Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Ketju ei-ammattimaiselle itse harrastetulle liikunnolle.

Norma Bates

Selvästikin 2 - 3 kertaa reippaampaa liikuntaa per viikko on hyvä. Jos treenaus supistuu kertaan per viikko, niin se on joka kerta vähän kuin pitäisi aloittaa jälleen "alusta". Ja monella se sitten varmaan jääkin, kun lerpsahtaa motivaatio, ei jaksakaan ynnä muuta. Liikkumisen suhteen ilmeisesti on hyvä elää vähän melkein kuin lukujärjestyksen mukaan...

Lenny

Nämä viime päivien lumisateet ovat pitäneet huolen liikunnasta. Teen lumet ihan perinteisellä kolalla, ja kokemuksesta viisastuneena vielä mahdollisimman laajalle alueelle näin alkutalvesta. Pari kuukautta jos vielä tällaista jatkuu, loppuu piha kesken.

Toissapäivän loskien raivaaminen menee ehkä top5:een. Eipä siinä, todella hyvää liikuntaa se on, kun vain muistaisi tehdä hyvällä asenteella. 1,5 tuntia melko ankaraa ponnistelua on vaikea saada aikaiseksi esim. kuntosalillla. Juoksemalla onnistuisi, mutta sitä en jaksa enää, eikä paikat kestäisikään.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi


Eipä niin kovin paljon nykykaupunkilaisella ole mahdollisuutta sellaiseen tekemiseen, jossa kuntoliikunta tulisi sen varsinaisen tekemisen ohessa. Lumityöt on yksi niitä harvoja. Asumukseni on kerrostaloyhtiössä, mutta tässä on aika mukavan kokoinen piha-alue, jossa riittää parhaimmillaan tekemistä senkin lisäksi, että huoltoyhtiö käy kiirellä kulkuväylät aukaisemassa traktorilla.

Viime kesänä tuli kannettua järkyttävä määrä vettä pihakukille, jotka olen ottanut hoitaakseni. Parhaimmillaan meni tunti päivässä kantaen 10 litran kannulla vettä vesipisteeltä istutuksille.

Hyötyliikunnaksi tuota kai voisi kutsua, vaikka en siitä sanasta sinällään pidä. En tiedä miksi.

Nykyisin, jos keli on vähääkään kohtuullinen, pyrin kävelemään kaikki kauppareissut. Reittioppaasta olen tutkinut sopivia reittejä eri kohteisiin ja vielä niin, eri kerroilla yritän vaihdella reittiä. Esimerkiksi kotoa Jumboon ostoksille on muutama reitti, jotka vaihtelevat reilusta kolmesta kilometristä lähes viiteen kilometriin suuntaansa. Näihin Tiksin lähikauppoihinkin kierrän alkumatkan niin, että kokonaismatkasta parhaimmillaan tulee 5 -7 kilometriä, vaikka kauppaan itsessään olisi matkaa vain kilometri tai hiukan enemmän kaupasta riippuen.

Onnekseni löysin niin mahtavat lenkkarit, että jalat kestävät niissä kävelyä vallan mainiosti kipeytymättä, joten pitkästä aikaa reipas kävely hyvää musiikkia kuunnellen on melkeinpä nautinnollista.

Kunhan saan flunssanjämät paranneltua, niin olen jo katsonut itselleni tästä läheltä kuntosalin, johon teen tutustumisreissun. Vaikuttaa äijäpaikalta, johon kehtaa tavallinen keski-ikäinen täti-ihminen mennä hikoilemaan ja treenaamaan tosissaan. Vierastan paikkoja, joita mainostetaan meikatuilla missukoilla, enkä koe olevani kovin tervetullut sellaiseen paikkaan, en ole mainoksen kohdejoukkoa.

Kuntosalille meno ei ole mikään uuden vuoden juttu, vaan nyt vaan sattuu olemaan otollinen aika toteuttaa tuokin pidempään jo tehtävälistallani ollut. Toivottavasti paikka vastaa odotuksiani ja innostukseni tulee riittämään niin, että noin pari-kolme kertaa viikossa tulisi salilla käytyä. Kuntosali sinällään ei ole minulle uusi juttu, mutta nyt on pitkään ollut tauolla. Menetin työpaikkani kuntosalin, kun toimipiste muutti useampi vuosi sitten toisiin tiloihin, jossa ei ollut kuntosalia.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Onkohan heraproteiinijauheesta todellista hyötyä? Pimahdin päästäni ja ostin ensin Prismasta pussillisen mansikanmakuista, myöhemmin tarjouksen vuoksi Lidlistä purkit vaniljan ja suklaan makuista heraprostkujauhetta. Eihän näitä saa sekoittumaan sen paremmin veteen kuin maitoonkaan ilman että jää klönttejä. Yhdessä sporttikaupassa myytiin jotain juomapulloa jossa voisi ravistella annoksen kondikseen, mutta pullossa näytti olevan joku ihme ritilä yläosassa jota ei pysty irrottamaan, ja joka takuulla on vaikea saada puhtaaksi käsin tiskatessa.

Jotain ennen räähkäisyä otettavaakin mautonta jauhetta ostin, oliko se nyt kreatiinia vai mitä pirua lie.

Ainakin tänään väsyttää aivan sikana kun vietin päivää uimahallissa (pitkästä aikaa). Ei auttanut vaikka kotona join tuota protskujuomaa. Aivan kuin jyrän alle jäänyt. Sillä reissulla tietysti tulee kyllä saunottuakin, että kaippa sekin väsyttää. Eikä minulla ole siellä ikinä juomapulloa mukana, kokoontaitettavalla kuksalla kyllä jälkikäteen kittasin vessa hallin vessassa.

Se että väsyn, omasta mielestäni kohtuuttomasti, liikunnasta on ollut riesa jo vuosia. Oikeastaan niin kauan kuin olen minkään sortin liikuntaa harrastanut. En ymmärrä miten kummassa ihmiset voivat käydä aamulenkillä tai aamu-yhtään-millään. Itselleni käy aina niin että mihin aikaan hyvänsä liikuntasuorituksen läpi kiskaisenkaan, niin kotiin päästyäni olen aivan jumalattoman väsynyt ja sitä olen sitten siihen asti että menen nukkumaan.

Socrates

Osta semmoinen miniversio tehosekoittimesta eli siinä on puolen litran juomapullo, joka laitetaan terän kanssa ylösalaisin moottoriosaan ja pöräytetään aineksista smoothie/palautusjuoma. Niitä saa tarjouksesta parilla kympillä. Tosin osa on maanantaikappaleita ja hajoavat nopeasti, mutta hyvä kappale voi kestää vuosia.

Sinne sitten hera vaikka marjojen, banskun, rahkan, kaurahiutaleiden ja maidon sekaan ja kone päälle.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates

No, onhan minulla kyllä sauvasekoitinkin, että pitänee kokeilla sillä ihan ekaksi. Monitoimikonekin on, mutta en viitsi pitää sitä esillä tilaa viemässä, enkä nostella kaappiin ja takaisin.

Toisaalta jos tulen treeneistä klo 22 maissa kotiin niin en varmaankaan jaksa alkaa kuuntelemaan minkään sortin pärinää. Ehkä pitäisi ostaa vähän pienempi vispilä ja yrittää vaikka sillä vatkata satsi sekaisin. Siinä on ainakin vähemmän pinta-alaa kuin vanhassa isossa vispilässäni. (Vähemmän pintaa, vähemmän takertuneita klontteja?)

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 07, 2019, 19:35:25
No, onhan minulla kyllä sauvasekoitinkin, että pitänee kokeilla sillä ihan ekaksi. Monitoimikonekin on, mutta en viitsi pitää sitä esillä tilaa viemässä, enkä nostella kaappiin ja takaisin.

Toisaalta jos tulen treeneistä klo 22 maissa kotiin niin en varmaankaan jaksa alkaa kuuntelemaan minkään sortin pärinää. Ehkä pitäisi ostaa vähän pienempi vispilä ja yrittää vaikka sillä vatkata satsi sekaisin. Siinä on ainakin vähemmän pinta-alaa kuin vanhassa isossa vispilässäni. (Vähemmän pintaa, vähemmän takertuneita klontteja?)

Sauvasekoitinta käytin aiemmin, mutta tuo moottoroitu shaker on näppärämpi. Ja sillähän pöräyttää alle puolessa minuutissa.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Norma Bates


Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 08, 2019, 12:23:37
Tämä mies on kuulema 50+. En tiedä onko makuni jotenkin muuttunut kun lihaskimput eivät yleensä ole silleen napsuneet, mutta tämä kyllä on herkkupala mieheksi.


https://www.instagram.com/p/BsMKo6Oh6ga/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=17im1hiahk4q4&fbclid=IwAR34LQD6DA-7V0A5EyEgb0LHk9hC56vCgJH2g_khO5WC6zcSGhqhzrXEB5k

Tiukassa kunnossa ja tasapainoisesti rakennettu lihaksisto. Mutta videon liikkeillä tuskin on paljon osuutta asiaan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

Näin amatööritaitelijana arvioisin, että liikaa vaatetta kunnon analyysiin (croquis-piirtäjän analyysiin). Ja että hyvin säilynyt heppu, ja hyväkuntoisen oloinen. Yleisilme on vähän epäluonnollinen, on vähän liian pulleat lihakset, vaikka eihän tuo mikään kaappi sentään ole. Vähän litteämmät lihakset olisivat kivemman näköisiä, semmoiset kuin parkour-hepuilla. Semmoiset, jotka tulee kun harrastaa sopivassa suhteessa sekä aerobisesti että lihaskuntoa että ketteryyttä että joustavuutta että koordinaatiota. Olin åari kertaa elävän mallin piirustusillassa, jossa sellainen heppu oli mallina, ja ah, mikä tasapainoinen ja kertakaikkisen kaunis lihaksisto hänellä. Oli pakko kysyä paussilla, mitä lajia hän harrastaa.

Yläkäsivarren lihakset (hauis ja se taimmainen "alli"-lihas) mun silmään näyttäisivät vähän suhteettoman suurilta verrattuna alakäsivarsiin ja aika kapoisin ranteisiin. (Mun mielestä on jostain syystä äärimmäisen seksikästä, jos miehellä on komeat alakäsivarren lihakset ja vahvat ranteet.) Eikä ihan noin shredded ole niin kaunista. Se taitaa kyllä tulla iästä, tai ainakin se on helpompi saavuttaa vanhempana?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Miehellä sattuu olemaan juuri mieleinen päänuppi, että ehkä sitten minulle käy vähän lihaksikkaampikin olemus. Parasta lihaspuolella mielestäni on että olemus on vielä kutakuinkin sopusuhtainen, eikä niin että esim. reidet olisivat jotenkin omituisen pullistuneet. Semmoisia olen välillä netissä nähnyt, enkä tykkää. En pidä pyöreydestä miehessä oli se sitten läskiä tai ylenmääräistä lihasta.

Socrates

Katselin muitakin videoita ja treenaa kyllä hyvin monipuolisesti levytangolla, käsipainoilla, oman kehon painolla, kahvakuulilla yms.

Ja aika vahva, vetää maasta 10x405lbs eli olisikohan jotain 190kg. Täytyy pistää seurantaan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 08, 2019, 15:12:28
Miehellä sattuu olemaan juuri mieleinen päänuppi, että ehkä sitten minulle käy vähän lihaksikkaampikin olemus. Parasta lihaspuolella mielestäni on että olemus on vielä kutakuinkin sopusuhtainen, eikä niin että esim. reidet olisivat jotenkin omituisen pullistuneet. Semmoisia olen välillä netissä nähnyt, enkä tykkää. En pidä pyöreydestä miehessä oli se sitten läskiä tai ylenmääräistä lihasta.
Luulen, että tää heppu on luonnostaan enemminkin maileri tai sitä pidempien matkojen juoksija kuin sprintteri tai varsinkaan kuulantyöntäjämörssäri. Hänellä on nimittäin sen muotoiset sääret siis polvesta alaspäin, joilla pinkoo kovaa vauhtia, eli suhteellisen pienet pohkeet verrattuna reisilihaksiin, ja kapeat nilkat. Tummaihoisilla juoksijoilla on samantyyliset. Se voisi selittää käsien ylä- ja alaosan jonkinasteisen eriparisuuden. Jos hänellä ei olisi housuja, veikkaisin, että jalkojen ylä- ja alaosien epäsuhta olisi ilmeisempi, ja reidet näyttäisivät omituisen pullistuneilta. Mutta tuossa ei näkynyt takaapäin jalkoja. Voi tietty olla, että on myös treenannut liikaa raajojen yläosia verrattuna alaosiin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#14
Tuli muuten mieleen yksi helppo vartti "kyykky"-liike sulle, Norma: seisomaan nousu tuolilta. Tässä sama juttu kuin kyykyssä: jalkaterien pitäisi osoittaa samaan suuntaan kuin polvien. Kokeile eri levyisillä jalkojen asennolla. Veikkaan, että lantion levyinen voisi olla ok, ja jalat aika suoraan eteenpäin sosjotten. Painopiste takana, niin että selkä on suht suorassa (älä vie vartaloa liiaksi eteenpäin). Painopiste kantapäiden päällä, ei päkiöillä, eikä painopiste pitäisi mennä missään vaiheessa varpaiden kärjen etupuolelle.


Sattua ei saa. Ota tukea käsinojista, edessä olevasta pöydästä tms. kunnes lihaksesi ovat vahvistuneet niin, että tukevat polvia tarpeeksi ja liike ei satu.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️