Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

TV-nurkka

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:03:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Steppu

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 15, 2019, 16:04:05
TV1:n iltapäivän klo 17 sarjana on ollut aika vaihtelevan tasoisia kevyitä sarjoja. Tuohon aikaan on ollut kiva katsoa juuri jotain kevyttä, kun päivän jälkeen vaihtaa iltamoodiin. Eilen päättynyt Kanadalainen Draken etsivätoimisto oli minusta todella hömppä ja jokseenkin pohjanoteeraus idealtaan ja toteutukseltaan. Kanadalainen Murdocin murhamysteerit taas  oli kerrassaan viihdyttävä ja nokkela kaikkine viittauksineen sarjan tapahtumien aikaan sattuneisiin tositapahtumiin, henkilöihin ja ilmiöihin. Austraalialaissarjat ja monet brittisarjat ovat olleet myös mukavaa katsottavaa.

Tänään alkaa sitten yllättäen ranskalainen sarja, jota seurataan arkisin tämä tammikuun loppu.

Kuolema maalaa taulun
TV1 maanantaista perjantaihin 15. - 22.1.2019 klo 17.10 - 18.00 (1. tuotantokausi) ja 23. - 30.1. (2. tuotantokausi), uusinta seuraavana arkipäivänä klo 12.30, Areenassa

Uuden ranskalaisen rikossarjan päähenkilöt, taidetuntija ja poliisi, ovat kaikkea muuta kuin luodut toisilleen ja hedelmälliselle yhteistyölle.

Toisen polven taidehistorioitsija Florence Chassagne (Eléonore Gosset-Bernheim) työskentelee Louvren taidemuseossa Pariisissa. Poliisin rikostutkija Antoine Verlay (Nicolas Gob) on siirretty erikoistehtäviin, selvittämään taidemaailman rötöksiä.

Rikostarinoita ja taidehistoriaa yhdistävä sarja Kuolema maalaa taulun kurkistaa hassahtaneiden taidekeräilijöiden ja ovelien väärentäjien sekä huijareiden maailmaan. Sarjasta nähdään kaksi tuotantokautta peräkkäin.



Saapa nyt nähdä millainen tuo on. Kielen vaihtuminen ranskaan on kyllä mukavaa vaihtelua, mutta esittely hiukan epäilyttää.  Nuo "hassahtaneet" yliampuvat hassahtaneisuuttaan ja pääosissa olevien miehen ja naisen "kaikkea muuta kuin luodut toisilleen" vihjaa jo, että ensin kiukutellaan ja sitten rakastutaan. Onko vähän liian ennalta-arvattava? Toivottavasti olen väärässä.

Kerropa sitten, mitä tykkäät. Omasta mielestäni tuo ei mikään ihan huono ole, olen muutaman jakson katsonut.

Nicolas Cob näyttelee myös minisarjassa Le Chalet, joka taas oli mielestäni tosi hyvä. Wikipedian mukaan tuo olisi Netflixissä, jos kiinnostaa. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Chalet_(TV_series)
Largo ma non troppo

Xantippa

Ehkä mäkin saan vastata :) Aloin katsella pikkasen myöhässä, tulin kotiin vasta 17.20 aikoihin, mutta juoneen kerkisi hyvin mukaan. Ihan mielenkiintoiselta mun mielestä vaikutti, juurikin etenkin verrattuna näihin muihin kepeisiin sarjoihin, jotka tosiaan puolustavat paikkaansa niin viiden aikaan ip  kuin 10 aikaan ap uusintoina (joskus olen ollut kotona silloinkin sattumalta).

Aion vastakin seurailla, milloin aikataulut antaa myöten.

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Steppu - tammikuu 15, 2019, 18:23:28
Kerropa sitten, mitä tykkäät. Omasta mielestäni tuo ei mikään ihan huono ole, olen muutaman jakson katsonut.

Nicolas Cob näyttelee myös minisarjassa Le Chalet, joka taas oli mielestäni tosi hyvä. Wikipedian mukaan tuo olisi Netflixissä, jos kiinnostaa. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Chalet_(TV_series)

Ei ehkä pitäisi arvoida ensimmäisen jakson perusteella. Uuden sarjan ensimmäinen jakso yleensä tuppaa olemaan hiukan sekava, kun siinä pitää esitellä kaikki henkilöt ja toimintaympäristö. Tässä vielä minua sotkee ranskankieliset nimet, jotka ei jää helposti mieleen (onneton nimi muisti suomeksikin), niin välillä jää epäselväksi kenestä henkilöstä puhutaan.

Aika kornilta ne näyt vaikuttivat, mutta ehkä niillekin tulee vielä myöhemmin rooli.

Ensimmäinen jakso kyllä päättyi sellaiseen paljastukseen, että pakko on se toinen puolikas tästä tarinasta katsoa. Aika arvattava tuo paljastus kuitenkin oli, sillä isän käytökselle ei ollut mitään selitystä muuten.

Siinä mielessä ihan hauskaa, että vaihteeksi on joku muu ympärsitö kuin pikkukaupunki tai maalaiskylä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#48
Katsoin tuon taidetta tutuksi tekevän päiväsarjan avauksen Areenasta. Virkistävä miljöö eikä huonompi sarjakaan.

Seuraavaksi Tru Detectiven uusinta katseluun ja HBO harkintaan ihan jo tuon takia.
Uutta kautta mainostavat.

Spice girl tyyliin True Detective:


a4

Hyvissä aikeissa
Dokumenttisarja rodunjalostuksen historiasta Suomessa


Tieteellisen tutkimuksen ja maailmankuvan yhä arka aihe.
Aurinkokeskeisyyttä, ihmisapina-luokitteluja tai atomipommejakin synkemmällä maineella.

Hippi

Onneksi huomasin ajoissa, että arkiaamun viihedykkenä on uusintana Hercule Poirot TV-sarja. Tuosta linkistä löytyy lista kaikista sarjan tuotantokausien sisällöistä. Nuo ovat viihdyttävää katsottavaa illalla vuoteessa unta odotellessa.

Olen nähnyt varmaan lähes kaikki osat joskus aikaisemminkin ja niinpä syyllinen monesti paljastuu muistin lokeroista ennen mestarietsivän esittämää loppuhuipennusta. On tähän mennessä jokunen osa ollut jopa sellainen, etten ole sitä jostain syystä nähnyt. Mutta koska juonikuvio on useimmiten tuttu, niin jää aikaa kiinnittää myös huomiota Poirotin hauskoihin pieniin tapoihin. Aina yhtä monta sokeripalaa teehen ja oikeaoppinen tapa käyttää lusikkaa, ettei se osu kupin reunohin, hauskat paljon puhuvat ilmeet jne.

Näin taannoin dokumentin David Suchetista, jossa hän kertoi roolistaan 25 vuotta Poirotina. Harmi, että tuota ei löytynyt, kun olisi varmaan hauska sekin nähdä uudelleen. Poirotin kävelytavan hän kertoi opetelleensa kolikko pakaroiden välissä :D

Sarja alkoi tammikuussa ja ensimmäisetkin osat ovat vielä hetken nähtävissä Areenassa
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Steppu

#51
Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 18, 2019, 16:38:26


Näin taannoin dokumentin David Suchetista, jossa hän kertoi roolistaan 25 vuotta Poirotina. Harmi, että tuota ei löytynyt, kun olisi varmaan hauska sekin nähdä uudelleen. Poirotin kävelytavan hän kertoi opetelleensa kolikko pakaroiden välissä :D


YouTubesta löytyy dokumentti nimeltä Being Poirot. Olisikohan se näkemäsi dokumentti?


https://www.youtube.com/watch?v=FX3ITew9Mpw
Largo ma non troppo

Hippi

Näyttää olevan juuri oikea dokkari :)
Kiitokset, enpä olisi osannut tuota tuubista etsiä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Steppu

Largo ma non troppo

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 15, 2019, 16:04:05
Tänään alkaa sitten yllättäen ranskalainen sarja, jota seurataan arkisin tämä tammikuun loppu.
Kuolema maalaa taulun
TV1 maanantaista perjantaihin 15. - 22.1.2019 klo 17.10 - 18.00 (1. tuotantokausi) ja 23. - 30.1. (2. tuotantokausi), uusinta seuraavana arkipäivänä klo 12.30, Areenassa

Nyt on pari mysteeriä ratkaistu ja kolmennesta esitetty ensimmäinen puolikas. Jakso koostuu kahtena peräkkäisenä päivänä esitettävästä osasta. Tavallaan tuo on hankala ja sitoo telkkarin ääreen, ellei sitten käytä Areenaa paikkaamaan näkemättä jäänyttä puolikasta.

Mutta itse sarjasta sitten. Ensimmäisessä osassa kyllä vähän häiritsi ylenpalttinen käsillä puhuminen ja alleviivaava näyttely, mutta ehkä se vaan on ranskalaisten tapa. Siihen on nyt tottunut ja lopulta sitten jossain toisen mysteerin kohdalla aloin tajuta sen haamujen kanssa puhumisenkin.

En ole kuvataiteesta koskaan kiinnostunut ja siten en myöskään ymmärrä kuvien ja värien symboliikan analysointia, mutta tässä nyt sitä on vähän tullut nähdyksi. Tuskin kuitenkaan ihan oppitunniksi asti, mutta vihjeeksi siitä, että maalauksen voi nähdä muutenkin kuin vain kuvana.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

#55
Seksilautta oli hassu ihmiskoe. Sinnä joukko toisilleen tuntemattomia ihmisiä koottiin yhteen ja yksi yritti lietsoa heidän keskuuteensa rähinöitä. Kuulostaako jotenkin tutulta?

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005972153.html

Lautan matkustajia Genovésin käytös raivostutti. Merkittävä käänne tapahtui antropologin järjestettyä kapinan lautan kapteenia vastaan nähdäkseen kuinka lautan miehet reagoisivat.

Dokumentti kertoo, kuinka tilanne kärjistyi murhasuunnitelman partaalle. Matkustajat suunnittelivat muun muassa työntävänsä Genovésin yhteistuumin mereen, mutta heidän onnistui ratkaista ongelma diplomaattisin keinoin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Kopek

Olen katsonut sarjaa Orville, josta nyt meneilllään toinen tuotantokausi. Jaksot tulevat Suomessa nähtäviksi vain muutama päivä ilmestymisensä jälkeen, mikä on mielenkiintoista.

Katsoin kaikki edellisen tuotantokauden jaksot ja pidin sarjasta. Ehdin jo luulla, ettei toista tuotantokautta tulisikaan. Onneksi sarja kuitenkin jatkuu. Luin jostakin, että ohjelmaa on muokattu alkuperäisestä huumoripitoisesta tyylistä hieman vakavampaan suuntaan. Se on neljän ensimmäisen nähdyn jakson perusteella vienyt sarjaa mielestäni parempaan suuntaan.

Orville on Star Trek -tyyppinen ohjelma. Se jää ehkä jonkin verran alle Star Trekin tason, mutta sen parhaimmat jaksot ovat joka tapauksessa parempia kuin Star Trekin huonoimmat. Ehkä näitä kahta sarjaa (ja mikä Star Trekin versio valitaan?) ei kannata verrata keskenään.

Olen huomannut, että minulle on kehittynyt kohtalaisen kyky arvata sarjafilmien jaksojen juonenkäänteitä eteenpäin. Joskus jopa kanssakatselijat kysyvät, mistä arvasin. En muusta kuin siitä, että TV:n katselijana olen vuosien aikana ilmeisesti oppinut jotain siitä, mitä juonenkehittelijät ajattelevat. Viimeisimmässä Orvillen jaksossa esimerkiksi arvasin jo ennen kuin asia paljastettiin, että kapteenin (nyt varoitus Norma Batesille, mikäli hän ei ole katsonut sarjaa ja aikoo katsoa) naisystävä on se, miksi hän vähän myöhemmin osoittautui. En minäkään sitä kovin paljon aikaisemmin arvannut, mutta arvasin kuitenkin.

Orville on mielestäni aika hyvä ja menee Star Trekin korvikkeena.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 22, 2019, 09:01:21
Olen huomannut, että minulle on kehittynyt kohtalaisen kyky arvata sarjafilmien jaksojen juonenkäänteitä eteenpäin. Joskus jopa kanssakatselijat kysyvät, mistä arvasin. En muusta kuin siitä, että TV:n katselijana olen vuosien aikana ilmeisesti oppinut jotain siitä, mitä juonenkehittelijät ajattelevat.

Samaa olen itsessäni huomannut.

Kyllä niistä käänteistä on pieniä vihjeitä ripoteltu nähtäväksi. Se juuri takaa, että sarjaa katsotaan eteenpäin, kun ne vihjeet jäävät vaivaamaan ehkä vain alitajuntaan. Useimmiten ne on ihan pieniä merkkejä, tietynlaisia katseita, selitystä vaille jäävä reaktio toisen sanomaan, pieni huomaamaton ristiriita puheessa (jää usein suomennoksessa pimentoon) tai jopa kokonainen lyhyt kohtaus, jolla ei näyttäisi olevan merktystä tapatumien kulussa. Lisäksi tietysti se klassisin ja selvin "jos kaikki on todella hyvin, niin eipä ole kauaa" :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 22, 2019, 09:01:21
Olen katsonut sarjaa Orville, josta nyt meneilllään toinen tuotantokausi. Jaksot tulevat Suomessa nähtäviksi vain muutama päivä ilmestymisensä jälkeen, mikä on mielenkiintoista.

Katsoin kaikki edellisen tuotantokauden jaksot ja pidin sarjasta. Ehdin jo luulla, ettei toista tuotantokautta tulisikaan. Onneksi sarja kuitenkin jatkuu. Luin jostakin, että ohjelmaa on muokattu alkuperäisestä huumoripitoisesta tyylistä hieman vakavampaan suuntaan. Se on neljän ensimmäisen nähdyn jakson perusteella vienyt sarjaa mielestäni parempaan suuntaan.

Orville on Star Trek -tyyppinen ohjelma. Se jää ehkä jonkin verran alle Star Trekin tason, mutta sen parhaimmat jaksot ovat joka tapauksessa parempia kuin Star Trekin huonoimmat. Ehkä näitä kahta sarjaa (ja mikä Star Trekin versio valitaan?) ei kannata verrata keskenään.

Olen huomannut, että minulle on kehittynyt kohtalaisen kyky arvata sarjafilmien jaksojen juonenkäänteitä eteenpäin. Joskus jopa kanssakatselijat kysyvät, mistä arvasin. En muusta kuin siitä, että TV:n katselijana olen vuosien aikana ilmeisesti oppinut jotain siitä, mitä juonenkehittelijät ajattelevat. Viimeisimmässä Orvillen jaksossa esimerkiksi arvasin jo ennen kuin asia paljastettiin, että kapteenin (nyt varoitus Norma Batesille, mikäli hän ei ole katsonut sarjaa ja aikoo katsoa) naisystävä on se, miksi hän vähän myöhemmin osoittautui. En minäkään sitä kovin paljon aikaisemmin arvannut, mutta arvasin kuitenkin.

Orville on mielestäni aika hyvä ja menee Star Trekin korvikkeena.

Olen katsonut ja vieläpä lähes samaan aikaan kuin tuli telkasta. (Minulle on jäänyt sellainen tapa nuoremman kissani remupekka-ajoilta että annan digiboksin aloittaa tallennuksen ja ryhdyn katsomaan tv-sarjan jaksoa esim. 10 min päästä sen alkamisesta, jolloinka pääsen sitten mainoksista näppärästi eroon kelailemalla, ja toisaalta jos tulisi jotain häiriöitä - kissa - niin pystyn jättämään katsomisen kesken ja jatkamaan myöhemmin.)

Sarja on jotenkin yhtäaikaa "realistinen" ja humoristinen. Ns. startrekiläisen perinteen mukaan siinä jaksossa jossa kersalta haluttiin vaihtaa sukupuoli (tytöstä pojaksi) olisi pitänyt käydä niin että lapsi saa jäädä silpomatta, mutta kävikin niin että noudatettiin ahdasmielistä tapaa ja tämähän tulee lähemmäksi realismia. Elämä kun ei ole aina niin optimistista ja ihmiset uudistusmielisiä ja kehittymiseen halukkaita kuin Star Trekissä ovat olleet.

Xantippa

Hmm, minulle Orville oli pettämys. En tiedä, johtuuko se hyvin muistossa olevista Star Trekin jaksoista vai mistä, mutta pidän Orvillea halpiskopiona. Juonet ovat todella ennalta-arvattavia ja etten sanois, tylsiä. Odotin siltä edes huumoria ja star trek-satiiria, ei onnistu siinäkään.

T: Xante