni niin kovasti. Varmaan pitää laittaa tavoite hiukan kovemmaksi kuin kolme kertaa, viisi ehkä ja ilman venyttelytaukoa?

Nyt olen nuo pari kertaa käynyt pyörällä, mutta pitääpä seuraava kerta mennä kävellen. Tosiaan ne pari ylämäkeä menomatkalla hiukan käy reisiin ja hiutusen on hapoilla jo ennen portaiden aloittamista. Kävellen tuota ei varmaan ilmene, joten varmaan menee kepeämmin.

Tuossa noiden portaiden mitat:
Korkeusero 19,9 m
Pituus         80,9 m
Askelmia    152 kpl

Siinä kyltissä, josta nuo tiedot poimin, on myös yleinen hätänumero varmuudeksi :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Nyt kokeilin ensimmäistä kertaa kävellä kuntoportaille, ilman sauvoja menin kuitenkin. Huomasinpa ensimmäistä kertaa matkalla, että siinä oli K-Markettikin matkan varrella ja päätin paluumatkalla poiketa leivän ostamssa siitä. Aika vähän sitä tulee pyörällä liikkuessa havainnoitua ympäristöä, kun tuo kautta kadun toisella puolella oli jäänyt huomaamatta.

Olin jo kahdesti noussut portaat, kun siihen tuli kunnon lenkkikuteissa oleva pappa, joka jutteli toiselle papalle siinä portaiden juurella. Lenkkipapalla oli niin mukava ääni, että uskalsin siltä kysyä, jotta miten niitä portaita on tarkoitus nousta, päkiällä vai koko jalalla. Tuosta on keskustelupalstalla oltu vähän kahta mieltä ja minä olen koko jalalla astunut. Tänäänkin oikein tunnustelin, missä lihaksissa nousu tuntui eri askelluksella ja tulin siihen tulokseen, että koko jalalla astuessa nousu tehdään isoilla lihaksilla reisissä ja persauksessa. Papat yhteen ääneen sanoivat, että koko jalalla ilman muuta se askellus pitää tehdä. Olin aika tyytyväinen siitä, että olin ollut oikeassa koko ajan. Sen kunniaksi nousin vielä kolmannen kerran :)

Kotimatka olikin sitten taas kerran seikkailu. Olin vähän katsonut kartasta, että siitä pääsee aika kivasti osan matkasta hiekkateitä ja se vähän jopa oikaisee, vaikka ne tiet mutkittelee. Eipä aikaa, kun olin K-Marketilla ja kävin leivän ostamassa. Mutta kun tulin kaupasta ulos, huomasin, että saatana, eihän se ole ollenkaan se sama K-Market, jonka ohi olin tullut ja tiekin oli ihan outo. Siitä sitten lähdin takaisin samaan suuntaan mitä olin tullut ja yritin jatkaa edes oikeaan ilmansuuntaan, mutta jouduin johonkin kuntopolulle, joten taas takaisin. Sitten huomasin bussipysäkin ja siitä sitten katsomaan mihin suuntaan piti jatkaa, että olen Tiksiin menevän bussin reitillä. Sitten oli tutun näköinen kadun nimi, joten sille sitten ja eteenpäin jonkin matkaa. Lopulta annoin periksi ja kysyin neuvoa. Siitä ei sitten ollutkaan kuin yhden kulman ympäri, niin olinkin tutulla tiellä ja sen "oikean" K-Marketin luona. Laskin, että harhailin pikkuteillä niin pitkästi, että katuja pitkin tuossa vaiheessa olisin ollut jo kotona.

Olisi ehkä tuokin "oikoreitti" pitänyt etsiä pyörällä eikä kävellen. Mutta ei ollut ensimmäinen kerta, kun juuri kävellen eksyn :D

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Kävin toissapäivänä kuntoportailla viikon tauon jälkeen, kun vihdoin oli poutainen aamu eikä ollut muuta ohjelmaa. Sunnuntaiaamu ei ehkä ollut paras idea, sillä siellä oli ihmisiä melkein ruuhkaksi asti ja kaikki vaikutti kovakuntoisilta himoliikkujilta.

Pari kertaa pistelin koko matkan ylös ja alas, mutta ei tuntunut tällä kertaa kovin hyvältä. Ylös päästyäni syke jumpsutti ihan tapissaan. Yrtinkö ehkä esittää liian hyväkuntoista ja menin liian kovalla vauhdilla? Kahden kerran jälkeen pidin sitten pienen tauon ja mietin jo lähtöä, mutta tuntui turhalta koko reissu, jos niin vähän vuoksi sen matkan tein. Siispä pienen venyttelysession jälkeen jatkoin, mutta nyt vain puolivälin tasanteelle ja siitä sitten alas. Ajattelin, että tuotahan nyt voi sitten jauhaa muutaman kerran putkeen ja sillä sitten nostaa kestävyyttä hiljakseen. Kokonaisnousujen määrä lopulta ylitti reilusti aikaisemmat suoritukset, joten ei se varmaan hukkaan mennyt.

Ilmeisesti sitten se reilun viikon tauko teki taas sen, että pohkeet on vieläkin kipeät siitäkin huolimatta, että mielestäni venyttelin riittävästi ja eilenkin tuli harrastettua monipuolista touhuliikuntaa parvekkeen siivoamisen merkeissä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Noniin, nyt on se alkuperäinen tavoite korkoineen saavutettu, eli kolme perättäistä nousua kuntoportaissa ennen lumien tuloa. Koska maassa oli jotain valkoista mähmää, niin korkoina (tai hyvityksenä päivän myöhästymisestä) pistin kymmenen kertaa puolikkaan nousun siihen perään.  :)

Varmaan olisin pienellä pinnistyksellä saanut menemään sen viisikin täyttä nousua, mutta luultavasti olisin lopussa ollut aika puhki eikä se olisi enää kivaa. Mieluummin menin noita puolikkaita reippaalla tahdilla, niin saan sillä nostettua kestävyyttä paljon paremmin.

Nyt kun olen tuolla käynyt muutaman päivän välein ja välissä vielä ihan tavallaista reipasta kävelylenkkiä sauvojen kera, niin eipä ole pohkeetkaan enää kipeänä.

Harmi vaan, että tuokin lysti loppuu aika pian, sillä nyt jo raput tuntuivat paikoin liukkailta. Ongelmaksi voi tulla myös pukeutuminen, jos fillarilla menen. Vaikea löytää tasapainoa, että fillarilla ei tule kylmä ja rappusissa liian kuuma. Ehkä sitten kannattaa ne viimeiset reissut tuonne tehdäkin vain kävellen ennen kuin lumi ne portaat sitten peittää. Talvikunnossapitoa tuolla ei ole, ellei sitten innokkaimmat käyttäjät itse niitä putsaa lumesta
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha

#88

Kunto-urheilu, ja virkistävä liikunta on vaikuttavinta syksyn pitkänä aikana, kun lämpötila lähellä nollaa. Kesähelteen liikkumiseen, tämä ajankohta on aika toisenlainen mahdollisuus.

Metsäpolut ovatkin onneksi avoinna, vaikka märkyys voi kastella. Yllättävää, että rullaluistelukin sopii mainiosti. Aiheuttaa lämpöä, ja kesällä tämä menee helposti överiksi, syksyllä ei. Ulkoliikuntapaikat muutenkin kiinni, lähes kaikkien lajien osalta, jos ei satu pelaamaan esim jalkapalloa.

Syksyn paras ulko-liikuntakausi on pitkä, ja jos ilmastonmuutos totta, voi pidetä entisestään. Kun puhutaan, etteivät ihmiset liiku riittävästi, tai reippaile, ihan lapsia myöten, niin ei oikeastaan ihmettele. Syitä on varmasti muitakin, kuin mielekkään vaihtoehtokirjon puute.


L.

Tuossa näkyy myös se, miten luontevasti suhtaudutaan luontoon, ja sen vaiheisiin. Käytännössä eletään todellisuudenvastaisesti.

Pimeän aikaan, jos milloin, tekee päivänvalo hyvää, ja sekin vähä, mitä olemassa, voi olla hyvin käytössä. Kun ei tuotteistusta, niin juttu hoidettava keinomaailman kautta, johon on talous-kontrolli, jne-ctrl.

Tuo reitti pitää toki sisällään sen, että toiminnat ovat asianmukaisia, eivät mitä sattu. Jos huumeitakin käytetään, voidaan keskustella sivistyneesti, tuleeko ne kieltää, vai hirttää, ainakin myynnistä. Alkoholin kanssa saatiin käytyä pitkä projekti. Taatusti tuhdistanut.

Lääkeyrityksillä riittää töitä, ja jos addiktiotaipumusta ilmenee, tuotteita kohtaan, niin kivaa peliä tarjolla. Virallisia ja valtuutettuja tarvitaan, ihan oikeasti.

Sivistynyttä, sanoisin.

Amore

Sainpa kokea senkin (kun jo melko pitkään on tullut elettyä), että on jokin kuntoiluliike, joka minulle on kuin vettä vain. Luin uutisen, jonka mukaan nuorilta ei enää luonnistu kyykky! Puutarhahommat sisältävät niin paljon kumartelua ja kyykistelyä, että "vanhalta" sujuu aivan esimerkillisesti. Iloinen havainto näin marraskuun pimeydessä ja koleudessa. :)

Alle 16-vuotiaat nuoret eivät enää pääse kyykkyyn – edes urheiluharrastus ei pelasta

https://yle.fi/uutiset/3-11065687
All you need is Love