Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 08, 2019, 15:38:33
Tuli muuten mieleen yksi helppo "kyykky"-liike sulle, Norma: seisomaan nousu tuolilta. Tässä sama juttu kuin kyykyssä: jalkaterien pitäisi osoittaa samaan suuntaan kuin polvien. Kokeile eri levyisillä jalkojen asennolla. Veikkaan, että lantion levyinen voisi olla ok, ja jalat aika suoraan eteenpäin sosjotten. Painopiste takana, niin että selkä on suht suorassa (älä vie vartaloa liiaksi eteenpäin). Painopiste kantapäiden päällä, ei päkiöillä.

Olisi varmaan iisimpi kuin kyykistely oman itsensä varassa. (Siitä unohtuikin mainita että toki olen pitänyt kantapäät lattiassa.) Sikäli kyykkyjä kyllä mieluusti tekisi, jos ei vaan satu, että se yksi niistä liikkeistä joissa olen pysynyt ohjaajan laskuissa mukana. Eli kun ohjaaja laskee vaikkapa kymmeneen tai kahteenkymmeneen, juuri sen verran kyykkyjä olen tehnytkin. Esim. punnerrukset luonnistuvat niin hitaasti että käytännössä tulee tehtyä aina puolet lukemasta johon asti ohjaaja laskee. En tiedä mikä on sen liikkeen nimi missä mennään vatsalleen ja nostellaan kämmeniä ja jalkateriä lattiasta - se on toinen liike jossa olen pysynyt mukana. Mutta sitten taas (ilmeisesti) vatsalihasliike on suorittamanani hitaampi kuin muilla (miehillä ainakin menee ripeämmin, naisten touhuja en aina näe kun ovat vyönaisia ja siellä salin toisessa ääripäässä). Toisaalta ehkä se pitäisi tehdä "vähemmän pitkälle" eikä välttämättä taivuttaa niin pitkälle kuin joskus nuorempana totuin tekemään.

Kyykyissä meitä ei ohjeistettu sen kummemmin kuin että leuka ei saa nousta, vaan katse tulee olla suoraan eteenpäin. Leuka ennemmin vaikka vähän rintaanpäin, jos oikein muistan. Kädet saa olla missä parhaalta tuntuu.

Norma Bates


Norma Bates

45 min kahvakuulatreenit ja perään tunnin jooga. Välissä vartin tauko ja käväisin suihkussa. Eihän siinä ehdi tukkaa saada kuivaksi puhkullakaan, joten märällä letillä sitten joogataan. Enpä tiedä vedänkö tuplasettiä toiste, ehkäpä valitsen että joko-tai. Mutta kyllähän sen siis jaksoi. Jooga käy hyvin kahvakuulan jälkivenyttelystä.

urogallus

Olen käynyt muutaman kerran uimassa. Oma uintikunto oli täysi arvoitus, sillä viimeksi olen matkaa uinut lukioiässä. Yllättävän hyvin kuitenkin sammakkoa jaksoin polskuttaa: 45 minuuttia putkeen meni molemmilla kerroilla ihan ilman ongelmia. Pitääkin koko talven ajan käydä kerta tai 2 viikossa uimassa.


Onko kukaan täällä käyttänyt nilkka- tai rannepainoja liikunnan apuna? Itsellä on 4kpl 1 kilon painoja joita olen lähinnä käyttänyt kuntopiiriä tehdessä, mutta viime aikoina olen käyttänyt niitä kävellessä. Eivät ne kauheasi tunnu kävelyvauhdissa lisärasitusta tuovan, mutta ei kai niistä kunnolle haittaakaan ole.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 13, 2019, 22:17:29
Olen käynyt muutaman kerran uimassa. Oma uintikunto oli täysi arvoitus, sillä viimeksi olen matkaa uinut lukioiässä. Yllättävän hyvin kuitenkin sammakkoa jaksoin polskuttaa: 45 minuuttia putkeen meni molemmilla kerroilla ihan ilman ongelmia. Pitääkin koko talven ajan käydä kerta tai 2 viikossa uimassa.


Onko kukaan täällä käyttänyt nilkka- tai rannepainoja liikunnan apuna? Itsellä on 4kpl 1 kilon painoja joita olen lähinnä käyttänyt kuntopiiriä tehdessä, mutta viime aikoina olen käyttänyt niitä kävellessä. Eivät ne kauheasi tunnu kävelyvauhdissa lisärasitusta tuovan, mutta ei kai niistä kunnolle haittaakaan ole.

Käytin kauan sitten ainakin nilkkapainoja sauvakävelyllä, mutta jotenkin se jäi, kun ne jossain vaiheessa alkoivat mennä rikki tai eivät pysyneet paikoillaan, kun tarrat kuluivat. Ja niitä oli tietysti tylsä raahata repussa, jos ja kun sauvakävelin uimahallille ja sieltä töihin.

Mutta jännä, että kysyit, koska juuri eilen googlettelin niitä. Ajattelin keväällä taas kokeilla niitä, kun tämänhetkiset kävelysauvat eivät paina paljon mitään eikä reitillä ole pahemmin mäkiä. Siis jotain korkeintaan kilon painoisia.

Salilla käytän joskus hankkimiani kaikkein raskaimpia nilkka painoja, mitä netistä löytyy eli 7,5kg/kpl. Teen niillä keskivartaloliikkeitä, joissa jalkaa nostetaan. Ja onhan ne vaikka leuanvedon lisäpainoina ihan näppärät. Tosin painoliivi kätevämpi.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 10, 2019, 10:16:28


Hei, kuvat saa pienennettyä lisäämällä alun img sulkuun width=400 tai jonkin muun sopivan luvun. Esikatselemalla näkee sopivan koon. Sinne hakasulkuun tulee siis img ja välilyönti ja width=400 ja sulku kiinni. Tässä lainauksessa käytin width=200 -kokoa.
All you need is Love

Lenny

Olen tässä syksyn ja talven mittaan joutunut muuttamaan mielipiteeni punttiksesta. Se nimittäin toimii.

Lyhyenä taustana sen verran, että loukkasin itseni aika pahasti viime keväänä. En siitä viitsinyt kirjoitella Jatkumolle, mutta tilanne oli sen verran vakava, että löysin itseni punttisalilta kuntoutusohjelman kanssa. Nyt uskallan jo sanoa, että lähes kaikki kiputilat ovat hävinneet joten uskottava se vain on.

Parasta punttiksessa on se, että säillä ei ole niin väliksi. No en minä joskus muinoin paljon piitannut niistä muutenkaan, mutta olihan se rehellisesti sanoen aika shaissea lähteä raastamaan jotakin pitkää lenkkiä paukkupakkasilla.

Ohjelmana on siis ihan näitä perusjuttuja erilaisilla laitteilla kuntopiirinä. Ja aerobista niin paljon kuin vain huvittaa tehdä.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Lenny - tammikuu 14, 2019, 01:22:53
Parasta punttiksessa on se, että säillä ei ole niin väliksi. No en minä joskus muinoin paljon piitannut niistä muutenkaan, mutta olihan se rehellisesti sanoen aika shaissea lähteä raastamaan jotakin pitkää lenkkiä paukkupakkasilla.

Ohjelmana on siis ihan näitä perusjuttuja erilaisilla laitteilla kuntopiirinä. Ja aerobista niin paljon kuin vain huvittaa tehdä.

Tuo voisi olla vaikka minun kirjoittamani. :)


Vaihtelevassa talvisäässä on vielä liukkaus riesana. Ei pelkästään nurin meno, vaan jonkinlainen kokovartalojännitys vie itseltäni sen vähäisenkin liikkumisen ilon. Tästä on varmaan jo kymmenisen vuotta, kun talvisella sauvakävelylenkillä suuri osa lenkkitietäni oli jäässä uuden lumen alla ja oli todella hankalakulkuinen. Sain niin kamalan kipukohtauksen lenkin jälkeen, että jouduin hakeutumaan lääkäriin. Diagnoosi oli huvittavasti "koko korsetin kramppi" tjsp. Kramppi oli niin ankara, että siinä taisi oikeanpuoleinen pitkä selkälihas jotenkin vaurioitua, sillä se vihoittelee vieläkin ja tuskin paranee entiselleen koskaan. Tuon vuoksi olen valmis käyttämään kiertoteitä välttääkseni liukkaan alustan.

Nyt alkaa syksyisen flnssan jättämä tukkoisuuskin olla ohi, joten nyt sekään ei ole enää esteenä lähteä punttikselle. Kuten aiemmin mainitsin, tarkoitus olisi mennä vuosien tauon jälkeen, kunhan tekosyyt on voitettu. :D

Aiempina vuosina on ohjelmani ollut juuri tuo Lennyn mainitsema. Crosstrainer on suosikkivälineeni, koska sillä pystyn jalkavaivoistani huolimatta "juoksemaan".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 13, 2019, 22:17:29
Onko kukaan täällä käyttänyt nilkka- tai rannepainoja liikunnan apuna?
Eräs tuntemani ihminen käytti nilkkapainoja juoksulenkillä, ja sai ilmeisesti niiden takia jonkinlaisen rasitusvamman. En muista sen tarkemmin minkälaisen.





Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 14, 2019, 09:14:30
Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 13, 2019, 22:17:29
Onko kukaan täällä käyttänyt nilkka- tai rannepainoja liikunnan apuna?
Eräs tuntemani ihminen käytti nilkkapainoja juoksulenkillä, ja sai ilmeisesti niiden takia jonkinlaisen rasitusvamman. En muista sen tarkemmin minkälaisen.


Joskus olen pikaisesti pyrähtänyt nilkkapainot jalassa, ja tuntuma oli kyllä epämiellyttävä. Ei painon takia vaan sen, että painot hölskyivät jalassa. Tämä hölskyminen varmaan voi olla turmiollista nivelille.


Kävelyvauhdissa painot tuntuvat pysyvän paremmin paikallaan. Ajattelin jatkaa ainakin jonkin aikaa niiden käyttöä.

Norma Bates

Muistikuvani mukaan minulla oli 90-luvulla sellainen kirja kuin Callanetics. Jos en väärin muista, sen kirjoittaja oli harjoittanut tanssia ja yhdisteli tanssissa oppimaansa muuhun liikuntaan. Hän oli sitä mieltä että painot ranteissa tai nilkoissa ovat pahasta.

No en kai ihan väärin muistanut:

https://en.wikipedia.org/wiki/Callanetics

kertsi

Erilaisissa fysioterapeutin neuvomissa kuntouttavissa jumppaliikkeissä käytetään jalkapainoja. Esimerkiksi polven kuntouttamisessa sellainen liike, jossa istutaan tuolilla ja nostetaan jalkaa hitaasti suoraksi eteen ja lasketaan hitaasti alas, yksi jalka kerrallaan ja polvi paikoillaan.

Semmoinen corea vahvistava sekäkipuisen tähtiasento, jossa seistään yhdellä jalalla, ja nostetaan toinen jalka suoraan sivulla ylös ilmaan esim 30 astetta ja molemmat kädet levällään ylhäällä, voisi tehostua jalkapainon avulla, kuvittelisin (vaikka polvivammaiselle se voi tuoda vääntöä polveen).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Lainaus käyttäjältä: kertsi - tammikuu 14, 2019, 10:41:51
Semmoinen corea vahvistava sekäkipuisen tähtiasento, jossa seistään yhdellä jalalla, ja nostetaan toinen jalka suoraan sivulla ylös ilmaan esim 30 astetta ja molemmat kädet levällään ylhäällä, voisi tehostua jalkapainon avulla, kuvittelisin (vaikka polvivammaiselle se voi tuoda vääntöä polveen).


Varmasti liike tehistuisi, mutta itse en kyllä lähtisi kokeilemaan, mikäli siis ymmärsin liikkeen oikein.

kertsi

Tällainen tähtiasento: http://rapakunnossa.files.wordpress.com/2014/04/blogiin-05.jpg?w=580
En usko, että tervepolviselle se jalkapaino mitenkään paha tuossa asennossa olisi, mutta ihan kehonpainollakin jos riittävästi tekee, on se hyvä coreliike jo sellaisenaankin. (Tuossa kuvassa naisen tukijalan polvi muuten näyttäisi olevan lukkoasennossa, mikä ei ole turvallinen asento polvelle, joka on rasituksessa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Nilkkapainoilla voi tehostaa esimerkiksi lankutuksen versiota, missä pidetään toista jalkaa vuorotellen ilmassa, sivulankkua ja takanojaa toista jalkaa nostellen. Kaikenlaisia muitakin versioita voi kehitellä.

Aika harvoin niitä tulee käytettyä, mutta jo pienikin lisäpaino nilkassa tekee liikkeen yllättävän raskaaksi.

Juostessa ne tosiaan hölskyvät. Eräs liikuntaguru suosittelee kävelyä painoliivi päällä. Tosin reppu ajaa saman asian.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.