Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

TV-nurkka

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:03:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 24, 2019, 13:53:00
Ohjelma tulee perjantaina 1.2. siinä TV1:n uutisten ja urheiluruudun jälkeen.

Toisaalta tuo Frederikin "tyhjentävä tilinteko" voi olla aika turn off  :-\ :-\ :-\ :-\
Tämän päiväisen iltiksen mukaan Fredrikin tulo estettiin/peruttiin. Hän olis ollut liian raju.
F. vaatii korvauksia koska ehti ostaa lentolipunkin. YLEstä alustavasti suostuttiin korvaamaan.

(Osin siksi koska nykyään on #metoon aikakausi. ;D )


Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Minä taas tykästyin Taulu -sarjaan sitä enemmän mitä useamman osan katsoin.

Päälle liimattua tai ei, mutta ne näyt olivat yksi keino näyttää pohdintaa, päättelyä ja ajatuksen kulkua. Yleesnä se on vaikea saada näkyviin. Hercule Poirot tekee sen lyhyellä tuijotuksella kaukaisuuteen ja pitkällä selityksellä osan lopussa, miten hän päätyi lopputulokseen. Taulusarjassa sama ajattelu näytetään vain oikeassa kohdaasa tapahtumasarjaa. Miten muuten nuo johtopäätökset olisi voitu esittää? Yksinpuheluna ja ääneen pohtimisena. Olisiko se ollut parempi - ehkäpä.

Olihan siinä ylinäyttelyn makua alusta loppuun, mutta otin sen nyt vain "ranskalaisuutena". Britit olisivat sen varmasti tehneet vähäeleisemmin ja italialaiset vielä vähän suuremmin elein.

Saapa nähdä tuleeko tuohon jatkoa. Muistaakseni jo sarjan esittelystä päättelin, että romanssi vielä syntyy päähenkilöiden välille. Puolimatkassa jo ollaan, kun se komissarion hiukan vihamielinen asenne on alkanut jo loiventua ja nyt lopussa oli jo merkit siitä, että hän pääsee eroon "taideallergiastaan".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

Tässä nyt tietysti vaikuttaa tosiaan se, että en nähnyt/katsonut kaikkia osia, niin henkilöihin ei päässyt yhtä hyvin "sisälle" kuin varmaan säännöllisemmällä katsomisella olisi päässyt.

Lisäksi olen, toivottavasti väliaikaisesti:-) viihteessä vähän väsy takaumia ja traumoja ja orastavia ihmissuhteita, joiden esteenä on kuin onkin esteitä ja etenkin esteenä on takaumia ja traumoja.

Katsoin eilen ensimmäisen osan sarjaa Passanger. Omassa maailmanlopun genressään vaikutti yllättävän ok-jutulta, jopa pieniä huumorin pilkahduksia mukana. Saaspas nähdä.

T: Xante

Renttu

Tänään tulee klo 21.00 alkaen Yle Teemalta Suuri gangsterisota. Se on minulla DVD:llä ja nähnyt muutenkin jo moneen kertaan, mutta tiedoksi niille, joilta olisi mennyt muuten ohi. Kyseessähän on eräs kautta aikain parhaimmista gangsterileffoista, ja Teemalla näytetään se ohjaajan tarkoittama versio. Eräs teatteriversioistahan saksittiin pilalle.

Renttu

Ryhdyin vuodenvaihteessa katsomaan uudelleen The Sopranos -sarjaa. Katson sitä nyt ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun se esitettiin televisiossa, 2000-luvun alussa. Sarja on kestänyt varsin hyvin aikaa, ja on toisaalta myös hyvää ajankuvaa. Harmittaa, että päähenkilöä näyttelevä James Gandolfini otti ja kuoli. Hän oli loistava näyttelijä. Ensimmäisen kerran häneen tuli kiinnitettyä huomiota elokuvassa True Romance (Tarantinon käsikirjoitus, mutta Tony Scottin ohjaus), jossa näyttelee kusipäistä huumepomon kätyriä nimeltä Virgil. True Romance tuli teattereihin 1993.

***

The Vikings on mennyt aika lailla hölpönpölpön -sarjaksi. Ei oikein jaksa enää, ja taidan lopettaa katsomisen nykyiseen tuotantokauteen. Psykopojan edesottamukset, vallan- ja verenhimo on hyvin näyteltyä ja jätkä on todella pätevä vetämään roolin, mutta muuten kuvio tökkii jo pahasti. Peter Franzen on edelleen kehissä, mutta ei oikein auta sekään, että ainakin puolet päähahmoista on nyt mukakovia ja hurjia soturinaisia. Kyllä, myös jotkut viikinkinaiset osallistuivat elävässä elämässäkin sotimiseen, mutta enemmän se oli tilanteen pakosta kuin siitä, että naiset olisivat pärjänneet ihan yhtä hyvin, kuin miehetkin. Tätäkään realismia sarja ei onnistu edustamaan, vaan maalailee kuvia joistain supernaisista. Samapa tuo, mutta nykykuvio karkottaa varmasti monia muitakin katsojia. Epäilen, ettei uusia tuotantokausia ole enää tulossa kuin korkeintaan yksi, hyvällä säkällä kaksi.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Renttu - tammikuu 31, 2019, 18:23:02
Tänään tulee klo 21.00 alkaen Yle Teemalta Suuri gangsterisota. Se on minulla DVD:llä ja nähnyt muutenkin jo moneen kertaan, mutta tiedoksi niille, joilta olisi mennyt muuten ohi. Kyseessähän on eräs kautta aikain parhaimmista gangsterileffoista, ja Teemalla näytetään se ohjaajan tarkoittama versio. Eräs teatteriversioistahan saksittiin pilalle.
Mielestäni hieman yliarvostettu leffa, vaikka hyvä onkin. Ei lähelläkään Kummisedän tasoa. "Gangs of New York" on toinen yliarvostettu leffa samasta genrestä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 31, 2019, 18:12:47
^

Tässä nyt tietysti vaikuttaa tosiaan se, että en nähnyt/katsonut kaikkia osia, niin henkilöihin ei päässyt yhtä hyvin "sisälle" kuin varmaan säännöllisemmällä katsomisella olisi päässyt.

Lisäksi olen, toivottavasti väliaikaisesti:-) viihteessä vähän väsy takaumia ja traumoja ja orastavia ihmissuhteita, joiden esteenä on kuin onkin esteitä ja etenkin esteenä on takaumia ja traumoja.

Katsoin eilen ensimmäisen osan sarjaa Passanger. Omassa maailmanlopun genressään vaikutti yllättävän ok-jutulta, jopa pieniä huumorin pilkahduksia mukana. Saaspas nähdä.

T: Xante
Jotenkin ärsytti jo mainoksissaan tuo väkisin luotu monikulttuuri- ja monirotuisuus-ajattelu Passanger-sarjassa.
Mutta voinhan jättää toki katsomattakin.

Kopek

Katselin eilen "nauhalta" elokuvan "Kun maailma pysähtyi". Olen tainnut katsoa sen joskus ennenkin. Ainakin se tuntui tutulta.

Elokuvaa katsoessa (varoitus niille, jotka eivät halua tietää elokuvan sisällöstä) mieleeni muistui eräs Orville -sarjan jakso sekä hämärästi eräitä muitakin elokuvia ja TV-sarjoja. 

Mitä yhteistä Orivillen jaksossa ja edellä mainitussa elokuvassa sekä eräissä muissa on? Se, että niissä on mustaihoisia lapsia, jotka esitetään äärimmäisen ärsyttävinä ja suorastaan tuhoisan typerinä. Onko kyseessä piilorasismi? Eikö ole vaaraa, että TV-katselija, joka ei tunne mustia lapsia, alkaa ajatella, että he ovat sellaisia, miksi heidän TV:ssä ja elokuvissa esitetään.

"Kun maailma pysähtyi" -elokuvassa valkoisella tiedemiesnaisella oli musta poika, jonka sodassa kuollut isä oli ollut hänen aviomiehensä. Lapsen oma mustaihoinen äiti oli kuollut jo aikaisemmin. Poika oli kuin piikki ihmiskunnan lihassa haitaten ja pilaten asioita toinen toisensa jälkeen. Hänen suorastaan ylikorostettu typeryytensä aiheutti melkein maailmanlopun ja todennäköisesti johti miljoonien ihmisten kuolemaan (siis, jos filmi olisi ollut totta). Elokuvaa katsellessa alkoi melkein tuntea vihaa tuota poikaa kohtaan. Odotti, että mitähän typerää se seuraavaksi keksii. Toisaalta ajatteli, että ei hyväuskoinen tiedemiesäitikään tunnu tajuavan riskejä. Pojan virheellinen toiminta johtui nimittäin osittain siitä, että äiti salasi häneltä asioita eikä kertonut totuutta. Poika siis luuli toimivansa oikein. Typeryyden vaikutelma tuli siitä, että poika ei hoksannut asioita ja kerta kaikkiaan vaikutti tyhmältä. Poika toivoi, että mies jonka varassa oli maailman pelastaminen, tapettaisiin, koska niin hänen sotilasisänsäkin olisi tehnyt.

Itse asiassa tuossa elokuvassa useimmat muutkin olivat typeriä. Lähes ainoa järkevä oli tiedemiesnainen, mutta hänelläkin oli sokea pisteensä, minkä jo edellä mainitsin.

Norma Bates

^  Olen nähnyt ko. elokuvan, mutta en muista siitä hittojakaan. Lienee sitten ärsyttänyt itseänikin ja ehkä juuri sen takia en juonta muistakaan.  :P Idiootteja en kyllä mielelläni katsele minäkään. Tämän vuoksi jotkut Stephen King -filmatisoinnitkin ärsyttävät. Aina niissä on jotain kusipääteinejä rääkkäämässä nuorempia teinejä. Tai joku kehari ammumassa kuuta (Tukikohta).

Xantippa

Siis ajattellaanko muka yleisemminkin, että jonkun näyttelijän valinta johonkin random tv-sarjaan tai leffaan olisi kannanotto ko. näyttelijän rodusta tms?

Etkö ole Kopek nähnyt yhtään leffaa, jossa on typeriä valkoisia ihmisiä vai mitä kummaa tämä taasen on?

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 06, 2019, 12:08:21
Siis ajattellaanko muka yleisemminkin, että jonkun näyttelijän valinta johonkin random tv-sarjaan tai leffaan olisi kannanotto ko. näyttelijän rodusta tms?

Etkö ole Kopek nähnyt yhtään leffaa, jossa on typeriä valkoisia ihmisiä vai mitä kummaa tämä taasen on?

T: Xante

Ehkä omat rotuennakkoluuloni ovat taustalla siinä, että kiinnitän huomiota asioihin, joihin joku toinen ei kiinnitä.

Olen nähnyt elokuvia, joissa on tyhmiä valkoihoisia aikuisia ja lapsia. Olen nähnyt myös elokuvia, joissa fiksuja valkoihoisia aikuisia ja lapsia. Ja olen nähnyt elokuvia, joissa on fiksuja mustaihoisia aikuisia ja... tähän tökkää. Mieleeni ei tule yhtään elokuvaa, jossa mustaihoinen lapsi olisi esitetty hoksaavaisena ja älykkäänä. Ehkä en vain muista. Toisaalta mieleeni ei tule myöskään elokuvia, joissa mustaihoinen olisi esitetty poikkeuksellisen tyhmänä. Voi olla, että tuollaisia elokuvia ei tehdä rasismisyytösten pelossa. Valkoisten kohdalla ongelmaa ei ole.

Siitä on keskusteltu yleisesti, onko elokuvien roolihenkilöistä mustille varattu tavallista useammin roiston osa, ja onko mustien kuolleisuus kauhuelokuvissa suurempi kuin valkoisten, ja kuolevatko mustat ensimmäisinä.

Jos joitakin "havaintoja" olen ollut tekevinäni, ovat niitä tehneet muutkin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_horror_films

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 06, 2019, 12:36:21
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 06, 2019, 12:08:21
Siis ajattellaanko muka yleisemminkin, että jonkun näyttelijän valinta johonkin random tv-sarjaan tai leffaan olisi kannanotto ko. näyttelijän rodusta tms?

Etkö ole Kopek nähnyt yhtään leffaa, jossa on typeriä valkoisia ihmisiä vai mitä kummaa tämä taasen on?

T: Xante

Ehkä omat rotuennakkoluuloni ovat taustalla siinä, että kiinnitän huomiota asioihin, joihin joku toinen ei kiinnitä.

Olen nähnyt elokuvia, joissa on tyhmiä valkoihoisia aikuisia ja lapsia. Olen nähnyt myös elokuvia, joissa fiksuja valkoihoisia aikuisia ja lapsia. Ja olen nähnyt elokuvia, joissa on fiksuja mustaihoisia aikuisia ja... tähän tökkää. Mieleeni ei tule yhtään elokuvaa, jossa mustaihoinen lapsi olisi esitetty hoksaavaisena ja älykkäänä. Ehkä en vain muista. Toisaalta mieleeni ei tule myöskään elokuvia, joissa mustaihoinen olisi esitetty poikkeuksellisen tyhmänä. Voi olla, että tuollaisia elokuvia ei tehdä rasismisyytösten pelossa. Valkoisten kohdalla ongelmaa ei ole.

Siitä on keskusteltu yleisesti, onko elokuvien roolihenkilöistä mustille varattu tavallista useammin roiston osa, ja onko mustien kuolleisuus kauhuelokuvissa suurempi kuin valkoisten, ja kuolevatko mustat ensimmäisinä.

Jos joitakin "havaintoja" olen ollut tekevinäni, ovat niitä tehneet muutkin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_horror_films

Itse taas en kiinnitä juurikaan huomiota näyttelijöiden ihonväriin tai etnisyyteen, ellei kyseessä ole sitä käsittelevää matskua.

No, ainakin uudessa Passange sarjassa on hyvin fiksu musta tyttö. Minkä takia kyseessä siis onkin Toopen mielestä väkisin luotu monikulttuurisuus-jotain.

Myönnän, että tämä hämmästyttää minua. Siinä taas, että olemassaolevia ennakkoluuloja (naiset ovat  heikkoja, mustat roistoja, tms) esiintyy myös elokuvissa ei kylläkään ole mitään outoa. Miksi ne juuri sieltä pysyivät poissa, mutta niin pitkälle en osaa ajatella, että se olisi erityisen tarkoituksellista, tarkoituksena ajatuksen muokkaus.

T: Xante

Hippi

No nyt löytyi selitys minua kummastuttaneelle ilmiölle, jossa samaa ohjelmaa pukataan samaan aikaan kahdelta eri kanavalta.

Miksi Vappu ja Marja Live tulee koko kevään ajan samaan aikaan kahdelta kanavalta?
......
– Vappu ja Marja Live puhuttelee niin MTV3:n kuin Avankin katsojia. Kokeilemme tämän suoran ohjelman kanssa uutta lähetystapaa mahdollisimman laajan yleisön tavoittamiseksi.



Olen tuohon jonkun muun ohjelman kohdalla törmännyt jo aikaisemmin (Jethron joku viritys?), kun olen yrittänyt ohjelmakartasta löytää edes jotain mielenkiintoista katsottavaa tai edes taustahälyksi kelpaavaa. Olen vain tyhmyyksissäni luullut sitä virheeksi koordinoinnissa, että tuolla tavalla on lipsantanut sama ohejelma kahdelle kanavalla.

Mutta ei! Tämä olikin suurta viisautta. Ilmeisesti tietyn kanavan kohderyhmän ei odoteta osaavan vaihtaa kanavaa, jos toiselta kanavalta tulee heitä "puhutteleva" ohjelma.

Minua tämä uutuusohelma ei nyt kyllä "puhuttele" ollenkaan. Avausjakson vieraslista on täysin kiinnostamaton ja kaupan päälle tulee vielä linssiluteet Kaisa Liski ja Jethro Rostedt.


Marja Hintikka oli hauska ollessaan Radio Mafiassa yhdessä Ile Uusivuoren (nyk. miehensä), Peltsin ja Juuson kanssa. Noiden iltapäiväjutut olivat kyllä niin hervottomia välillä, että oli pokassa pitäminen, jos nappiradiolla sattui kuuntelemaan esim. metrossa. Marjasta on tullut paasaava perheenäiti, mutta Ile on säilyttänyt tuoreutensa. Luulenpa, että Ile on myös uuden Uutisvuodon käsikirjoittajaporukassa, sillä sen käsikirjoitus on huomattavasti tuoreutunut TV1:n ajoista.

NoNNiii .. tulipas nyt tajunnanvirtaa asiasta toiseen :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Tämä on tosiaan nykyään ihan tapana. Paras kattaus oli, kun Vain Elämää tuli kellolleen yhtä aikaa neljältä kanavalta. Silloinkin kävi mielessä, että olettavatko he siellä tvssä tosiaan ihmisten katselevan samaa kanavaa vaihtelematta illan aikana, vai mikä tämä järki.

Kun tyhmähän olettaisi, että jos haluaa pyydystää mahdollisimman paljon katsojia, silloin juuri ei kannattaisi kaikilta kanaviltaan näyttää samaa ohjelmaa. Mutta kai he paremmin tietävät ja ovat laskunsa laskeneet.

T: Xante

a4

Kutoselta tuli kolmiosainen Uskomaton Piilaakso-sarja.
Alueen historiaa, erityisyyttä ja mullistavaa vaikutusta USA:n ykkösasemaan, koko maailmaan - sinun arkeesi.
Huikea aihe huikealla matskulla.

Silicon Valley: The Untold Story  ::) Köh!