Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sekalaisia kysymyksiä ylläpidolle

Aloittaja Edward, helmikuu 06, 2019, 14:16:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Edward

Tähän ketjuun sekalaisia kysymyksiä foorumin toiminnasta ja käytännöistä.

Topi

Onko muuten foorumilla joku kielilinjaus vai voisiko johonkin alueelle perustaa ketjuja, joissa kirjoitetaan saksaksi, englanniksi, ruotsiksi, ranskaksi tai jotain muuta vastaavaa?

Haistan tässä kyllä moderoinnin kannalta pienen miinakentän ja ylimääräistä vaivaa. Mutta miten Lenny tähän lähtökohtaisesti suhtautuu? Jos alustan jonkun aiheen jollain muulla kielellä ja porukka sitten vastailee mitä vastailee ja ehkä kuitenkin joku kirjoittaa silti suomeksi. Olisko tällainen mahdoton ajatus?

urogallus

En ole Lenny, mutta vastaan silti...

Lainaus käyttäjältä: Topi - helmikuu 09, 2019, 23:32:04
Olisko tällainen mahdoton ajatus?

Ei. Mutta miksi niin pitäisi tehdä?

Topi

Huvin vuoksi, lyhyesti sanottuna. Jos sellainen nyt vain tuntuu hauskalta tai mieluisalta ajatukselta.

Ei minulla mitään pitkälle vietyä ajatusta mistään tietystä ketjusta ollut. Mieleen tullut ajatus oli se, että miltähän keskustelu näyttäisi jos sitä käytäisiin jollain muulla kielellä jossain ketjussa tai foorumin osiossa ihan huvin vuoksi. Jos haluaa tähän jotain taustaa, kai voin sen verran avata, että joskus nuorempana kun opettelin ranskaa ja ruotsia, huomasin kummankin kohdalla, miten virkistävältä ilmaisu eri kielellä tuntui. Vaikka jossain määrin kirjoittaa ja ilmaisee rajoitetummin, siitä karisee pois kaikki opitut manerismit ja kikkailu ja on ikään kuin pakotettu lapsen suoruuteen tai johonkin lähelle sitä menevään. Voihan se ajatus tietysti karmaisevakin olla, kun sen yhdistää tähän foorumin, en minä sitä sano.

Ajattelin nyt kuitenkin ensin kysäistä jo valmiiksi Lennyn mielipidettä ja vähän haistella, kannattaako tätä edes harkita. Viime aikoina on ollut näitä hankalaksi osoittautuneita ketjuja, jos jonkinlaista periaatteellista vääntöä ja mitä kaikkea. Kai se toimisi niinkin, että kokeilee, ja ylläpito sitten poistaa koko roskan, jos se osoittautuu jollain tavalla harmia tuottavaksi. 

Lenny

Kaikin mokomin! Foorumia mainostetaan suomenkieliseksi rekisteröintisopimuksessa, mutta se nyt lähinnä tarkoittaa sitä, että henkilökohtaisesti en ota huomioon ohjeistuksessa jne. muita kieliä. Toisekseen se tarkoittaa sitä, että modeilla pitää olla kyky ymmärtää mitä tänne kirjoitetaan. Joku erillinen ketju in english ei ole mikään ongelma. Ruotsi ja Saksa on jo vähän siinä rajoilla...
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

Toivottavasti nuo kielikokeilut sitten pysyy siihen tarkoitetussa ketjussa eikä se leviä sekakielisyytenä mihin tahansa ketjuun.

Itse asiassa vähän olen kaivannut lyhyttä referointia suomeksi, jos toisaalta on lainattu tai linkkinä on vieraskielistä tekstiä. Monesti niiden sanasto on sen verran hankalaa, että kaunarienglannilla ei oikein sujuvasti pärjää. Eikä minusta ole kovinkaan tarkoituksenmukaista alkaa keskustelufoorumin tekstiä lukea sanakirjan kanssa kääntäen. Olen sitten nämä kohdat vain hyppinyt yli.

tv pitkänsaksanlukija
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 10, 2019, 06:51:49
Toivottavasti nuo kielikokeilut sitten pysyy siihen tarkoitetussa ketjussa eikä se leviä sekakielisyytenä mihin tahansa ketjuun.

Itse asiassa vähän olen kaivannut lyhyttä referointia suomeksi, jos toisaalta on lainattu tai linkkinä on vieraskielistä tekstiä. Monesti niiden sanasto on sen verran hankalaa, että kaunarienglannilla ei oikein sujuvasti pärjää. Eikä minusta ole kovinkaan tarkoituksenmukaista alkaa keskustelufoorumin tekstiä lukea sanakirjan kanssa kääntäen. Olen sitten nämä kohdat vain hyppinyt yli.

tv pitkänsaksanlukija

Google-kääntäjä auttaa. Se on tosin vieläkin epätarkka, mutta parempi kuin muutama vuosi sitten. Toivottavasti se kehittyy edelleen paremmaksi.

tv vähäisenkin oppimansa unohtanut lyhyensaksanlukija

Tuo viimeksi mainittu asia vaivaa jonkin verran, kun tytär on saksanopettaja ja lapsenlapsesta on tulossa saksanpuhuja, ja taidosta olisi muutenkin iloa ja hyötyä. No, voisihan sitä kerrata, kun opettajakin olisi omasta perheestä, mutta laiskuus ja saamattomuus vaivaa. Haluaisin kerrata vanhoista koulukirjoistani ja jatkaa niistä eteenpäin, mutta kirjat niin kuin kaikki muukin kouluaikainen ja opiskeuluaikainen jäivät "Karjalaan" kun pakenime. Ehkä pitäisi aktivoitua.

https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=fi&tl=en&u=https%3A%2F%2Fkantapaikka.net%2F

Lenny

#7
Tein nyt sellaisen linjauksen, että niin hauskoja kuin nämä googlella käännetyt kiinat ja arabiat (vai mitä lienee olivatkaan) ovatkin, ne eivät kuulu tänne. Ruotsi ja Saksa ovat vähän siinä rajalla (itse ymmärrän niitä) ja Englanti on ok. Siinä se melkein menee.

Luulin, että tämä tuli selväksi jo ketjun alussa, mutta toistetaan nyt: ketjujen pitää olla sellaisia, että modet niitä ymmärtävät.

Siirsin ja lukitsin ketjut. Jos joku nyt sinne laittoi jotakin tärkeää hengetuotetta, ne löytyvät jäsenalueelta. Voitte poimia sieltä ne helmet ja kääntää toisiin ketjuihin.

Lisäys: vielä semmoinenkin, että näistä kaukomaiden ketjuista tuli mieleen aamulla ensimmäisenä, että foorumin on vallannut spämmibotti. Siksi siirsin nuo pois näyteikkunasta.


Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Lenny - helmikuu 13, 2019, 16:08:25
Luulin, että tämä tuli selväksi jo ketjun alussa, mutta toistetaan nyt: ketjujen pitää olla sellaisia, että modet niitä ymmärtävät.

Hehhe.

Pitääkö käyttää tavuviivoja?

Vitsivitsi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Lainaus käyttäjältä: Lenny - helmikuu 13, 2019, 16:08:25
Tein nyt sellaisen linjauksen, että niin hauskoja kuin nämä googlella käännetyt kiinat ja arabiat (vai mitä lienee olivatkaan) ovatkin, ne eivät kuulu tänne. Ruotsi ja Saksa ovat vähän siinä rajalla (itse ymmärrän niitä) ja Englanti on ok. Siinä se melkein menee.

Luulin, että tämä tuli selväksi jo ketjun alussa, mutta toistetaan nyt: ketjujen pitää olla sellaisia, että modet niitä ymmärtävät.

Siirsin ja lukitsin ketjut. Jos joku nyt sinne laittoi jotakin tärkeää hengetuotetta, ne löytyvät jäsenalueelta. Voitte poimia sieltä ne helmet ja kääntää toisiin ketjuihin.

Lisäys: vielä semmoinenkin, että näistä kaukomaiden ketjuista tuli mieleen aamulla ensimmäisenä, että foorumin on vallannut spämmibotti. Siksi siirsin nuo pois näyteikkunasta.
Pahoitteluni harmin aiheuttamisesta.
Kokeilut Kiinalla ja Arabialla olivat hauskoja ja jossain määrin suuntaa antavia globalisoituvan kommunikoinnin teknologiselle kehitykselle.
Häpeäkseni tunnustan unohtaneeni yllä toistetun järkevän linjavedon kieliketjuille moderoinnin osalta ja kehun tehtyjä moderointiratkaisuja mallikelpoisiksi.

Hippi

Hupsista, minulla onkin Opera käytössä tällä foorumilla. Siinä on kyllä tuo "käännetäänkö tämä sivu?" kysymys ja annoin luvan kääntää, mutta kiinaa se ei tunnistanut. Muut kielet osasi kyllä, siis ne jotka kirjaimin oli kirjoitettu.

Mutta siis en oikein ymmärrä mikä pointti on tuollaisella kiinan tai muun oudomman kielen kanssa leikkimisellä keskustelufoorumilla, jonka pääjuttu kai olisi keskustelu. Kyllähän noita hassunhauskoja googlekäännöksiä voi kukin tykönään harrastaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Äh, se oli semmoista hauskaa iloista leikkiä vaan, Hippi. Ja kyllähän me vähän oltiin keskustelevinammekin, mm. a4 ja minä. Sama pätee muihinkin kieliin kyllä, "kielillä puhuminen" voi olla hauskaa. Ja hyödyllistäkin välillä.


Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Sepe

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 14, 2019, 13:38:30
Äh, se oli semmoista hauskaa iloista leikkiä vaan, Hippi. Ja kyllähän me vähän oltiin keskustelevinammekin, mm. a4 ja minä. Sama pätee muihinkin kieliin kyllä, "kielillä puhuminen" voi olla hauskaa. Ja hyödyllistäkin välillä.

a4 taisi pahoitella aiheuttamansa harmia.

Topi

Yhdessä aiemmassa suhteessa me käytettiin joskus huvikseen Google-kääntäjää saksan ja suomen välillä. Siinä on jotain hauskaa ja leikkisää jo sinänsä, ja siinä huomio tietysti kiinnittyy vähän eri tavalla kieliin, sanoihin ja niiden vastaavuuksiin.

Jostain syystä silloin se kääntäjä teki välillä ihan käsittämättömiä temppuja. Johonkin saattoi yhtäkkiä ilmestyä pitkä rivi jossa toistuu "facebook, facebook, facebook...", vaikkei sillä ollut puhutun kanssa mitään tekemistä. Onhan se kaikesta kankeudestaan huolimatta hurjan jännä lelu, ja jopa tulkin korvike tilanteisiin joissa muuta keinoa ei ole. Mutta se on hienoa että siinä on ilmainen puhesyntetisaattori jolla voi kikkailla ja muutenkin niin paljon toimintoja, joihin pääsee leikkimällä ja kokeilemalla tutustumaan. 

Se on ihan ymmärrettävää ettei moderoinnin puolesta oikein sovi tuollainen leikki. Mutta voihan sitä noista muistakin ketjuista kysyä, mihin niitä oikeastaan "tarvitaan". Tai koko foorumia tai netissä hillui sta. Eivät ne kielellä leikkimistä tai eri kielillä kirjoittamista sisältävät ketjut tässä suhteessa olennaisesti poikkea muista. Ne nyt vain heijastelevat eri tyyppien intressejä, ja joko niissä löytyy jotain yhteistä muiden kanssa tai sitten ei.


a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 14, 2019, 13:38:30
Äh, se oli semmoista hauskaa iloista leikkiä vaan, Hippi. Ja kyllähän me vähän oltiin keskustelevinammekin, mm. a4 ja minä. Sama pätee muihinkin kieliin kyllä, "kielillä puhuminen" voi olla hauskaa. Ja hyödyllistäkin välillä.
Juuri näin.

Testasin kuinka hyvin voi teknologian avulla tällä hetkellä kommunikoida kielellä jota ei yhtään ymmärrä.
Hyvin näytti toimivan. Tuosta kun vielä tekoäly kehittyy ja sulautettu todellisuus antaa reaaliaikaista tulkkausta kaikille maailman kiellille niin ymmärrys kasvaa ja ajattelu yhtenäistyy ihmisten välillä.

Lisäksi avautuu toisten kielialueiden kulttuurit eroineen myös netin kautta suoremmin kuin kapean virallisen median välityksellä.
Keskustelupalstatkin saisivat uusia keskustelijoita laajemmasta laumasta lukuhimoisia pulputtajia.
Netin käyttäjiä on 3,8 miljardia tällä hetkellä..