En ole törmännyt tapauksiin, joissa joku väittäisi tietävänsä toisen ajatukset paremmin kuin toinen itse. Ja vaikka joku näin väittäisikin, olisiko se valehtelua, jos hän oikeasti uskoisi niin.
Ihmisillä voi olla piiloajatuksia ja piilotunteita, joita he eivät itse välttämättä tiedosta, mutta jotka vaikuttavat heidän elämäänsä. Tällaisten ajatusten ja tunteiden ja vaikutussuhteiden esiin kaivamiseen ja käsittelemiseen psykoterapiassakin pyritään, jos en ole aivan väärin ymmärtänyt.
En ole psykologi enkä ymmärrä alasta mitään. Tästä huolimatta minua ovat aina kiinnostaneet mielensisäiset asiat eli se, mistä johtuu, että ajattelemme tietyllä tavalla ja toimimme tietyllä tavalla, ja mistä erot ihmisten välillä johtuvat. Olen miettinyt näitä asioita omalla kohdallani ja kenties keksinyt joitakin syitä sille, miksi minusta on tullut minä. Olen näitä käsityksiäni joskus esitellytkin.
Joku voi väittää valehtemiseksi sitä, jos väitän, että ihmiset kunnioittavat lakia ja lainvalvojia sen vuoksi, että heidät on aivopesty näin ajattelemaan. Joku voi ymmärtää tämän väitteeni niin, että valehtelen tietäväni muita paremmin, mitä he ajattelevat.
En myönnä, että aivopesukäsitykseni olisi valehtelua, tai että siihen sisältyisi väite, että tiedän paremmin kuin ihmiset itse, mitä he ajattelevat.
Jos lehdessä kerrotaan suomalaisesta saunakulttuurista ja todetaan, että suomalaiset käyvät mielellään saunassa tai että suomalaiset rakastavat saunomista, onko kyseessä valhe?
Artikkelin kirjoittanut toimittajahan väittää, jos tarkkoja ollaan, että suomalaiset ajattelevat tietyllä tavalla. Mutta eiväthän kaikki suomalaiset ajattele noin. Jotkut eivät pidä saunasta. Jotkut suorastaan vihaavat sitä. Onko yleistäminen valehtelemista? Voidaanko sanoa, että suomalaiset ajattelevat ja tuntevat tietyllä tavalla, jos enemmistö suomalaisista täyttää tämän ehdon?
Olen yrittänyt muotoilla aivopesuväitteeni niin, että en ehdottomasti väittäisi, että jokainen Matti ja Liisa ja Pertti Suomessa ovat aivopestyjä ja ajattelevat sen vuoksi siten kuin ajattelevat. Ei se näin mene. Väitän ainoastaan, että olemme kaikki jatkuvan aivopesun kohteita, ja tulokset näkyvät tilastotasolla.
Voisin tietysti käyttää lievempääkin määritelmää kuten mielipiteiden ohjailu tai mielipidemuokkaus. Sanalla ei ole väliä. Virallisesti käytetään mm. sanaa "asennekasvatus", millä jo melkein myönnetään eräänlainen aivopesu. Kiinalaiset vangitsevat uiguureja uudelleenkoulutuskeskuksiin. Eiköhän tuossakin toiminnassa ole kyse jonkinlaisesta aivopesun yrityksestä. En halua kiistellä sanoista. Väitän ainoastaan, että mielipiteitämme ohjaillaan, ja aidosti omiksi luulemmme mielipiteet eivät välttämättä olekaan omiamme.
Tiedetään hyvin, miten ihmisiin voidaan istuttaa valemuistoja. Niitä syntyy automaattisestikin, kun ihminen täydentää muistikuviaan keksityillä todennäköisyysolettamuksilla, jotka muuttuvat vähitellen aidon tuntuisiksi muistikuviksi. Jos tällainen onnistuu, niin miksi mielipiteidenkin istuttaminenkin ei onnistuisi. Kyllä se on mahdollista. Tulokset tästä huomaa tavallisessa nettikeskusteluissakin, kun ihmiset kommentoivat joitakin asiakokonaisuuksia täsmälleen samoilla sanoilla ja sanonnoilla. Jostakin ulkopuolelta ne ilmaisut todennäköisesti ovat kotoisin.
P.S. Hesarissa on palsta nimeltä "Oikaisuja", jossa korjataan edellisten päivien lehdissä esitettyjä virheellisiä tietoja. Ei kai palstan nimeksi sentään pitäisi vaihtaa "Valheiden paljastukset".