Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Treenaus, kuntoilu ja muu hyvän mielen liikunta

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 03, 2019, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Salilla tunnin, mutta nakutin säkkiä vähemmän kuin yleensä. Pikkuruisia sarjoja ja sitten heti lepo, tai sitten ihan vaan simuloin lyömistä ja liikehtimistä hitain liikkein, lyömättä oikeasti. Alkaa olla niin mittani täys (jaa nyt muka vasta vai?) tätä että henki ei vaan kertakaikkiaan kulje ja keuhkoputkissa on jatkuva kutina. Sieraimet ovat auki, kaikki näennäisesti toimii kuten pitääkin, mutta silti vain on sellainen lievä ahdistus kokoajan, ja pienikin ponnistus heittää heti yli sietorajan.

Pakkohan tämän kai joskus on tästä hellittää, tuskin minulla mitään arpikudosta on keuhkoissani. Koivun pölinä vaan osui pahimpaan mahdolliseen saumaan tässä infektioista toipuessa, tai paremminkin odotellessa että koska se toipuminen alkaa, häh.

Oli kumminkin pakko päästä säkille, alkoi tuntumaan siltä että en kestä enää, jos ei saa riehaantua välillä.

Norma Bates

Vaikka se menikin pahan mielen puolelle että jouduin perjantaina kävelemään ehkä joku 6 km sensijaan että suunnitellut 3 km, jälleen kerran ihmettelen tätä ilmiötä: kun kävelee useamman kilometrin, seuraavana päivänä paino on noussut.

Mistä johtuu että monikin liikunta laskee painoa, mutta kävely nostaa? Ihmettelin tätä joskus somessa, ja joku vastasi että kertyy nestettä (ilmeisesti kinttuihin, minkä hyvin uskonkin, kun usein pohkeet ovat vaikuttaneet aiempaa isommilta kävelyn jälkeisenä päivänä). Mutta mikä ihme sitä nestettä kerryttää? Jos nyt ajatellaan että kehossa oleva neste junttautuu jalkoihin, niin miksi se nostaisi painoa? Sama nestehän siellä kropassa on, kuin olisi ollut ilman kävelyäkin. Enkä juonut sen enempää kuin ilman kävelyä (ei ollut helle).

Jos olisi lihasten lisääntymisestä kyse, niin sitten kaiketi paino jäisi koholle, mutta nyt ainakin näin sunnuntaina näyttäisi siltä että ollaan tultu taas alaspäin. Eli hetkellinen painonnousu hellitti.

Voihan sitä löpistä että paino se vaihtelee miten sattuu ja kokoajan, tottakai, mutta olen jo lukemattomia kertoja 12 v sisällä havainnut että paino nimenomaan nousee pidemmän lenkin jälkeen.

Hippi

#272
^
Punnitsepa itsesi välittömästi lenkiltä tultuasi. Jos paino ei siinä ole muuttunut, tai ainakaan ylöspäin, syynä seuraavan päivän isompaan painoon voi olla, että korvaat lenkin aiheuttamaa nestehukkaa ylimääräisellä nesteellä vähän liikaa tai otat enemmän jotain suolapalaa, joka  sitoo nestettä elimistöön enemmän.

Joku yksittäinen pieni kävelylenkki ei kyllä niin lihaksistoa kasvata, että se vaa'assa näkyisi.


Muoks. korjattu useampi kirjoitusvirhe  :-[
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

^ Jep.

Ulkoillessa kehosta haihtuu nestettä hikoiluna sekä uloshengityksessä. Keho polttaa myös energiaa mikä muuttuu lämmöksi ja liikkeeksi, paino laskee hetkellisesti mutta palautuu nestetankkauksessa. Yhden suoritteen kokonaisvaikutukset ovat sen verta pieniä, kun palautuminen otetaan huomioon, että ne eivät näy lyhyen aikavälin mittauksissa. Hukkuvat viimeistään mittaustarkkuuteen.

Olen punniskeskellut itseäni päivittäin vuoden alusta asti. Tavoitteena oli/on kehon tiivistäminen  ja painon pudotus tuollaiset 5%. Keinoina ovat ruoka-annosten pienentäminen painonpudotuksessa ja pyöräily kiinteytyksessä.

Paino heittelee aika lailla päivittäin, mutta käyrän trendi on selvä. Olen saavuttanut 2,58%:n painonpudotuksen ja vyötärökin on kaventunut, sitä en tosin ole mitannut mutta farkkuvyötäröstä huomaa.

Näyttäisi siltä, että nykymenetelmillä tavoitteeni olisi mahdollisesti toteutumassa, ellei vauhti sitten ala hiipua.

Salainen haaveeni on, että saisin edes hieman takaisin ketteryyttäni, paremman tasapainon ja helpomman liikehdinnän.

Kovin nopeaa muutosta en ole aikaansaanut koska en juuri ole aiemminkaan juonut limsoja enkä syönyt sipsejä ja karkkejakin äärettömän harvoin, paitsi salmiakkia. Niiden poisjättäminen olisi voinut tuoda isompia tuloksia äkkiäkin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

En ole ihan varma, paraneeko tasapaino pelkästään vain laihtumalla, vai vaatisiko se treeniäkin. Tiedän omakohtaisesti, että treenaamalla spesifisesti tasapainoa, voi tasapainoaistia harjaannuttaa tosipaljon. Pyörälläajokin kyllä vähän treenaa tasapainoaistia.

Ketteryys voisi parantua kyllä laihduttamalla, ainakin siten, että ei olisi esim. Michelinrenkaita tiellä kumartuessa.

Erään röökilakon yhteydessä lihoin aika paljon. Ennen röökilakkoa olin käynyt rankoissa aerobic-jumpissa, mutta lihomisen myötä huomasin kumman asian: monimutkaiset askelkuviot olivatkin yhtäkkiä vaikeampia. Oma teoriani on, että kehon liikuttamiseen tarvitsee aivokapasiteettia, ja mitä enemmän massaa, sitä enemmän kapasiteettia se aivoilta vaatii. Koska aikuisen aivot eivät paljoakaan enää kasva, eivätkä voisikaan kallon takia kasvaa, ainoa kapasiteettia lisäävä seikka olisi synapsien lisääntyminen, tai hermoratojen vahvistuminen. Mitenlie olisi sitten vaikuttanut painonpudotus? Olisivatko aivot tarvinneet jonkinlaisen uudelleenorganisoimisen toiminnassaan, vai olisiko paluu entiseen sujunut helposti?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Kun huvikseni selvitän päivän alinta painoa, punnitsen itseni rakko ja suoli tyhjänä. En oikein usko että perjantaina nautitut nesteet jäävät kehoon enää sen jälkeen kun on lauantsina aamulla virtsannut ja myöhemmin ulostanut ja virtsannut.

MUTTA olen ennemminkin vähäjuopa kuin nesteitä kauheasti kittaava. Saatoin perjantaina juoda jopa liian vähän, kun ei ollut helle.

Pohkeiden pullotus kävelyn jälkeisenä päivänä voisi ehkä juontua samasta syystä kuin miksi lavalle menossa olevat bodarit tekevät punnerruksia. Lihastyö tuo lihakset paremmin esiin.

Painon nousua seur. päivänä en silti käsitä. Olen todellakin niin monta kertaa havainnut sen kävelyn jälkeen. Luulisi sen välillä laskevan, jos kyse olisi sattumasta. Yleensä olen liikunnallisen päivän jälkeen niin poikkikin, etten jaksa alkaa ahtamaan mitään mahti-illallista.

Hippi

^
Kyllä sitä ketteryyttä ja sen ohessa tasapainoakin tule pienelläkin painonpudotuksella ihan sen vuoksi, että liikkuminen on helpompaa. Silloin tulee myös liikuttua enemmän ja monipuolisemmin kehoaan käyttäen. jo se enemmän liikkuminen on riittävää treeniä verrattuna siihen paikallaan pötköttämiseen, mitä on tullut tehtyä kiloja kerryttäessä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Norma, ei se painoa tyhjästä synny. Joko sinusta ei poistu se määrä joka normaalisti poistuisi tai sitten lisäät itse itseesi jotain, joka lisää painoa. Vain siten voi se seuraavan päivän paino olla suurempi kuin edellisen päivän vastaavan tilanteen (vesakäynnit) paino.

Jos haluat varmuuden tuollaisen vuorokauden painon muutoksista, lisää punnituksia niin, että näet, missä vaiheessa tulee minkä verran lisää tai poistuu painoa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Strippaan jokaista punnitusta varten, joten ei niitä nyt ihan kerran tunnissa jaksa. Myöhemmin kun asiaa tarkastelin, minusta näyttäisi siltä että KM-treenien jälkeisenä päivänä olen usein kevyempi kuin edellisenä päivänä ennen treeniä. Sikälikin tuntuu omituiselta että pitkän kävelylenkin jälkeen käy päinvastoin.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 12, 2022, 18:16:07
Strippaan jokaista punnitusta varten, joten ei niitä nyt ihan kerran tunnissa jaksa. Myöhemmin kun asiaa tarkastelin, minusta näyttäisi siltä että KM-treenien jälkeisenä päivänä olen usein kevyempi kuin edellisenä päivänä ennen treeniä. Sikälikin tuntuu omituiselta että pitkän kävelylenkin jälkeen käy päinvastoin.

Ei kai siinä sen kummempaa syytä ole kuin että kävellessä et paljon hikoile toisin kuin treeneissä, joista myös seuraa voimakas jälkipoltto.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 12, 2022, 19:30:16
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 12, 2022, 18:16:07
Strippaan jokaista punnitusta varten, joten ei niitä nyt ihan kerran tunnissa jaksa. Myöhemmin kun asiaa tarkastelin, minusta näyttäisi siltä että KM-treenien jälkeisenä päivänä olen usein kevyempi kuin edellisenä päivänä ennen treeniä. Sikälikin tuntuu omituiselta että pitkän kävelylenkin jälkeen käy päinvastoin.

Ei kai siinä sen kummempaa syytä ole kuin että kävellessä et paljon hikoile toisin kuin treeneissä, joista myös seuraa voimakas jälkipoltto.

Näin sitten vissiin. (idealamppu)

Norma Bates

En muista olinko koko tänä vuonna käynyt uimahallissa. En kaiketi. Eilen kävin suosimassani hallissa(*, ja olivat ilmeisesti lisänneet potkua porealteen poreiluun. Lennähti nimittäin varsin messevä annos vettä päin näköä kesken poreltaassa rönöttämisen, ja nenäänhän se meni koko satsi. Kun ei siellä oikein räkiäkään voi, nielaisin sen myrkkyliemen. En ole eläissäni saanut uimahallista niin reippaasti vettä suuhun, ja kylläpä karvasteli, ja pitkään. Onhan siinä enemmän klooria kuin juomavedessä.

Minähän lopetin aikoinaan hallissa uimisen, kun pelkäsin kokoajan että menee vettä nenään, kun ihmisten touhut saivat aikaiseksi sellaisen vellovan aallokon. Nykyään vain vesijuoksen siellä. Siinäkin joutuu päätä kääntämään sivulle, kun uimareiden kaistalla räpiköi ohi joku waismulleri. Taikka vesijuoksusektorilla suljetaan toinen pääty penikoiden pomppualtaaksi, jonne syöksytään alempaa tai ylempää, kun uimahyppyjä tehdään.

Ihmeen vähän kumminkin tuli yskittyä siellä uimahallireissulla, kun olin vähän pelännyt että yskin kuin viimeistä päivää. Epäillyt jopa että yksi syy siihen että ylipäätään yskin näin pahasti kuin tänä kesänä, olisi ehkä se että olen uinut ja vesijuossut todella vähän. Koska en kumpaakaan tee erityisen vauhdikkaasti, ei se siitäkään ole kiinni että jotenkin treenaisin keuhkoja vedessä riehumalla, kun en riehu. Mahtaisikohan veden kehoon kohdistuva paine jotenkin vaikuttaa keuhkoihin positiivisesti, ihan sinällään?

*) Koska kovalla tuulella en lähde niskaani järveen rasittamaan.

Socrates

Poreallas on kai aika pöpöinen paikka, jotkut kuulemma runk siellä. ::).

Toivottavasti et saa mahatautia.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 16, 2022, 11:11:34

Ihmeen vähän kumminkin tuli yskittyä siellä uimahallireissulla, kun olin vähän pelännyt että yskin kuin viimeistä päivää. Epäillyt jopa että yksi syy siihen että ylipäätään yskin näin pahasti kuin tänä kesänä, olisi ehkä se että olen uinut ja vesijuossut todella vähän. Koska en kumpaakaan tee erityisen vauhdikkaasti, ei se siitäkään ole kiinni että jotenkin treenaisin keuhkoja vedessä riehumalla, kun en riehu. Mahtaisikohan veden kehoon kohdistuva paine jotenkin vaikuttaa keuhkoihin positiivisesti, ihan sinällään?

En tiedä paineesta, mutta iainakin uimahallin ilman kosteus lienee hyväksi keuhkoille. Eikös astmaatikoillekin suositella vesiurheilua siitä syystä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 16, 2022, 11:33:39
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 16, 2022, 11:11:34

Ihmeen vähän kumminkin tuli yskittyä siellä uimahallireissulla, kun olin vähän pelännyt että yskin kuin viimeistä päivää. Epäillyt jopa että yksi syy siihen että ylipäätään yskin näin pahasti kuin tänä kesänä, olisi ehkä se että olen uinut ja vesijuossut todella vähän. Koska en kumpaakaan tee erityisen vauhdikkaasti, ei se siitäkään ole kiinni että jotenkin treenaisin keuhkoja vedessä riehumalla, kun en riehu. Mahtaisikohan veden kehoon kohdistuva paine jotenkin vaikuttaa keuhkoihin positiivisesti, ihan sinällään?

En tiedä paineesta, mutta iainakin uimahallin ilman kosteus lienee hyväksi keuhkoille. Eikös astmaatikoillekin suositella vesiurheilua siitä syystä?

En muista olenko tuosta kosteudesta koskaan kuullut juttua uimisen suhteen. Semmoista muistan lukeneeni että uimahalli ei välttämättä ole astmaatikolle hyväksi, koska vedessä on niin paljon klooria. Kai se sitten höyrystyy ilmatilaankin. Minulle se kloorilitku ei oikein iholle aina ole ollut hyväksi, joten silläkään en ole alkanut siellä alvariinsa ramppaamaan.

Allergisena astmaatikkona en välttämättä ole hyvä eksämppeli jonkin toisen sortin astman suhteen. Esim. ylipainon vuoksi astman kehittäneille vesiliikunta on tietenkin toki mitä parhainta liikuntaa. Puhdistaako kosteus nenästä ja keuhkoista hiukkasia joita allergeenitkin ovat, en tiedä. Nenähuuhteluita olen kyllä sarvikuonolla satunnaisesti tehnyt, ja nyt olen hommannut käyttöön Physiomer-suihkeen joka ainakin ensialkuun koivun ollessa pahana putsasi nenää tosi näppärästi.