Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Maalaisuus vs kaupunkilaisuus

Aloittaja Kopek, joulukuu 12, 2023, 22:15:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 15, 2023, 11:03:05

P.S. Myydäänkö vanhan ajan villahousuja enää missään?

Olisinkohan tuolta tilannut omani:

www.nuutisenkutomo.fi/tuotteet.html?id=3/18

Muita noin vanhanaikaisia malleja ei taida löytyä kuin satunnaisesti toreilta.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Katsokaa Villahousupakko, niin ymmärrätte villahousujen symboliarvon:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Villahousupakko
Kävelevä kremppakertymä

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 15, 2023, 11:03:05
Ne kuuluivat asiaan vanhoina hyvinä aikoina, joten totta kai ne (lähes) jokaisen pojan vaatekaapista löytyivät. Mutta kuten sanottu, ajat ovat muuttuneet.
...
P.S. Myydäänkö vanhan ajan villahousuja enää missään?

Ajat ovat todellakin muuttuneet. Lapsena tuli peuhattua lumessa koko päivä ja vaikka ei ollut mitään haalareita, vain jotkut flanelliverkkarit, mitkä jäätyivät kastuttuaan peltiä muistuttavaksi rakenteeksi, sekä villalapaset ja hiihtomonot, ei paleltuma uhannut vielä useammankaan tunnin möyrimisen  jälkeen. Silloin oli villaa alla, se lämmittää vielä kosteanakin.

Nykyisin olen korvannut wanhatwillahousut merinovillaisilla alusasuilla. Ne maksavat neljä kertaa enemmän ja kestävät vain viidenneksen umpikeinokuituisiin verrattuna mutta ovat silti hintansa arvoiset. Pitää vain katsoa, että villa on tuotettu lempeämmin, ei mulesing-menetelmällä.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/MulesingMulesing on kirurginen toimenpide, jossa lampaan peräpäästä peräaukon ympäriltä poistetaan ihoa. Syntyvä arpikudos vähentää huomattavasti loiskärpästen munimista ja kärpäsentoukkien aiheuttamaa kivuliasta myiaasi-sairautta. Menetelmä on yleisessä käytössä Australiassa erityisesti merinolampaiden kasvatuksessa.
...
Operaatio tehdään karitsoille, määräysten mukaan alle vuoden iässä, useimmiten huomattavasti nuorempana. Toimenpiteessä poistetaan peräaukkoa (ja vulvaa) ympäröivä löysä iho. Samalla häntää typistetään. Operaation yhteydessä tai sen jälkeen ei vaadita puudutusta tai antiseptiikkaa,

Olen vertaillut eri merinovilla-asuja ja osteskellutkin niitä monesta paikkaa. Tämänkin rouvan putiikista:

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/a/74-20064780Yritysjohtaja hermostui lakkoihin ja purki harmituksensa somessa – pahoittelee nyt liittojohdon kutsumista rasvamahoiksi

Tam-Silkin toimitusjohtaja Kati Saari kuvasi Linkedin-päivityksessään torstain lakkoa muun muassa "itkupotkuraivari-tasoiseksi vedoksi".

Ymmärrän hyvin harmituksen. Ymmärrän senkin, että lyhyet lakot yritetään ajoittaa niin, että niiden vaikutus olisi suurin. Aivan niinkuin onni, lakkovaikutuskaan ei jakaudu kansan keskuudessa tasaisesti.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

TSS

Lainaus käyttäjältä: Socrates - joulukuu 15, 2023, 11:28:41
Katsokaa Villahousupakko, niin ymmärrätte villahousujen symboliarvon:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Villahousupakko

Olin juuri tulossa linkittämään samaisen ohjelman tänne, mutta olit nopeampi. Näytin tämän lapsille päiväkodissakin, koska on niin ajankohtainen asia "onko pakko laittaa fleecet"-marinoihin. Vielä parempi olisi laittaa villahousut!

Itse rakastan lämpöä, koska palelen helposti. Rakastan saunaa, rakastan villaa. Verhoudun villaan yltä päältä, alimpana merinovillaa ja päällä mielellään alpakan villaa. Mikään ei lisää hyvinvointia niin kuin lämmin ja hengittävä pukeutuminen, siis villa!

Xantippa

^

Sama juttu, toistaiseksi on myös ollut riittämiin ihania anopin kutomia villasukkia ja lapasia, ilman niitä ei pärjää kuin aivan keskikesällä, eikä silloinkaan, jos se on viime kesän mallia.

Oma sukupolveni on tuntunut löytäneen villan uudelleen, mutta nuorisohan vasta villahousuja käyttääkin, kuten myös huopasia. Huopaset ovat vain turkasen kalliita, heittämällä toistasataa varmaan saa maksaa ainakin niistä pidemmistä.

T: Xante

kertsi

#80
Mulla villa saattaa ärsyttää ihoa, jos ei sen alla jokin muu vaatekerros. Sen sijaan villafroteeta pystyy pitää ihollakin. Villafroteen hyvä puoli on sekin, että se luo lämmittävän ilmakerroksen. Villafroteisia alusasuja löysi aiemmin ainakin retkeilykaupoista, sillä ainakin retkeilyssä ovat mainioita, kevyitä ja lämpimiä. Nyt Partioaitassa näkyisi olevan vain villafroteisia villapaitoja. Nettikaupoista näyttäisi löytyvän, esim: https://tamrex.eu/fi/196-woolpower-200-merinovillaiset-pitkat-alushousut.html

Villapaitoja ja muita villavaatteita tulee käytettyä nykyään enää maalla mökkiolosuhteissa, jotka muistuttavat kyllä retkeilyä tämän meidän mökin osalta. Olenkin kuluttanut puhki erään ohuen villaneuleen, jossa laaja V-pääntie, ja joka ulottuu lantion yli suojaten alaselkää hyvin. On tullut sitä käytettyä varmaan parikymmentä vuotta. Jos jollain on vinkkiä vastaavista, otan mielelläni vastaan, jos on kivijalkakauppa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

En ole missään tavannut niin taikauskoisia ihmisiä kuin mökkipaikkakunnallani maalla. Mikähän sille olisi selitys? Samaten salaliittoteorioihin uskominen ja rokoteskeptisyys tuntuisi olevan yleisempää maalla. Ja persujen kannatus. Ehkä nämä liittyvät yhteen jotenkin?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

J

Itse olen yleiseen elämäkokemukseeni nojaten sitä mieltä, että maalaisuuteen & kaupunkilaisuuteen liittyy paljon vääristyneitä arvolatauksia, sekä identiteettiin pohjautuvia stereotypioita. Tälläisellä  omakuvaan perustuvalla vastakkainasettelulla, perustellaan usein yksipuolisesti toisen osapuolen huonommuutta.

Itse asiassa julkinen keskustelu kärjistettyine mielikuvineen, ei useinkaan vastaa todellisuudessa omaa kokemusta siitä elämänpiiristä missä itse elää, eikä maalaisten tai kaupunkilaisten välinen jännitteinen erottelukaan juurikaan kuvasta yleistä todellisuutta.

Maalaisuus/kaupunkilaisuus on oikeastaan enemmänkin ihmisen omissa asenteissa. Eli elämäntavat sekä ajattelumaailma ratkaisevat, ei se missä kulloinkin sattuu asumaan. Monet ihmiset kokevatkin olevansa olosuhteiden moninaisuudessa eläessään, sekä kaupunkilaisia että maalaisia.

Oikeasti monet ihmiset elävät varsin vaihtelevissa olosuhteissa yhtä aikaa. Erilaiset elämänvaiheet vievät välillä maalta kaupunkiin ja toisinkin päin. Monissa eri miljöissä eläminen tuo erilaista vapautta omiin elämänkuvioihin.

- Itse henkilökohtaisesti nautin välillä kaupungin hektisestä sykkeestä, yhtä lailla kuin vastavuoroisesti maaseudun puhtaasta luonnosta, koska satun asumaan aivan kaupungin & maaseudun rajalla. Vaikka pidänkin enemmän rauhallisemmasta elämänrytmistä, en koe olevani mikään citymaalainen, koska ahdasmieliset määrittelyt eivät ole koskaan sopineet omiin kuvioihini.
- Matkaajana maailman äärilaidoilla -

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 15, 2023, 14:26:18
En ole missään tavannut niin taikauskoisia ihmisiä kuin mökkipaikkakunnallani maalla. Mikähän sille olisi selitys? Samaten salaliittoteorioihin uskominen ja rokoteskeptisyys tuntuisi olevan yleisempää maalla. Ja persujen kannatus. Ehkä nämä liittyvät yhteen jotenkin?
Ennakkoasenteesi ovat syynä.

-:)lauri

#84
Lainaus käyttäjältä: J - joulukuu 15, 2023, 21:32:03
Itse olen yleiseen elämäkokemukseeni nojaten sitä mieltä, että maalaisuuteen & kaupunkilaisuuteen liittyy paljon vääristyneitä arvolatauksia, sekä identiteettiin pohjautuvia stereotypioita. Tälläisellä  omakuvaan perustuvalla vastakkainasettelulla, perustellaan usein yksipuolisesti toisen osapuolen huonommuutta.

Itse asiassa julkinen keskustelu kärjistettyine mielikuvineen, ei useinkaan vastaa todellisuudessa omaa kokemusta siitä elämänpiiristä missä itse elää, eikä maalaisten tai kaupunkilaisten välinen jännitteinen erottelukaan juurikaan kuvasta yleistä todellisuutta.

Maalaisuus/kaupunkilaisuus on oikeastaan enemmänkin ihmisen omissa asenteissa. Eli elämäntavat sekä ajattelumaailma ratkaisevat, ei se missä kulloinkin sattuu asumaan. Monet ihmiset kokevatkin olevansa olosuhteiden moninaisuudessa eläessään, sekä kaupunkilaisia että maalaisia.

Oikeasti monet ihmiset elävät varsin vaihtelevissa olosuhteissa yhtä aikaa. Erilaiset elämänvaiheet vievät välillä maalta kaupunkiin ja toisinkin päin. Monissa eri miljöissä eläminen tuo erilaista vapautta omiin elämänkuvioihin.

- Itse henkilökohtaisesti nautin välillä kaupungin hektisestä sykkeestä, yhtä lailla kuin vastavuoroisesti maaseudun puhtaasta luonnosta, koska satun asumaan aivan kaupungin & maaseudun rajalla. Vaikka pidänkin enemmän rauhallisemmasta elämänrytmistä, en koe olevani mikään citymaalainen, koska ahdasmieliset määrittelyt eivät ole koskaan sopineet omiin kuvioihini.

Viisaasti puhuttu. Itsekin näkisin, että kaupunkilaisuus ja/tai maalaisuus ovat ensisijaisesti asennekysymyksiä. Ja mielestäni se on voimavara kaikille ihmisille, mistä itse kukin on kotoisin, millaisesta elämäntavasta tykkää tai missä olosuhteissa kulloinkin on, eikä ihmisten lähtökohtien ja mieltymysten tai olosuhteiden moninaisuutta voi laittaa objektiiviseen paremmuusjärjestykseen. Paremmuusjärjestykset voivat olla vain subjektiivisia, paljonko tykkää olosuhteista, joissa itse kukin on tai on ollut. Edellytetään ihan poikkeuksellinen määrä tyhmyyttä kuvitella, että nuo subjektiiviset arviot paremmuudesta olisivat objektiivisia arvioita paremmuudesta. Mutta heitäkin joukossamme ikävä kyllä on, joiden mielestä maantieto ja elämäntapa milloin missäkin paikassa vaikuttavat esimerkiksi ihmisten kognitiivisiin valmiuksiin siinä määrin, että jokin objektiivinen paremmuusjärjestys olisi määriteltävissä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

J

Se on juurikin näin, koska itse miellän koko asian niin; että maaseudun & kaupungin rajat ovat meillä täällä suomessa aika häilyvä käsite. Varsinkin laitakaupungin rajoilla, löytyy peltoa sekä metsää yllin kyllin, eli miten sitä nyt sitten tarkasti määrittelee mihin kaupunki loppuu, tai mistä maaseutu alkaa.

- Toisin sanoen jos satut asumaan jossakin näillä raukoilla rajoilla, niin joidenkin ahdasmielisten mielestä et ole oikein mistään kotoisin. Toisaalta nämä ikiaikaiset tympeät piintyneet käsitykset voisi jo heittää suosiolla romukoppaan. Ihmiset ovat erilaisista taustoistaan huolimatta kaikki samanarvoisia ihmisiä, asuinpaikasta, maasta, etnisestä alkuperästään, tai kulttuurista riippumatta.

- Matkaajana maailman äärilaidoilla -

Toope

Lainaus käyttäjältä: J - joulukuu 15, 2023, 22:53:34
Se on juurikin näin, koska itse miellän koko asian niin; että maaseudun & kaupungin rajat ovat meillä täällä suomessa aika häilyvä käsite. Varsinkin laitakaupungin rajoilla, löytyy peltoa sekä metsää yllin kyllin, eli miten sitä nyt sitten tarkasti määrittelee mihin kaupunki loppuu, tai mistä maaseutu alkaa.

- Toisin sanoen jos satut asumaan jossakin näillä raukoilla rajoilla, niin joidenkin ahdasmielisten mielestä et ole oikein mistään kotoisin. Toisaalta nämä ikiaikaiset tympeät piintyneet käsitykset voisi jo heittää suosiolla romukoppaan. Ihmiset ovat erilaisista taustoistaan huolimatta kaikki samanarvoisia ihmisiä, asuinpaikasta, maasta, etnisestä alkuperästään, tai kulttuurista riippumatta.
Erota toisistaan ihmisten erilaisuus ja eriarvoisuus.
Ensimmäinen on fakta, toista ei kukaan muu, kuin media väitä.

J

#87
Ihmisten erilaisuus ilmenee ennen kaikkea siinä, että ihmiset eivät ole käytännössä tasa-arvoisia keskenään. Tähän vaikuttaa niin sosioekonominen asema, kuten myös yksilön arvot, asenteet & perinteet.

Toisin sanoen, hyvinvoinnin sekä terveyden taso jakautuu väestössä epätasaisesti. Näin ollen eriarvoisuutta esiintyy eri ryhmien välillä lähes kaikilla sosiaalisten verkostojen alueilla.

Eli näitä ilmiöitä ei voi erottaa toisistaan, koska ne liittyvät olennaisena osana toisiinsa. Ne ilmenevät yhteiskunnassa monin tavoin, jossa yleinen julkinen mielipide on vain yksi vaikuttava tekijä tässä kokonaisuudessa.
- Matkaajana maailman äärilaidoilla -

ROOSTER

Maalaiset ovat tunnettuja siitä, että kyttäävät hyvinkin tarkkaan naapurien tekemisiä. Nyt on huomattu, että kaupunkilaiset myös stalkkaavat isosti tuntemiaan ja tunnettuja henkilöitä. Ei talon ikkunasta kurkkien, vaan tietokoneen ikkunoista.

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7af18722-6192-45fe-b6b4-642f3d1038ddYle: Husin urkintatapaus paisuu – Koskee nyt jo tuhansia
Hus-yhtymän entistä työntekijää epäillään tietosuojarikoksesta, joka Ylen haastatteleman tutkinnanjohtajan mukaan koskee tuhansia ihmisiä.

Vastaamo-casessa kiristettiin ihmisiä ja se oli motiivi - taloudellinen pahuus. Entä mikä tarkoitus tällä HUS-casella on? Ilmeisesti loistaa sisäpiirin tiedoilla, kuten tunnetun laulajan maksa-arvoilla, kansanedustajan sukupuolitaudeilla tai teinitähden abortilla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 18, 2023, 18:00:34
Maalaiset ovat tunnettuja siitä, että kyttäävät hyvinkin tarkkaan naapurien tekemisiä. Nyt on huomattu, että kaupunkilaiset myös stalkkaavat isosti tuntemiaan ja tunnettuja henkilöitä. Ei talon ikkunasta kurkkien, vaan tietokoneen ikkunoista.

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7af18722-6192-45fe-b6b4-642f3d1038ddYle: Husin urkintatapaus paisuu – Koskee nyt jo tuhansia
Hus-yhtymän entistä työntekijää epäillään tietosuojarikoksesta, joka Ylen haastatteleman tutkinnanjohtajan mukaan koskee tuhansia ihmisiä.

Vastaamo-casessa kiristettiin ihmisiä ja se oli motiivi - taloudellinen pahuus. Entä mikä tarkoitus tällä HUS-casella on? Ilmeisesti loistaa sisäpiirin tiedoilla, kuten tunnetun laulajan maksa-arvoilla, kansanedustajan sukupuolitaudeilla tai teinitähden abortilla.
Pahimmillaan noillakin tiedoilla voidaan yrittää kiristää, mustamaalata, haitata tai muulla tavoin kikkailla rikollisesti tai valtiollisesti eli vakoilussa.

Eikös kyttääminen ole ruma sana sosiaalisuudelle ja some häivyttänyt eroja urbaanissa ja maaseudun kyttä..sosiaalisuudessa? :D