Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sekalaisia kysymyksiä ylläpidolle

Aloittaja Edward, helmikuu 06, 2019, 14:16:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

#300
.

Onko enää semmoista nappia kuin "poista viesti" ?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
On. Viestin oikeassa alakulmassa on läpykkä, jossa lukee "Lisää". Siitä kun painaa, niin löytyy punainen rasti ja sillä voit poistaa viestisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 02, 2024, 19:01:32^
On. Viestin oikeassa alakulmassa on läpykkä, jossa lukee "Lisää". Siitä kun painaa, niin löytyy punainen rasti ja sillä voit poistaa viestisi.

Kappas.

Kysymällä asiat selviävät. Kiitos.  :-*

Ihan niinkuin Windows - luonnollisin paikka sammutusnäppäimelle on  käynnistysvalikko.

Joskus oli muistaakseni ihan oma nappi tuolle ehkä kaikkein tärkeimmälle editointitoiminnolle.

Jotenkin onnistuin julkistamaan viestin vahingossa, enkä alhaisen osaamistasoni ja alkavan humalatilan johdosta osannut sitä poistaa - eli löytää namiskuukkelia josta hävittää.

Hipit ovat luotettavia, heillä on ratkaisut!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Melodious Oaf

Periaatteessa moderoinnin läpinäkyvyyden kannalta voisi olla kiva juttu, jos kuka tahansa käyttäjä voisi milloin tahansa helposti katsoa, mitä on saksittu, mistä ketjusta ja kenties vielä senkin, millä perusteella.

Tämä toteutuu suht hyvin silloin, kun kerralla tiedotetaan vain yhdestä viestistä ja samalla näkyy kenen viesti, mistä ketjusta ja mistä syystä. Silloin viesti on suhteellisen helppo jälkeenpäinkin yhdistää ilmoitukseen.

Kun saksitaan useita viestejä kerralla, eräs melko vakiintunut rimpsu vaikuttaisi olevan tällainen:

LainaaSaksittu asiatonta, aiheeseen kuulumatonta, floodausta ketjuista (myös em. viestien mahd. lainaukset):

Tätä seuraa usein lista ketjuista joista on saksittu.

Kirjoittaja itse periaatteessa saattaisi muistaa, mihin ketjuun on kunkin saksitun viestin alun perin lähettänyt. Muille käyttäjille viestien yhdistäminen ilmoituksessa mainittuihin ketjuihin on tietysti hankalampaa.

Vaikka saksimisen syitä ei viestikohtaisesti yksilöitäisi, se että kunkin viestin kohdalla säilyisi jokin helposti nähtävillä oleva linkki siihen, mistä ketjusta on saksittu, voisi olla jonkin verran hyödyllistä sinällään.

Jos jokin on asiatonta ja/tai aiheeseen kuulumatonta ja/tai floodausta, voisi selkeä maininta lähdeketjusta vaikkapa saksitun viestin alkuun jollakin ylläpidon kumileimasimella lyötynä tehdä läpinäkyvämmäksi ylläpidon linjaa siinä, mikä on aiheeseen kuulumatonta ja missä kenties on jotakin muuta vikaa — noin esimerkiksi.

Kun moderoinnista tiedotetaan pelkästään eri ketjussa kuin mihin saksitaan tai mistä saksitaan ja varsinkin jos niputetaan viestejä samaan ilmoitukseen yllä kuvatulla tavalla, tämä ei kaikilta osin ole selkeintä mahdollista tiedottamista.

Jos haluaisin vaikkapa Saksitut-ketjua katsoessani yhdistellä sieltä viestejä johonkin tiettyyn ylläpidon ilmoitukseen, tämä jo sinänsä voi olla hieman työlästä. Jos lähdeketjua ei näe mistään vaan se jää löyhästi pääteltäväksi arvailtavaksi, saksimispäätösten läpinäkyvyys kokonaisuutena kärsii jonkin verran: Mikä tahansa saksittu viesti voisi olla ilmeisen aiheeseen kuulumaton alkuperäisessä yhteydessään, jolloin voi jäädä tarkoitettua huomattavasti epäselvemmäksi mikä on saksittu jollakin muulla tai myös muulla perusteella.

Ylläpito voi tietysti arvioida sitä, mistä koituu liikaa ylimääräistä vaivaa tai jotakin muuta mahdollista haittaa

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - maaliskuu 11, 2024, 05:55:27Ylläpito voi tietysti arvioida sitä, mistä koituu liikaa ylimääräistä vaivaa tai jotakin muuta mahdollista haittaa

Hyviä ajatuksia.

Saksittujen viestien arkistointi yhteen ja samaan ketjuun on teknisenä toteutuksena ehkä vähän kömpelö joissakin tapauksissa, mutta sen kanssa pitää vain pärjäillä.

Mitä tulee viestintään, niin ainahan sitä voi tietysti yrittää täsmentää ja parantaa. Ilmoitus alkuperäisessä viestissä keskitetyn kejun sijaan on ihan kannatettava ajatus. Näitähän modet myös harrastaa, erityisesti siirtojen ja yhdistelyjen tapauksissa.

Välillä mietin, että aiheuttaako tämä moderoinnin läpinäkyvyyden ideologia vain enemmän sekaannusta ja haittaa. Varmaan toimisi ihan hyvin sekin systeemi, että mode painaa delete-nappia ilman mitään erillistä ilmoituksta, ja syitä voi kysellä sitten erikseen jos kiinnostaa. Hyvin se toimii kaikkialla muualla. Mutta pidetään nyt tämä vielä ja nautitaan pienen foorumin eduista. Systeemihän olisi täysin kestämätön vähänkin isommalla foorumilla.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Norma Bates

Minusta tämä saksittujen systeemi on ihan ok tällaisenaan. Jos jää ihmettelemään että mihin se oma kommentti katosi, käy katsomassa sieltä saksittujen ketjusta, ja voi todeta ettei ole ihan hukkaan joutunut. Jos se nyt niin iki-ihmeellinen oli, ettei halua sen katoavan pieruna Saharaan.

Vähän vierastan sellaista että mode seikkailee ihmisten kommenteissa ja lisäilee sinne punakynällä omia merkintöjään. Minusta se on päällekäypää ja ronkkivaa touhua. Ennemmin koko kommentti pois, kuin että joku "opettaja" menee sinne pätemään sekaan.

Norma Bates

https://kantapaikka.net/index.php/topic,163.msg199948.html#msg199948

Minkä takia jäsen kertsi näkee kuka on tykännyt kenenkin kommentista, mutta minä en?

Minulle näkyy vain että yksi tai useampi tykännyt, mutta ei näy nikkejä ketkä ovat tykänneet muiden kommenteista.

Omalle kohdalle osuneet tykkäykset toki näkyvät ilmoituksissa nikin kera.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 17, 2024, 23:48:38https://kantapaikka.net/index.php/topic,163.msg199948.html#msg199948

Minkä takia jäsen kertsi näkee kuka on tykännyt kenenkin kommentista, mutta minä en?

Minulle näkyy vain että yksi tai useampi tykännyt, mutta ei näy nikkejä ketkä ovat tykänneet muiden kommenteista.

Omalle kohdalle osuneet tykkäykset toki näkyvät ilmoituksissa nikin kera.

Tykkäsin tuosta viestistäsi, jotta voit kokeilla.

Kun kirjoittamassasi vistissäsi lukee "1 ihminen tykkää tästä.", niin tuo "1 ihminen" on linkki, jota klikkaamalla aukeaa popup-ikkuna, jossa tykkääjän nimimerkki.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates

Kesti vähän että meni jakeluun, kun en ollut hoksannut sörkkiä SITÄ kohtaa. Tänks.

Jaska


Tietenkin tavanomaisin varauksinettä ponnahdusikkunat eivät saa olla kiellettyinä jne. Tietokoneen ruudulla kursori avihtuu sormenkubaksi, kun on napauettavaa. Puhelimessa pääsiäismunan etsimisleikki on vaikeampaa lun. kin tällaista vihjettä ei ole.


Socrates

Jäsenaluetta lueskellessa usein näkyy, että sitä katselee itsensä lisäksi yksi  tai useampia vieraita. Miten vieras voi katsella sitä?
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

^ Veikkaan, että siellä katselee jäseniä, jotka ovat estäneet asetuksissaan sen, että heidän läsnäolonsa näkyy foorumilla. Itse laitoin sellaiset asetukset päälle sen jälkeen, kun luin Jatkumolla raportointia, että nyt se kertsi tekee sitä ja sitä. Siellä nimittäin oli kokonainen ketju jäsenten kyyläämiselle. Nyt ei näy vihreää palloa nimeni vieressä jäsenlistassa. (Sen sijaan näkyy edelleenkin kellonaika, jolloin viimeksi olin paikalla.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 25, 2024, 09:52:37^ Veikkaan, että siellä katselee jäseniä, jotka ovat estäneet asetuksissaan sen, että heidän läsnäolonsa näkyy foorumilla. Itse laitoin sellaiset asetukset päälle sen jälkeen, kun luin Jatkumolla raportointia, että nyt se kertsi tekee sitä ja sitä. Siellä nimittäin oli kokonainen ketju jäsenten kyyläämiselle. Nyt ei näy vihreää palloa nimeni vieressä jäsenlistassa. (Sen sijaan näkyy edelleenkin kellonaika, jolloin viimeksi olin paikalla.)

Piilotetut kyllä näkyy erikseen eli katselee "1 piilotettu".
Kävelevä kremppakertymä

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 25, 2024, 09:47:33Jäsenaluetta lueskellessa usein näkyy, että sitä katselee itsensä lisäksi yksi  tai useampia vieraita. Miten vieras voi katsella sitä?
Hyvä kysymys. Ekana tuli mieleen joku robotti, joka seuraa linkkejä, esim. tässä yllä oleva Norman viestin linkki metaketjuun. Sitten systeemi vain tulkitsisi väärin sen "katselemiseksi". No kokeilin seurata tuollaista linkkiä ja toisella selaimella sitten katsoin ilmestyykö vieras ketjuun, mutta nollaa näytti. No seuraavaksi kirjauduin sisään, ja edelleen näytti toisessa selaimessa (toisella tunnuksella) nollaa. En luota noihin tietoihin siis tällä hetkellä juurikaan.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Brutto

Minulla näkyy tekstissä joitakin kirjoitusvirheitä ja kun painan muokkausikkunan auki, virheet ovat kadonneet. Kun tallennan tämän ilman virheitä olevan tekstin, alkuperäiset virheet palaavat. Jonkin ajan kuluttua ne ovat kuitenkin korjaantuneet. Onko minulla jokin asetus pielessä vai miksi en saa korjattua virheitä heti?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."