Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

https://www.iltalehti.fi/kuntoilu/a/9f81cdd2-53ad-4859-8526-491a8505260c?fbclid=IwAR3yGS28SFnRPr6_fVBZvy_zJPb4-kB76g96BCc7_Xtavaa0gJoaT9VG5i0

Liian kova treeni mursi 6-vuotiaan lannerangan nikamia, 11-vuotias purskahti itkuun kun äiti ei antanut levätä - fysioterapeutti kertoo, mikä suomalaislasten urheilussa on pielessä

Kopek

Uimahalleista ja sanoista puheen ollen Tripadvisor sivulla joku saksalainen pariskunta (jos se nyt oikeasti oli sellainen) kysyi, onko Ruotsissa uimahalleissa tai muuallakaan miehille ja naisille yhteisiä saunoja, jollaisiin pariskunta Saksassa on tottunut. Ei paljon vastauksia tullut, mutta kaksi vastausta kuitenkin oli:

1. Contrary to what you might think this is not the norm in Sweden. I have not come across it so far, but maybe there are places?

2. Sweden was the front runner in the 1960s sexual revolution but now we're the biggest prudes in Northern Europe!

Centralbadet has a mixed sauna but you're not allowed to be naked.


Mistä tuollainen asenteen muutos mahtaa johtua. Ei kai vain Ruotsin uusväestöstä. Millainen onkaan Ruotsi sadan vuoden päästä.

Sama ilmiö on muuten meneillään Suomessakin. Täällä rakennettiin 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa kylpylöihin yhteisiä höyrysaunoja ja Katinkullan kylpylään jopa yhteinen saunaosasto ja yhteinen savusauna. Mitään näistä ei ole enää olemassa! Viimeisten muutaman vuoden aikana höyrysaunoihin on rakennettu väliseinät ja Katikullan yhteinen saunaosasto on jaettu erillisiin miesten ja naisten osastoihin ja naisille on rakennettu oma savusauna.

Ei siis enää mitään iljettävyyksiä, joista uussuomalaiset voisivat pahoittaa mielensä.

Uutisia seuratessa tulee mieleen, onko täällä ymmärretty oikein, mitä maahanmuuttajat, erityisesti miehet, haluavat. Ehkä täällä olisi rajoittamisen sijasta pitänyt mennä vieläkin pidemmälle ja rakentaa yhteisiä saunaosastoja nuorille miehille ja teinitytöille.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 28, 2019, 09:38:54
Mistä tuollainen asenteen muutos mahtaa johtua. Ei kai vain Ruotsin uusväestöstä.

Tuskin, mutta ei väestömuutokset ainakaan muutosta hidasta.

Mä luulen, että tässä on kyse enemmän luokasta kuin etnisyydestä. Parempi väki ei tahdo paljastaa itseään proleluokan nähden.

kertsi

#33
Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 28, 2019, 09:38:54
Uimahalleista ja sanoista puheen ollen Tripadvisor sivulla joku saksalainen pariskunta (jos se nyt oikeasti oli sellainen) kysyi, onko Ruotsissa uimahalleissa tai muuallakaan miehille ja naisille yhteisiä saunoja, jollaisiin pariskunta Saksassa on tottunut. Ei paljon vastauksia tullut, mutta kaksi vastausta kuitenkin oli:

1. Contrary to what you might think this is not the norm in Sweden. I have not come across it so far, but maybe there are places?

2. Sweden was the front runner in the 1960s sexual revolution but now we're the biggest prudes in Northern Europe!

Centralbadet has a mixed sauna but you're not allowed to be naked.


Mistä tuollainen asenteen muutos mahtaa johtua. Ei kai vain Ruotsin uusväestöstä. Millainen onkaan Ruotsi sadan vuoden päästä.

Sama ilmiö on muuten meneillään Suomessakin. Täällä rakennettiin 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa kylpylöihin yhteisiä höyrysaunoja ja Katinkullan kylpylään jopa yhteinen saunaosasto ja yhteinen savusauna. Mitään näistä ei ole enää olemassa! Viimeisten muutaman vuoden aikana höyrysaunoihin on rakennettu väliseinät ja Katikullan yhteinen saunaosasto on jaettu erillisiin miesten ja naisten osastoihin ja naisille on rakennettu oma savusauna.

Ei siis enää mitään iljettävyyksiä, joista uussuomalaiset voisivat pahoittaa mielensä.

Uutisia seuratessa tulee mieleen, onko täällä ymmärretty oikein, mitä maahanmuuttajat, erityisesti miehet, haluavat. Ehkä täällä olisi rajoittamisen sijasta pitänyt mennä vieläkin pidemmälle ja rakentaa yhteisiä saunaosastoja nuorille miehille ja teinitytöille.
Mikä asenteen muutos? Eihän Ruotsissa ole kai mitään erityistä saunakulttuuria, joten eivät ruotsalaiset ennen aikaan saunoneet kaiketi yhteissaunoissa, kun eivät saunoneet ollenkaan (tai no, tornionjokilaaksoa ja Värmlannin Finnskogenia, ja joitakin yksittäisiä kaupunkien yleisiä saunoja (joista osa oli bordelleja)  lukuunottamatta). Luulen, että Ruotsissa saunat ovat olleet harvassa, ja enimmäkseen suomalaissiirtolaisten aikaansaamia. Ja minulla on se käsitys, että Ruotsissa lähinnä opiskelijaporukat saunovat yhteissaunoissa (usein uikkarit päällä).

Suomen osalta luulen, että saunakulttuurin muutos liittyy pikemminkin sähkösaunojen yleistymiseen ja kaupungistumiseen. Oli ennen aikaan aika tarkoituksenmukaista saunoa koko perhe yhdessä, kun oli savusauna, joka ei välttämättä pysynyt kovinkaan kuumana pidempiä aikoja. Sähkösaunoissa tätä tarvetta ei enää ollut. Kaupungeissa saunoista ainakin huoneistokohtaiset saunat ovat lisäksi pienempiä kuin perinteiset savusaunat, mikä on voinut edesauttaa tapakulttuurin muutoksessa. Poikkeuksen tekevät mm. opiskelijaporukat: en tiedä, miten nykyään, mutta ainakin joissakin opiskelijapiireissä on harrastettu sekasaunomista iät ajat, mutta se riippuu kai opiskelualastakin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Juha


Eilen pitkästä aikaa kuntosalilla. Sen jälkeen heti saunaan.

Erikoista tuossa oli se, että ei syntynyt ollenkaan pakottavaa tarvetta venyttelyyn. Syytä en tiedä.

Fyysisesti kuormittava viikko. Venyttely tuntui erittäin vaikuttavalta, ja kivalta, jos vain malttoi tehdä. Tuosta saa ihan nautiskeluhetken, aika luomutyyppisenä.

Norma Bates

Kahvakuula on ainakin joiltain osin raskaampi laji kuin Krav Maga konsanaan. Mutta kumma kun sen kanssa ei tule niin sillä tavalla ongelmia tai pelkoja selän tahi polvien vuoksi kuin Kravissa. Johtuneeko siitä että KM-treenit kestävät 1,5 t ja kahvakuula rykäistään läpi 45 min sisällä? Suoritukset ovat hyvin lyhyitä. Pikkaisen olen seonnut että meneekö siinä minuutti vai pari, mutta lyhyt aika kumminkin jonkin liikkeen parissa kuulan kanssa, sitten toinen rupeama ilman kuulaa, huili, joku muu kaksiosainen setti, huili ja niin päin pois, ja sitten kun on kaikki käyty läpi, alkaa hela hoito alusta. Ehkäpä tuossa ei mikään kehon osa saa ihan sellaista rasitusta kuin hitaammassa mutta pidemmässä ähkäisyssä. Hiki kyllä tulee ja tunne että tulipahan jotain tehtyä.

Tuli huoli kun taannoisissa treeneissä en saanut vietyä jalkoja selällään maaten pään yli lattiaan, olen nimittäin vuosia sitten saanut. Selkään sattui yhteen kohtaan enkä uskaltanut viedä niitä väkisin enempää eteenpäin (siis pään yli). Tänään oli sattumalta sama liike, ja käsilläni persettä tukien sain kuin sainkin vietyä jalat yhä pään yli. En väkisin hiponut varpailla lattiaa sentään, mutta useamman kerran kuitenkin ne kintut yhä meni pään yli, joka oli huojentava kokemus. Ehkä jos tekisin tätä joogaliikettä säännöllisesti menisi vielä ne varpaatkin lattiaan asti.

Juha


Idea, ilmaiseksi

Ärsyttävää, että rullailu on putkistettu niin pahasti. Haluaisin rullapalloja. Silopallot ihan ok, tosin rullapallot toisi vähän lisää rullailuun.

Norma Bates

KM-ohjaaja ehdotti että tekisin kotona punnerruksia rystyset alustaa vasten. Ähelsin vaivaiset 10 ja tovin päästä 5. Ja nämäkin helpommassa asennossa eli polvillaan (kontillaan) tehden. Sissus mitä rääkkiä. Mutta siihen nähden että olen lyömistä preferoiva kravistu ovat ranteeni kyllä kaikkea muuta kuin rukiiset. Seinääkin vasten voi kuulema punnertaa.

Olin onnesta soikea kun ohjaaja sanoi että minulla on voimakas lyönti. Tuntuu että hän auttaa minua kehittymään juuri siinä missä jonkinlaisia lahjoja saattaa ollakin, ihan vaikka vain kotitarpeiksi tai omaksi iloksi.

Ja parempi osata edes yksi juttu kunnolla kuin että osaisi kaikkea, mutta vain välttävästi.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Oppii pitämään sormet ja ranteet oikeassa asennossa lyömistä ajatellen ja ranteet vahvistuu.


kertsi

#41
Tätä viikkoa ennen kuukausien paussi liikunnasta. Koko tammikuu meni potiessa keuhkoputken tulehdusta. Mutta nyt siis olen vihdoin viimein päässyt taas liikkeelle. Kolme kertaa kuntosalilla tällä viikolla ja muutakin hyötyliikuntaa. Tämä viimeinen tosin pikarupeama, ja melko kevyt ja aerobinen. Pikkuisia HIIT-vetoja siinä vempaimessa, missä istuen vispataan käsillä ja jaloilla samanaikaisesti, mikä lienee nimensä.

Tein taas itselleni motivointi"kalenterin", eli A4-paperiarkin jääkaapin oveen, jossa yksi ruutu vuoden jokaiselle päivälle. Yhdellä rivillä aina kaksi viikkoa. Merkkaan jokaisen treenin siihen palluralla, ja pidemmän rupeaman kävelyäkin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Olin viikonloppuna ekaa kertaa ammattilaisnyrkkeilijän vetämissä treeneissä. Kestivät 2 t ja normitreeneissähän olen tottunut 1,5 t ähellykseen, joten sikäli raskaimmat treenit joissa olen tähän mennessä koko puolen vuoden treenauksen aikana ollut mukana. Oli ihan mielenkiintoista settiä ja opin uusia juttuja.

Koitoksen päälle lähinnä väsynyt. Eilen jonkin verran kipua siellä täällä, ei pahasti. Mutta tänään on varsin paska olo. Päätä särkee ilmeisesti niskan takia. En tee nyt asialle yhtään mitään, koska olen menossa päivällä hierojalle ja haluan nähdä onko siitä jotain apua sekä alaselän jokapäiväiseen särkyyn että tuohon niskan alueen olletikin klassiseen tension neckiin. En ole eläissäni aiemmin käynyt hierojalla kuin kerran 90-luvulla, ja sekin oli sellainen lyhyt sessio jonka sain jollain kupongilla ilmaiseksi. En muista koko tapahtumasta yhtään mitään.

Jos se hieronta tuntuu johonkin auttavan, saattaisin ottaa sen vaikkapa kerran kuussa -tyyppiseksi ylläpidohoidoksi. Vaikken KM:n mattotekniikoihin kauhean lääpälläni olekaan, on kyllä harmittanut että joka kerta kun pitäisi siellä matolla tehdä jotain ja esim. nostaa persettä kohti kattoa, selkään sattuu.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 11, 2019, 10:06:58
Jos se hieronta tuntuu johonkin auttavan, saattaisin ottaa sen vaikkapa kerran kuussa -tyyppiseksi ylläpidohoidoksi. Vaikken KM:n mattotekniikoihin kauhean lääpälläni olekaan, on kyllä harmittanut että joka kerta kun pitäisi siellä matolla tehdä jotain ja esim. nostaa persettä kohti kattoa, selkään sattuu.
Ai siis sattuu kun olet selälläsi ja yrität nostaa lantiota ylöspäin (kammeta vastustajaa päältäsi lantiota nostaen?)? Siihen voisi auttaa lantionnostot, joilla saa voimaa takapuoleen. Ja sekin, että ei missään tapauksessa pidä selkää notkolla, vaan pikemminkin lantion pitäisi olla kääntyneenä ikäänkuin laittaisit "kuvitteellisen häntäsi jalkojen väliin". Tässä juttua lantionnostosta:
https://tikis.fi/naisten-treeni/peppuliikkeiden-aatelinen-lantionnosto/

LainaaMyös puristusvaihe yläasennossa on hyvä muistaa, jotta saavutetaan se maksimaalinen polte peppuun. Jos liike tuntuu selässä, se johtuu luultavasti siitä, että vatsa pettää ja selkä on notkolla. Kokeile kääntää lantiota "kropan alle" ja jännittää vatsaa.

Tuon lisäksi tietty ne aiemmin mainitsemani core-harjoitteet esim. tasapainolaudalla ja varsinkin jumppapallon avulla voisivat olla täsmäharjoittelua nimenomaan tuollaista kipua ehkäisemään. Jumppapallon avulla voi tehdä myös lantionnostoja makaamalla lattialla ja tukeutuen jaloilla (pohkeillä/nilkoilla) jumppapalloon.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Ei minulla tarvitse edes olla vielä opponenttia päälläni, kun pelkkä lantion nosto kohden taivaita aiheuttaa kipua selässä. Ja juuri sen kivun vuoksi niitä lantionnostoja ei järin huvita tehdäkään. Tämä tosin vaihtelee kovasti. Taannoisissa treeneissä loppujumpassa piti viedä jalat pään yli (eräs jooga-asana jota nuorena silloin tällöin tein) ja vaikken varpaita lattiaan asti saanutkaan, niin kumminkin sain takapuolesta käsin tukemalla jalat pään yli, eikä selkään sattunut.

Ja sitten kuitenkin kun istun sohvassa taikka konttorituolissa, niin jonkin ajan päästä alkaa särkemään selkää, ja asennonvaihto ei auta mitään. Aamulla kun nousen sängystä selkä saattaa olla vähän jäykkä ja joskus kivuliaskin.

Toisinaan esim. bussipysäkillä autoa odotellessa liikutan alaselkää niin että työnnän sitä häntäluun kohdalta eteenpäin. Tämä joskus tuntuu hyvältä selässä.